Harmonizacja INSPIRE
Harmonizacja danych zgodnie z wytycznymi INSPIRE jest obowiązkiem organów prowadzących zbiory danych przestrzennych, które powiązane są z tematami INSPIRE. Zbiory aktów planowania przestrzennego (Zbiory APP) należą do tematu „zagospodarowanie przestrzenne” (ang. Land Use), w związku z czym muszą podlegać procesowi harmonizacji.
Cel dyrektywy INSPIRE a harmonizacja danych
Jednym z głównych celów dyrektywy INSPIRE jest doprowadzenie do współdziałania (interoperacyjności) w zakresie informacji przestrzennej w Europie, aby zwiększyć dostępność danych zarówno na poziomie obywateli danego państwa, jak i na poziomie wspólnoty.
Aby osiągnąć ten cel, niezbędna jest harmonizacja danych, czyli podjęcie działań o charakterze technicznym, organizacyjnym i prawnym, mających na celu doprowadzenie do wzajemnej spójności zbiorów danych przestrzennych oraz ich przystosowanie do wspólnego i łącznego wykorzystywania. Harmonizacja danych obejmuje m.in. opracowanie reguł harmonizacji, czyli zasad, na podstawie których następować będzie mapowanie (przyporządkowanie) poszczególnych elementów ujętych w źródłowym (krajowym) modelu danych do modelu INSPIRE (europejskiego).
Specyfikacja danych INSPIRE
Grupa tematyczna INSPIRE Thematic Working Group Land Use, składająca się z ekspertów z krajów europejskich oraz przedstawicieli Europejskiej Agencji Środowiska i Komisji Europejskiej, opracowała Specyfikację danych INSPIRE. Określa ona szczegółowo zakres informacyjny i strukturę danych udostępnianych na poziomie wspólnoty dla istniejącego i planowanego zagospodarowania przestrzennego.
Materiały
Specyfikacja danych INSPIRE dla tematu „zagospodarowanie przestrzenne”inspire_dataspecification_lu_v30(2).pdf 8.39MB Specyfikacja danych INSPIRE dla tematu „zagospodarowanie przestrzenne” w języku polskim
inspire_ZagospodarowaniePrzestrzenneSpecyfikacjaDanych.pdf 42.97MB