Pytania i odpowiedzi
Informacje zawarte w tej części serwisu przestawiają stan prawny sprzed wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1688) oraz rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. 2023 r. poz. 2409).
Zawartość serwisu jest sukcesywnie aktualizowana.
Nie znalazłaś/eś odpowiedzi na swoje pytanie? Masz wątpliwości, które chcesz wyjaśnić? A może masz pomysł na rozwój serwisu?
Dane kontaktowe znajdziesz w zakładce Kontakt.
Obowiązujące regulacje - Informacje ogólne
Jakie są podstawy prawne obowiązujących regulacji w zakresie cyfryzacji planowania przestrzennego?
- Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717 (zwana dalej ustawą o pizp),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 26 października 2020 r. w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego Dziennik Ustaw 2020 r. poz. 1916 (zwane dalej Rozporządzeniem),
- Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej Dz.U. 2010 nr 76 poz. 489 (zwana dalej ustawą o IIP).
Co było intencją wprowadzenia Rozdziału 5a do ustawy o pizp?
Intencją wprowadzenia wskazanych regulacji jest ułatwienie dostępu do kompletnej i wiarygodnej informacji o planowanym zagospodarowaniu przestrzennym poprzez wprowadzenie podstaw prawnych umożliwiających powszechne udostępnianie dokumentów planistycznych z wykorzystaniem technik geoinformacyjnych. Do 31 października 2020 r. nie było obowiązku tworzenia cyfrowych danych przestrzennych, które w sposób jednolity, precyzyjny i wiarygodny prezentowałyby informacje o istniejącym pokryciu planistycznym w skali kraju.
Jakie się skutki nowych regulacji prawnych w zakresie cyfryzacji planowania przestrzennego dla organów właściwych do sporządzania APP?
Od 31 października 2020 r. organy właściwe do sporządzania projektów APP są zobowiązane do tworzenia i prowadzenia (w tym aktualizacji i udostępniania) konkretnej liczby zbiorów danych APP. W zbiorach tych organy właściwe gromadzą dane przestrzenne dla APP danego typu.
- marszałek województwa - 1 zbiór danych APP oznaczany kodem „PZPW” dotyczący danych przestrzennych dla planu zagospodarowania przestrzennego województwa;
- wójt/burmistrz/prezydent miasta - 2 zbiory danych APP:
- 1 zbiór danych APP oznaczany kodem „SUIKZP” dotyczący danych przestrzennych dla studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
- 1 zbiór APP danych oznaczany kodem „MPZP” dotyczący danych przestrzennych dla miejscowych planów, w tym miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, miejscowych planów odbudowy oraz miejscowych planów rewitalizacji.
Grafika poniżej prezentuje zależności, jakie występują pomiędzy organami właściwymi do sporządzania APP, danymi przestrzennymi dla APP, a zbiorami danych APP.
Jak powinna wyglądać procedura tworzenia danych przestrzennych APP i prowadzenia zbiorów danych APP?
Procedura podzielona jest na etapy – kroki:
- Krok 1 – zgłoś zbiór danych przestrzennych do Ewidencji IIP (informacje o ewidencji w tym wzór zgłoszenia znajdują się w zakładce Ewidencja IIP),
- Krok 2 – utwórz dane przestrzenne dla APP (plik GML dla APP; jak opracujesz rysunek APP opublikuj go online w pliku GeoTIFF) – dane przestrzenne dla projektu APP wraz z informacją o ich utworzeniu w wymaganym terminie, przekażesz wojewodzie w dokumentacji prac planistycznych,
- Krok 3 – przekaż uchwałę przyjmującą APP z załącznikiem GML (finalne dane przestrzenne dla APP) do wojewody,
- Krok 4 – prowadź zbiór danych APP – stwórz go i aktualizuj (po każdej zmianie wyeksportuj zbiór danych APP do pliku GML i go podpisz),
- Krok 5 – prowadź metadane dla zbioru danych APP (plik XML dla metadanych zbioru danych APP) – stwórz je i aktualizuj,
- Krok 6 – udostępnij zbiór danych APP wraz z metadanymi (zbiór danych APP i metadane zbioru danych APP) poprzez usługi sieciowe.
Grafika poniżej prezentuje krok po kroku modelową procedurę spełnienia obowiązków wynikających z regulacji prawnych w zakresie cyfryzacji planowania przestrzennego.
