W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Interwencja I.10.4 Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu

1. Czy można kupić maszyny, które były przedmiotem finansowania z PROW 2014-2020 np. ramach w modernizacji 2021, albo w młodym rolniku 2017, czy z automatu się jest wykluczonym z możliwości zakupu tej maszyny?

Przepisy określające zasady udzielania wsparcia dla interwencji I.10.4. nie zawiera przepisów, które uniemożliwiałyby zakup maszyn lub urządzeń tego samego rodzaju, co maszyny lub urządzenia, które były przedmiotem dofinansowania w ramach operacji typu „Modernizacja gospodarstw rolnych” PROW 2014-2020 czy poddziałania „Premie dla młodych rolników” PROW 2014-2020.

Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że pomoc przyznaje się na operację, która jest uzasadniona wielkością produkcji prowadzonej w gospodarstwie, adekwatna do panujących w nim warunków gospodarowania oraz racjonalna pod względem kosztów. Ponadto pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów kwalifikowalnych/inwestycji zaplanowanych do zrealizowania. Operacja musi być możliwa do wykonania, uzasadniona oraz dostosowana z punktu widzenia celu, zakresu i zakładanych jej rezultatów. Ocenę racjonalności należy przeprowadzić adekwatnie do rodzaju/specyfiki interwencji, a jej zakres powinien obejmować wszystkie bądź wybrane z poniższych aspektów (…) w tym racjonalność technologiczną. Zatem sprawdzeniu będzie podlegać, czy wspierane inwestycje w szczególności:

a) nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej,

b) są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną,

c) są uzasadnione ze względu na profil produkcji.

W związku z powyższym przyznanie pomocy na zakup konkretnej maszyny będzie możliwe, jeżeli będzie on uzasadniony wielkością prowadzonej w gospodarstwie produkcji, a parametry planowanych do zakupu maszyn będą adekwatne do skali produkcji prowadzonej w gospodarstwie danego Wnioskodawcy, w tym w kontekście posiadanego zaplecza technicznego, a także inwestycja nie będzie miała charakteru inwestycji odtworzeniowej.

 

2. Jak będzie wyglądało rozliczenie w grupie rolników? Czy rolnicy będą zobowiązani na etapie wniosku o płatność przedstawić jedną łączną fakturę za zakup np. siewnika  wystawioną na grupę rolników? Czy sprzedawca powinien wystawić odrębne faktury na każdego rolnika, uwzględniając na niej kwotę jaką każdy z grupy rolników zobowiązany jest zapłacić za swoją część kupowanej maszyny? 

Po zakończeniu realizacji operacji Beneficjent (czyli podmiot, z którym ARiMR podpisze umowę o przyznaniu pomocy), w tym grupa rolników, zobowiązani będą przedłożyć do ARiMR m. in. fakturę/y (lub dokumenty o równoważnej wartości dowodowej wraz z dokumentami potwierdzającymi płatność), przy czym w przypadku grupy rolników faktura dokumentującą nabycie przedmiotu operacji będzie musiała zostać wystawiona na wszystkich Beneficjentów (współwłaścicieli). Faktura powinna zawierać imiona i nazwiska, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej (jeśli dotyczy) wszystkich Beneficjentów (współwłaścicieli).

W przypadku, gdy realizacja operacji, będzie się wiązać również z uzyskaniem dokumentacji wymaganej odrębnymi przepisami prawa (np. opinii, zaświadczeń, uzgodnień, pozwoleń lub decyzji związanych z realizacją tej operacji), Beneficjent powinien / Beneficjenci powinni przedłożyć dokumenty potwierdzające spełnienie powyższych wymogów w odniesieniu do wszystkich członków grupy rolników (współwłaścicieli).

Płatność za dany sprzęt której wysokość wynika z udziału w danej maszynie/ urządzaniu ma być dokonana odrębnie przez każdego z rolników w grupie.

 

3. Czy jeśli każdy z rolników uczestniczących w grupie rolników nabędzie 1/3 maszyny - ponieważ potrzeby każdego gospodarstwa będą takie same, to czy zakładając, że każdy jest czynnym podatnikiem VAT – czy każdy będzie mógł odliczyć 1/3 wartości podatku VAT danej maszyny? 

Kwestie dotyczące rozliczeń podatników nie należą do kompetencji ARiMR. Jest to bowiem zagadnienie natury podatkowej, związane m. in. z ustawą o podatku od towarów i usług. ARiMR nie jest zatem organem właściwym do dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego, w tym w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT. Kwestie związane z tym zagadnieniem należy wyjaśniać z właściwymi organami administracji podatkowej.

 

4. Czy w ramach Inwestycji przyczyniających się do ochrony środowiska i klimatu rolnik nieposiadający hodowli zwierzęcej będzie mógł zakupić maszyny przeznaczone do wytwarzania paszy – np. prasoowijarkę, kosiarkę przy założeniu, że jego działalność rolnicza polega na wytwarzaniu oraz sprzedaży paszy (w formie sprasowanej zielonki) dla innych hodowców? 

