W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Co powinno znaleźć się na opakowaniu kosmetyków

05.12.2024

Przed nami okres gwiazdkowy. Wiele osób wybierze na prezent właśnie kosmetyki. Aby w pełni świadomie dokonać wyboru, powinniśmy dokładnie przyjzeć sie etykietom produktów. Co więc powinno znaleźć się na etykiecie kosmetyku?

Szereg kosmetyków ustawionych w rzędzie.

Do informacji, które producent obowiązkowo musi zamieścić na etykiecie kosmetyku, należą:

  • Nazwa i adres firmy (osoby) odpowiedzialnej za produkt lub informacje pozwalające na ich identyfikację. Dodatkowo produkty wytwarzane poza Unią Europejską muszą mieć podany kraj pochodzenia.
  • Ilość preparatu w opakowaniu – podana najczęściej w mililitrach lub gramach. Nie dotyczy to próbek i produktów jednorazowego użytku ani kosmetyków zawierających mniej niż 5g/5ml produktu.
  • Data minimalnej trwałości i numer partii – informacja obowiązkowa dla kosmetyków, których termin przydatności jest krótszy niż 30 miesięcy. Wyrażona zwrotem „najlepiej zużyć przed końcem” lub symbolem klepsydry. Zgodnie z obecnymi przepisami nie jest wymagana dla:
    • produktów jednorazowego użytku (np. farby do włosów), 
    • produktów, których się nie otwiera (np. aerozole),
    • produktów niewrażliwych na działanie środowiska zewnętrznego.
  • Symbol Period After Opening, PAO – dla produktów wielokrotnego użytku to symbol „otwartego słoiczka”, który świadczy o czasie po otwarciu, jaki gwarantuje odpowiednią czystość mikrobiologiczną i trwałość składników kosmetyku. Warto zapisać sobie datę pierwszego użycia, ponieważ termin ważności z opakowania obowiązuje tylko do momentu otwarcia kosmetyku.
  • Składniki – według nazw międzynarodowych (International Nomenclature of Chemical Ingredients, INCI); podawane w kolejności największej zawartości. Składniki w stężeniu równym i poniżej 1% całego produktu mogą być podane w dowolnej kolejności. Barwniki są wymieniane według ich kolejności (Colour Index, CI). Wyszczególnione muszą też być tzw. potencjalne alergeny, czyli 26 składników kompozycji zapachowych, które mogą powodować uczulenia. 
  • Szczególne ostrzeżenia – np. „produkt łatwopalny”, „nie stosować w okolicach oczu”, „nie stosować u dzieci poniżej 3 lat”.W przypadku produktu o niewielkich rozmiarach (np. szminka, kredka do oczu) powinna być do niego dołączona osobna ulotka z obowiązkowymi informacjami, które nie zmieściły się na opakowaniu bezpośrednim.

Inne informacje (nieobowiązkowe):

  • „nietestowane na zwierzętach” – obecne przepisy UE całkowicie zabraniają testowania produktów kosmetycznych na zwierzętach, dlatego producenci powoli odchodzą od umieszczania tej informacji,
  • oznakowanie materiału – jego rodzaju i możliwości recyklingu,
  • znak „dbaj o czystość”,
  • znak kosmetyku naturalnego i/lub organicznego (przyznawane odpłatnie przez różne organizacje).

Aktualne wymagania w odniesieniu do kosmetyków obecnych na rynku polskim są regulowane przez dwa dokumenty:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych, 
Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz. U. poz. 2227).

{"register":{"columns":[]}}