Infografika jest nieczytelna? Pobierz infografikę „Modelowa procedura - obowiązki w zakresie cyfryzacji planowania przestrzennego” (PNG,78,1KB).
W jaki sposób utworzyć: dane APP (plik GML), zbiór danych APP (plik GML), metadane zbioru danych APP (plik XML)?
Pliki GML/XML w wymaganej strukturze można utworzyć samodzielnie.
Udostępniliśmy rozszerzenie do darmowej aplikacji QGIS w postaci wtyczki o nazwie Wtyczka APP.
Wtyczka umożliwia stworzenie wszystkich powyższych plików, które będą zgodne z przepisami obowiązującymi od 31 października 2020 r.
Więcej informacji o wtyczce APP w zakładce Wtyczka APP.
Czy aby poprawnie stworzyć plik GML dla APP, zbioru danych APP oraz plik XML z metadanymi zbioru danych APP należy korzystać z Wtyczki APP?
Rekomendujemy korzystanie z Wtyczki APP do wygenerowania wyżej wymienionych plików. Wtyczka APP wspomaga tworzenie plików zgodnie z przepisami obowiązującymi od 31 października 2020 r.
Alternatywnie można stworzyć/wykorzystać własne narzędzia do generowania plików GML/XML, opierając się na publikowanych schematach aplikacyjnych (o których mowa w § 3 ust. 3 Rozporządzenia). Należy przy tym pamiętać, by struktura generowanych plików była zgodna z ww. schematami. Więcej informacji o schematach w zakładce Schematy aplikacyjne.
Co w przypadku, gdy nie opracowuje się danych APP w oprogramowaniu QGIS? Czy wtedy też mogę użyć Wtyczki APP?
Tak. Nie ma konieczności opracowywania danych APP wyłącznie w oprogramowaniu QGIS. Wtyczka APP:
- pozwala na wczytanie warstwy wektorowej z granicą APP w formacie pliku np.: SHP -> warstwa taka może być utworzona w dowolnym programie, który pozwala na zapis pliku w tym formacie,
- nie wymaga wczytania rysunku APP -> wymaga jedynie podania łącza internetowego do rysunku APP z nadaną georeferencją (plik GeoTIFF), który można utworzyć w dowolnym, przeznaczonym do tego programie.
Czy nowe regulacje prawne obowiązują również dla APP, dla których organ właściwy podjął uchwałę o przystąpieniu przed 31 października 2020 r.?
Tak. Cyfrowe dane przestrzenne stanowią od 31 października 2020 r. załącznik do uchwały przyjmującej dany APP.
Czy nowe regulacje prawne obowiązują również dla APP, dla których organ podjął uchwałę o przyjęciu przed 31 października 2020 r.?
Tak. Organy właściwe mają obowiązek utworzenia cyfrowych danych przestrzennych dla obowiązujących APP w terminie do 31 października 2022 r.
Krok 1 – Zgłoś zbiór danych przestrzennych do Ewidencji IIP
Czy zgłoszenie zbioru danych APP jest obowiązkowe?
Tak. Zagospodarowanie przestrzenne jest jednym z tematów danych przestrzennych objętych infrastrukturą informacji przestrzennej. Wobec tego, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o IIP, po utworzeniu zbioru danych APP należy zgłosić go do Ewidencji IIP, powiadamiając o zgłoszeniu właściwy organ wiodący.
Ewidencję IIP prowadzi Główny Geodeta Kraju (art. 13 ust. 2 ustawy o IIP).
W jaki sposób organ właściwy powinien zgłosić zbiór danych APP do Ewidencji IIP?
Zgłoszenie zbioru danych APP do Ewidencji IIP polega na wypełnieniu formularza zamieszczonego na platformie ePUAP po uprzednim zalogowaniu się. Formularz należy wypełnić podstawowymi informacjami o gminie oraz zgłaszanym zbiorze i przekazać przez platformę ePUAP do Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, jednocześnie przekazując informację o zgłoszeniu do wiadomości Ministerstwa Rozwoju i Technologii (informacja o Elektronicznej Skrzynce Podawczej Ministerstwa Rozwoju i Technologii).
Niezbędne informacje, w tym przykładowe wypełnienie zgłoszenia, dostępne są zakładce Ewidencja IIP.