Zasady udzielania wsparcia określone dla interwencji I.10.4 zawierają szczegółowy katalog inwestycji który będzie podlegał dofinansowaniu. W części „Maszyny i urządzenia do uprawy, pielęgnacji i zbioru biomasy z trwałych użytków zielonych”, wymienione zostały m.in. kosiarki i prasowowijarki do zbioru z trwałych użytków zielonych.

W opisanym w zapytaniu przypadku przyznanie wsparcia nie jest uzależnione od sposobu przeznaczenia skoszonej biomasy (tj. np. czy będzie ona wykorzystywana jako pasza we własnym gospodarstwie, czy też będzie przez Wnioskodawcę sprzedawana). W związku z powyższym gdy prowadzona działalność polega na wytwarzaniu i sprzedaży paszy dla innych hodowców, wsparcie będzie mogło zostać przyznane, pod warunkiem spełnienia warunków dotyczących zarówno Wnioskodawcy, jak i planowanej operacji. Jeden z takich warunków stanowi, że maszyny i urządzenia ujęte w ww. części muszą być wykorzystywane na będących w posiadaniu Wnioskodawcy trwałych użytkach zielonych (TUZ). Powyższe oznacza, że rolnik powinien mieć zadeklarowane we wniosku o płatności bezpośrednie TUZ-y.

 

5. W ramach inwestycji przyczyniających się do ochrony środowiska i klimatu możliwe jest zrealizowanie inwestycji znajdujących się na wykazie pod pozycjami: 74. Zamknięte naziemne zbiorniki do retencji wody oraz 75. Podziemne zbiorniki do retencji wody. Proszę o informacje o źródło wody - czy retencjonowana może być tylko woda pochodząca z opadów atmosferycznych czy również woda pochodząca z własnej studni, oczka wodnego itp.?

Zgodnie z zapisami PS WPR 2023-2027 w ramach interwencji I.10.4 wspierane są m.in. inwestycje mające na celu poprawę gospodarowania wodą, w tym:

  • budowę, zakup lub instalację elementów infrastruktury technicznej niezbędnych do pozyskiwania, magazynowania w zamkniętych zbiornikach oraz zagospodarowania wody deszczowej,
  • budowę lub zakup instalacji do powtórnego obiegu wody lub oszczędnego gospodarowania wodą.

W Wykazie rodzajów inwestycji w części „Budowle i urządzenia do poprawy gospodarowania wodą”, znajdują się m.in. zamknięte naziemne zbiorniki do retencji wody (poz. 74) oraz podziemne zbiorniki do retencji wody (poz. 75).

 

6. Czy można zakupić ciągnik rolniczy, ładowarkę teleskopową, wózek widłowy i kombajn?

 Wsparcie w ramach tej interwencji nie obejmuje zakupu ciągników rolniczych, ładowarek teleskopowych, wózków widłowych i kombajnów.

 

7. Za uprawy warzyw, które będą punktowane wykazano między innymi ziemniaki - czy istotne w tym przypadku nadania punktów za to kryterium jest przeznaczenie produktu (skrobia, czipsy)?

W Wykazie upraw ogrodniczych wymieniony został tylko rodzaj rośliny „ziemniak”. Nie zostało zastosowane wykluczenie dla konkretnych odmian lub przeznaczenia ziemniaków. W związku z powyższym punkty będą przyznawane za powierzchnie uprawy ziemniaka niezależnie od jego przeznaczenia.

 

8. Czy będzie istniała możliwość deklaracji powiększenia areału w okresie docelowym tak, by móc zakupić maszyny, które będą dostosowane do skali produkcji w okresie docelowym?

Zgodnie z zasadami udzielania wsparcia pomoc przyznaje się na operację, która jest uzasadniona wielkością produkcji prowadzonej w gospodarstwie, adekwatna do panujących w nim warunków gospodarowania oraz racjonalna pod względem kosztów. Nie można w ramach tej interwencji uwzględniać powiększenia UR gospodarstwa ani zmiany struktury produkcji w okresie po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy (WOPP), z wyjątkiem inwestycji dotyczących budowy, przebudowy lub zakupu płyt / zbiorników do przechowywania nawozów naturalnych, w ramach, których można wykazać inną obsadę zwierząt jako wynik realizowanej operacji.

Pomoc przyznawana w ramach tej interwencji odnosi się więc do stanu wyjściowego w gospodarstwie, bez uwzględnia przewidywanych zmian w gospodarstwie oraz bez wskazywania wówczas okresu docelowego w dokumentacji aplikacyjnej, z uwzględnieniem ww. wyjątku.

 

9. Czy do kosztów ogólnych można dopisać koszty np. przygotowania kompletnego zestawu dokumentów, złożenia biznesplanu czy rozliczenie biznesplanu (usługi doradczej)?

