Informacja o zasadach realizacji operacji polegających na przekwalifikowaniu statku rybackiego na działalność dochodową lub niedochodową w ramach działania 1.7 Trwałe zaprzestanie działalności połowowej
13.06.2024
Beneficjencie,
otrzymując wsparcie w ramach działania 1.7 Trwałe zaprzestanie działalności połowowej w zakresie przekwalifikowania statku rybackiego na działalność dochodową lub niedochodowa, jesteś zobowiązany do osiągnięcia celu operacji w okresie jej realizacji oraz jego utrzymania przez 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej.
Co to jest działalność dochodowa i działalność niedochodowa
Beneficjenci realizujący operację polegającą na przekwalifikowaniu statku rybackiego mają do wyboru dwa rodzaje działalności – dochodową oraz niedochodową.
Poprzez przekwalifikowanie statku rybackiego na działalność dochodową, rozumie się prowadzenie przy użyciu tego statku jakiejkolwiek działalności zarobkowej, innej niż związana z rybołówstwem morskim.
Natomiast poprzez przekwalifikowanie statku rybackiego na działalność niedochodową, należy rozumieć prowadzenie przy użyciu tego statku działalności niezarobkowej, w ramach której nie jest uzyskiwany dochód, innej niż związana z rybołówstwem morskim.
Na przykład:
- prowadzenie fundacji lub stowarzyszenia na zasadach non profit (zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) lub nieodpłatne przekazanie/udostępnienie statku ww. fundacji lub stowarzyszeniu w celu wykorzystania ,
- umożliwienie zwiedzania statku
- wykorzystywanie statku na lądzie jako obiekt dekoracyjny lub bezpłatny eksponat ogólnie dostępny,
- wykorzystanie ma morzu do użytku prywatnego niezwiązanego z rybołówstwem morskim (rekreacja).
Uwaga: w przypadku nieodpłatnego udostępnienia/przekazania statku fundacji lub stowarzyszeniu działającemu na zasadach non profit, beneficjent jest zobowiązany do zawarcia umowy z tym podmiotem. Czas obowiązywania umowy powinien obejmować co najmniej okres od udostępnienia/przekazania przez beneficjenta statku do upływu pięciu lat od wypłacenia przez Agencję płatności końcowej Należy mieć jednak na uwadze, że w takiej sytuacji za poprawną realizację operacji odpowiada wyłącznie beneficjent. Ze statku nieodpłatnie udostępnionego/przekazanego fundacji lub stowarzyszeniu działającemu na zasadach non profit nie może być wykonywane rybołówstwo morskie.
Kiedy można rozpocząć realizację operacji.
Przekwalifikowanie statku rybackiego można rozpocząć już po złożeniu wniosku o dofinansowanie, jednak do momentu zawarcia umowy o dofinansowanie wnioskodawca robi to na własne ryzyko.
Z kolei maksymalny termin na przekwalifikowanie statku wynosi dwa lata od dnia zawarcia umowy o dofinasowanie.
Termin rozpoczęcia realizacji wskazywany jest we wniosku o dofinansowanie, a następnie w umowie o dofinansowanie.
Jak potwierdzić zrealizowaną operację
Wraz z wnioskiem o płatność należy przedstawić odpowiednie dokumenty potwierdzające zrealizowanie operacji tj.:
- zaświadczenie inspektora rybołówstwa morskiego o wykreśleniu oznaki rybackiej ze spisu oznak rybackich;
- decyzję potwierdzającą wycofanie statku rybackiego z wykonywania rybołówstwa komercyjnego, wydaną przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa;
- decyzję potwierdzającą cofnięcie licencji połowowej wydaną przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa.
Uwaga: poza wycofaniem statku rybackiego z wykonywania rybołówstwa komercyjnego oraz cofnięciem licencji połowowej, warunkiem koniecznym do wypłacenia pomocy, jest wykazanie przez beneficjenta, że prowadzi działalności niezwiązaną z rybołówstwem morskim, a działalność ta dotyczy wykorzystania statku rybackiego przekwalifikowanego w ramach operacji. Dlatego też, do czasu złożenia wniosku o płatność beneficjent powinien uzyskać dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności wskazanej we wniosku o dofinansowanie (np. odpowiednie zezwolenia, licencje).
W przypadku prowadzenia działalności na morzu konieczna jest m.in. rejestracja jednostek pływających w systemie REJA 24. Wprawdzie rejestracja ta jest obligatoryjna w odniesieniu do tych jednostek, których obowiązek rejestracyjny dotyczy, jednak ARiMR rekomenduje, aby objęte nią były wszystkie jednostki, przy użyciu których będzie prowadzona działalność na morzu.
W przypadku nieodpłatnego udostępnienia/przekazania statku fundacji lub stowarzyszeniu działającemu na zasadach non profit, beneficjent jest zobowiązany do zawarcia umowy z tym podmiotem.
Jak długo beneficjent musi prowadzić działalność dochodową lub niedochodową
Beneficjent zobowiązany jest do prowadzenia działalności zadeklarowanej we wniosku o dofinasowanie co najmniej do upływu pięciu lat od wypłacenia przez Agencję płatności końcowej, co jest warunkiem osiągnięcia celu operacji.
W tym okresie beneficjent nie może zbyć (sprzedać) przekwalifikowanego statku, ani zakończyć lub przerwać ww. działalności, a Agencja może skontrolować m.in. zgodność realizacji operacji z zapisami umowy oraz ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie.
W okresie realizacji operacji i związania celem beneficjent zobowiązany jest również do prowadzenia działań w zakresie komunikacji i widoczności, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wypełniania zobowiązań w zakresie komunikacji i widoczności odnośnie wsparcia z UE w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027. Link do wytycznych na stronie internetowej programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa.
Uwaga: o wszelkich zmianach dotyczących realizowanej operacji należy niezwłocznie powiadomić ARiMR.