Zgodnie z obowiązującymi wzorami zgłoszenia - informujemy, że organem zgłaszającym zbiór jest:
- marszałek województwa lub
- wójt/burmistrz/prezydent miasta.
Faktycznego zgłoszenia dokonuje zatem organ lub osoba przez niego do tego upoważniona.
Co należy zrobić w przypadku kiedy organ właściwy zgłosił zbiór danych w zakresie „zagospodarowania przestrzennego” do Ewidencji IIP przed wejściem w życie przepisów w zakresie cyfryzacji planowania przestrzennego?
Nie należy zgłaszać zbioru danych ponownie. Należy zweryfikować czy wszystkie dane ujawnione w Ewidencji IIP (dostępnej na stronie) w ramach dokonanego zgłoszenia, pozostają aktualne.
Jeśli nie, to należy dokonać aktualizacji zgłoszenia do Ewidencji IIP za pomocą formularza zamieszczonego na platformie ePUAP po uprzednim zalogowaniu się. Formularz należy wypełnić zaktualizowanymi informacjami o gminie oraz zgłaszanym zbiorze i przekazać przez platformę ePUAP do Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, jednocześnie ewentualnie przekazując informację o aktualizacji zgłoszenia do wiadomości Ministerstwa Rozwoju i Technologii (informacja o Elektronicznej Skrzynce Podawczej Ministerstwa Rozwoju i Technologii).
Co uzyskam, zgłaszając zbiór danych APP do Ewidencji IIP?
Ujawnienie zbioru danych APP w Ewidencji IIP wiąże się z nadaniem przez Głównego Geodetę Kraju identyfikatora zbioru.
Elementy struktury identyfikatora zbioru danych przestrzennych są oddzielone kropkami i występują w następującej kolejności:
- PL;
- Kod rodzaju zasobu informacji przestrzennej, z którego pochodzi zbiór danych przestrzennych -> w przypadku zbiorów w ramach tematu „zagospodarowanie przestrzenne” kod = ZIPPZP;
- Nr porządkowy zbioru danych przestrzennych w ewidencji -> jest to unikalny numer, który stanowi element przestrzeni nazw Identyfikatora zbioru danych przestrzennych (§ 4 ust.1 pkt 1 lit. c Rozporządzenia) – numer ten nadaje Główny Geodeta Kraju.
Krok 2 – Utwórz dane przestrzenne dla APP (plik GML dla APP, w tym GeoTIFF)
Jak należy stworzyć dokument elektroniczny GML z danymi przestrzennymi dla APP?
Rekomendujemy tworzenie dokumentu elektronicznego GML z danymi przestrzennymi dla APP we Wtyczce APP, która zapewnia zgodność utworzonych plików z przepisami obowiązującymi od 31 października 2020 r. oraz wymaganiami technicznymi.
Więcej informacji o wtyczce w zakładce Wtyczka APP.
Dane przestrzenne APP można również tworzyć w innych narzędziach. W tym przypadku należy pamiętać o zachowaniu zgodności zapisu danych APP z wymaganiami technicznymi zawartymi w opublikowanych schematach aplikacyjnych (o których mowa w § 3 ust. 3 Rozporządzenia). Więcej informacji o schematach w zakładce Schematy aplikacyjne.
Jakie dane są przechowywane w dokumencie elektronicznym GML z danymi przestrzennymi dla APP?
Ustawa (art. 67a ust. 3 ustawy o pizp) określa minimalny, wymagany prawem zakres danych przestrzennych dla APP zapisanych w dokumencie elektronicznym GML:
- atrybuty o akcie (w tym opis dokumentów wpływających na ustalenia aktu),
- granica aktu w postaci wektorowej oraz
- rysunek aktu, ujawniony w dokumencie elektronicznym GML w postaci łącza internetowego kierującego do pliku GeoTIFF.
Minimalny zakres danych przestrzennych dla APP obejmuje dane wektorowe tylko w postaci granicy aktu. Czy organ właściwy może tworzyć dane przestrzenne w postaci wektorowej w szerszym zakresie?
