Skargi i wnioski
Podstawa prawna
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa odbywa się zgodnie z przepisami:
- Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Przedmiot skargi i wniosku
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 Kpa).
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 Kpa).
O czym należy pamiętać?
Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 § 3 Kpa). W przypadku wnoszenia skargi lub wniosku w imieniu innej osoby, osoba składająca skargę lub wniosek powinna przedstawić zgodę osoby na rzecz, której jest wnoszona.
Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych (art. 225 § 1 Kpa).
Wymogi formalne skargi i wniosku
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 Kpa).
Skarga lub wniosek musi zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę wnoszącego skargę lub wniosek,
- adres (wskazanie miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) wnoszącego skargę lub wniosek,
- treść skargi lub wniosku określając przy tym przedmiot wnoszonej sprawy.
Skargi lub wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia
Jak i gdzie można złożyć w ARiMR skargę lub wniosek?
Skargi i wnioski składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia (art. 228 i art. 242 Kpa).
Skargę lub wniosek można złożyć w każdej jednostce organizacyjnej ARiMR w następujący sposób:
- przesłać pocztą tradycyjną na adres siedziby Centrali ARiMR (ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa) za pomocą uslugi e-Doręczenia: AE:PL-18131-61122-FJVBB-33 lub pozostałych jednostek organizacyjnych ARiMR (dane adresowe oddziałów regionalnych ARiMR i biur powiatowych ARiMR)
- złożyć osobiście w biurze podawczym w godzinach pracy danej jednostki organizacyjnej ARiMR (godziny otwarcia ARiMR)
- przesłać pocztą elektroniczną na adres e-mail Centrali ARiMR (info@arimr.gov.pl) lub na adres e-mail pozostałych jednostek organizacyjnych ARiMR (dane adresowe oddziałów regionalnych ARiMR i biur powiatowych ARiMR)
- przesłać za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP na adres Skrzynki Podawczej ARiMR (adresy ePUAP jednostek organizacyjnych ARiMR) adresy ePUAP jednostek organizacyjnych ARiMR
- przesłać faksem pod nr w Centrali ARiMR 22 318 54 31, bądź pod numery dostępne w pozostałych jednostkach organizacyjnych ARiMR (dane adresowe oddziałów regionalnych ARiMR i biur powiatowych ARiMR)
- złożyć ustnie do protokołu (w tym przypadku protokół podpisany zostaje przez wnoszącego skargę lub wniosek oraz osobę przyjmującą zgłoszenie).
Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków
Interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godz. od 14:30 do 16:30, po uprzednim umówieniu terminu spotkania przez osobę zainteresowaną, przyjmują:
- w Centrali ARiMR – w imieniu Prezesa ARiMR – Dyrektor Departamentu Prawnego lub jego zastępca.
- w Oddziale Regionalnym ARiMR – Dyrektor Oddziału Regionalnego, samodzielnie lub przez wyznaczonego zastępcę.
- w Biurze Powiatowym ARiMR – Kierownik Biura Powiatowego, samodzielnie lub przez wyznaczonego zastępcę.
W pozostałe dni tygodnia, w każdym dniu roboczym w godzinach 8:00- 15:00, po uprzednim umówieniu terminu spotkania przez osobę zainteresowaną, przyjmują:
- w Centrali ARiMR – Dyrektor Departamentu Prawnego lub jego zastępca,
- w Oddziale Regionalnym ARiMR – Kierownik Biura Kontroli Wewnętrznej Oddziału Regionalnego ARiMR,
- w Biurze Powiatowym ARiMR – Kierownik Biura Powiatowego ARiMR lub wyznaczony zastępca.
Kierownicy organów wymienionych powyżej mogą powierzać obowiązki związane z przyjęciem interesantów w sprawach skarg i wniosków, wyznaczonej osobie.
W celu umówienia terminu spotkania, należy skontaktować się odpowiednio z daną jednostką organizacyjną ARiMR dzwoniąc do sekretariatu pod numer:
- Centrala ARiMR (tel. 22 242-03-00),
- w pozostałych jednostkach organizacyjnych ARiMR dzwoniąc pod numer telefonu danej jednostki dane adresowe oddziałów regionalnych ARiMR i biur powiatowych ARiMR.
Termin załatwienia skargi i wniosku
Skarga lub wniosek powinna być załatwiona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, licząc od dnia ich wpływu do ARiMR.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku zawiadamia się wnoszącego sprawę w formie pisemnej.
