W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Działanie 1.3 Dywersyfikacja działalności rybackiej

  1. Jakie można otrzymać wsparcie, w sytuacji, gdy wnioskodawca jest armatorem i jednocześnie właścicielem więcej niż jednego statku rybackiego?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1., pomoc w ramach działania „Dywersyfikacja działalności rybackiej” przyznaje się w formie zwrotu poniesionych kosztów kwalifikowalnych, jednak nie więcej niż 600 000 zł na jeden statek rybacki w okresie realizacji programu.

Jednocześnie informujemy, że w ramach naboru wniosków o dofinansowanie, prowadzonego w dniach od 09.09.2024 r. do 23.09.2024 r., pomoc może być przyznana wyłącznie na jeden statek rybacki wnioskodawcy.

  1. Czy w przypadku, gdy statek rybacki posiada dwóch i więcej współwłaścicieli – armatorów, każdy z nich może złożyć wniosek o dofinansowanie?

Tak. W ramach działania „Dywersyfikacja działalności rybackiej” z pomocy może skorzystać każdy armator/współarmator będący właścicielem lub współwłaścicielem statku rybackiego.

Jednocześnie informujemy, że w świetle obowiązujących przepisów rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1., nie występują limity pomocy finansowej na wnioskodawcę. Limity dotyczą wyłącznie statku. Oznacza to, że każdy z armatorów, może wnioskować o dofinansowanie, mając jednocześnie na uwadze, że kwota pomocy na ten statek nie może przekroczyć łącznie 600 000 zł w okresie realizacji programu.

Ponadto informujemy, że w ramach naboru wniosków o dofinansowanie, prowadzonego w dniach od 09.09.2024 r. do 23.09.2024 r., pomoc może być przyznana wyłącznie na jeden statek rybacki wnioskodawcy.

  1. Czy możliwe jest złożenie więcej niż jednego wniosku o dofinansowanie w ramach działania „Dywersyfikacja działalności rybackiej”?

W ramach jednego naboru wniosków o dofinansowanie wnioskodawca może złożyć jeden wniosek. Natomiast przepisy prawa nie ograniczają możliwości składania wniosków w kolejnych naborach. Należy jednak pamiętać, że w przypadku działania „Dywersyfikacja działalności rybackiej” obowiązuje limit pomocy na jeden statek rybacki tj. kwota pomocy na ten statek nie może przekroczyć łącznie 600 000 zł w okresie realizacji programu.

  1. Jakie dofinansowanie może otrzymać armator będący jednocześnie właścicielem statków rybackich o długości powyżej 12 m oraz statków wykorzystywanych do prowadzenia łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego?

W ramach naboru wniosków o dofinansowanie, prowadzonego w dniach od 09.09.2024 r. do 23.09.2024 r., pomoc może być przyznana wyłącznie na jeden statek rybacki wnioskodawcy. W związku z powyższym intensywność pomocy będzie uzależniona od tego jakiego statku będzie dotyczyła operacja.

  1. Czy zostając armatorem i właścicielem statku rybackiego na krótko przed rozpoczęciem naboru z działania 1.3 Dywersyfikacja działalności rybackiej, mogę ubiegać się o dofinansowanie?

Przepisy rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1. nie określają minimalnego okresu przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, w jakim wnioskodawca powinien być armatorem i właścicielem statku rybackiego. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że głównym celem działania 1.3 jest dywersyfikacja dochodów armatorów, w związku z trudną sytuacją polskiego rybołówstwa w ostatnich latach. Dlatego też, ubieganie się o wsparcie przez wnioskodawcę nieposiadającego historii w zakresie prowadzonej działalności związanej z rybołówstwem, czyli działalności będącej przedmiotem dywersyfikacji, może świadczyć o celowym działaniu wnioskodawcy ukierunkowanym na pozyskanie dofinansowania. 

W takiej sytuacji, Agencja oceniając wniosek o dofinansowanie będzie analizowała działania wnioskodawcy w kontekście możliwego tworzenia sztucznych warunków przyznania pomocy. Jeżeli w wyniku dokonanej oceny Agencja uzna, że zostały stworzone „sztuczne warunki” w celu otrzymania pomocy finansowej, może to stanowić podstawę do odmowy przyznania pomocy.

  1. Jak należy definiować „działalność rybacką”?

Działalność rybacka – to obszar prowadzonej aktywności gospodarczej zgodny z kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności: PKD 03.11 – Rybołówstwo w wodach morskich lub PKD 03.12 – Rybołówstwo w wodach śródlądowych.