Zarówno z art. 67a ust. 3 ustawy o pizp, który brzmi: „Dane przestrzenne tworzone dla aktów, o których mowa w ust. 2, obejmują co najmniej:(…)” oraz z § 7 Rozporządzenia, który brzmi: „Zbiór danych przestrzennych tworzy się w sposób umożliwiający udostępnianie danych przestrzennych oddzielnie dla każdego aktu planowania przestrzennego, co najmniej: (…)”, wynika, że samorządy mogą tworzyć i udostępniać dane przestrzenne w szerszym zakresie, niż obecnie wymagany przepisami (zakres podstawowy).
Czy do dokumentu elektronicznego GML mam załączyć plik GeoTIFF?
Nie. Wskazuje na to treść Załącznika nr 1 do Rozporządzenia gdzie obiekt przestrzenny RysunekAktuPlanowaniaPrzestrzennego ma atrybut lacze, którego dziedzinę stanowi URI, pod którym dostępny jest rysunek aktu planowania przestrzennego.
Nie włącza się „fizycznie” pliku GeoTIFF do pliku GML.
Kiedy należy utworzyć dokument elektroniczny GML z danymi przestrzennymi APP?
Dane te powinny powstawać w toku procedury planistycznej, czyli na etapie pracy z projektem aktu.
DANE PROJEKTOWE:
Organy właściwe są zobowiązane do stworzenia 2 z 3 zakresów danych przestrzennych:
- atrybuty o akcie (w tym opis dokumentów wpływających na ustalenia aktu),
- granica aktu w postaci wektorowej.
najpóźniej w terminie 30 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia danego aktu albo jego zmiany.
- Dane projektowe nie podlegają publikacji,
- Nie ma obowiązku podpisywania danych projektowych.
Dane tworzone podczas procedury planistycznej (w tym ich wszystkie wersje) stanowią element dokumentacji prac planistycznych i potwierdzenie przeprowadzenia tej procedury zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
DANE FINALNE:
Dane przestrzenne, które są wynikiem procedury planistycznej stanowią dane finalne (uzupełnione o łącze do rysunku zapisanego w postaci pliku GeoTIFF). Dane finalne, w postaci podpisanego dokumentu elektronicznego GML, stanowią kolejny załącznik do uchwały przyjmującej APP.
Informacja o tym załączniku powinna zostać ujawniona w uchwale.
Infografika jest nieczytelna? Pobierz infografikę „Oś czasu - dane projektowe i dane finalne” (PNG, 106KB).
Czy należy utworzyć dane projektowe w przypadku gdy organ podjął uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia APP przed 31 października 2020 r. a termin 30 dni, o którym mowa w art. 67c ust. 1 ustawy o pizp już upłynął?
W przypadku kiedy organ podjął uchwałę o przystąpieniu przed 31 października 2020 r. oraz upłynął już wskazany w art. 67c ust. 1 termin 30 dni, dane projektowe należy utworzyć niezwłocznie, ale przed przyjęciem danych finalnych.
Kiedy, podczas procedury planistycznej, należy aktualizować dane przestrzenne dla projektów APP?
Aktualizacja powinna obejmować kluczowe informacje, które ulegają zmianie w toku prowadzonej procedury planistycznej. Taką zmianą jest np. geometria obszaru objętego projektem APP. Aktualizacje powinny się odbywać w sposób elastyczny, uzależniony od potrzeb (np. etap po opiniowaniu/uzgadnianiu, wyłożeniu do publicznego wglądu, itp.).
Jak należy udokumentować stworzenie danych projektowych w terminie 30 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia danego aktu albo jego zmiany ?
Dane tworzone podczas procedury planistycznej (w tym ich wszystkie wersje) stanowią potwierdzenie przeprowadzenia tej procedury zgodnie z obowiązującymi przepisami. Fakt utworzenia ww. danych we wskazanym terminie powinien zostać potwierdzony w dokumentacji prac planistycznych.
Obowiązujące przepisy nie wymagają dołączania danych projektowych do uchwały inicjującej procedurę planistyczną ani przyjmującej akt.
Czy należy udostępniać dane projektowe (tworzone podczas procedury planistycznej)?
Obowiązujące przepisy nie wymagają udostępniania danych przestrzennych dotyczących projektu APP. Aczkolwiek należy pamiętać, że szerokie udostępnianie danych projektowych powinno pozytywnie wpłynąć na prowadzenie prac nad APP ze szczególnym uwzględnieniem partycypacji społecznej.
