Nabór wniosków od 17 października 2022 r. do 18 listopada 2022 r.
Termin naboru
Zgodnie z regulaminem wyboru przedsięwzięć wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem będzie można złożyć w terminie od 17 października 2022 r. do 18 listopada 2022 r.
Podstawa prawna
Warunki i tryb przyznawania wsparcia określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 września 2022 r. w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania wsparcia w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, spożywczych, rybołówstwa lub akwakultury w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1889) oraz regulamin wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Materiały
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 września 2022 r. w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania wsparcia w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, spożywczych, rybołówstwa lub akwakultury w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania OdpornościRozporządzenie_MRiRW_Rolnicy_KPO_(Dz_U_z_2022_r_poz_1898).pdf 0.37MB Regulamin wyboru przedsięwzięć - Wsparcie w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, spożywczych, rybołówstwa lub akwakultury
REGULAMIN_WYBORU_PRZEDSIĘWZIĘĆ_-_Rolnicy_NR_A141KPO_3_22_01.pdf 0.30MB
Zakres wsparcia
Wsparcia udziela się na tworzenie lub modernizację:
- miejsc przeznaczonych do przetwarzania, przechowywania lub przygotowania do sprzedaży produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury, wraz z wyposażeniem stacjonarnych i ruchomych linii produkcyjnych, zakupem nowych maszyn i urządzeń do przetwarzania lub przechowywania tych produktów oraz budową, w tym rozbudową, obiektów infrastruktury wykorzystywanej w procesie przetwarzania tych produktów;
- miejsc przeznaczonych do wprowadzania do obrotu produktów rolnych, spożywczych, rybołówstwa lub akwakultury z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, w tym znajdujących się na terenie gospodarstwa rolnego, na targowiskach i w miejscach obsługi podróżnych, o których mowa w przepisach o drogach publicznych.
Wsparcia udziela się na przedsięwzięcia, których realizacja trwa nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem i nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r. Szczegółowy zakres wsparcia został określony w rozporządzeniu wykonawczym.
Kto może ubiegać się o pomoc?
Wsparcie może być udzielone osobie fizycznej prowadzącej lub rozpoczynającej prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, spożywczych, rybołówstwa lub akwakultury, jeżeli jest:
1) rolnikiem lub małżonkiem rolnika, prowadzącym lub rozpoczynającym prowadzenie sprzedaży z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, w tym sprzedaży bezpośredniej oraz dostaw bezpośrednich;
2) rolnikiem lub małżonkiem rolnika, prowadzącym lub rozpoczynającym prowadzenie działalności w ramach rolniczego handlu detalicznego;
3) rolnikiem lub małżonkiem rolnika, prowadzącym lub rozpoczynającym prowadzenie działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej;
4) rolnikiem lub małżonkiem rolnika, podejmującym wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury i wytwarzania w wyniku tego procesu produktów rolnych objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub produktów nierolnych;
5) rolnikiem będącym producentem wina wyrabiającym wino wyłącznie z winogron pochodzących z upraw własnych winorośli, w skali mniejszej niż 100 hektolitrów w ciągu roku winiarskiego;
6) osobą fizyczną uprawnioną do chowu, hodowli lub połowu ryb,
oraz pod warunkiem, że wyżej wymieniony podmiot:
1) prowadzi lub rozpoczyna prowadzenie działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie z mocy ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2022 r. poz. 933 i 1155) jako rolnik lub małżonek rolnika lub przyznano jemu płatności bezpośrednie w rozumieniu ustawy z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1775) co najmniej w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o objęcie wsparciem – nie dotyczy osoby fizycznej uprawnionej do chowu, hodowli lub połowu ryb,
3) ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2022 r. poz. 203, 219 i 1270);
4) jest pełnoletni.
Powyższe warunki powinny być spełnione co najmniej w dniu złożenia wniosku o objęcie wsparciem.
Forma udzielania wsparcia
Wsparcie jest udzielane w formie refundacji części poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji. Refundacji podlegają koszty przedsięwzięcia kwalifikującego się do wsparcia, poniesione przez beneficjenta, w wysokości do 50 % kosztów kwalifikowalnych.