Za niekwalifikowalne uznaje się koszty sporządzenia wniosku o przyznanie pomocy i wniosku o płatność. Natomiast do kosztów ogólnych zalicza się w szczególności koszty opłat za doradztwo na temat zrównoważenia środowiskowego i gospodarczego w tym studia wykonalności. W celu możliwości rozliczenia i uzyskania refundacji części poniesionych kosztów wnioskodawca jest zobowiązany do przedstawienia dokumentów potwierdzających poniesienie danego kosztu/wykonania na jego rzecz danej usługi niezbędnej do realizacji operacji.

 

10. Czy w ramach programu grupę rolników mogą stanowić osoby spokrewnione np. ojciec i dwóch synów czy raczej będzie to traktowane przez ARiMR jako tworzenie sztucznych warunków?

Grupę rolników stanowi co najmniej trzech rolników będących osobami fizycznymi, którzy ubiegają się wspólnie o pomoc w celu zrealizowania inwestycji zbiorowej na rzecz ich gospodarstw, jeżeli zawarły między sobą na piśmie umowę, której czas trwania nie może być krótszy niż 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Każdy z członków grupy rolników musi spełniać warunki podmiotowe określone dla rolnika.

Zasady udzielania wsparcia dla interwencji I.10.4. nie zawierają zapisów, które uniemożliwiałyby ubieganie się o wsparcie członkom rodziny / osobom spokrewnionym. Niemniej przypadku grupy rolników pomoc będzie przyznawana, jeżeli każdy z rolników jest posiadaczem gospodarstwa spełniającego określone warunki dotyczące gospodarstwa.

Jednocześnie pomoc nie przysługuje, jeżeli wnioskodawca stworzył sztuczne warunki, w sprzeczności z prawodawstwem rolnym, mające na celu obejście przepisów i otrzymanie pomocy finansowej. Wnioskodawca oraz inne osoby uczestniczące w postępowaniu w sprawie o przyznanie pomocy zobowiązane będą przedstawiać dowody oraz dawać wyjaśnienia co do okoliczności sprawy zgodnie z prawdą i bez zatajania czegokolwiek. Ciężar udowodnienia faktu będzie spoczywał na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne. W przypadku wątpliwości czy podział gospodarstwa nie został dokonany w sposób sztuczny w celu spełnienia warunków przyznania pomocy, a tym samym uzyskania wsparcia, Wnioskodawcy będą mogli zostać wezwani, do złożenia stosowanych wyjaśnień. Ostateczne ustalenie czy w danej sytuacji zachodzi przypadek stworzenia sztucznych warunków będzie musiał uwzględniać okoliczności oceniane indywidualnie, w tym całość zgromadzonej dokumentacji.

 

11. Czy grupa Rolników, która stara się o dofinansowanie powinna być gdzieś zarejestrowana lub zgłoszona?

Grupę rolników stanowi co najmniej trzech rolników będących osobami fizycznymi, którzy ubiegają się wspólnie o pomoc w celu zrealizowania inwestycji zbiorowej na rzecz ich gospodarstw, jeżeli zawarły między sobą na piśmie umowę, której czas trwania nie może być krótszy niż 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

Grupa rolników, jest tworzona na potrzeby ubiegania się o wsparcie w ramach konkretnej interwencji, np. I.10.4.i nie musi być dodatkowo rejestrowana w systemach ARiMR. Każdy z członków grupy musi spełniać kryteria dostępu obowiązujące w ramach tej interwencji, w tym posiadać nr EP.

Podmioty należące do grupy zobowiązane będą do zawarcia między sobą ww. umowy (tzw. umowy grupy rolników), która będzie określać jej członków, jak również w której zostanie wyznaczony tzw. przedstawiciel grupy rolników.

Wzór umowy grupy rolników, w którym zawarte zostaną szczegółowe postanowienia związane z ubieganiem się o wsparcie zostanie opracowany i udostępniony przez Agencję na stronie internetowej ARiMR. Będzie on stanowił załącznik do Regulaminu naboru wniosków o przyznanie pomocy dla interwencji I.10.4. Umowa grupy rolników będzie musiała zostać podpisana przez wszystkich członków tej grupy. Nie ma wymogu jej potwierdzenia przez inne podmioty, np. przez notariusza, wójta/burmistrza.

 

12. Czy grupa rolników ma jakiś zasięg terytorialny? Czy dopuszczalnym jest stworzenie grupy rolników z 3 różnych województw np. nie mających punktu styku? Czy w takim przypadku zostanie przyznane dofinansowanie?

Pomoc przyznaje się każdemu rolnikowi z danej grupy, w wysokości uzasadnionej zakresem prac wykonywanych przez każdego z nich przy użyciu przedmiotu operacji stanowiącego współwłasność, uwzględniającym zasoby i potrzeby gospodarstw tych osób. Jednocześnie pomoc przyznaje się na operację, która jest uzasadniona wielkością produkcji prowadzonej w gospodarstwie, adekwatna do panujących w nim warunków gospodarowania oraz racjonalna pod względem kosztów.

Podmioty należące do grupy rolników zobowiązane będą do zawarcia między sobą umowy grupy rolników, w której określone zostaną m.in. postanowienia dotyczące zasad wspólnego używania przedmiotu operacji, zakres prac wykonywanych przez każdą z tych osób oraz potrzeby gospodarstw tych osób.