Czy dokument elektroniczny GML z danymi przestrzennymi dla APP jest załącznikiem do uchwały przystępującej do sporządzenia APP?
Nie. Dokument elektroniczny GML z finalnymi danymi przestrzennymi dla APP jest załącznikiem do uchwały przyjmującej APP.
Przepisy Rozdziału 5a ustawy o pizp nie zmieniają dotychczasowego sposobu procedowania uchwały o przystąpieniu do prac nad APP.
Czy dokument elektroniczny GML z danymi przestrzennymi dla APP jest załącznikiem do uchwały przyjmującej APP?
Tak. Dane przestrzenne dla APP (finalne dane przestrzenne - uzyskane w wyniku pełnej procedury planistycznej) zapisane w dokumencie elektronicznym GML stanowią kolejny załącznik do uchwały przyjmującej APP. Informacja o tym załączniku powinna zostać ujawniona w uchwale.
Jak podpisać plik z finalnymi danymi przestrzennymi, który stanowi kolejny załącznik do uchwały przyjmującej APP?
Sposoby podpisów zostały uregulowane w § 6 ust. 1 Rozporządzenia.
Dokument elektroniczny GML z finalnymi danymi przestrzennymi powinien zostać podpisany osobno, jako odrębny plik. Zalecamy stosowanie podpisu umieszczonego wewnątrz dokumentu (otoczony). Takim podpisem jest np. podpis zaufany.
Dokument elektroniczny GML z danymi przestrzennymi dla APP w przeciwieństwie do pozostałych dokumentów (uchwały i pozostałych załączników) nigdy nie powinien funkcjonować „w wersji papierowej” i nigdy nie będzie w związku z tym autoryzowany innym podpisem niż elektroniczny.
Kto podpisuje dokument elektroniczny GML, który stanowi kolejny załącznik do uchwały przyjmującej APP?
W przypadku samorządu gminy - Przewodniczący rady gminy.
W przypadku samorządu województwa - Przewodniczący sejmiku województwa.
Kto sprawdza poprawność dokumentu elektronicznego GML, który stanowi kolejny załącznik do uchwały przyjmującej APP?
Wojewoda – podpisany dokument elektroniczny GML jest przekazywany do wojewody razem z uchwałą przyjmującą i pozostałymi załącznikami w celu sprawdzenia jego zgodności z przepisami prawnymi i ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa.
Krok 3 – Przekaż uchwałę przyjmującą APP z załącznikiem GML (finalne dane przestrzenne dla APP) do wojewody
W jaki sposób przekazać uchwalony APP wraz z danymi przestrzennymi do wojewody w celu oceny jego zgodności z przepisami prawnymi?
Zalecamy nie drukować dokumentu elektronicznego GML.
Dokument elektroniczny GML z finalnymi danymi przestrzennymi dla APP (załącznik do uchwały przyjmującej APP) + dane tworzone podczas procedury planistycznej (w tym ich wszystkie wersje) należy nagrać na elektroniczny nośnik danych (np. płyta CD), przy przekazywaniu uchwał w formie wydruku. Uchwalony APP wraz z załącznikami można także przekazać przez ePUAP.
W jaki sposób przekazać uchwalony APP wraz z danymi przestrzennymi do wojewody w celu ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa?
Dokument elektroniczny GML z finalnymi danymi przestrzennymi dla APP musi być oddzielnym załącznikiem (nie należy go łączyć z plikiem .XML).
W jaki sposób wojewoda powinien przedstawić „lokalizację przestrzenną obszaru objętego aktem”, wydając zarządzenie zastępcze dotyczące ujawnienia w suikzp udokumentowanych złóż kopalin?
W przypadku wydania zarządzenia zastępczego w sprawie m.in. wprowadzenia obszaru udokumentowanego złoża kopaliny albo obszaru udokumentowanego kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla do studium, dane przestrzenne APP powinny obejmować cały obszar, którego zarządzenie dotyczy, tj. cały obszar studium, a nie wyłącznie granice obszaru wprowadzanych złóż.
Informacja o lokalizacji wprowadzonych obszarów złóż będzie wynikać z dokumentu formalnego, który to zarządzenie reprezentuje.
Krok 4 – Prowadź zbiór danych APP – stwórz go i aktualizuj
Jak należy utworzyć zbiór danych APP?
