W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Sygnaliści

Sygnaliści – Procedura zgłoszeń naruszeń prawa

W Centrali Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz podległych oddziałach regionalnych obowiązuje Procedura zgłoszeń naruszeń prawa (załącznik pdf – otwórz) określająca zasady przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów. Procedura ma na celu ustanowienie norm zapewniających odpowiedni poziom ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa, zawiera także zasady przyjmowania zgłoszeń oraz przekazywania sygnalistom informacji zwrotnych co do podjętych działań następczych w jednostkach ARiMR. Agencja zachęca do korzystania z procedury zgłoszeń naruszeń prawa w przypadku, gdy naruszeniu można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.

Sposoby zgłaszania nieprawidłowości

Zgłoszenia naruszenia prawa można dokonać poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń:

- za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnalista@arimr.gov.pl;

- ustnie przy bezpośrednim spotkaniu Centrali lub oddziale regionalnym ARiMR – wniosek o spotkanie (załącznik – otwórz);

- pisemnie za pośrednictwem poczty zewnętrznej i wewnętrznej z dopiskiem na kopercie „nie otwierać - poufna informacja ws. zgłoszenia naruszenia prawa w ARiMR”, umieszczonej w kolejnej zamkniętej kopercie, zaadresowanej na Departament Prawny w Centrali ARiMR, ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa, – formularz zgłoszenia (załącznik – otwórz).

Ochrona

Sygnalista podlega ochronie określonej w ustawie, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że informacja ta stanowiła informacje o naruszeniu prawa.

W stosunku do sygnalisty, jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy, usług lub pełnienia funkcji, oraz do osoby pomagającej lub osoby powiązanej z sygnalistą nie mogą być podejmowane działania odwetowe.

Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.

W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.

Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, a także dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.

ARiMR gwarantuje, że procedura zgłoszeń naruszeń prawa oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych:

1) uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom;

2) zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.

Informacja zwrotna/działania następcze

Upoważniony pracownik ARiMR przekazuje sygnaliście informację zwrotną dotyczącą zgłoszenia naruszenia prawa w terminie 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną. Informacja ta obejmuje w szczególności informację o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa oraz o ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa.

RODO

Klauzula informacyjna (załącznik – RODO – otwórz)

Rzecznik Praw Obywatelskich

Zgłoszenia zewnętrznego, dotyczącego informacji o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą, można również dokonać do Rzecznika Praw Obywatelskich za pośrednictwem Zespołu ds. Sygnalistów Biura Rzecznika Praw Obywatelskich:

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa

biurorzecznika@brpo.gov.pl

{"register":{"columns":[]}}