Gramy gamy 2022
Gramy gamy 2022
2022-11-14 14:00
Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu, Poznań ul. Głogowska 90
-
KIEDY
14 listopada 2022 (poniedziałek)
godz 14:00
DODAJ DO KALENDARZA
-
GDZIE
Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu
Poznań ul. Głogowska 90
Regulamin
1. Celem Konkursu jest:
- prezentacja technicznych możliwości uczniów szkoły muzycznej,
- doskonalenie dydaktyki w zakresie grania gam,
- wymiana poglądów i doświadczeń pedagogicznych,
- zachęcenie uczniów do ćwiczenia gam oraz rozwijanie kreatywności w sposobach
ćwiczenia gam.
2. W Konkursie Gramy Gamy mogą brać udział uczniowie klas II – VI cyklu 6-letniego
oraz II – IV cyklu 4-letniego Sekcji instrumentów smyczkowych i gitary PSM I st.
grający na instrumentach smyczkowych.
3. Laureaci I nagród w poprzednich edycjach konkursu nie mogą uczestniczyć w tej samej
grupie wiekowej w obecnym konkursie.
4. Każdy uczestnik konkursu zobowiązany jest do wykonania gamy z pamięci. Sposób
wykonania gam w poszczególnych klasach i grupach instrumentów w załącznikach.
5. Prezentacja innych sposobów gam lub artykulacji będzie przerywana i nie zostanie
oceniona.
6. Uczestnicy występować będą w kolejności ustalonej przez organizatora.
7. Przesłuchania konkursowe są otwarte dla publiczności.
8. Konkurs przeprowadzony będzie w ciągu jednego dnia.
9. Przewodniczącym konkursu jest Dyrektor ZSM w Poznaniu. W skład komisji
konkursowej wchodzą pedagodzy uczestników konkursu. Udział w komisji jest
dobrowolny. Pedagog nie ocenia prezentacji swojego ucznia oraz członka swojej rodziny.
10. Posiedzenie komisji konkursowej jest tajne i zamknięte dla osób spoza komisji. Decyzje
komisji są ostateczne.
11. Kryteria oceniania w skali 25 punktów: intonacja, artykulacja i jakość dźwięku, aparat gry
i postawa przy instrumencie, płynność gry (pamięć, tempo).
12. Po zakończeniu przesłuchań i posiedzeniu komisji zostaną ogłoszone wyniki i wręczone
nagrody rzeczowe.
13. Uzyskanie 19 – 25 punktów zwalnia z grania gam na przesłuchaniu semestralnym.
14. Termin przyjmowania zgłoszeń upływa 4 listopada 2022 roku.
15. Zgłoszenie uczestnictwa jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych
osobowych na potrzeby organizacji konkursu.
16. Kontakt: Justyna Strzyżewska tel. 606 623 274.
Program
Skrzypce
Sposoby smyczkowań w gamie wykonywane wg programu przesłuchań semestralnych obowiązujących w PSM I stopnia im. Karola Kurpińskiego Sekcja instrumentówsmyczkowych i gitary (kolejność i sposoby gam, pasaże, tercje, dwudźwięki w załączniku). Obowiązuje podana w załącznikach kolejność wykonywania sposobów gam.
Klasa II cykl 6-letni – gama G-dur (sposobami, dopuszcza się zagranie gamy legato na dwa smyczki), pasaże po 3 nuty legato – opracowanie Antoni Cofalik.
Sposoby smyczkowania gam: détaché całym smyczkiem; po 4 nuty legato; ćwierćnuta całym smyczkiem, dwie ósemki górną połową smyczka, ćwierćnuta całym smyczkiem,
dwie ósemki dolną połową smyczka; 2 nuty (ćwierćnuty) legato cały smyczek, następne dwie ćwierćnuty pod górę staccato; détaché (w środkowej części smyczka) każda nuta
powtarzana 4 razy.
Klasa III cykl 6-letni i klasa II cykl 4-letni – gama F-dur (sposobami, dopuszcza sięzagranie gamy legato na dwa smyczki), pasaże po 4 nuty legato, tercje diatoniczne
po 4 nuty legato – opracowanie Zdzisław Jahnke. Sposoby smyczkowania gam: détaché całym smyczkiem; po 8 nut legato; każda nuta marcato/martele; détaché (w środkowej części smyczka) każda nuta powtarzana 4 razy.
Klasa IV cykl 6-letni – gama g-moll (sposobami, dopuszcza się zagranie gamy legatona dwa smyczki), pasaże triolowe po 9 nut legato i szesnastkowe po 4 nuty legato, tercje
diatoniczne po 8 nut legato – opracowanie Zdzisław Jahnke. Dwudźwięki (tercje, seksty, oktawy techniką przygotowawczą) – opracowanie Witold Krotkiewski. Sposoby smyczkowania gam: détaché całym smyczkiem; po 6 nut legato; détaché (w środkowej części smyczka) każda nuta powtarzana 4 razy; pierwszy dźwięk G w dół do dźwięku Fis, a schodząc z góry do dźwięku F staccato pod łukiem. Dopuszcza się zagranie gamy staccato pod łukiem na dwa smyczki.
