W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Meldunek z wypoczynku za okres 24.06-30.06.2023

04.07.2023

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 24.06 - 30.06.2023

Uwaga pilny komunikat

I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży

1.

Liczba funkcjonujących turnusów

273

2.

Liczba uczestników skontrolowanych turnusów

6235

3.

Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną

131

4.

Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki

0

5

Niewłaściwy stan sanitarny stwierdzono na turnusach:

2

 

Na obozie sportowo-rehabilitacyjnym pod namiotami odbywającym się w ośrodku zlokalizowanym w powiecie giżyckim; zorganizowanym przez przedsiębiorcę z województwa mazowieckiego:

·liczba uczestników: 14;

·uchybienia stwierdzone podczas kontroli: prysznice turystyczne bez osłon/ kotar, przyczepka do przewozu łodzi przetrzymywana tuż przy prysznicach i w sposób zagrażający bezpieczeństwu użytkowników natrysków, brak do wglądu dokumentacji medycznej personelu;

·przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego:
zalecono zapewnienie właściwie urządzonych natrysków, wszczęto postępowanie administracyjne.

 

 

W obiekcie okazjonalnie wykorzystywanym do wypoczynku zlokalizowanym w Mrągowie, gdzie trwały 2 turnusy, przeprowadzono kontrolę interwencyjną:

·uchybienia stwierdzone podczas kontroli: niewłaściwy stan sanitarno-techniczny pomieszczeń sanitarnych (w 1 toalecie deska sedesowa zniszczona i trudna do utrzymania w czystości, brak pokryw na koszach w ustępach, zasłony w natryskach zniszczone i trudne do utrzymania w czystości oraz uchwyty zasłon prysznicowych ze śladami korozji) ponadto niewłaściwy sposób przechowywania sprzętu porządkowego;

·przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: pod nieobecność uczestników obu trwających turnusów wypoczynkowych przeprowadzono kontrolę z udziałem właściciela obiektu, zalecono pilne usunięcie nieprawidłowości, wszczęto postępowanie administracyjne na właściciela obiektu, zaplanowano kontrolę sprawdzającą wykonanie zaleceń.

 

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)                                                     

0

7.

Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie

0

8.

Wypoczynek zorganizowany w sposób  wzorowy  

0

9.

Inne ważne informacje

 

 

  • W celu zapewnienia właściwych warunków letniego wypoczynku dzieci i młodzieży w okresie poprzedzającym rozpoczęcie wakacji (22.05-04.06.2023 r.) pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzili ocenę przygotowania wybranych obiektów noclegowych do sezonu letniego. Kontrolom poddano głównie obiekty stałe świadczące usługi hotelarskie, które w latach ubiegłych przyjmowały zorganizowane grupy wypoczywających. Pracownicy pionów Higieny Dzieci Młodzieży, Higieny Komunalnej oraz Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia przeprowadzili inspekcje w 61 obiektach (w 11 hotelach, 1 pensjonacie, 4 schroniskach i 45 innych obiektach świadczących usługi hotelarskie). W dniu kontroli 53 podmioty były całkowicie przygotowane na przyjęcie turystów, natomiast 8 pozostałych – z różnych przyczyn – nie było jeszcze gotowych na zakwaterowanie zorganizowanych grup wakacyjnych. W efekcie powyższych działań wszczęto 3 postępowania administracyjne oraz nałożono 2 mandaty karne na kwotę 400 zł, w kilku obiektach wydano także zalecenia pokontrolne. Najczęstszym powodem braku pełnego przygotowania były trwające prace remontowe pokoi mieszkalnych i pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, brak wyników badania wody pitnej i basenowej, trwające prace konserwatorskie i porządkowe w obrębie posesji oraz nieprawidłowości stwierdzone w blokach żywienia.
  • Z kolei pracownicy Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej stacji sanitarno-epidemiologicznych woj. warmińsko-mazurskiego w okresie 17.05-23.06.2023 r. prowadzili liczne działania edukacyjne głównie w przedszkolach i szkołach, mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom związanym z wypoczynkiem letnim. Przeprowadzono 143 zajęcia edukacyjne w 74 placówkach dla 5615 osób; do 737 placówek nauczania i wychowania przesłano informacje na temat zdrowego wypoczynku letniego; zamieszczono 94 wpisy (na stronach internetowych, Facebooku i Twitterze) na temat zasad zdrowego wypoczynku. Ponadto na festynach i innych imprezach prowadzono 19 punktów informacyjno-edukacyjnych, z których skorzystało 2760 odbiorców (np. podczas imprezy „Kręci mnie bezpieczeństwo nad wodą” w Ostródzie 21.06.2023 r. dla 400 odbiorców; XII festynu „Magiczny Park Jakubowy” w Olsztynie 03.06.2023 r. dla 400 odbiorców; imprezy w Szkole Podstawowej w Płoskini pow. braniewski 13.06.2023 r. dla 120 odbiorców).
  • W okresie poprzedzającym wakacje pracownik Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Olsztynie udzielił 2 wywiadów (Radio Olsztyn; Radio RMF FM); poświęconych przygotowaniu obiektów na Warmii i Mazurach do tegorocznego sezonu letniego.
  • Działania pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży: przeprowadzono 4 wspólne kontrole  z przedstawicielami policji oraz 1 z przedstawicielem Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Ostródzie.
  • Pracownicy  Higieny Dzieci i Młodzieży przeprowadzili  część kontroli turnusów wypoczynkowych wspólnie z innymi działami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (z Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia - 34;  z Promocją Zdrowia i Oświatą Zdrowotną – 54; z Higieną Komunalną – 4).
  • Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży wspierają działania edukacyjne Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom
    związanym z wypoczynkiem letnim poprzez dystrybucję materiałów edukacyjnych na turnusach wypoczynku oraz przeprowadzanie instruktaży dla kadry.

