Co powinno znaleźć się na opakowaniu kosmetyków
05.12.2024
Przed nami okres gwiazdkowy. Wiele osób wybierze na prezent właśnie kosmetyki. Aby w pełni świadomie dokonać wyboru, powinniśmy dokładnie przyjzeć sie etykietom produktów. Co więc powinno znaleźć się na etykiecie kosmetyku?
Do informacji, które producent obowiązkowo musi zamieścić na etykiecie kosmetyku, należą:
- Nazwa i adres firmy (osoby) odpowiedzialnej za produkt lub informacje pozwalające na ich identyfikację. Dodatkowo produkty wytwarzane poza Unią Europejską muszą mieć podany kraj pochodzenia.
- Ilość preparatu w opakowaniu – podana najczęściej w mililitrach lub gramach. Nie dotyczy to próbek i produktów jednorazowego użytku ani kosmetyków zawierających mniej niż 5g/5ml produktu.
- Data minimalnej trwałości i numer partii – informacja obowiązkowa dla kosmetyków, których termin przydatności jest krótszy niż 30 miesięcy. Wyrażona zwrotem „najlepiej zużyć przed końcem” lub symbolem klepsydry. Zgodnie z obecnymi przepisami nie jest wymagana dla:
- produktów jednorazowego użytku (np. farby do włosów),
- produktów, których się nie otwiera (np. aerozole),
- produktów niewrażliwych na działanie środowiska zewnętrznego.
- Symbol Period After Opening, PAO – dla produktów wielokrotnego użytku to symbol „otwartego słoiczka”, który świadczy o czasie po otwarciu, jaki gwarantuje odpowiednią czystość mikrobiologiczną i trwałość składników kosmetyku. Warto zapisać sobie datę pierwszego użycia, ponieważ termin ważności z opakowania obowiązuje tylko do momentu otwarcia kosmetyku.
- Składniki – według nazw międzynarodowych (International Nomenclature of Chemical Ingredients, INCI); podawane w kolejności największej zawartości. Składniki w stężeniu równym i poniżej 1% całego produktu mogą być podane w dowolnej kolejności. Barwniki są wymieniane według ich kolejności (Colour Index, CI). Wyszczególnione muszą też być tzw. potencjalne alergeny, czyli 26 składników kompozycji zapachowych, które mogą powodować uczulenia.
- Szczególne ostrzeżenia – np. „produkt łatwopalny”, „nie stosować w okolicach oczu”, „nie stosować u dzieci poniżej 3 lat”.W przypadku produktu o niewielkich rozmiarach (np. szminka, kredka do oczu) powinna być do niego dołączona osobna ulotka z obowiązkowymi informacjami, które nie zmieściły się na opakowaniu bezpośrednim.
Inne informacje (nieobowiązkowe):
- „nietestowane na zwierzętach” – obecne przepisy UE całkowicie zabraniają testowania produktów kosmetycznych na zwierzętach, dlatego producenci powoli odchodzą od umieszczania tej informacji,
- oznakowanie materiału – jego rodzaju i możliwości recyklingu,
- znak „dbaj o czystość”,
- znak kosmetyku naturalnego i/lub organicznego (przyznawane odpłatnie przez różne organizacje).
Aktualne wymagania w odniesieniu do kosmetyków obecnych na rynku polskim są regulowane przez dwa dokumenty:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych,
Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz. U. poz. 2227).