Rekomendujemy tworzenie zbioru danych APP we Wtyczce APP, która zapewnia zgodność utworzonych plików z przepisami obowiązującymi od 31 października 2020 r. oraz wymaganiami technicznymi.
Więcej informacji o wtyczce w zakładce Wtyczka APP.
Zbiór danych APP można również tworzyć w innych narzędziach. W tym przypadku należy pamiętać o zachowaniu zgodności zapisu zbioru danych APP z wymaganiami technicznymi zawartymi w opublikowanych schematach aplikacyjnych (o których mowa w § 3 ust. 3 Rozporządzenia). Więcej informacji o schematach w zakładce Schematy aplikacyjne.
Na czym polega aktualizacja zbioru danych APP?
Aktualizacja zbioru danych przestrzennych odbywa się za każdym razem, gdy:
- zmianie ulegną dane APP,
- do zbioru danych APP włączane są dane przestrzenne dla kolejnego APP.
Aktualizacja zbioru danych APP
Kiedy należy włączyć dane APP do zbioru danych APP?
Organ został zobowiązany do włączenia danych APP do zbioru danych APP w ciągu 30 dni. Reguluje to art. 67c ust. 2 ustawy o pizp.
Czy dokument elektroniczny GML dla uchwalonego APP włączany do zbioru danych APP to ten sam dokument, który stanowił załącznik do uchwały przyjmującej APP?
Nie. Podpisany dokument elektroniczny GML z finalnymi danymi przestrzennymi dla APP stanowiący załącznik do uchwały przyjmującej APP nie podlega modyfikacji – wersja opublikowana w dzienniku urzędowym województwa jest tzw. ‘’zamrożona w czasie’’. Zbiór danych APP jest aktualizowany na skutek m.in. zasilania danymi APP z dzienników urzędowych województwa.
Do zbioru danych APP należy włączyć kolejną wersję dokumentu elektronicznego GML (zaktualizowaną o informacje dostępne po publikacji aktu) zgodnie z poniższym rysunkiem.
Aktualizacja zbioru danych APP polega na włączeniu do niego, przez JST, nowej wersji dokumentu elektronicznego GML z danymi przestrzennymi dla uchwalonego APP.
Infografika jest nieczytelna? Pobierz infografikę „Oś czasu - dane finalne i dane finalne włączane do zbioru danych APP” (PNG, 157KB).
Aktualizacja zbioru danych APP - Czy dokument elektroniczny GML dla zbioru danych APP w postaci pliku GML również jest podpisywany? Jeśli tak, to przez kogo?
Kwestie podpisu zbioru zostały uregulowane w § 6 ust. 2 Rozporządzenia.
Zbiór danych APP w postaci dokumentu elektronicznego GML podpisywany jest po każdej jego aktualizacji przez organ właściwy do prowadzenia zbioru , o którym mowa w art. 67a ust. 1 ustawy o pizp tj. wójt, burmistrz, prezydent miasta albo marszałek województwa.
Czy organ po aktualizacji zbioru danych APP udostępnia go wojewodzie?
Nie. Wojewodzie dane APP udostępniane są raz w postaci odrębnego załącznika do uchwały przyjmującej APP, który stanowi podpisany dokument elektroniczny GML (podpis wewnętrzny).
JST aktualizuje i udostępnia zbiór danych APP w ramach infrastruktury informacji przestrzennej. Natomiast nie przekazuje go „fizycznie” innym podmiotom lub organom.
Krok 5 – Prowadź metadane dla zbioru danych APP (plik XML dla metadanych zbioru danych APP) – stwórz je i aktualizuj
W jakim formacie należy utworzyć metadane dla zbioru danych APP?
W postaci dokumentu elektronicznego XML.
Metadane tworzy się dla zbioru danych APP, a nie dla poszczególnych danych APP? Kto jest zobowiązany do ich utworzenia i prowadzenia?
Od 31 października 2020 r. metadane tworzy się dla zbiorów danych APP, a nie dla pojedynczych danych APP (jak tworzono przed wejściem w życie przepisów w zakresie cyfryzacji planowania przestrzennego).
Metadane dla zbioru danych APP
Metadane dla zbioru danych APP tworzą, aktualizują i udostępniają organy właściwe do ich tworzenia i prowadzenia.