Przyznanie pomocy na zakup konkretnej maszyny będzie możliwe, jeżeli zakup ten będzie uzasadniony wielkością prowadzonej w gospodarstwie produkcji, a parametry planowanych do zakupu maszyn będą adekwatne do skali produkcji prowadzonej w gospodarstwie danego Wnioskodawcy w tym, w kontekście posiadanego zaplecza technicznego oraz możliwości ich racjonalnego wykorzystywania w poszczególnych gospodarstwach w tym, w kontekście terminów wykonywania np. danych zabiegów agrotechnicznych. Jeśli nie zostanie to naruszone ubieganie się o pomoc przez rolników gospodarujących w 3 różnych województwach nie powinno stanowić problemu w przyznaniu pomocy.

 

13. Jeśli wniosek składa jeden rolnik z grupy rolników, to czy pozostali rolnicy będą widzieli na Platformie Usług Elektronicznych złożony wniosek i jego status?

Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami dotyczącymi składania wniosku o przyznanie pomocy przez grupę rolników, wniosek będzie składany przez tzw. przedstawiciela grupy rolników, wyznaczonego przez jej członków i wskazanego w umowie grupy rolników. Umowa ta będzie załączana do wniosku podczas jego składania. Przedstawiciel grupy, będący równie członkiem tej grupy, będzie umocowany do złożenia wniosku o przyznanie pomocy, a więc będzie wypełniał w imieniu członków grupy części wniosku dotyczące zarówno każdego z jej członków, jak również części wspólne. Będzie on również prowadził z ARiMR korespondencję w zakresie przyznania i wypłaty pomocy oraz w okresie związania celem.

Kwestie związane m.in. ze składaniem wniosku zostaną uregulowane w Regulaminie naboru wniosków o przyznanie pomocy dla interwencji I.10.4.

 

14. Czy ubiegając się o dofinansowanie jako grupa rolników np. do rozrzutnika i tylko 1 rolnik z grupy posiada zwierzęta to czy jest zasadność zakupu takiej maszyny z uwagi na współużytkowanie maszyny?

Pomoc przyznaje się na inwestycję polegającą na wyposażeniu gospodarstwa w maszyny lub urządzenia do aplikacji nawozów naturalnych lub produktów pofermentacyjnych, jeżeli te nawozy lub te produkty są wytwarzane w tym gospodarstwie.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy w gospodarstwie nie jest prowadzona produkcja zwierzęca, nie ma możliwości przyznania pomocy w ww. zakresie, w tym również w przypadku grupy rolników, gdy tylko np. jeden z jej członków będzie prowadził produkcję zwierzęcą.

 

15. Czy w przypadku stawek zryczałtowanych wymaganym będzie do wniosku o płatność dołączyć dokumenty potwierdzające zakup/wykonanie np. płyty do składowania obornika?

Pomoc w formie zryczałtowanej, ustalonej według kosztów jednostkowych, przyznaje się w przypadku inwestycji dotyczących budowy nowych:

− zbiorników do przechowywania nawozów naturalnych płynnych,

− płyt do gromadzenia i przechowywania nawozów naturalnych stałych.

W przypadku tego rodzaju inwestycji ustalony został koszt, jaki przysługuje za m3/m2 ich budowy. Uwzględniając powyższe, w przypadku pomocy udzielanej w takiej formie nie należy przedstawiać wraz z wnioskiem o płatność faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej. Pomoc wyliczana będzie w oparciu o koszty jednostkowe, z uwzględnieniem zrealizowanego zakresu rzeczowego określonego w umowie/aneksie do umowy. Niemniej jednak Beneficjenci realizujący operacje w takim zakresie na etapie wniosku o płatność zobowiązani będą do wypełnienia odpowiednimi danymi Zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych, w przypadku gdy na podstawie odrębnych przepisów Beneficjent nie jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych - na potwierdzenie wywiązania się z obowiązku prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystania z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z operacją.

 

16. Czy zasadnym będzie wnioskowanie przez rolnika o maszyny zielonkowe (prasę, praso-owijarkę itp.), jeśli nie posiada żadnych użytków zielonych, ani trwałych użytków zielonych (TUZ) lub podsiada, ale nie posiada zwierząt w bazie IRZ? Czy zakup tego typu maszyn jest z czymś skorelowane?

Grupa „Maszyny i urządzenia do uprawy, pielęgnacji i zbioru biomasy z trwałych użytków zielonych” obejmująca poz. 87-103 (do których zalicza się m.in. prasy zbierające, prosoowijarki, owijarki) została umieszczona w tym wykazie ze względu na fakt, że są one wykorzystywane do utrzymania trwałych użytków zielonych (TUZ). Dlatego też areał TUZ-ów w gospodarstwie powinien decydować o przyznaniu pomocy na tego typu inwestycje.

