CST2021 – Fundusze Europejskie dla Rybactwa
- W jaki sposób można wyszukać rozpoczęty nabór w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa w aplikacji WOD2021?
W aplikacji WOD2021 Lista naborów obejmuje nabory trwające (nie ma naborów planowanych oraz zakończonych). Wyszukiwany nabór można wyszukać w następujący sposób: Na głównej odsłonie, w panelu po lewej stronie należy zaznaczyć opcję: „Lista naborów”. W polu wyszukiwania „Szukaj po numerze naboru” zalecane jest wpisanie co najmniej: FEDR (kod programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa). Do tego kodu można dodać kolejne znaki składające się na numer naboru, które oznaczają numer priorytetu oraz numer działania, np. FEDR.01.07.oznacza nabór w ramach Priorytetu 1. Wspieranie zrównoważonego rybołówstwa oraz odbudowy i ochrony żywych zasobów wodnych, działanie Trwałe zaprzestanie działalności połowowej, siódme działanie w ramach Priorytetu 1: „Trwałe zaprzestanie działalności połowowej”.
Cały numer naboru można pobrać z dokumentów dotyczących naboru tj. wzoru wniosku o dofinasowanie oraz z załączników do wniosku o dofinansowanie. Dokumenty te zamieszczone są w odpowiednim ogłoszeniu o naborze (w części Niezbędne dokumenty) opublikowanym na stronie internetowej programu - link do zakładki z ogłoszeniami o naborach na stronie programu.
- Czy mogę zarejestrować się w systemie teleinformatycznym CST2021 jako przyszły wnioskodawca, nie czekając na ogłoszenie czy rozpoczęcie naboru w którym chcę złożyć wniosek?
Tak, zalecamy zarejestrowanie się już w aplikacji WOD2021 systemu teleinformatycznego CST2021, dostępnej na stronie https://wod.cst2021.gov.pl.
Materiały szkoleniowe dotyczące korzystania z aplikacji WOD2021 dostępne są pod adresem: link do materiałów.
Wcześniejsze zapoznanie się z aplikacją WOD2021 (zarejestrowanie się i zapoznanie się z zasadami zarządzania swoim kontem) pozwoli na sprawne złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach ogłoszonych naborów, gdy zostaną rozpoczęte.
- Czy w aplikacji WOD2021 można wcześniej sporządzić wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego naboru, tak aby wniosek można było wysłać natychmiast po rozpoczęciu terminu składania wniosków?
Nie ma możliwości sporządzenia wniosku w aplikacji WOD2021 przed rozpoczęciem danego naboru. W aplikacji dostępne są tylko formularze dotyczące trwających naborów. Istnieje jednak możliwość wcześniejszego zapoznania się ze wzorami wniosków o dofinansowanie, instrukcjami ich wypełnienia oraz wzorami załączników, obowiązujących dla naborów ogłoszonych a jeszcze nie rozpoczętych, które dostępne są na stronie internetowej programu - link do zakładki z ogłoszeniami o naborach na stronie programu.
- Kiedy w systemie teleinformatycznym pojawi się wniosek o dofinansowanie dla operacji „Rekompensaty wodnośrodowiskowe” z działania 2.3 programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa?
Wniosek o dofinansowanie w ramach działania 2.3 „Akwakultura środowiskowa” dotyczący grupy operacji „Rekompensaty wodnośrodowiskowe” dotyczący ogłoszenia o naborze, które zostało opublikowane 3 listopada 2023 r. będzie udostępniony w aplikacji WOD2021 w dniu 4 grudnia 2023 o godz. 7.30.
W związku z faktem, iż nie ma możliwości przygotowania wniosku o dofinasowanie w aplikacji WOD2021 przed rozpoczęciem naboru, zachęcamy wnioskodawców do zapoznania się z jego wzorem oraz instrukcją wypełniania, jak również ze wzorami i wykazem niezbędnych załączników (wymienione są w Sekcji K wzoru wniosku o dofinansowanie) na stronie internetowej programu - link do zakładki z ogłoszeniami o naborach na stronie programu.
- Ponieważ kryterium wyboru wniosku jest czas jego złożenia, czy Instytucja Pośrednicząca (ARiMR) będzie dopuszczać wnioski złożone za pomocą botów?
Agencja nie będzie dopuszczać wniosków o dofinansowanie złożonych za pomocą botów. Każdorazowa próba złożenia przez BOT wniosku będzie skutkowała zablokowaniem użytkownika w aplikacji CST2021 oraz zgodnie z Regulaminem bezpiecznego użytkownika Centralnego Systemu Teleinformatycznego (CST2021) zostanie zgłoszony incydent bezpieczeństwa, tj. zdarzenie, które zagroziło lub mogło zagrozić bezpieczeństwu informacji (poufności, integralności, dostępności danych).
- Czy system będzie w stanie umożliwić każdemu wnioskodawcy wysłanie wniosku, w przypadku gdy w pierwszych godzinach naboru można spodziewać się, iż wnioski będzie jednocześnie wysyłać kilka tysięcy wnioskodawców?
Aplikacja WOD2021, w której wypełniane i składane będą wnioski o dofinansowanie, wchodzi w skład architektury Centralnego Systemu Teleinformatycznego 2021 (CST2021). System CST2021 wykorzystuje rozwiązania chmurowe, co pozwala na zapewnienie odpowiedniej wydajności poszczególnych aplikacji oraz bazy danych.
Jednakże, w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów technicznych uniemożliwiających prawidłowe wypełnienie bądź złożenie wniosku w aplikacji WOD2021 należy zgłaszać je na adres e-mail: CST2021@arimr.gov.pl lub pod numerem telefonu 22 318-46-70, 22 318-46-72. Kontakt telefoniczny z pracownikami ARiMR możliwy jest w dni robocze w godzinach urzędowania ARiMR, czyli w godzinach od 7:30 do 15:30.
- Czy z jednego komputera można wypełniać i wysyłać wnioski kilku wnioskodawców (jeden IP komputera)?
IP komputera nie ma znaczenia w ramach naborów wniosków. Z jednego komputera może korzystać wielu wnioskodawców. Ważne jest, aby każdy z Wnioskodawców posiadał swoje indywidualne konto w aplikacji WOD2021 i ze swojego konta przesłał wniosek o dofinansowanie.
- Czy pełnomocnik może składać wnioski o dofinansowanie za pośrednictwem CST2021 ze swojego konta (profilu) dla wielu beneficjentów?
Tak, pełnomocnik może składać wnioski za pośrednictwem CST2021 ze swojego konta (profilu) dla wielu beneficjentów, jeśli ma takie uprawnienia w systemie. Rola jaką pełni pełnomocnik w systemie ustalana jest między Wnioskodawcą a pełnomocnikiem.
Mogą wystąpić takie przypadki:
- każdy z Wnioskodawców, który zarejestrował już swoją organizację w aplikacji WOD2021, (rejestrując organizację stał się jej Administratorem), może następnie w aplikacji WOD2021, poprzez funkcję „Utwórz profil”, dostępnej w panelu Administracja, utworzyć profil dla pełnomocnika (funkcja tworzenia profilu jest opisana w części V. 1.2.3 Tworzenie profilu w Instrukcja do aplikacji WOD2021 dla wnioskodawców i beneficjentów programu „Fundusze Europejskie dla Rybactwa” na lata 2021-2027 dostępnej pod adresem – link do materiałów pomocniczych na naszej stronie.
Wnioskodawca tworząc profil dla pełnomocnika może nadać mu role: Administratora, Zarządzającego wszystkimi wnioskami, Zarządzającego własnymi wnioskami, Edytor wszystkich wniosków Edytor własnych wniosków. Każda rola wiąże się z innymi uprawnieniami. Uprawnienie związane z możliwością przesyłania wniosku o dofinansowanie jest domyślnie dostępne w roli Administrator, Zarządzający wszystkimi wnioskami, Zarządzający własnymi wnioskami. Pełnomocnik, który dostał jedną z tych ról może co do zasady przesyłać wniosek o dofinansowanie w ramach naborów. Aby przesłać wniosek danej organizacji, pełnomocnik musi wejść w profil nadany mu przez daną organizację. Dopiero z tego poziomu będzie działał jako dana organizacja (w ramach nadanych mu uprawnień).
- Pełnomocnik, po zarejestrowaniu swojego konta w aplikacji WOD2021, ma możliwość samodzielnego utworzenia wielu organizacji, czyli ma możliwość zarejestrowania wielu organizacji, jeśli Wnioskodawcy wyrazili na to zgodę. W tym celu w aplikacji WOD2021, w panelu Administracja, wybiera funkcję Utwórz organizację. Po utworzeniu organizacji, staje się jej Administratorem. W przypadku utworzenia wielu organizacji, aby wysłać dany wniosek z poziomu danej organizacji, musi być zalogowany na profilu danej organizacji (funkcja Zmień profil opisana jest w części V.1.3. Zmiana bieżącego profilu użytkownika w Instrukcja do aplikacji WOD2021 dla wnioskodawców i beneficjentów programu „Fundusze Europejskie dla Rybactwa” na lata 2021-2027 dostępnej pod adresem – link do materiałów pomocniczych na naszej stronie.
Zdaniem Agencji w takim przypadku, również Wnioskodawca powinien mieć dostęp do swojej organizacji i składanych wniosków o dofinansowanie. Osoba pełniąca funkcję Administratora (np. pełnomocnik), powinna więc dla Wnioskodawcy utworzyć profil w danej organizacji dedykowanej dla Wnioskodawcy. Ponadto przypominamy, że warto aby w danej organizacji było co najmniej dwóch użytkowników o roli Administrator (np. Wnioskodawca i pełnomocnik). Funkcja tworzenia profilu jest opisana w części V. 1.2.3 Tworzenie profilu w Instrukcji do aplikacji WOD2021 dla wnioskodawców i beneficjentów programu „Fundusze Europejskie dla Rybactwa” na lata 2021-2027 dostępnej pod adresem – link do materiałów pomocniczych na naszej stronie.
- Czy ewentualne wezwanie do uzupełnienia wniosku będzie przekazywane wnioskodawcy tylko poprzez systemem CST2021 i tylko w nim będzie widoczne? Jeżeli planowane jest także wysłanie wiadomości na skrzynkę poczty e-mail, otrzyma je beneficjent, pełnomocnik, czy osoba do kontaktu?
Zakładając profil w aplikacji WOD2021 systemu teleinformatycznego CST2021, wnioskodawca podaje adres e-mail, na który będzie kierowana korespondencja generowana automatycznie przez system teleinformatyczny. W przypadku, gdy konieczne będzie uzupełnienie wniosku o dofinansowanie, na ten adres e-mail zostanie wysłane powiadomienie, w którym będzie wskazany numer wniosku wymagającego poprawy, nazwa projektu, termin w którym należy dokonać poprawy, oraz informacja, że opis poprawy jest dołączony do ostatniej wersji wniosku.
Natomiast sama treść wezwania do uzupełnienia wniosku będzie widoczna tylko w systemie i będzie dostępna po zalogowaniu się w aplikacji WOD2021 w systemie CST2021 i we wniosku, którego numer zostanie podany w powyższym powiadomieniu.
- Czy DWR ARiMR planuje przeprowadzenie szkolenia z wypełniania wniosków o dofinansowanie w aplikacji WOD2021?
Departament Wsparcia Rybactwa w najbliższym czasie udostępni materiały szkoleniowe w postaci audiowizualnych prezentacji dla wnioskodawców, w których będzie przedstawiony („krok po kroku”) proces wypełniania wniosku o dofinansowanie, osobno dla każdego ogłoszonego naboru. Prezentacje będą udostępnione najpóźniej na tydzień przed rozpoczęciem naboru wniosków z danego działania. Dodatkowo, informacja o udostępnieniu materiałów instruktażowych (szkoleniowych) będzie przekazywana przez profil Departamentu Wsparcia Rybactwa w serwisie społecznościowym Facebook - link do profilu DWR na Facebooku. Zachęcamy do śledzenia publikowanych tam aktualności.
- Dlaczego na adres e-mail użytkownika ustawiony w systemie dociera tylko czysto techniczna korespondencja (np. dot. zmiany hasła itp.), natomiast nie docierają jakiekolwiek informacje z systemu dotyczące obsługi wniosku np. wezwanie do uzupełnień czy kod autoryzacyjny potrzebny do złożenia wniosku o płatność?
