W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 29.06 - 05.07.2024 r.

09.07.2024

Uwaga pilny komunikat

I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży

1.

Liczba funkcjonujących turnusów

417

2.

Liczba uczestników skontrolowanych turnusów

4956

3.

Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną

106

4.

Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki

0

5

Niewłaściwego stanu sanitarnego nie stwierdzono na żadnym turnusie

0

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)                                                     

0

7.

Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie

0

8.

Wypoczynek zorganizowany w sposób  wzorowy  

0

9.

Inne ważne informacje

 

 

  • Działania pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży: przeprowadzono 10 wspólnych kontroli  z przedstawicielami policji oraz 2 z przedstawicielami straży pożarnej.
  • Pracownicy  Higieny Dzieci i Młodzieży przeprowadzili  część kontroli turnusów wypoczynkowych wspólnie z innymi działami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (z Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia - 21;  z Promocją Zdrowia i Oświatą Zdrowotną – 26; z Higieną Komunalną – 1, z Epidemiologią - 3).
  • Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży wspierają działania edukacyjne Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom
    związanym z wypoczynkiem letnim poprzez przeprowadzanie instruktaży dla kadry na turnusach wypoczynku, przeprowadzenie działań edukacyjno-edukacyjnych oraz zajęć edukacyjnych (wietrzenie pomieszczeń, właściwe nawadnianie organizmu podczas upałów, zasady utrzymania higieny osobistej, wszawica, szkodliwość palenia tytoniu).
  • Na terenie województwa w 1 obiekcie okazjonalnie używanym do wypoczynku dzieci i młodzieży trwa dochodzenia epidemiologiczne wszczęte z powodu wystąpienia objawów żołądkowo-jelitowych u wypoczywających.

 


 

II. Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia

1.

Liczba stołówek ogółem wg ewidencji

84

2.

Liczba  skontrolowanych stołówek

43

3.

Liczba przeprowadzonych kontroli

44

4.

Liczba stołówek, w których odnotowano nieprawidłowości

 4

 

  W 2 obiektach całorocznie świadczących usługi hotelarskie (w powiecie elbląskim i mrągowskim) stwierdzono nieprawidłowości:

·niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych, bez zachowanej segregacji asortymentowej,

·obecność środków spożywczych po upływie terminu przydatności do spożycia,

·niewłaściwy stan techniczno-sanitarny części wyposażenia,

·brak zapewnionych właściwych warunków do mycia i osuszania rąk.

W obu ww. obiektach za stwierdzone nieprawidłowości osoby odpowiedzialne ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w łącznej wysokości 700 zł

 Na 1 obozie ze stałą infrastrukturą komunalną (w powiecie olsztyńskim) stwierdzono nieprawidłowości:

  • brak porządku i czystości w pomieszczeniach zakładu,
  • niewłaściwy stan techniczno-sanitarny części wyposażenia.

Na 1 turnusie wypoczynku zorganizowanego w miejscu zamieszkania (w powiecie ostródzkim) stwierdzono nieprawidłowości:

  • niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych,
  • brak bieżących zapisów wynikających z instrukcji GHP/GMP,
  • brak identyfikowalności części środków spożywczych.

Za stwierdzone nieprawidłowości osobę odpowiedzialną ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 200 zł

 

Ponadto w okresie sprawozdawczym w związku z podejrzeniem zatrucia pokarmowego prowadzono/ kontynuowano czynności kontrolne w dwóch obiektach całorocznie świadczących usługi hotelarskie oraz w jednym obiekcie okazjonalnie używanym do wypoczynku. W dniu kontroli nie stwierdzono niezgodności z przepisami prawa żywnościowego. Postępowania w toku.

 

 

5.

Liczba wydanych decyzji

 0

6.

Liczba nałożonych mandatów

 3/900 zł

 

 

 

III. Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej

1.

Liczba zajęć edukacyjnych przeprowadzonych na turnusach wypoczynku

59

 

Liczba zajęć edukacyjnych przeprowadzonych w innych placówkach (w świetlicy środowiskowej)
 

1

2.

Liczba uczestników zajęć edukacyjnych

2170

 

  • dzieci w świetlicy środowiskowej – 16 osób,
  • uczestnicy półkolonii, kolonii, obozów – 2154 osoby.
     

 

3.

Tematyka zajęć edukacyjnych:

  • profilaktyka chorób odkleszczowych,
  • znaczenie prawidłowego mycia rąk w profilaktyce chorób zakaźnych,
  • znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
  • zasady bezpiecznego korzystania z promieniowania słonecznego,
  • profilaktyka czerniaka,
  • profilaktyka zatruć pokarmowych, w tym zatruć grzybami,
  • zasady prawidłowego odżywiania się,
  • zasady higieny osobistej,
  • zasady bezpiecznego zachowania nad wodą,
  • zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy i upałów,
  • zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
  • profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
  • profilaktyka wścieklizny i bąblowicy,
  • profilaktyka wszawicy, owsicy, świerzbu,
  • profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych,
  • profilaktyka tytoniowa oraz stosowania e-papierosów,
  • profilaktyka spożywania napojów energetycznych.
 

4.

 Liczba innych działań edukacyjnych promujących zdrowy i bezpieczny wypoczynek oraz zdrowy styl życia

29

 

·instruktaże dla kierownictwa i opiekunów turnusów wypoczynku – 26 (dla 29 osób);

·punkty/stoiska informacyjno-edukacyjne - 3 dla 130 odbiorców /podczas imprez: „Bezpieczne Wakacje” w Gołdapi (30.06.2024 r., dla 30 odbiorców); imprezy lokalnej w Zyndakach pow. mrągowski (29.06.2024 r.; 50 odbiorców);  imprezy lokalnej w Karwiach pow. mrągowski (30.06.2024 r.; 50 odbiorców)/.

 

5.

 Liczba uczestników działań ujętych w pkt 4

159

6.

 Informacje dodatkowe

 

 

W okresie 29.06-05.07.2024 r.

  • zamieszczono: 1 wpis na stronie internetowej, 31 wpisów na Facebooku, 9 wpisów na Platformie X oraz 1 wpis na Instagramie stacji sanitarno-epidemiologicznych woj. warmińsko-mazurskiego z informacjami dotyczącymi zasad zdrowego wypoczynku letniego oraz informacjami na temat działań powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych związanych z tzw. akcją letnią (łącznie 42 wpisy),
  • prowadzono dystrybucję materiałów edukacyjnych do 20 organizatorów wypoczynku letniego,
  • przesłano informacje na temat zasad zdrowego wypoczynku do 10 organizatorów wypoczynku letniego w powiecie giżyckim,
  • udzielono wywiadu Radiu Olsztyn na temat zajęć edukacyjnych prowadzonych dla uczestników wypoczynku letniego (03.07.2024 r.).

 

 

{"register":{"columns":[]}}