Skargi i wnioski
Rozpatrywanie skarg i wniosków
Przepisy prawne regulujące sposób rozpatrywania skarg i wniosków:
- Dział VIII Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 t.j.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
I. Składanie skarg i wniosków:
- Pisemnie na adres urzędu:
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Olsztynie
10-561 Olsztyn, ul. Żołnierska 16
- Ustnie do protokołu - każdy pracownik Urzędu ma obowiązek przyjąć skargę i sporządzić protokół.
II. Przyjmowanie interesantów w sprawie skarg i wniosków:
- Warmińsko-Mazurski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy czwartek w godz. 15.05 - 15.20,
(w przypadku gdy czwartek jest dniem wolnym od pracy, przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków odbywa się w następny dzień roboczy) - Pracownicy Urzędu przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy urzędu.
III. Forma wnoszenia skarg i wniosków:
- pisemnie,
- telefaksem,
- środkami komunikacji elektronicznej, w tym za pośrednictwem platformy ePUAP,
- ustnie do protokołu (osobiście),
(osoba przyjmująca skargę lub wniosek sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie).
Skargi i wnioski muszą zawierać:
- imię i nazwisko (nazwę) wnoszącego,
- adres wnoszącego.
Uwaga: Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
IV. Rejestracja skarg i wniosków:
- Skargi i wnioski wpływające do Warmińsko-Mazurskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego są rejestrowane w Centralnym Rejestrze Skarg i Wniosków w systemie EZD nadzorowanym przez Oddział Organizacyjny, Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Olsztynie.
- Skargi i wnioski rozpatrywane są przez komórki merytoryczne właściwe ze względu na przedmiot skargi (wniosku).
V. Informacje ogólne:
- Prawo składania skarg i wniosków do organów administracji publicznej gwarantuje obywatelom Konstytucja RP.
Skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie publicznym.
Dla wniesienia skargi lub wniosku w interesie innej osoby wymagana jest jej zgoda. - Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy lub ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego).
- Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 Kpa).
- Skargę należy kierować do organu właściwego do jej rozpatrzenia. Zgodnie z art. 229 Kpa, jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrywania skargi dotyczącej zadań lub działalności Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego jest Warmińsko-Mazurski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny.
- W pozostałych przypadkach np.: nieprawidłowy stan sanitarno-higieniczny, niewłaściwa jakość środków spożywczych, skargę należy złożyć do właściwego miejscowo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
- Organ właściwy do załatwienia skargi (wniosku) powinien je rozpatrzyć bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca (art. 237 §1 Kpa), z zastrzeżeniem art. 237 §2 i §4 Kpa.
- Zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi:
- o sposobie załatwienia skargi zawiadamia się skarżącego (art. 237 §3 Kpa),
- skarżący niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia skargi może ponowić skargę,
- w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego (art. 239 §1 Kpa). - Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie siedmiu dni przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając o tym skarżącego lub wskazać mu właściwy organ (art. 231 Kpa).
- Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę (art. 243 Kpa).
- Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku oraz w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie określonym w art. 244 Kpa albo wskazanym w zawiadomieniu (art. 245), służy prawo wniesienia skargi (art. 246 §1, §2 Kpa).
Materiały
Protokół przyjęcia skargi/wnioskuProtokół_przyjęcia_skargi,wniosku.docx 0.01MB Klauzula informacyjna
Klauzula_informacyjna_2022.docx 0.01MB
Informacje o publikacji dokumentu
- Pierwsza publikacja:
- 22.09.2020 15:25 Rafał Banach
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Rafał Banach
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Skargi i wnioski | 5.0 | 29.09.2022 11:23 Rafał Banach |
Skargi i wnioski | 4.0 | 24.06.2022 14:07 Rafał Banach |
Skargi i wnioski | 3.0 | 24.06.2022 14:03 Rafał Banach |
Skargi i wnioski | 2.0 | 24.06.2022 13:59 Rafał Banach |
Skargi i wnioski | 1.0 | 22.09.2020 15:25 Rafał Banach |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP