W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Działanie 2.4 Organizacje producentów

  1. Czy łączna kwota pomocy, o którą może ubiegać się uznana organizacja producentów w ramach naboru wniosków o dofinansowanie w zakresie przygotowania i wdrażania planów produkcji i obrotu za lata 2023 i 2024 (tj. 12% średniej rocznej wartości produkcji wprowadzonej do obrotu przez wszystkich członków uznanej organizacji producentów lub uznanego związku organizacji producentów z trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, na który ma być przyznana pomoc) może zostać wykorzystana na działania związane z przygotowaniem i wdrażaniem planu produkcji i obrotu na rok 2024, w związku z ogłoszeniem naboru po zakończeniu roku 2023, a więc po zakończeniu wdrażania jednego z planów objętych dofinansowaniem w ramach tego naboru?

Plany produkcji, nawet te wieloletnie, przygotowuje się w taki sposób, aby wyszczególnić wszystkie działania planowane w danym roku połowowym. Ponadto rozporządzenie w sprawie Priorytetu 2(1) wskazuje, że w obliczeniach kwoty pomocy uwzględnia się liczbę członków uznanej organizacji producentów ustaloną według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku.

Mając na uwadze powyższe limit pomocy na przygotowanie i wdrażanie planów produkcji i obrotu oblicza się osobno, odpowiednio dla każdego roku, którego dany plan dotyczy.

  1. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie Priorytetu 2(1) pomoc przyznaje się na realizację operacji zgodnie z zachowaniem konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców – w przypadku, gdy ten tryb ma zastosowanie.
    Jakie są warunki zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców dla operacji realizowanych w ramach działania Organizacje producentów w zakresie operacji przygotowania i wdrażania planów produkcji i obrotu?

Do czasu opublikowania jako obowiązujących wytycznych Instytucji Zarządzającej, określających zasady zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa, beneficjenci tego programu stosują Zasady konkurencyjnego wyboru wykonawców w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” z dnia 21 września 2023 r.

  1. Czy do zakresu operacji polegającej na przygotowaniu i wdrażaniu planów produkcji i obrotu finansowanego na podstawie stawek jednostkowych w wysokości 6680 zł za miesiąc pracy jednej osoby, jednak nie więcej niż 360 720 zł rocznie stosuje się zasady zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców?

Zgodnie z § 19 ust. 6 pkt 1 lit. b rozporządzenia w sprawie Priorytetu 2(1) pomoc na przygotowanie i wdrażanie planów produkcji i obrotu przyznaje się w formie finansowania na podstawie stawek jednostkowych w wysokości 6680 zł za miesiąc pracy jednej osoby, jednak nie więcej niż 360 720 zł. Oznacza to, że przedmiotowe finansowanie dotyczy zakresu operacji związanego z wykonywaniem pracy w uznanej organizacji producentów przez osoby przygotowujące i wdrażające plany produkcji i obrotu. Do takiego zakresu przedmiotowych operacji nie stosuje się zasad zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców.

  1. Jaki jest dzień ostatecznej kwalifikowalności kosztów w ramach naboru dla poszczególnych lat wdrażania planów 2023 i 2024, czy jest to dzień złożenia sprawozdania z wykonania danego planu, tj. dla roku 2023 dzień w którym mija 7-y tydzień od zakończenia wdrażania planu produkcji i obrotu czyli 19 luty 2024?

Koszty poniesione przez uznaną organizację producentów w zakresie przygotowania i wdrażania planów produkcji i obrotu mogą być uznane za koszty kwalifikowalne tylko w przypadku, gdy zostały poniesione i zapłacone w okresie wdrażania danego planu. Plany produkcji i obrotu przygotowuje się na dany rok połowowy zaczynający się 1 stycznia i kończący się 31 grudnia. Koszty poniesione w danym roku połowowym są rozliczane w ramach planu produkcji i obrotu przygotowanego na ten rok. Oznacza to, że w zakresie operacji obejmującej przygotowanie i wdrażanie planu produkcji i obrotu za rok 2023 kwalifikowalne będą koszty poniesione pomiędzy 1 stycznia a 31 grudnia 2023 r., z zachowaniem limitów dofinansowania na ten rok. Analogicznie sytuacja wygląda z planem na rok 2024. Koszty poniesione pomiędzy 1 stycznia a 31 grudnia w roku 2024 będą rozliczane w zakresie planu produkcji i obrotu przygotowanego na ten rok. Nie kwalifikują się do przedmiotowego dofinansowania koszty przygotowania i wdrażania planu produkcji i obrotu za dany rok połowowy poniesione i zapłacone po dniu 31 grudnia tego roku, tj. po zakończeniu wdrażania tego planu.

  1. W jakiej formie będzie przyznawana pomoc na przygotowanie i wdrażania planów produkcji i obrotu w zakresie obejmującym koszty:
    - usług prawniczych (usługi prowadzone przez firmy / kancelarie),
    - usług księgowych prowadzonych  przez biura rachunkowe,

    - usług doradczych i konsultingowych świadczonych przez firmy?
    Czy ww. koszty będą finansowane w formie zwrotu kosztów kwalifikowalnych w wysokości do 75% tych kosztów, o którym mowa w § 19 ust. 6 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie Priorytetu 2(1)? Czy też ww. koszty będą finansowane w formie finansowania na podstawie stawek jednostkowych w wysokości 6680 zł za miesiąc pracy jednej osoby, jednak nie więcej niż 360 720 zł rocznie, zwiększonej o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku kalendarzowym ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251 z późn. zm.) – w wysokości 75% stawki jednostkowej, zgodnie z § 19 ust. 6 pkt 1 lit. b rozporządzenia w sprawie Priorytetu 2(1)?

Wskazane rodzaje kosztów podlegają dofinansowaniu w formie zwrotu kosztów kwalifikowalnych w wysokości do 75% tych kosztów.

  1. Na jakich zasadach finansowane są koszty osobowe związane z przygotowaniem i wdrażaniem planów produkcji i obrotu?

1) Pomoc finansowa w ramach działania 2.4 Organizacje producentów jest skierowana w szczególności do uznanych organizacji producentów ryb na przygotowanie i wdrażanie planów produkcji i obrotu (ppio).

Zgodnie z zapisami rozporządzenia w sprawie Priorytetu 21 pomoc na przygotowanie i wdrażanie planów produkcji i obrotu, przyznaje się w formie:

  1. zwrotu kosztów kwalifikowalnych w wysokości do 75% tych kosztów,
  2. finansowania na podstawie stawek jednostkowych w wysokości 6680 zł za miesiąc pracy jednej osoby, jednak nie więcej niż 360 720 zł rocznie, zwiększonej o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku kalendarzowym ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251, 1429 i 1672) - w wysokości 75% stawki jednostkowej.

Jeśli chodzi o zagadnienie kwalifikowalności i rozliczania wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w przygotowanie i wdrażanie planów produkcji i obrotu należy zwrócić uwagę na następujące kwestie.

Pomoc w ramach przedmiotowego działania przyznawana jest podmiotom będącym mikro,- małym lub średnim przedsiębiorstwem.

W definicji MŚP określonej w Załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/24732 jednym z kryterium oceny czy dane przedsiębiorstwo można uznać za MŚP jest kryterium zatrudnienia. Kryterium to obejmuje pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze pracy oraz w niepełnym wymiarze czasu pracy, pracowników zatrudnionych na czas określony oraz pracowników sezonowych.

W skład zatrudnionych wchodzą:

  • pracownicy, o których mowa w ustawie Kodeks pracy3 (tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę),
  • osoby pracujące dla przedsiębiorstwa, które zostały do niego oddelegowane i są uważane za pracowników na podstawie ustawy Kodeks pracy,
  • właściciele-kierownicy,
  • wspólnicy prowadzący regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiący z niego korzyści finansowe.

Koszty wynagrodzenia ww. osób, zaangażowanych w przygotowanie i wdrażanie planów produkcji i obrotu (ppio), przedstawione do refundacji przez uznaną organizację producentów ryb, powinny być wyliczone na podstawie stawek jednostkowych (wskazanych w § 19 ust. 6 pkt 1 lit  b) ww. rozporządzenia wykonawczego).

W takim przypadku, wysokość dofinansowania jest ograniczona limitem stawki jednostkowej dla jednej osoby za miesiąc pracy, która wynosi 6680 zł oraz roczną kwotą limitu w ramach operacji, która stanowi nie więcej niż 360 720 zł. Oznacza to, że maksymalna ilość stawek jednostkowych wynosi 54 (360 720 zł/6680 zł), co odpowiada maksymalnie 4,5 etatu / miesiąc. Natomiast nie zostało określone ilościowe ograniczenie co do maksymalnej liczby osób wykonujących pracę na rzecz ppio.

Biorąc pod uwagę powyższe konieczne jest aby wnioskodawca określił ilość osób (przy czym na etapie wniosku o dofinansowanie nie jest konieczne wskazywanie konkretnych osób) oraz liczbę stawek jednostkowych, w oparciu o które finansowane są koszty wynagrodzenia osób wykonujących pracę związaną z przygotowaniem i wdrażaniem ppio.

Wskazane powyżej informacje powinny zostać udokumentowane, poprzez złożenie przez wnioskodawcę oświadczenia w tym zakresie. Należy zwrócić uwagę, że informacje zawarte w oświadczeniu będą przedmiotem kontroli na etapie rozliczania projektów.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że w zakres obowiązków ww. osób powinny wchodzić zadania związane z ppio niezależnie od tego czy jest to praca wyłącznie na rzecz ppio czy dodatkowa. Jednocześnie, w przypadku gdy dana osoba w ramach swoich obowiązków wykonuje nie tylko zadania związane z ppio, kwota przedstawionych do refundacji kosztów wynagrodzenia powinna być wyliczona jako odsetek stawki jednostkowej. Przykładowo, miesięczne zaangażowanie jednej osoby na rzecz ppio to 50% czasu pracy tej osoby. Oznacza to, że wartość kosztów kwalifikowalnych wynosi 3340 zł (50%*6680 zł). Dokładna informacja na temat zaangażowania poszczególnych osób w prace na rzecz ppio powinna być wskazana w ww. oświadczeniu wnioskodawcy.

Uwaga: w katalogu osób zatrudnionych nie uwzględnia się: praktykantów lub studentów odbywających szkolenia zawodowe na podstawie umowy o praktyce lub szkoleniu zawodowym oraz pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim lub urlopie wychowawczym.

2) W przypadku osób, które nie zostały wymienione w pkt. 1 (np. wykonujących pracę na podstawie umów cywilno-prawnych, kontraktów menadżerskich, czy prowadzących działalność gospodarczą, itp.) finansowanie kosztów ich wynagrodzenia z tytułu pracy na rzecz ppio nie jest możliwe na podstawie stawek jednostkowych. Niemniej, koszty takie mogą zostać uwzględnione i rozliczone jako koszty kwalifikowalne. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku podmioty te, zaangażowane w przygotowanie i wdrażanie planów produkcji i obrotu (ppio),  nie mogą być powiązane z beneficjentem, a ich wybór powinien się odbywać zgodnie z zasadami konkurencyjnego wyboru wykonawców.

3) Zwracamy uwagę, że w ramach jednego wniosku o dofinansowanie możliwe jest finansowanie kosztów osobowych związanych z przygotowaniem i wdrażaniem ppio zarówno w oparciu o stawki jednostkowe (w sytuacji opisanej w pkt. 1)  jak i zwrot kosztów kwalifikowalnych (w sytuacji opisanej w pkt. 2). W takim przypadku należy pamiętać, że niedopuszczalna jest sytuacja, aby koszty realizacji tych samych zadań  były przedstawiane do dofinansowywania zarówno w oparciu o koszty kwalifikowalne (§ 19 ust. 6 pkt 1 lit.  a rozporządzenia wykonawczego) jak i w oparciu o stawki jednostkowe (§ 19 ust. 6 pkt 1 lit  b rozporządzenia wykonawczego), gdyż oznaczałoby to podwójne dofinansowanie tych samych kosztów.

 

______

Regulacje prawne:

(1) Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 października 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 2. Wspieranie zrównoważonej działalności w zakresie akwakultury oraz przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, przyczyniając się w ten sposób do bezpieczeństwa żywnościowego w Unii objętego Programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 oraz wysokości tej pomocy

(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2473 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznające niektóre kategorie pomocy udzielanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 327 z 21.12.2022, str.82)

(3) Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.).

 

{"register":{"columns":[]}}