- marszałek województwa - 1 plik metadanych dla zbioru danych APP oznaczanego kodem „PZPW” dotyczącego planów zagospodarowania przestrzennego województwa;
- wójt/burmistrz/prezydent miasta - 2 pliki metadanych dla zbioru danych APP:
- 1 plik metadanych dla zbioru danych APP oznaczanego kodem „SUIKZP” dotyczącego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
- 1 plik metadanych dla zbioru danych APP oznaczanego kodem „MPZP” dotyczącego miejscowych planów, w tym miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, miejscowych planów odbudowy oraz miejscowych planów rewitalizacji.
Jak należy utworzyć dokument elektroniczny XML z metadanymi dla zbioru danych APP?
Rekomendujemy tworzenie dokumentu elektronicznego XML z metadanymi dla zbioru danych APP we Wtyczce APP, która zapewnia zgodność utworzonych plików z przepisami obowiązującymi od 31 października 2020 r. oraz wymaganiami technicznymi.
Więcej informacji o wtyczce w zakładce Wtyczka APP.
Metadane dla zbioru danych APP można również tworzyć w innych narzędziach. W tym przypadku należy pamiętać o zachowaniu zgodności z Załącznikiem nr 2 Zakres informacyjny i struktura metadanych infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie zagospodarowania przestrzennego.
Czy dokument elektroniczny XML z metadanymi dla zbioru danych APP jest przekazywany do wojewody?
Nie. Metadane dla zbioru danych APP podlegają udostępnianiu na zasadach określonych w ustawie o IIP.
Czy dokument elektroniczny XML z metadanymi dla zbioru danych APP podlega aktualizacji?
Tak. Organ właściwy powinien dokonać aktualizacji dokumentu elektronicznego XML z metadanymi, gdy zmianie ulegną informacje w nim przechowywane.
Krok 6 – Udostępnij zbiór danych APP wraz z metadanymi (zbiór danych APP i metadane zbioru danych APP) usługami sieciowymi
Czy udostępnianie zbioru danych APP wraz z metadanymi jest obowiązkowe ?
Tak. Zgodnie z art. 67c ust.2 ustawy o pizp zbiór danych APP podlega udostępnianiu w ramach infrastruktury informacji przestrzennej. Udostępnianie metadanych zbiorów danych przestrzennych reguluje art. 5 ustawy o IIP.
Na czym polega udostępnianie zbioru danych APP?
Udostępnianie zbioru danych APP odbywa się poprzez uruchomienie usług sieciowych. Reguluje to art. 9 ust. 1 ustawy o IIP.
Ponadto zgodnie z art. 67c ust.3 ustawy o pizp organy właściwe do sporządzania APP mają obowiązek udostępnić dane APP poprzez usługi:
- wyszukiwania (dotyczy metadanych dla zbioru danych APP),
- przeglądania,
- pobierania.
Narzędzia – Wtyczka APP - Informacje ogólne
Jak wypełnić atrybut <jpt> w polu przestrzenNazw w formularzach we Wtyczce APP?
Wartość <jpt> występuje w:
- par. 4 ust. 1 pkt 2 lit. a Rozporządzenia -> jako składowa unikalnego kodu w Identyfikatorze zbioru danych przestrzennych,
- par. 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia -> jako składowa Identyfikatora obiektu przestrzennego.
Wyjaśnienie wartości <jpt> zostało zawarte w par. 4 ust. 1 pkt 2 lit. a Rozporządzenia: <jpt> – oznaczający identyfikator jednostki podziału terytorialnego, dla której prowadzony jest zbiór danych przestrzennych, utworzony na podstawie identyfikatora z rejestru TERYT, bez ostatniego członu określającego rodzaj jednostki.
Identyfikator z rejestru TERYT przyjmuje zatem postać:
- Dla województwa – dwie cyfry,
- Dla gminy – sześć cyfr (bez ostatniej cyfry określającej rodzaj jednostki).
Pozostałe zagadnienia
Czy gmina może uzyskać nieodpłatnie dane na potrzeby procedury sporządzania dokumentów planistycznych?
W 2018 roku przygotowane zostało Stanowisko Ministerstwa w sprawie nieodpłatnego udostępniania danych, na potrzeby procedury sporządzania dokumentów planistycznych (sekcja Materiały poniżej).