Postępowanie skargowe jest uproszczonym postępowaniem administracyjnym, kończącym się zawiadomieniem skarżącego o sposobie jego załatwienia, zawierającym stanowisko organu. Postępowanie to nie przewiduje trybu odwoławczego.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w Rozdziale 2 Działu VIII Kpa.
W przypadku złożenia przez skarżącego lub wnoszącego ponownej skargi lub wniosku, niezawierających nowych okoliczności w stosunku do poprzedniej skargi lub wniosku, która w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana z bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na tę skargę lub wniosek – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania o tym skarżącego lub wnoszącego.
Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych
W związku z treścią z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 4.03.2021, str. 35), dalej: „RODO”, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa informuje, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych (dalej: „Administrator”) jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, Al. Jana Pawła II nr 70, 00-175 Warszawa. Z Administratorem można kontaktować się poprzez e-mail: info@arimr.gov.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny Centrali Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa: ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa.
- Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można kontaktować się w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, poprzez adres e-mail: iod@arimr.gov.pl
lub pisemnie na adres korespondencyjny Administratora, wskazany w pkt 1. - Dane osobowe pozyskane przez Administratora przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO , tj. w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze i tak, w zakresie:
- obsługi wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o płatność, wniosków o dofinansowanie oraz innych wynikających z realizowanych przez ARiMR programów pomocowych – na podstawie stosownych ustaw oraz rozporządzeń wykonawczych, regulujących zasady przyznawania pomocy w ramach danego programu obsługiwanego przez ARiMR,
- obsługi skarg, wniosków – na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5 poz. 46),
- obsługi petycji – na podstawie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870).
- Pani/Pana dane osobowe mogą być również przetwarzane przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e RODO, tj. w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym oraz na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO, tj. zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych, przez Panią/Pana wyrażonej.
- W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych, w celach, o których mowa w pkt 3 i 4, odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być:
- podmioty uprawnione do przetwarzania danych osobowych na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa, w tym organy kontrolne, organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa,
- podmioty przetwarzające dane osobowe na zlecenie Administratora w związku z wykonywaniem powierzonego im zadania w drodze zawartej umowy, m.in. dostawcy IT,
- organy audytowe i dochodzeniowe Unii Europejskiej i państw członkowskich dla zabezpieczenia interesów finansowych Unii zgodnie z art. 113 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U.UE.L.2013.347.549).
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celów, o których mowa w pkt 3 i 4, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w tym przepisy o archiwizacji.
- W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące uprawnienia:
- prawo dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;
- prawo do żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych – w przypadku, gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne;
- prawo do żądania usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym), w przypadku gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
- osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych, (dotyczy przypadku przetwarzania danych osobowych, o którym mowa w pkt 4, tj. w interesie publicznym),
- osoba, której dane dotyczą wycofała zgodę na przetwarzanie danych osobowych, która jest podstawą przetwarzania danych i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania danych (dotyczy przypadku opisanego w pkt 4 – przetwarzanie za zgodą),
- dane osobowe przetwarzane są niezgodnie z prawem,
- dane osobowe muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa;
- prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych – w przypadku, gdy:
- osoba, której dane dotyczą kwestionuje prawidłowość danych osobowych,
- przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych, żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystywania,
- Administrator nie potrzebuje już danych dla swoich celów, ale osoba, której dane dotyczą, potrzebuje ich do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń,
- osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych, do czasu ustalenia czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie Administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu;
- prawo do przenoszenia danych – w przypadku, gdy przetwarzanie danych odbywa się na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody, w sposób zautomatyzowany;
- prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych – w przypadku, gdy zaistnieją przyczyny związane z Pani/Pana szczególną sytuacją, w przypadku przetwarzania danych na podstawie zadania realizowanego w interesie publicznym.
- Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe, w sytuacji gdy przesłankę przetwarzania danych osobowych stanowi przepis prawa.
- W przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Szczegółowe informacje dotyczące sposobu i zakresu przetwarzania Pani/Pana danych osobowych w związku z realizacją poszczególnych zadań, o których mowa w pkt 3 a), znajdują się na formularzach właściwych wniosków oraz dokumentach i korespondencji z zakresu realizacji zadań.
- Szczegółowe informacje dotyczące sposobu i zakresu przetwarzania Pani/Pana danych osobowych pozyskanych na podstawie Pani/Pana zgody na przetwarzanie danych osobowych, znajdują się w miejscu ich pozyskiwania (formularze internetowe, wnioski, itp.).”