W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 06.07 - 12.07.2024 r.

15.07.2024

Uwaga pilny komunikat

I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży

1.

Liczba funkcjonujących turnusów

423

2.

Liczba uczestników skontrolowanych turnusów

7010

3.

Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną

126

4.

Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki

0

5

Niewłaściwego stanu sanitarnego nie stwierdzono na żadnym turnusie

0

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)                                                     

0

7.

Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie

0

8.

Wypoczynek zorganizowany w sposób  wzorowy  

1

 

Obóz harcerski pod namiotami dla 85 wypoczywających, zorganizowany przez ZHR Okręg Kujawsko-Pomorski, odbywający się na polanie leśnej nad jeziorem Kiernoz Mały k/Brzeźna Łyńskiego w powiecie nidzickim.

 

9.

Inne ważne informacje

 

 

  • Działania pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży: przeprowadzono 6 wspólnych kontroli  z przedstawicielami policji oraz 4 z przedstawicielami straży pożarnej (głównie na obozach pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej).

 

  • Pracownicy  Higieny Dzieci i Młodzieży przeprowadzili  część kontroli turnusów wypoczynkowych wspólnie z innymi działami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (z Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia - 26;  z Promocją Zdrowia i Oświatą Zdrowotną – 20; z Higieną Komunalną – 1, z Epidemiologią - 2).
  • Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży wspierają działania edukacyjne Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom
    związanym z wypoczynkiem letnim poprzez przeprowadzanie instruktaży dla kadry na turnusach wypoczynku, przeprowadzenie działań edukacyjno-edukacyjnych oraz zajęć edukacyjnych (wietrzenie pomieszczeń, właściwe nawadnianie organizmu podczas upałów, zasady utrzymania higieny osobistej, wszawica, szkodliwość palenia tytoniu). Uczestniczono również w stoisku edukacyjno-informacyjnym służb sanitarnych zorganizowanym podczas X Rodzinnego Pikniku Lotniczego w Gryźlinach pow. olsztyński.
  • Kierownicy Oddziału Higieny Dzieci i Młodzieży oraz Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej WSSE w Olsztynie przekazali pisemną informację Elbląskiemu dziennikowi internetowemu (info.elblag.pl) na temat działań organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej na zorganizowanym wypoczynku letnim w 2024 r. dla dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
  • Na terenie województwa w 1 obiekcie hotelarskim, gdzie odbywa się grupowy wypoczynek dzieci i młodzieży trwa dochodzenia epidemiologiczne wszczęte z powodu wystąpienia objawów żołądkowo-jelitowych u wypoczywających.
  • Na terenie powiatu ostródzkiego na polach pod Grunwaldem w dniach 08 – 14 lipca 2024 r. odbywał się LII Ogólnopolski Harcerski Zlot Grunwaldzki, w którym uczestniczyło 813 harcerzy oraz 86 osób kadry. PSSE w Ostródzie przeprowadziła kontrole 2 turnusów, które odbywały się w Miasteczku Zlotowym. Skontrolowano obozy zorganizowane przez ZHP Chorągiew Warmińsko-Mazurską oraz Pałac Młodzieży z Olsztyna. Kilkuosobowy obóz rycerski zorganizowany przez Pałac Młodzieży z Olsztyna korzystał z namiotu mieszkalnego, sanitariatów ekologicznych i ogólnodostępnych kontenerów z natryskami. Z kolei duże obozowisko ZHP podzielone było na gniazda tzw. podobozy. W każdym podobozie zorganizowana była część mieszkalna z namiotami, suszarnie, jadalnie/świetlice i magazynki. Ponadto zapewniono część sanitarną tj. sanitariaty ekologiczne z punktami wodnymi i dostępem do mydła, kontener sanitarny z natryskami i dostępem do ciepłej bieżącej wody oraz umywalnie rynnowe. Opieka medyczna sprawowana była przez ratowników medycznych (całodobowo). Ambulatorium i izolatki zorganizowane zostały w namiotach. Uczestnicy mieli zapewnione wyżywienie: obiady dowożono z podmiotu zewnętrznego w naczyniach jednorazowych. Natomiast śniadania i kolacje przygotowywane były przez uczestników pod opieką wychowawców w podobozach.

 

 


 

II.        Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia

1.

Liczba stołówek ogółem wg ewidencji

     128

2.

Liczba  skontrolowanych stołówek

47

3.

Liczba przeprowadzonych kontroli

51

4.

Liczba stołówek, w których odnotowano nieprawidłowości

 6

 

 W 2 obiektach całorocznie świadczących usługi hotelarskie (w powiatach iławskim i mrągowskim) stwierdzono nieprawidłowości:

  • niewłaściwy stan sanitarno-porządkowy pomieszczeń i wyposażenia,
  • pomieszczenia wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem,
  • przechowywanie artykułów spożywczych w niewłaściwych warunkach temperaturowych,
  • brak identyfikowalności zamrożonych środków spożywczych,
  • brak ręczników jednorazowego użytku przy umywalkach do mycia rąk,
  • brak zapisów GHP/GMP.