 

 

II. Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia

1.

Liczba stołówek ogółem wg ewidencji

 51

2.

Liczba  skontrolowanych stołówek

 51

3.

Liczba przeprowadzonych kontroli

 53

4.

Liczba stołówek, w których odnotowano nieprawidłowości

 3

 

  W 2 obiektach całorocznie świadczących usługi hotelarskie (w powiecie nidzickim i piskim) stwierdzono nieprawidłowości:

·brak segregacji asortymentowej w urządzeniach chłodniczych,

·przechowywanie środków spożywczych w warunkach niezgodnych z deklaracją producenta,

·wykorzystywanie pomieszczenia niezgodnie z jego przeznaczeniem,

·brak porządku i czystości w pomieszczeniach zakładu,

·brak orzeczeń lekarskich dla celów sanitarno-epidemiologicznych pracowników,

·brak identyfikowalności środków spożywczych,

·brak dokumentacji GHP/GMP oraz systemu HACCP.

W jednym z ww. obiektów osobę odpowiedzialną ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 500 zł.

 

W 1 obiekcie używanym okazjonalnie do wypoczynku (w powiecie mrągowskim) stwierdzono nieprawidłowości:

·niewłaściwy stan techniczno-sanitarny części pomieszczeń i wyposażenia,

·brak zapewnionych właściwych warunków do mycia i osuszania rąk.

 

 

5.

Liczba wydanych decyzji

 0

6.

Liczba nałożonych mandatów

 1/500 zł

 

 


III. Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej

1.

Liczba zajęć edukacyjnych przeprowadzonych na turnusach wypoczynku

36

 

Liczba zajęć edukacyjnych przeprowadzonych w innych placówkach (w dwóch przedszkolach)

7

2.

Liczba uczestników zajęć edukacyjnych

1350

 

  • dzieci przedszkolne – 148 osób,
  • uczestnicy półkolonii, kolonii, obozów – 1202 osoby.

 

3.

Tematyka zajęć edukacyjnych:

  • profilaktyka chorób odkleszczowych,
  • znaczenie prawidłowego mycia rąk w profilaktyce chorób zakaźnych,
  • znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
  • zasady bezpiecznego korzystania z promieniowania słonecznego,
  • profilaktyka zatruć pokarmowych, w tym zatruć grzybami,
  • zasady bezpiecznego zachowania nad wodą,
  • zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy i upałów,
  • zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
  • profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
  • profilaktyka wścieklizny i bąblowicy,
  • profilaktyka wszawicy, owsicy, świerzbu,
  • zasady higieny osobistej,
  • profilaktyka uzależnień od dopalaczy,
  • niebezpieczeństwa zdrowotne związane z kąpielami w fontannach.
 

4.

 Liczba innych działań edukacyjnych promujących zdrowy i bezpieczny wypoczynek oraz zdrowy styl życia

41

 

·instruktaże dla kierownictwa i opiekunów turnusów wypoczynku – 37 (dla 40 osób);

·punkty/stoiska informacyjno-edukacyjne - 4  /podczas imprez: festyn z okazji „Dni Elbląga” (24-25.06.2023 r. , dla 350 odbiorców); festyn „Bezpieczny Powiat” w Iławie (24.06.2023 r., dla 50 odbiorców); „Święto Rzeki Dajny” w Kiersztanowie pow. mrągowski (26.06.2023 r., dla 50 odbiorców); impreza w Parku im. J. Kusocińskiego w Olsztynie (28.06.2023 r., dla 110 odbiorców)/.

 

5.

 Liczba uczestników działań ujętych w pkt 4

600

6.

 Informacje dodatkowe

 

 

W okresie 24-30.06.2023 r.

  • zamieszczono 36 wpisów na stronach internetowych/ Facebooku/ Twitterze/ Instagramie stacji sanitarno-epidemiologicznych woj. warmińsko-mazurskiego z informacjami dotyczącymi zasad zdrowego wypoczynku letniego oraz informacjami na temat działań powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych związanych z tzw. akcją letnią,
  • udzielono wywiadu radiowego dla Meloradio (PSSE Mrągowo),
  • w trakcie prowadzonych działań adresatom przekazano materiały edukacyjne (w 7 obiektach, gdzie odbywał się wypoczynek letni).

 

 

{"register":{"columns":[]}}