Zwrot kosztów leczenia za granicą
Koszty transgranicznej opieki zdrowotnej są rozliczane następująco:
- najpierw płacisz za uzyskane świadczenie zagranicznej placówce medycznej,
- następnie Narodowy Fundusz Zdrowia zwraca Ci poniesione koszty.
Jeśli skorzystałeś ze świadczeń opieki zdrowotnej w innym państwie UE, możesz ubiegać się o zwrot kosztów leczenia od Narodowego Funduszu Zdrowia. NFZ zwróci Ci taką kwotę, jaką wydałby, refundując konkretne świadczenia w kraju.
Jeżeli koszt udzielonego Ci świadczenia będzie:
- wyższy niż koszt tego świadczenia według wyceny NFZ, która obowiązuje w kraju – będziesz musiał pokryć różnicę z własnej kieszeni (Twoje wydatki w tym przypadku będą wyższe niż zwrot, który otrzymasz),
- taki sam lub niższy niż koszt tego świadczenia według wyceny NFZ, która obowiązuje w kraju – otrzymasz zwrot faktycznie poniesionych kosztów.
Wymagane dokumenty
1. Rachunek – podstawa zwrotu kosztów leczenia
Jeżeli ubiegasz się o zwrot kosztów, musisz przedstawić:
- rachunek za udzielone świadczenia wystawiony przez zagraniczną placówkę medyczną,
- potwierdzenie uiszczenia opłaty za udzielone usługi medyczne – na rachunku lub w formie innego dokumentu (paragonu).
Zwróć uwagę, czy rachunek zawiera dokładne informacje o rodzaju przeprowadzonych zabiegów lub badań diagnostycznych – jeśli na rachunku nie ma opisu udzielonych świadczeń, zwróć się do placówki, z której usług korzystałeś, o wydanie dodatkowego dokumentu/zaświadczenia, który będzie zawierał te informacje.
2. Wniosek o zwrot kosztów leczenia
- Wypełniony wniosek o zwrot kosztów leczenia złóż do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ.
- Wzór wniosku zawiera rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie określenia wzoru wniosku o zwrot kosztów świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych poza granicami kraju.
- Na złożenie wniosku masz 6 miesięcy od dnia wystawienia rachunku przez zagraniczną placówkę opieki zdrowotnej (wnioski, które wpłyną po upływie tego czasu, będą rozpatrywane negatywnie).
- Jeśli wniosek został wysłany pocztą tradycyjną, o terminie decyduje data stempla pocztowego.
- Wniosek nie może zostać przesłany pocztą elektroniczną, ponieważ należy do niego dołączyć oryginał rachunku.
3. Inne dokumenty
W Polsce, aby leczyć się w ramach publicznej opieki zdrowotnej u większości specjalistów, musisz mieć skierowanie od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego (zwykle jest to lekarz podstawowej opieki zdrowotnej). Skierowania – ale niekoniecznie od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego – wymaga także leczenie szpitalne.
Jeśli, korzystając z transgranicznej opieki zdrowotnej, nie będziesz miał skierowania do specjalisty lub do szpitala (wystawionego w kraju lub za granicą), nie otrzymasz zwrotu kosztów leczenia w ramach transgranicznej opieki zdrowotnej.
W związku z tym – w zależności od sytuacji – musisz dołączyć do wniosku także oryginały lub kopie:
- skierowań;
- zleceń na wyroby medyczne;
- recept;
- zleceń na transport sanitarny.
Załączenie skierowania nie jest wymagane w przypadku wniosku o zwrot kosztów leczenia, na które pacjent uzyskał wcześniej zgodę Narodowego Funduszu Zdrowia.
- Ostatnia modyfikacja:
- 27.10.2017 07:34 Dominika Waligórska
- Pierwsza publikacja:
- 22.11.2017 13:17 Dominika Waligórska