Wsparcie jest udzielane do wysokości limitu, który wynosi 500 000 zł, zaś minimalna wysokość wsparcia przyznawana na przedsięwzięcie wynosi 20 000 zł.
Warunki ubiegania się o zaliczkę
Na realizację przedsięwzięcia może być przyznana i wypłacona zaliczka w wysokości do 50% wartości wsparcia, jeżeli wnioskodawca wystąpił o przyznanie tej zaliczki i jej wypłatę we wniosku o objęcie wsparciem, zaś przedsięwzięcie nie zostało rozpoczęte przed dniem złożenia wniosku o objęcie wsparciem.
Warunkiem ubiegania się o wypłatę zaliczki jest posiadanie przez wnioskodawcę wyodrębnionego rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który będzie przekazana ta zaliczka.
Gdzie można złożyć wniosek?
Wnioski należy składać wyłącznie w formie elektronicznej poprzez skorzystanie z formularza udostępnionego przez Agencję na Platformie Usług Elektronicznych pod adresem https://epue.arimr.gov.pl/.
Złożenie wniosku w inny sposób, będzie skutkowało pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Aby złożyć wniosek należy posiadać numer identyfikacyjny producenta rolnego nadawany przez ARiMR. Jeśli ktoś nie posiada jeszcze tego numeru, powinien odpowiednio wcześniej złożyć wniosek o wpis do ewidencji producentów (czyli o nadanie numeru identyfikacyjnego) do kierownika biura powiatowego ARiMR właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy.
Wniosek o nadanie numeru identyfikacyjnego producenta rolnego można złożyć w następujący sposób:
- osobiście, albo
- wysłać pocztą (o dacie złożenia decyduje data stempla pocztowego), albo
- drogą elektroniczną za pośrednictwem ePUAP.
Formularze wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego producenta rolnego wraz z załącznikami dostępne będą:
- w biurach powiatowych ARiMR,
- w oddziałach regionalnych ARiMR,
na stronie internetowej ARiMR https://www.gov.pl/web/arimr/wniosek-o-wpis-do-ewidencji-producentow2 (tylko formularz W-1/04).
Uwaga!
Wysyłając wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem poprzez Platformę Usług Elektronicznych ARiMR Wnioskodawca wyraża wolę zawarcia, na zasadach określonych w Regulaminie wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, umowy, której postanowienia określa formularz udostępniony na stronie internetowej administrowanej przez Agencję i informacje przedstawione w treści wniosku.
Dowiedz się więcej!
Szczegółowe informacje na temat niniejszego działania udzielane są w Departamencie Oceny Projektów Inwestycyjnych w Centrali ARiMR pod telefonem (22) 318-47-70 lub pod numerem bezpłatnej infolinii 800 38 00 84 lub pod adresem skrzynki mailowej sekretariat_dopi@arimr.gov.pl.
Instrukcja wypełniania wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem
Materiały
Instrukcja wypełniania wniosku o objęcie wsparciem przedsięwzięcia związanego z częścią inwestycji „Wsparcie w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, spożywczych, rybołówstwa lub akwakultury” - aktualizacja z dnia 28.10.2022 r.Instrukcja_do_woopw_KPO_ROLNICY_.pdf 0.95MB
Załączniki do wniosku o objęcie przedsięwziecia wsparciem
Materiały
1. Oświadczenie właściciela albo współwłaściciela nieruchomości lub jej części o wyrażeniu zgody na realizację przedsięwzięcia, w przypadku gdy będzie ono realizowane na nieruchomości niestanowiącej własności wnioskodawcy albo stanowiącej przedmiot współwłasności/współposiadania wnioskodawcyZał_2_Ośw_zgoda_współwłaściciela.xlsx 0.06MB 2. Opis przedsięwzięcia
Zał_3_Opis_przedsięwzięcia.docx 0.05MB 2a. Oświadczenie o zgodności przedsięwzięcia z zasadą DNSH
Zał_do_OP_Oświadczenie_o_DNSH.xls 0.06MB 3. Oświadczenie współmałżonka o wyrażeniu zgody na zawarcie przez wnioskodawcę będącego osobą fizyczną umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego
Zał_7_Ośw_zgoda_współmałżonka.xlsx 0.06MB 4. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Zał_8_Formularz_de_minimis.xlsx 0.09MB 5. Oświadczenie o otrzymaniu/nieotrzymaniu pomocy de minimis
Zał_9_Ośw_de_minimis.xlsx 0.12MB Oświadczenie Wnioskodawcy o wielkości przedsiębiorstwa
Oświadczenie_MSP_KPO_3.xlsx 0.02MB
Uwaga!
Każdy rolnik/rybak, który składa wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem zobowiązany jest do wypełnienia oświadczenia o wielkości przedsiębiorstwa.
Wymóg ten wynika z konieczności spełnienia kryterium horyzontalnego dotyczącego pomocy publicznej oraz pomocy de minimis.
Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem
Materiały
Wzór umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego - Rolnicyumowa_KPO_Rolnik.pdf 0.32MB
Gdzie i jak złożyć wniosek o płatność?
Wniosek o płatność (eWoP) składa się wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego ARiMR.
W celu złożenia eWoP należy zalogować się do PUE (analogicznie jak dla wniosków o objęcie wsparciem).
Link do PUE: https://epue.arimr.gov.pl/pl/strona-glowna
Po zalogowaniu do PUE, Ostateczny Odbiorca Wsparcia (OOW) musi wybrać na stronie głównej zakładkę „Załatw sprawę” a następnie „Działania inwestycyjne i premiowe”:
Wówczas, jeżeli OOW zawarł z ARiMR umowę dla której możliwe jest złożenie wniosku o płatność (tzn. nie jest ona w trakcie aneksowania) należy wybrać ikonę:
UTWÓRZ NOWY WNIOSEK
i wypełnić wniosek zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o płatność dedykowaną dla danego działania/części inwestycji, w ramach której zostało przyznane wsparcie.
Instrukcja oraz załączniki do Wniosku o Płatność
Materiały
Instrukcja do Wniosku o PłatnośćInstrukcja_do_eWoP_działanie_3_KPO_załączniki.pdf 0.42MB Oświadczenie o braku objęcia wykonawców przedsięwzięcia sankcjami
zał_Oświadczenie_o_braku_objęcia_wykonawców_przedsięwzięcia_sankcjami.docx 0.03MB Oświadczenie o wyborze wykonawców zarejestrowanych w CRBR
zał_Oświadczenie_o_wyborze_wykonawców_zarejestrowanych_w_CRBR.DOCX 0.02MB Oświadczenie dotyczące wypełnienia obowiązku o informowaniu i rozpowszechnianiu informacji
zal_Oświadczenie_dotyczące_wypełnienia_obowiązku_o_informowaniu_i_rozpowszechnianiu_informacji.docx 0.02MB
Materiały pomocnicze
Więcej informacji na temat strategii promocji i informacji KPO znajduje się pod adresem strony internetowej https://www.gov.pl/web/planodbudowy/strategia-promocji-i-informacji-kpo
Uwaga!
Przypominamy o ciążących na ostatecznych odbiorcach wsparcia zobowiązaniach w zakresie właściwego oznaczenia przedsięwzięcia, w tym zamieszczaniu w miejscu jego realizacji plakatów lub tablic informacyjnych. Zgodnie z zapisami Księgi Identyfikacji Wizualnej KPO, sprzęty, urządzenia, wyposażenia, maszyny i środki transportu itp. powstałe lub zakupione z przedsięwzięć dzięki wsparciu z KPO, należy oznaczać naklejkami z zestawieniem znaków KPO.
Materiały
Strategia promocji i informacji KPOKsięga Identyfikacji Wizualnej KPO
Podręcznik dla Beneficjenta - Zgodność przedsięwzięć finansowanych ze środków UE z zasadą DNSH
Pojazdy zero- i niskoemisyjne w działaniach A1.4.1 KPO
Pojazdy_zero-_i_niskoemisyjne_w_działaniach_A141_KPO.pdf 0.23MB
Wniosek następcy prawnego/ nabywcy o przyznanie wsparcia
Materiały
Instrukcja wypełniania wniosku następcy prawnego/ nabywcy o przyznanie wsparciaInstrukcja_do_wopnn_KPO_małe_przetwórstwo.pdf 0.62MB