Z doświadczenia wynika, że częstą przyczyną niedocierania wiadomości e-mail z systemu CST2021 jest problem po stronie serwera pocztowego. Bardzo często wiadomości systemowe są poprawnie wysyłane na wskazany adres e-mail ale mogą trafiać do folderu SPAM w skrzynce pocztowej adresata. W pierwszej kolejności należy więc sprawdzić czy nie ma wiadomości w folderze SPAM. Należy też sprawdzić filtry antyspamowe.
Ponadto wiadomości mogą nie docierać do użytkownika jeżeli adres serwera pocztowego trafił na tzw. czarną listę (to lista adresów e-mail nadawców, które zostały oznaczone przez użytkowników i administratorów poczty elektronicznej jako niechciane lub podejrzane).
W związku z powyższym sugerujemy weryfikację ustawień skrzynki mailowej i sprawdzenie czy maile systemowe z CST2021 nie mają założonej blokady albo nie trafiły na tzw. czarną listę. W tym celu mogą Państwo również skontaktować się z dostawcą usług pocztowych.
Jeśli po weryfikacji ustawień skrzynki mailowej nadal występuje problem, prosimy wówczas o przekazanie do ARiMR na adres CST2021@arimr.gov.pl zgłoszenia dotyczącego braku otrzymywania wiadomości systemowych, wraz ze szczegółowymi informacjami. Między innymi prosimy o przekazanie:
- informacji z przykładowymi datami i przybliżonymi godzinami, kiedy użytkownik oczekiwał na maila, a ten nie przyszedł,
- dokumentacji potwierdzającej, że dotychczas maile z CST2021, nawet te dotyczące zmiany hasła, przychodziły na wskazaną skrzynkę mailową (np. w formie „print screen”),
- loginu użytkownika powiązanego z danym adresem e-mail,
- numeru wniosku o dofinansowanie, jeśli sprawa dotyczy danego wniosku,
- informacji potwierdzających, że zweryfikowali Państwo ustawienia skrzynki mailowej.
Po otrzymaniu powyższych informacji będziemy mogli przekazać zgłoszenie do Wykonawcy systemu, w celu analizy problemu.
- Co zrobić jeśli, pomimo analizy ustawień skrzynki mailowej, nadal nie przychodzą do mnie powiadomienia z systemu CST2021?
Jeśli problem występuje na etapie wniosku o dofinansowanie w aplikacji WOD2021, to proponujemy, aby osoba będąca Administratorem Organizacji utworzyła dodatkowy profil dla innego użytkownika. Inny użytkownik wcześniej musi zarejestrować się w aplikacji WOD2021, i przekazać swój adres e-mail do Administratora systemu. Zalecamy, aby w danej organizacji były co najmniej dwie osoby z rolą Administratora, w tym Wnioskodawca. Więcej informacji na temat tworzenia profili znajdą Państwo w Instrukcji do aplikacji WOD2021 dla wnioskodawców i beneficjentów programu „Fundusze Europejskie dla Rybactwa” na lata 2021-2027 (część V. 1.2.3 Tworzenie profilu) dostępnej na stronie programu → LINK oraz Agencji → LINK.
Jeśli problem występuje na etapie po zakwalifikowaniu danego wniosku do przyznania pomocy w aplikacji Projekty, to proponujemy dodanie w projekcie innej osoby uprawnionej. Uprawnienie do dodawania osób uprawnionych posiada użytkownik będący osobą Zarządzającą w projekcie, najczęściej jest to sam Beneficjent lub pełnomocnik Beneficjenta. Więcej informacji na temat dodawania osoby uprawnionej znajdą Państwo w Instrukcji użytkownika SL2021 - obszar Projekty w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Rybactwa” na lata 2021-2027 (Rozdział 9 Zarządzanie użytkownikami, cześć 9.2 Zarządzanie osobami uprawnionymi), która jest dostępna na stronie programu → LINK oraz Agencji → LINK.
Rekomendujemy, aby każdy beneficjent, w trosce o zapewnienie ciągłości pracy w systemie, na wypadek nieobecności, wyznaczył choć jedną osobę dodatkową do zarządzania projektem w systemie CST2021.