Uwzględniając powyższe, maszyny i urządzenia ujęte w tej części muszą być wykorzystywane na będących w posiadaniu Wnioskodawcy TUZ. Powyższe oznacza, że rolnik powinien mieć zadeklarowane we wniosku o płatności bezpośrednie TUZ-y / posiadać grunty, które posiadają oznaczenie w systemach Agencji jako TUZ.

 

17. Czy zbiornik na RSM będzie stanowił koszt kwalifikowalny?

Nie, zakup zbiornika na nawozy płynne (RSM) nie podlega wsparciu.

 

18. Czy zakup ścielarki podlega wsparciu w ramach interwencji I.10.4?

Zakres rodzajów pomocy, które podlegają wsparciu został ściśle określony w Wykazie rodzajów inwestycji. W części „Maszyny do uprawy gleby i siewu” w pozycji  85 ww.  wykazu ujęto   „Maszyny do ściółkowania gleby w polowych uprawach ogrodniczych”. W związku z tym, do  kosztów kwalifikowalnych w ramach interwencji I.10.4  można zaliczyć koszt zakupu  ścielarki, która będzie wykorzystywana   do  ściółkowania  gleby  w uprawach  ogrodniczych.

 Natomiast mając na uwadze, iż wykazie „Inwestycje związane z produkcją zwierzęcą” nie  ujęto  pozycji dot. zakupu urządzeń  do uzupełniania ściółki w budynkach  służących  do produkcji  zwierzęcej, koszty zakupu ścielarki wykorzystywanej w produkcji  zwierzęcej, przeznaczonej do ścielenia legowisk  dla zwierząt nie będą stanowiły kosztów kwalifikowalnych.

 

19. Czy istnieje charakterystyka maszyn podobna do charakterystyki maszyn w załączniku nr 2 do rozporządzenia MRiRW z dnia 23 października 2015 "Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, która określałaby w co dokładnie maja być wyposażone?

Do interwencji wdrażanych w ramach PS WPR 2023-2027 nie ma bezpośredniej charakterystyki maszyn rolniczych, jaka była opracowana dla PROW 2014-2020., tj. dokument o nazwie „CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH MASZYN I URZĄDZEŃ” wskazanych w załączniku nr 2 do rozporządzenia MRiRW z dnia 23 października 2015 r., objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1843, z późn. zm.) Niemniej jednak Wnioskodawcy przy doborze maszyn mogą posiłkować się ww. opracowaniem.

 

20. Jak należy rozumieć czy też co musi spełniać kategoria: "Rozsiewacze nawozów mineralnych spełniające europejską normę EN-13739"?

Pomoc dotyczy operacji mających na celu ograniczenie presji produkcji rolnej na zasoby środowiska naturalnego lub klimat albo pozwalających przystosować się do zmian klimatu, zmierzających do:

  • poprawy efektywności wykorzystania nawozów,

W powyższej interwencji wspierane są operacje, które przyczyniają się do poprawy efektywności wykorzystania nawozów mineralnych, organicznych lub naturalnych.

Grupa „Maszyny do stosowania nawozów mineralnych” obejmująca poz. 38-51 (do których zaliczają się Rozsiewacze nawozów mineralnych spełniające europejską normę EN-13739) została umieszczona w tym wykazie ze względu na fakt, że zapewniają one precyzyjną gospodarkę nawozami służącą do zwiększania efektywność rozsiewu.

 

21. Jak należy rozumieć czy też co musi spełniać kategoria "Opryskiwacze zaliczane do klasy 75% redukcji znoszenia"?

Pomoc dotyczy operacji mających na celu ograniczenie presji produkcji rolnej na zasoby środowiska naturalnego lub klimat albo pozwalających przystosować się do zmian klimatu, zmierzających do:

  • ograniczenia zużycia środków ochrony roślin

W powyższej interwencji wspierane są operacje, które przyczynią się do poprawy efektywności wykorzystania środków ochrony roślin.

Grupa „Maszyny i urządzenia do ochrony roślin” obejmująca poz. 58-73 Wykazu (do których zaliczają się Opryskiwacze zaliczane do klasy 75% redukcji znoszenia) została umieszczona w tym wykazie ze względu na fakt, że są one wykorzystywane do utrzymania użytków rolnych poprzez precyzyjną ochronę roślin.

Kategoria maszyn „Opryskiwacze zaliczane do klasy 75% redukcji znoszenia” ma za zadanie ograniczanie znoszenia środków ochrony przy wykonywaniu zabiegów chemicznej ochrony roślin, jak i minimalizację ryzyka zanieczyszczenia środowiska, szczególnie wód powierzchniowych.

Opryskiwacze zaliczane do klasy 75% redukcji znoszenia, zaliczane są do technik ograniczających znoszenie (TOZ), które znajdują się na oficjalnej liście prowadzonej przez Instytut JKI-Braunschweig. Lista w polskiej wersji językowej znajduje się na stronie internetowej [http://www.inhort.pl/serwis-ochrony-roslin/technika-ochronyroslin/klasyfikacja-technik-ograniczajacych-znoszenie-toz/]. TOZ są pogrupowane na cztery klasy redukcji znoszenia (50%; 75%; 90%; 95%) w odniesieniu do techniki standardowej. 