  1. Czy operacja w ramach działania 1.3 musi wiązać się z rozszerzeniem działalności beneficjenta o dodatkowy kod PKD, czy możliwe jest jej realizowanie w ramach już prowadzonej działalności?

Pomoc przyznaje się na rozpoczęcie dodatkowej działalności gospodarczej innej niż działalność rybacka albo na rozwój już prowadzonej działalności, zarówno rybackiej jak i innej niż rybacka.

  1. Kiedy można uzyskać punkty za kryterium nr 5 pt. "Operacja polega na dywersyfikacji dochodu poza rybołówstwem"?

Punkty za to kryterium mogą zostać przyznane, jeżeli operacje będą dotyczyły działalności innej niż określona kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności: PKD 03.11 – Rybołówstwo w wodach morskich lub PKD 03.12 – Rybołówstwo w wodach śródlądowych.

Więcej informacji – patrz pkt 9.

  1. Kiedy operacje realizowane w ramach działania 1.3 będą stanowiły pomoc publiczną?

Przez pomoc publiczną należy rozumieć wsparcie operacji, która będzie odnosiła się do działalności wykraczającej poza produkcję, przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury.

W związku z tym realizacja operacji w ramach działania Dywersyfikacja działalności rybackiej wykraczającej poza produkcję, przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury będzie możliwa po spełnieniu dodatkowych warunków wynikających z przepisów dotyczących pomocy publicznej.

Jednym z warunków udzielania pomocy publicznej jest konieczność stosowania m.in. tzw. efektu zachęty, przez który należy rozumieć niepodejmowanie prac nad projektem lub niepodejmowanie działalności przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Brak efektu zachęty w projekcie oznacza, że przedsiębiorstwo (beneficjent) podjęłoby określone działania pomimo braku wsparcia ze strony państwa i w takiej sytuacji wsparcie finansowe nie powinno zostać udzielone.

Uznaje się, że pomoc wywołuje efekt zachęty, jeżeli wnioskodawca złoży wniosek o dofinansowanie przed rozpoczęciem prac nad projektem, którego ma dotyczyć dofinansowanie. Za rozpoczęcie realizacji przedsięwzięcia uznaje się np. dzień rozpoczęcia robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawne wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna.

Zgodnie ze stanowiskiem Instytucji Zarządzającej za rozpoczęcie prac nad projektem nie uznaje się zakupu gruntu ani prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie pozwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności.

W operacjach stanowiących pomoc publiczną kwalifikowalność kosztów uznana będzie od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.

Jednocześnie do kosztów kwalifikowalnych takiej operacji zalicza się wyłącznie koszty faktycznie poniesione od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, w tym podatek od towarów i usług (VAT) wyłącznie w przypadku, gdy nie podlega on odzyskaniu na zasadach określonych w przepisach krajowych. Zasady kwalifikowalności podatku od towarów i usług (VAT) określone są w rozporządzeniach unijnych dotyczących pomocy państwa, w szczególności art. 7 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2473.

Pomocy publicznej w ramach działania 1.3 nie będzie stanowiło dofinansowanie operacji, w wyniku których zostaną utworzone/rozwinięte działalności polegające np. na prowadzeniu smażalni ryb, restauracji serwujących dania rybne, stworzeniu obwoźnego punktu sprzedaży bezpośredniej ryb. Natomiast za pomoc publiczną będzie uznane dofinansowanie operacji, w wyniku których zostaną utworzone/rozwinięte działalności polegające np. na prowadzeniu punktu sprzedaży lodów, gofrów czy też pamiątek, świadczeniu usług zakwaterowania krótkoterminowego, wynajmie kamperów lub jachtów.

  1. Czy możliwe jest dofinansowanie zakupu lub budowy nieruchomości i wyposażenia jej w urządzenia i sprzęt umożliwiający prowadzenie usług gastronomicznych?

Tak, do kosztów kwalifikowalnych operacji bezpośrednio związanych z realizacją celu tej operacji zalicza się koszty nabycia nieruchomości. Jednak dotyczy to kwoty nie większej niż 10% wydatków kwalifikowalnych poniesionych w ramach danej operacji. Koszt ten może zostać zakwalifikowany do dofinansowania pod warunkiem, że:

  • wartość nieruchomości nie przewyższa wartości rynkowej lub odtworzeniowej. Wartość rynkowa lub odtworzeniowa powinny być określone w drodze wyceny nieruchomości
    w operacie szacunkowym sporządzonym zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami,
  • podmiot zbywający nieruchomość nie otrzymał na jej zakup pomocy ze środków publicznych w okresie 5 lat poprzedzających jej zbycie beneficjentowi.