Dodatkowo informujemy, że kolejnym rozwiązaniem możliwym na każdym etapie wniosku, jest zmiana adresu e-mail przyporządkowanego dla danego użytkownika w systemie CST2021. Adres e-mail może być zmieniony przez Administratora systemu, na wniosek użytkownika. Jednakże naszym zdaniem, takie rozwiązanie powinno być ostatecznością, gdy nie uda się rozwiązać problemu z dostawcą usług poczty elektronicznej. Jeśli zdecydują się Państwo na takie rozwiązanie, prosimy wówczas o wiadomość e-mail na adres CST2021@arimr.gov.pl. W wiadomości należy podać: login użytkownika, dotychczasowy adres e-mail, nowy adres e-mail, oraz krótkie uzasadnienie.
- Dlaczego nie widzę żadnego projektu ani listy projektów w aplikacji Projekty? Agencja poinformowała mnie, że mój projekt został wybrany do dofinansowania oraz że w aplikacji Projekty wysłano do mnie umowę i zaproszenie na podpisanie umowy. Jednak logując się do systemu CST2021 pod adres https://cst2021.gov.pl/, i naciskając na ikonę aplikacji Projekty, przechodzę do strony, na której nie widzę żadnego projektu.
Zakładka Lista projektów i dany projekt są widoczne dla konkretnego użytkownika zalogowanego w aplikacji Projekty, który ma wybrany kontekst pracy. Jeśli dany użytkownik może zalogować się do aplikacji Projekty, jednak nie widzi w niej żadnego projektu ani zakładki Lista projektów, oznacza to że najprawdopodobniej nie został wybrany kontekst pracy użytkownika. Kontekst pracy wybieramy naciskając na ikonę „ludzika” w prawym górnym rogu ekranu (po zalogowaniu do aplikacji Projekty w CST2021 pod adresem https://cst2021.gov.pl/) i wybierając pole: Wybierz kontekst pracy. Wyświetli się wówczas okno, w którym należy wybrać z listy rozwijalnej reprezentowany podmiot, jako typ roli instytucjonalnej domyślnie podstawia się pole Beneficjent. Następnie należy nacisnąć przycisk „Wybierz”. Po tych czynnościach, w panelu po lewej stronie pojawi się zakładka Lista projektów. Po jej naciśnięciu zobaczymy projekty przypisane do danego podmiotu.
- Dlaczego nie widzę aplikacji Projekty? Agencja poinformowała mnie, że mój projekt został wybrany do dofinansowania oraz że w aplikacji Projekty wysłano do mnie umowę i zaproszenie na podpisanie umowy. Jednak logując się do systemu CST2021 pod adresem https://cst2021.gov.pl/, widzę tylko ikonę aplikacji WOD2021 a nie widzę ikony aplikacji Projekty.
Dostęp do aplikacji Projekty możliwy jest dopiero po tym, gdy Agencja w systemie CST2021 prześle zaproszenie do aplikacji Projekty na konkretny adres e-mail użytkownika. Bardzo często użytkownicy mają więcej niż jeden adres e-mail, którymi się posługują. Możliwe, że do formularza wniosku o dofinansowanie użytkownik podał inny adres e-mail niż ten, który jest przypisany do profilu użytkownika, w ramach którego obsługuje wniosek o dofinansowanie. W takiej sytuacji użytkownik w pierwszej kolejności musi sprawdzić jaki adres e-mail wykorzystuje do pracy w systemie CST2021. Można to sprawdzić naciskając na ikonę „ludzika” w prawym górnym rogu ekranu (po zalogowaniu do CST2021 pod adresem https://cst2021.gov.pl/) i wybierając pole Edytuj profil. Wyświetlą się wówczas dane użytkownika, w tym adres e-mail przypisany do danego loginu użytkownika. Adres e-mail wykorzystywany do obsługi wniosku, można też sprawdzić, weryfikując na jaki adres e-mail dotychczas przychodziły powiadomienia z systemu np. informacja, że wniosek wymaga poprawy.
Następnie należy skontaktować się z Odziałem Regionalnym ARiMR obsługującym dany wniosek o dofinansowanie, w celu przekazania właściwego adresu e-mail, w ramach którego dany projekt będzie obsługiwany przez użytkownika. W takim przypadku Oddział Regionalny ponownie wyśle do Państwa zaproszenie do aplikacji Projekty, wskazując właściwy adres e-mail. Po tych czynnościach, powinni Państwo mieć już widoczną ikonę aplikacji Projekty.