Klasa V cykl 6-letni i klasa III cykl 4-letni – gama A-dur (sposobami, dopuszcza się zagranie gamy legato na dwa smyczki), pasaże triolowe po 9 nut legato i szesnastkowe
po 4 nuty legato, gama chromatyczna po 6 nut legato – opracowanie Zdzisław Jahnke. Dwudźwięki (tercje, seksty, oktawy detache) – opracowanie Witold Krotkiewski. Sposoby smyczkowania gam: détaché całym smyczkiem; po 12 nut legato; détaché/sautille (w środkowej części smyczka) każda nuta powtarzana 4 razy; spiccato każda nuta powtórzona 4 razy; staccato pod łukiem w dół 12 nut, w górę 12 nut itd. Dopuszcza się zagranie gamy staccato pod łukiem na dwa smyczki.
Klasa VI cykl 6-letni i klasa IV cykl 4-letni – gama B-dur (sposobami, dopuszcza się zagranie gamy legato na dwa smyczki), pasaże triolowe po 9 nut legato i szesnastkowe
po 4 nuty legato, gama chromatyczna po 6 nut legato – opracowanie Zdzisław Jahnke.Dwudźwięki (tercje, seksty, oktawy detache) – opracowanie Witold Krotkiewski.
Sposoby smyczkowania gam: tak jak klasa V cykl 6-letni i klasa III cykl 4-letni.
Altówka
Sposoby smyczkowań w gamie wykonywane wg programu przesłuchań semestralnychobowiązujących w PSM I stopnia im. Karola Kurpińskiego Sekcja instrumentów smyczkowych i gitary (kolejność i sposoby w załączniku, w kl. III, IV cykl 4-letni sposób grupowania triolami po 3, 6 lub 12 nut legato). Pasaże, tercje, dwudźwięki wykonywane wg materiałów zawartych w załączniku. Obowiązuje podana w załącznikach kolejność wykonywania sposobów gam.
Klasa II cykl 4-letni – gama F-dur (sposobami, dopuszcza się zagranie gamy legato na dwa smyczki), pasaże po 4 nuty legato, tercje diatoniczne po 4 nuty legato – opracowanie Zdzisław Jahnke
Klasa III cykl 4-letni – gama C-dur (sposobami, dopuszcza się zagranie gamy legatona dwa smyczki), pasaże triolowe po 3 nuty legato i szesnastkowe po 4 nuty legato, gama
chromatyczna po 6 nut legato – opracowanie Zdzisław Jahnke. Dwudźwięki (tercje, seksty, oktawy detache, dopuszcza się zagranie techniką przygotowawczą) – opracowanie Witold Krotkiewski.
Klasa IV cykl 4-letni – gama D-dur (sposobami, dopuszcza się zagranie gamy legato na dwa smyczki), pasaże triolowe po 3 nuty legato i szesnastkowe po 4 nuty legato, gama chromatyczna po 6 nut legato – opracowanie Zdzisław Jahnke. Dwudźwięki (tercje, seksty, oktawy detache) – opracowanie Witold Krotkiewski.
Wiolonczela
Sposoby smyczkowań w gamie wykonywane wg programu przesłuchań semestralnychobowiązujących w PSM I stopnia im. Karola Kurpińskiego Sekcja instrumentów smyczkowych i gitary. Pasaże, tercje, dwudźwięki wg załączonych do programu materiałów.
Klasa II cykl 6-letni – gama B-dur przez jedną oktawę. Sposoby smyczkowania gam: 4 nuty legato; detache ósemki każda nuta powtarzana 3 razy; dwie ćwierćnuty legato dwie ćwierćnuty staccato legato; ćwierćnuta całym smyczkiem, dwie ósemki górną połową smyczka, ćwierćnuta całym smyczkiem, dwie ósemki dolną połową smyczka.
Klasa III cykl 6-letni i klasa II cykl 4-letni – gama F-dur przez 2 oktawy. Sposoby smyczkowania gam: 4 nuty legato; szybkie detache każda nuta powtarzana 4 razy; rytm punktowany, na jednym dźwięku ósemka z kropką i szesnastka legato; ćwierćnuta całym smyczkiem, dwie ósemki górną połową smyczka, ćwierćnuta całym smyczkiem, dwie ósemki dolną połową smyczka.
Klasa IV cykl 6-letni – gama G-dur przez 2 oktawy. Sposoby smyczkowania gam: 8 nut legato; szybkie detache każda nuta powtarzana 4 razy; rytm punktowany, na jednym dźwięku ósemka z kropką i szesnastka legato. Dwudźwięki: tercje i seksty przez jedną oktawę techniką przygotowawczą.
Klasa V cykl 6-letni i klasa III cykl 4-letni – gama C-dur przez 3 oktawy. Sposoby smyczkowania gam: 8 nut legato; triola staccato powtarzana na jednym dźwięku; ósemka dwie szesnastki na jednym dźwięku w szybkim tempie.
Klasa V cykl 6-letni – dwudźwięki: tercje, seksty przez jedną oktawę. Oktawy techniką przygotowawczą przez jedną oktawę. Klasa III cykl 4-letni – dwudźwięki: tercje, seksty przez jedną oktawę techniką przygotowawczą.
Klasa VI cykl 6-letni i klasa IV cykl 4-letni – gama D-dur przez 3 oktawy. Sposoby smyczkowania gam: 8 nut legato; spiccato każda nuta 4 razy powtarzana; ćwierćnuta i sześć ósemek staccato pod łukiem. Dwudźwięki: tercje, seksty i oktawy przez jedną oktawę.
Aplikatura oraz artykulacja w pasażach po 3 lub 6 nut legato, w tercjach łamanych po 2, 4 lub 8 nut legato, w dominancie septymowej po 2 lub 4 nuty według uznania nauczycieli.