 

22. Czy w przypadku inwestycji rozliczanych kosztami jednostkowymi konieczne będzie opracowanie kosztorysu inwestorskiego? Czy rolnik będzie mógł zrealizować inwestycje rozliczaną kosztami jednostkowymi w systemie gospodarczym tj. własnymi siłami bez zatrudniania zewnętrznych firm?

W przypadku inwestycji dla których zostały ustalone koszty jednostkowe, kosztorys inwestorski nie jest wymagany.

ARiMR nie narzuca sposobu wykonania robót budowlanych, z zastrzeżeniem wykonania robót zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

 

23. W kategorii ,,Maszyny do uprawy gleby i siewu”, znajduje się ,,brona talerzowa do wymieszania obornika z glebą” Proszę o informacje czy rolnik może kupić powyższą bronę nie posiadając zwierząt przy założeniu, że wnioskodawca posiada umowę na dostawę obornika z rolnikiem, który posiada hodowle zwierzęcą? Czy w przypadku zakupu brony talerzowej do wymieszania obornika i bez posiadania produkcji zwierzęcej rolnikowi naliczy się 6 pkt za zakup?

Jeżeli operacja obejmuje inwestycję mającą na celu zwiększenie sekwestracji węgla lub bioróżnorodności gleby poprzez właściwe użytkowanie gruntami – przyznaje się 6 punktów. Punkty są przyznawane, jeżeli operacja obejmuje co najmniej jedną inwestycję wymienioną w poz. 79–85 lub 87–104 Wykazu inwestycji.

Możliwe jest udzielenie pomocy finansowej na zakup brony talerzowej do wymieszania obornika z glebą, bez posiadania hodowli zwierzęcej (z wymogiem przedłożenia umowy na dostawę obornika przez podmiot zewnętrzny), która to brona służyć będzie prowadzonej w gospodarstwie działalności rolniczej, o ile spełnione będą kryteria dostępu do pomocy dla danej interwencji. W przypadku spełnienia w/w kryteriów, naliczone zostaną punkty za przedmiotowe kryterium. Inaczej wygląda sprawa z maszynami i urządzeniami do aplikacji nawozów naturalnych, tu pomoc może być przyznana jeśli w gospodarstwie jest wytwarzany nawóz.

 

24. Część dostępnych na wykazie inwestycji daje możliwość podwójnego otrzymania punktów - np. inwestycje o numerach 39-42 uprawniają do zdobycia punktów z tytułu inwestycji cyfrowych i jednocześnie z tytułu poprawy efektywności wykorzystania nawozów. Proszę o informacje czy w powyższej sytuacji punkty należy sumować?

Jeżeli operacja obejmuje inwestycję, która przyczyni się do poprawy efektywności wykorzystania nawozów mineralnych, organicznych, naturalnych lub produktów pofermentacyjnych – przyznaje się 4 punkty. Jednocześnie  jeżeli operacja obejmuje inwestycję, która dotyczy rozwiązań cyfrowych do wspomagania planowania nawożenia, precyzyjnej ochrony roślin, innych prac polowych lub zarządzania zasobami gospodarstwa – przyznaje się 2 punkty.

Punkty z obu sekcji są dodawane pomimo że mogą dotyczyć jednego sprzętu.

 

25. W wykazie inwestycji w kategorii ,,Maszyny do uprawy gleby i siewu, znajduje się pod kategoria „narzędzia i maszyny do głębokiej uprawy bezorkowej” proszę o informacje jakie kryteria muszą spełniać maszyny kwalifikujące się do tej pod kategorii - czy Agencja będzie oceniała czy dana maszyna może zostać zakwalifikowana oceniają maksymalną głębokość uprawy przez tą maszynę? 

Do interwencji wdrażanych w ramach PS WPR 2023-2027 nie ma bezpośredniej charakterystyki maszyn rolniczych.

W dokumencie o nazwie „CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH MASZYN I URZĄDZEŃ” stosowanej przy Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 zawarta jest informacja opisująca narzędzia i maszyny do głębokiej uprawy bezoorkowej. Wskazana została grupa narzędzi „pługi/kultywatory dłutowe, grubery, głębosze”, obejmuje narzędzia uprawowe, które z racji zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych elementów roboczych i sposobu pracy, mogą przynajmniej częściowo zastąpić tradycyjną, płużną uprawę gleby, tj. mogą być alternatywą dla tradycyjnej orki. Służą one przede wszystkim do głębokiego spulchniania gleby. Tego typu narzędzia są powszechnie stosowane w tzw. uproszczonych metodach uprawy gleby.

 

26. Czy w ramach operacji mogę zakupić bronę podkoronową sadowniczą oraz aktywną bronę wirnikową do usuwania chwastów?

Wsparcie może zostać przyznane na bronę podkoronową sadowniczą, gdyż jest to inwestycja wpisująca się w poz. 70 Pielniki boczne do sadów w Wykazie rodzajów inwestycji.

