W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 03.07 - 09.07.2021 r.

13.07.2021

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 03.07 - 09.07.2021 r.

Uwaga pilny komunikat

I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży

1.

Liczba funkcjonujących turnusów

407

2.

Liczba uczestników skontrolowanych turnusów

5673

3.

Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną

107

4.

Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki

0

5

Niewłaściwy stan sanitarny stwierdzono na turnusach:

4

5.1

Na obozie pod namiotami w powiecie giżyckim; zorganizowanym przez ZHP z Białegostoku:

·liczba uczestników: 113;

·uchybienia stwierdzone podczas kontroli: niewłaściwy stan techniczny drewnianych podestów w namiotach;

·przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono usunięcie nieprawidłowości, wszczęto postępowanie administracyjne.

 

5.2

Na turnusie w ośrodku wypoczynkowym w powiecie giżyckim; zorganizowanym przez przedsiębiorcę z Warszawy:

·liczba uczestników: 84;

·uchybienia stwierdzone podczas kontroli: brak wydzielonego pomieszczenia na świetlicę, zagęszczenie w domkach, nie zachowano limitu minimalnej powierzchni na jednego uczestnika wypoczynku;

·przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono usunięcie nieprawidłowości, wszczęto postępowanie administracyjne.

 

5.3

Na obozie pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej  w powiecie gołdapskim; zorganizowanym przez ZHR z Warszawy:

·liczba uczestników: 18;

·uchybienia stwierdzone podczas kontroli: brak wydzielonych części obozu – kuchennej i sanitarnej, niewłaściwie przygotowany teren obozowiska, brak dołów chłonnych na nieczystości płynne, niedostateczne wyposażenie namiotów, nie zapewniono odpowiednich warunków do utrzymania higieny osobistej;

·przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: za nieprawidłowości w pionie żywienia nałożono mandat karny, unieruchomiono kuchnię i zalecono żywienie cateringowe; zalecono usunięcie nieprawidłowości w bazie mieszkaniowej i sanitarnej. Przeprowadzono kontrolę sprawdzającą – odnotowano zapewnienie właściwego wyposażenia namiotów, zainstalowanie toalet przenośnych, uporządkowano teren obozowy, zapewniono odpowiednie warunki do utrzymania higieny.

 

5.4

Na obozie pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej w powiecie szczycieńskim; zorganizowanym przez Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego „Zawisza” z Warszawy:

·liczba uczestników: 39;

·uchybienia stwierdzone podczas kontroli: brak namiotu sanitarnego (umywalni), nie zapewniono właściwych warunków do utrzymania higieny osobistej; ponadto nieprawidłowości z zakresu bezpieczeństwa żywienia wypoczywających;

·przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono usunięcie nieprawidłowości, w zakresie bezpieczeństwa żywności nałożono mandat karny 300 zł; z zakresu warunków mieszkalnych i sanitarnych przeprowadzono kontrolę sprawdzającą - nadal nie było namiotu sanitarnego/umywalni, więc na komendanta nałożono mandat karny 100 zł. W efekcie ww. działań nastąpiła poprawa – zapewniono kąciki sanitarne przy każdym podobozie.

 

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)                                                     

1/100 zł

7.

Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie

0

8.

Wypoczynek zorganizowany w sposób  wzorowy  

0

9.

Inne ważne informacje

 

 

 

  • Działania pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży: przeprowadzono wspólne kontrole  z przedstawicielami policji (11), straży pożarnej (5), straży granicznej (1), leśnictwa (1)  oraz 2 kontrole z przedstawicielami  Kuratorium Oświaty w Olsztynie – Delegatura w Ełku.
  • Pracownicy  Higieny Dzieci i Młodzieży przeprowadzili  część kontroli turnusów wypoczynkowych wspólnie z innymi działami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (z Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia - 40;  z Promocją Zdrowia i Oświatą Zdrowotną – 48).
  • Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży wspierają działania edukacyjne Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom
    związanym z wypoczynkiem letnim poprzez dystrybucję materiałów edukacyjnych na turnusach wypoczynku oraz przeprowadzanie instruktaży dla kadry.
  • PSSE w Olsztynie przekazała Prezydentowi Olsztyna informację o planowanym wypoczynku w mieście.

 

 

 

 

II. Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia

1.

Liczba stołówek ogółem wg ewidencji

 92

2.

Liczba  skontrolowanych stołówek

 52

3.

Liczba przeprowadzonych kontroli

 53

4.

Liczba stołówek, w których  odnotowano nieprawidłowości

 8

 

 W 1 obiekcie całorocznie świadczącym usługi hotelarskie (w powiecie mrągowskim) stwierdzono nieprawidłowości:

·brak właściwej segregacji środków spożywczych,

·brak porządku w pomieszczeniach zakładu,

·brak u pracowników orzeczeń lekarskich do celów sanitarno-epidemiologicznych.
 