Czy należy aktualizować granice APP wskazane w pliku GML, stanowiącym załącznik do uchwały przyjmującej APP w sytuacji, gdy po uchwaleniu APP zmienił się przebieg granic działek ewidencyjnych?
W przypadku gdy został uchwalony APP = A, którego granica miała wspólny przebieg z granicami działek ewidencyjnych (oznaczenie nr 1 schematu), a następnie przebieg ten został zmieniony, możliwe są 2 podejścia.
Infografika jest nieczytelna? Pobierz infografikę „Schemat: Relacja: Granica APP wskazana w pliku GML, stanowiącym załącznik do uchwały przyjmującej APP a zmiany granic działek ewidencyjnych” (PNG, 884KB).
Podejście pierwsze:
Nie tworzy się kolejnej wersji danych przestrzennych dla APP = A, w których granica APP zostałaby "dowiązana" do nowego przebiegu granic działek ewidencyjnych (oznaczenie nr 2A schematu), tj. lokalizacja APP pozostaje bez zmian. W przypadku, gdy zostanie uchwalony kolejny APP = B, sąsiadujący z APP = A (oznaczenie nr 3A schematu), którego granica zgodnie z intencją miałaby być w całości zgodna z nowym przebiegiem granic działek ewidencyjnych – jego granicę należy „dowiązać” do granic uchwalonego APP = A, a nie do nowego przebiegu działek ewidencyjnych (w efekcie granica nowego APP = B w miejscu styku planów A i B nie będzie zgodna z nowym przebiegiem działek ewidencyjnych). W rezultacie nie powstaną niepożądane obszary nieciągłości lub pokrywania się pomiędzy dwoma obowiązującymi i sąsiadującymi APP.
Relacja: Granica APP wskazana w pliku GML, stanowiącym załącznik do uchwały przyjmującej APP a zmiany granic działek ewidencyjnych - podejście 1
Infografika jest nieczytelna? Pobierz infografikę „Schemat: Relacja: Granica APP wskazana w pliku GML, stanowiącym załącznik do uchwały przyjmującej APP a zmiany granic działek ewidencyjnych - podejście 1” (PNG, 284KB).
Podejście drugie:
Sporządza się zmianę APP = A w pełnej procedurze planistycznej (oznaczenie nr 2B schematu). W wyniku prac nad zmianą APP = A, powstanie nowy APP = B, z granicą "dowiązaną" do nowego przebiegu granic działek ewidencyjnych. W przypadku, gdy zostanie uchwalony kolejny APP = C, sąsiadujący z APP = A (oznaczenie nr 3B schematu), jego granice należy "dowiązać" do nowego przebiegu granic działek ewidencyjnych. W rezultacie granice uchwalonych APP = B i C w miejscu styku planów będą miały wspólny przebieg, który będzie również zgodny z nowym przebiegiem granic działek ewidencyjnych. Należy pamiętać, że dane dla APP = A, który został zmieniony, otrzymują status = „nieaktualny”.
Relacja: Granica APP wskazana w pliku GML, stanowiącym załącznik do uchwały przyjmującej APP a zmiany granic działek ewidencyjnych - podejście 2
Infografika jest nieczytelna? Pobierz infografikę „Schemat: Relacja: Granica APP wskazana w pliku GML, stanowiącym załącznik do uchwały przyjmującej APP a zmiany granic działek ewidencyjnych - podejście 2” (PNG, 364KB).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nie ma obowiązku dostosowywania granicy APP, która w momencie uchwalania APP posiadała wspólny przebieg z granicami działek ewidencyjnych, do nowego – aktualnego przebiegu granic działek ewidencyjnych ustalonego po uchwaleniu APP. Wobec tego rekomendujemy podejście pierwsze.
Wybór podejścia w danej JST powinien być uzasadniony i adekwatny do danego przypadku - w przypadku wyboru podejścia nr 2, polegającego na sporządzaniu zmiany APP, należy pamiętać o tym, że każda zmiana przebiegu granic działek ewidencyjnych będzie powodowała konieczność zmiany APP w pełnej procedurze planistycznej.
Materiały
DPR - Stanowisko Ministerstwa ws nieodplatnych danychDPR_-_Stanowisko_Ministerstwa_ws_nieodplatnych_danych_20052020.pdf 0.78MB