W obu ww. obiektach za stwierdzone nieprawidłowości osoby odpowiedzialne ukarano grzywnami w drodze mandatu karnego w łącznej wysokości 500 zł.

 

W 1 obiekcie używanym okazjonalnie do wypoczynku (w powiecie piskim) stwierdzono nieprawidłowości:

  • pomieszczenia wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem,
  • przechowywanie artykułów spożywczych w niewłaściwych warunkach temperaturowych,
  • brak zachowanej segregacji asortymentowej w urządzeniu chłodniczym i mroźniczym,
  • brak identyfikowalności zamrożonych środków spożywczych,
  • brak warunków do higienicznego osuszania rąk w sanitariacie dla personelu,
  • brak podstawowej wiedzy z zakresu dobrych praktyk higienicznych i produkcyjnych zatrudnionego personelu kuchennego.

Za stwierdzone nieprawidłowości osobę odpowiedzialną ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 200 zł.

 

Na 3 obozach pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej (w powiatach piskim i szczycieńskim) stwierdzono nieprawidłowości:

  • niewłaściwy stan sanitarno-porządkowy pomieszczeń,
  • przechowywanie artykułów spożywczych w niewłaściwych warunkach temperaturowych,
  • brak warunków do przechowywania środków spożywczych wymagających warunków chłodniczych,
  • mięso o zmienionych cechach organoleptycznych,
  • niewłaściwe postępowanie z odpadami,
  • niewłaściwy stan techniczno-sanitarny wyposażenia,
  • brak środka do dezynfekcji powierzchni roboczych mających kontakt z żywnością,
  • brak identyfikowalności zamrożonego mięsa i produktów mięsnych,
  • brak właściwego miejsca do obróbki brudnej,
  • brak orzeczenia lekarskiego dla celów sanitarno-epidemiologicznych u osoby przygotowującej posiłki.

W 3 ww. obozach pod namiotami za stwierdzone nieprawidłowości osoby odpowiedzialne ukarano grzywnami w drodze mandatu karnego w łącznej wysokości 1900 zł.

 

 

 

5.

Liczba wydanych decyzji

 1

6.

Liczba nałożonych mandatów

 6/ 2600 zł

 

 

III.      Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej

1.

Liczba zajęć edukacyjnych przeprowadzonych na turnusach wypoczynku

58

2.

Liczba uczestników zajęć edukacyjnych

2250

 

  • uczestnicy półkolonii, kolonii, obozów.
     

 

3.

Tematyka zajęć edukacyjnych:

  • profilaktyka chorób odkleszczowych,
  • znaczenie prawidłowego mycia rąk w profilaktyce chorób zakaźnych,
  • znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
  • zasady bezpiecznego korzystania z promieniowania słonecznego,
  • profilaktyka czerniaka,
  • profilaktyka zatruć pokarmowych, w tym zatruć grzybami,
  • zasady bezpiecznego zachowania nad wodą,
  • zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy i upałów,
  • zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
  • profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
  • profilaktyka wścieklizny i bąblowicy,
  • profilaktyka wszawicy, owsicy, świerzbu,
  • profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych,
  • profilaktyka tytoniowa oraz stosowania e-papierosów.
 

4.

 Liczba innych działań edukacyjnych promujących zdrowy i bezpieczny wypoczynek oraz zdrowy styl życia

23

 

·instruktaże dla kierownictwa i opiekunów turnusów wypoczynku – 18 (dla 21 osób);

·punkty/stoiska informacyjno-edukacyjne - 5 dla 1775 odbiorców /podczas imprez: „Bezpieczne Wakacje” w Działdowie (05.07.2024 r., dla 70 odbiorców); festyn „Dobro Rodziny czy nadgodziny” w Turzy Wielkiej pow. działdowski (06.07.2024 r.; 90 odbiorców);  festyn „Stawiamy na bezpieczeństwo i ekologię – w młodzieży siła” w Iłowie pow. działdowski (07.07.2024 r.; 45 odbiorców); Piknik  Rodzinny w Elblągu (06.07.2024 r.; 70 odbiorców); X Rodzinny Piknik Lotniczy w Gryźlinach pow. olsztyński (07.07.2024 r.; 1500 odbiorców)/.

 

5.

 Liczba uczestników działań ujętych w pkt 4

1796

6.

 Informacje dodatkowe

 

 

W okresie 06.07-12.07.2024 r.

  • zamieszczono: 43 wpisy na Facebooku, 14 wpisów na Platformie X oraz 6 wpisów na Instagramie stacji sanitarno-epidemiologicznych woj. warmińsko-mazurskiego z informacjami dotyczącymi zasad zdrowego wypoczynku letniego oraz informacjami na temat działań powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych związanych z tzw. akcją letnią (łącznie 63 wpisy),
  • prowadzono dystrybucję materiałów edukacyjnych do 19 organizatorów wypoczynku letniego,
  • udzielono wywiadu Radiu PLUS Olsztyn na temat zajęć edukacyjnych prowadzonych dla uczestników wypoczynku letniego (08.07.2024 r.).
 
{"register":{"columns":[]}}