W 1 obiekcie okazjonalnie wykorzystywanym do wypoczynku (w powiecie olsztyńskim) stwierdzono nieprawidłowości:

·pomieszczenia wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem.

 

Na 1 obozie pod namiotami ze stałą infrastrukturą komunalną (w powiecie ostródzkim) stwierdzono nieprawidłowości:

·niewłaściwy stan techniczno-sanitarny wyposażenia kuchni oraz sprzętu,

·niewłaściwy stan techniczny podłogi.

 

Na 4 obozach pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej  (w powiecie gołdapskim, piskim, szczycieńskim) stwierdzono nieprawidłowości:

·nieprawidłowo zorganizowana część kuchenna obozu, brak wydzielonych pomieszczeń i zabezpieczeń przed zanieczyszczeniem,

·niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych, niezgodnie z deklaracją producenta,

·używany zniszczony drobny sprzęt kuchenny,

·brak zamykanych pojemników do zbierania odpadów kuchennych,

·brak zapewnionych właściwych warunków do mycia i osuszania rąk,

·brak termometrów do monitorowania temperatury w urządzeniach chłodniczych.

W 1 obiekcie, gdzie odbywał się wypoczynek w miejscu zamieszkania stwierdzono nieprawidłowości:

·brak właściwej odzieży ochronnej personelu,

·środki spożywcze przechowywane nieprawidłowo,

·przetrzymywanie w urządzeniach chłodniczych zamrożonej żywności bez właściwego oznakowania,

·obecność środków spożywczych po upływie terminu przydatności do spożycia,

·niewłaściwy stan techniczno-sanitarny części urządzeń chłodniczych,

·niewłaściwy stan techniczno-sanitarny ścian i sufitów,

·niewłaściwe zabezpieczenie zakładu przed dostępem owadów,

·brak porządku i czystości w pomieszczeniach zakładu.    

 

 

5.

Liczba wydanych decyzji

 1

6.

Liczba nałożonych mandatów

 4/ 900 zł

III. Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej
 

1.

Liczba zajęć edukacyjnych nt. bezpiecznych i zdrowych wakacji

107

 

 Edukacją objęto 55 podmiotów:

  • przedszkola – 1,
  • Klub Seniora – 1,
  • turnusy wypoczynku letniego - 53
 

2.

Liczba uczestników zajęć edukacyjnych

2662

 

  • dzieci przedszkolne – 29,
  • seniorzy  – 16,
  • uczestnicy półkolonii, kolonii, obozów – 2617 osób.

 

3.

Tematyka zajęć edukacyjnych:

  • profilaktyka COVID-19,
  • profilaktyka chorób odkleszczowych,
  • profilaktyka zatruć pokarmowych - higiena mycia rąk,
  • profilaktyka zatruć grzybami,
  • zasady zdrowego żywienia,
  • profilaktyka wścieklizny,
  • profilaktyka bąblowicy,
  • profilaktyka wszawicy i świerzbu,
  • profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
  • profilaktyka nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV,
  • zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
  • zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy, upałów i nad wodą,
  • profilaktyka stosowania środków psychoaktywnych,
  • profilaktyka tytoniowa.
 

4.

 Liczba innych działań edukacyjnych promujących zdrowy i bezpieczny wypoczynek oraz zdrowy styl życia

42

 

·instruktaże dla kierownictwa turnusów wypoczynku,

·instruktaże dla opiekunów na półkoloniach, koloniach, obozach.

 

5.

 Liczba uczestników działań ujętych w pkt 4

66

6.

 Informacje dodatkowe

 

 

 

  • informacje merytoryczne zamieszczono na stronach internetowych/ Facebooku 5 powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych,
  • przesłano informacje merytorycznych na temat bezpiecznego i zdrowego wypoczynku do 73 adresatów (w tym do 64 turnusów wypoczynku),
  • w trakcie prowadzonych działań uczestnikom przekazywano materiały edukacyjne w postaci ulotek: Patent na bezpieczne wakacje, Bezpieczeństwo w lesie, Bezpieczeństwo na wodzie, Jak skutecznie myć ręce, Dlaczego warto myć ręce, Leśne niespodzianki; ulotki na temat profilaktyki chorób odkleszczowych, profilaktyki zakażeń wirusem SARS-CoV-2, profilaktyki stosowania środków psychoaktywnych, szkodliwości palenia tytoniu, skutków nadmiernej ekspozycji na promieniowanie słoneczne.

 

 

 

{"register":{"columns":[]}}