Zakup urządzeń i sprzętów umożliwiających prowadzenie usług gastronomicznych także może być przedmiotem dofinansowania.

Więcej informacji – patrz pkt 9.

  1. Czy w ramach działania 1.3, kosztami kwalifikowalnymi operacji mogą być wydatki poniesione przez beneficjenta przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?

Zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1., do kosztów kwalifikowalnych operacji zalicza się koszty poniesione przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, ale nie wcześniej niż od dnia 01.01.2021 r. Nie dotyczy to jednak operacji, które stanowią pomoc publiczną. 

Więcej informacji – patrz pkt 9.

  1. Czy w ramach działania 1.3 można uzyskać dofinansowanie na utworzenie bazy noclegowej w celu świadczenia usług turystycznych?

Tak, w ramach tego działania można uzyskać dofinansowanie na tego rodzaju operacje. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że w takim przypadku udzielona pomoc będzie miała charakter pomocy publicznej. 

Szczegółowe informacje na temat pomocy publicznej zostały zawarte w pkt. 9.

  1. Czy w ramach rozwoju prowadzonej działalności rybackiej można zmodernizować statek rybacki w celu dywersyfikacji, poprzez dostosowanie go do połowów gatunków ryb, których dotychczas wnioskodawca nie poławiał?

Tak, tego rodzaju operacje mogą podlegać dofinansowaniu. Nie mogą one jednak prowadzić m.in. do zwiększenia zdolności połowowej statku, zwiększenia możliwości statku w zakresie lokalizacji ryb i nie mogą dotyczyć połowów gatunków ryb, które są objęte zakazem połowów. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że inwestycja nie będzie podlegała dofinansowaniu, jeżeli będzie realizowana na statku rybackim, który prowadził działalność połowową na morzu przez mniej niż 60 dni w ciągu 2 lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

  1. Czy w ramach działania 1.3 można uzyskać dofinansowanie na rozwój działalności związanej z turystyką wędkarską?

Nie, zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1., w ramach tego działania nie przyznaje się dofinansowania na operacje związane z świadczeniem usług na rzecz wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego.

  1. Czy armator - właściciel statku rybackiego prowadzący sezonową restaurację rybną w ramach spółki cywilnej z członkiem rodziny niebędącym armatorem, może ubiegać się o pomoc na rozwój restauracji np. na dostosowanie obiektu do całorocznej działalności gastronomicznej?

W tym przypadku, pomoc nie będzie mogła być przyznana. Dofinansowanie w ramach działania „Dywersyfikacja działalności rybackiej” nie może być przeznaczone na operacje realizowane z udziałem podmiotów i osób innych niż uprawnione do otrzymania pomocy. Operację, na którą przyznano pomoc może realizować tylko armator, będący właścicielem statku rybackiego.

  1. Czy w ramach tego działania można zakupić używane maszyny, urządzenia lub środki transportu?

Tak, do kosztów kwalifikowalnych operacji bezpośrednio związanych z realizacją celu operacji zalicza się również koszty zakupu używanych maszyn, urządzeń lub innego sprzętu. Jednak muszą być spełnione następujące warunki:

  • nie zostały zakupione z udziałem środków publicznych w okresie 5 lat poprzedzających rok ich nabycia,
  • ich wartość rynkowa nie przewyższa wartości nowych maszyn, urządzeń lub innego sprzętu tego samego typu,
  • spełniają wymagania techniczne dla tych maszyn, urządzeń lub sprzętu.
  1. Jednym z kryteriów wyboru operacji jest kryterium dotyczące poziomu bezrobocia w powiecie, w którym znajduje się siedziba wnioskodawcy, według danych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny w roku poprzedzającym rok ogłoszenia naboru wniosków o dofinansowanie. Gdzie są dostępne informacje na ten temat?

W przypadku składania wniosków w 2024 roku, dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny w roku 2023, dostępne są na stronie GUS, Bezrobotni zarejestrowani i stopa bezrobocia – link do strony, w pliku do pobrania pod nazwą: „Bezrobotni zarejestrowani i stopa bezrobocia. Stan w końcu grudnia 2022 r. Plik w formacie XLSX”.

{"register":{"columns":[]}}