Natomiast aktywna brona wirnikowa jest maszyną do tradycyjnej uprawy gleby (głównie po orce), a nie maszyną przeznaczoną do usuwania chwastów. Dodatkowo nie została ona wymieniona Wykazie rodzajów inwestycji i nie ma możliwości sfinansowania zakupu w/w maszyny w ramach interwencji I.10.4.

 

27. Czy można uzyskać punkty za zakup np. Sprzętu do mycia budynków inwentarskich, hal produkcyjnych oraz urządzeń, maszyn rolniczych i pojazdów rolniczych?

W Wykazie rodzajów inwestycji w części „Inne”, wymienione zostały m.in.:

110. Stanowiska do dehydratacji płynnych pozostałości środków ochrony roślin

111. Osłony zapobiegające znoszeniu cieczy opryskowej poza strefę opryskiwania

112. Sprzęt do mycia budynków inwentarskich, hal produkcyjnych oraz urządzeń, maszyn rolniczych i pojazdów rolniczych.

Co do zasady wykaz ten literalnie określa katalog kosztów możliwych do poniesienia pod warunkiem, że są one przydatne i zasadne w danym gospodarstwie rolnym.

Z kolei zakres inwestycji, za które bezpośrednio można uzyskać punkty określono w Kryteriach wyboru operacji. Określone kryteria wyboru nie zakładają nadania punktów bezpośrednio za realizację inwestycji o których mowa w pozycjach 110-112 Wykazu w tym za sprzęt do mycia budynków.

 

28. Czy wyposażając budynek np. w wentylatory może on być dzierżawiony?

Nie są wspierane inwestycje trwale związane z nieruchomością, położone na gruntach innych niż stanowiące własność wnioskodawcy lub przedmiot użytkowania wieczystego.

Zatem w przypadku wyposażania budynku inwentarskiego w elementy trwale z nim związane, przedmiotowy budynek musi stanowić własność wnioskodawcy.

 

29. Od kiedy można ponosić koszty kwalifikowalne?

Za koszty niekwalifikowalne uznaje się koszty poniesione przed dniem, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów ogólnych – przed dniem 1 stycznia 2023 r. Zatem koszty można ponosić od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Powyższa reguła nie dotyczy kosztów ogólnych.

 

30. Jaki limit pomocy przysługuje w 10.4 grupie 3 rolników?

Dofinansowanie dla grupy rolników będzie przyznawanie do limitu 200 tys. na jednego beneficjenta i na gospodarstwo, czyli w przypadku grupy 3 rolników limit na wspólną inwestycje wyniesie do 600 tys. zł, gdyż określony limit pomocy przysługuje na jednego beneficjenta i na jedno gospodarstwo. Wysokość tej pomocy zależy jednak m.in. też od tego, jaki jest koszt poszczególnych maszyn zakupywanych przez grupę i jak został ustalony udział  dla tych maszyn co wpływa na ostateczną wartość kwoty pomocy łącznie dla grupy.

 

31. Czy ubiegając się o dofinansowanie jako grupa rolników (np. do rozrzutnika) i tylko jeden rolnik z grupy posiada zwierzęta to czy jest możliwość zakupu takiej maszyny z uwagi na współużytkowanie maszyny (zakładając, że każdy z rolników stosuje obornik na swoich polach, tylko pozostali pochodzący z zakupu)?

Pomoc przyznaje się na inwestycję polegającą na wyposażeniu gospodarstwa w maszyny lub urządzenia do aplikacji nawozów naturalnych lub produktów pofermentacyjnych, jeżeli te nawozy lub te produkty są wytwarzane w tym gospodarstwie.

W części Maszyny i urządzenia do stosowania nawozów naturalnych, kompostu, produktów pofermentacyjnych” Wykazu znajdują się m.in. rozrzutniki obornika (poz. 54 – 56).

Mając na uwadze powyższe zapisy, aby uzyskać wsparcie na zakup maszyn i urządzeń znajdujących się w ww. części Wykazu Wnioskodawca, w tym każda z osób należących do grupy rolników jeśli o pomoc ubiegają się jako grupa rolników, powinna prowadzić w swoim gospodarstwie produkcję zwierzęcą. W przypadku gdy rolnik wyłącznie nabywa nawozy naturalne, przy jednoczesnym braku prowadzenia produkcji zwierzęcej, wyklucza się możliwość uzyskania wsparcia w takim zakresie.

 

32. Czy prowadząc chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich w liczbie mniejszej lub równej 210 DJP i ubiegając się o pomoc w zakresie przechowywania nawozów naturalnych muszę spełnić wymagania określone w „Programie działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu” w zakresie dostosowania powierzchnię lub pojemności miejsc do przechowywania nawozów naturalnych?

Zgodnie z przepisami ww. Programu (…) podmioty prowadzące chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich w liczbie mniejszej lub równej 210 DJP dostosują powierzchnię lub pojemności posiadanych miejsc do przechowywania nawozów naturalnych do wymogów określonych w Programie w terminie do dnia 31 grudnia 2024 r. Z warunków przyznawania pomocy w ramach interwencji I.10.4 wynika natomiast, iż pomoc przyznaje się na inwestycje dot. przechowywania nawozów naturalnych, jeżeli spełnione są wymagania określone w Programie działań (…) dotyczące warunków przechowywania nawozów naturalnych, a potrzeba realizacji tej inwestycji wynika z planowanego zwiększenia skali produkcji lub zmiany systemu utrzymania zwierząt w tym gospodarstwie. Zatem ARiMR będzie mogła przyznać pomoc na operację dotyczącą przechowywania nawozów naturalnych wyprodukowanych w danym gospodarstwie, tylko o ile spełnione będą wymagania określone w Programie działań (…) w zakresie dostosowania miejsc do przechowywania nawozów naturalnych oraz które wykażą zwiększenie skali produkcji lub zmianę systemu utrzymania zwierząt.

 

33. Czy wspólnie wnioskujący muszą mieć ten sam profil produkcji?

W dokumentach programowych brak jest zapisów obligujących, aby  grupa rolników miała ten sam profil produkcji rolnej. Podmioty należące do grupy rolników zobowiązane będą jednak do zawarcia między sobą umowy grupy rolników, w której określone zostaną m.in. postanowienia dotyczące zasad wspólnego używania przedmiotu operacji, zakres prac wykonywanych przez każdą z tych osób oraz potrzeby gospodarstw tych osób. Przyznanie pomocy na zakup konkretnej maszyny będzie możliwe, jeżeli zakup ten będzie uzasadniony wielkością prowadzonej w gospodarstwie produkcji w każdym z gospodarstw, w tym jest możliwość ich racjonalnego wykorzystywania w poszczególnych gospodarstwach. Z kolei parametry planowanych do zakupu maszyn musza być adekwatne do skali produkcji prowadzonej w gospodarstwie wszystkich rolników w grupie.

 

34. Czy może być różny  udział (%) w użytkowaniu sprzętu w zależności od gospodarstwa i jego wielkości?

Pomoc każdemu rolnikowi w grupie przyznanie się  w wysokości uzasadnionej zakresem prac wykonywanych przez każdego z nich przy użyciu przedmiotu operacji stanowiącego współwłasność, uwzględniającym zasoby i potrzeby gospodarstw tych osób. W związku z tym procentowy udział operacji może być różny w poszczególnych gospodarstwach rolników w grupie.

 

35. Czy jeden wnioskodawca w grupie może wnioskować o 100% a pozostali o 0%?

Mając na uwadze cel wspólnego wnioskowania o pomoc, nie jest dopuszczalna sytuacja, aby w przypadku grupy rolników, która składa się z min. 3 członków planowana  do nabycia maszyna byłby uzasadniona tylko w gospodarstwie jednego z nich, lub w dwóch z trzech wnioskujących o pomoc.

 

36. Czy można ubiegać się o dotacje na założenie sadu z dereniem jadalnym? Czy są dotacje na przykład na sprzęt, ogrodzenie, sadzonki, system nawadniający? I czy można ubiegać się o dofinansowanie na wywiercenie studni głębinowej?

Mając na uwadze powyższe, w ramach przedmiotowych interwencji, możliwy jest zakup maszyn i urządzeń przez sadowników, które służyć będą prowadzonej w gospodarstwie działalności rolniczej, o ile spełnione będą kryteria dostępu do pomocy dla danej interwencji. W związku z tym należy mieć na uwadze, że zgodnie z zasadami udzielanego wsparcia, parametry planowanych do zakupu maszyn powinny być adekwatne do skali produkcji, a zakup jej uzasadniony pod względem racjonalności i efektywności kosztowej. Niemniej jednak zakres tych interwencji nie obejmuje zakupu sadzonek, ogrodzeń oraz wywiercenia studni głębinowej.

 

37. Czy właścicielami rachunku bankowego do przelewu przez Agencję pomocy muszą być wszyscy członkowie z grupy rolników?

Właścicielami rachunku bankowego nie muszą być wszyscy rolnicy wspólnie wnioskujący o pomoc w ramach grupy. Rachunek ten powinien jednak należeć do jednego z członków grupy, zgodnie z zapisami umowy grupy rolników. Ze względu na stosowne umocowanie jednego z rolników tzw. przedstawiciela grupy do jej „reprezentowania” zalecane jest, aby właścicielem rachunku był ww. przedstawiciel.

Należy przy tym pamiętać, iż ARiMR będzie weryfikowała poniesienie przez każdego z beneficjentów wydatków związanych z zakupem przedmiotu operacji, zgodnie z jego wykorzystaniem w danym gospodarstwie (określonym procentowym udziałem). Poniesienie i opłacenie tych kosztów (rozliczenie bezgotówkowe) jest warunkiem wypłaty pomocy. 

 

38. Czy można złożyć jeden wniosek indywidualnie (np. na 100 tys. zł) i jeden wniosek w grupie (np. na pozostały limit 100 tys. zł)?

W jednym naborze wniosków o przyznanie pomocy będzie można złożyć tylko jeden wniosek. Zasada ta dotyczy również składania wniosku jako jeden z członków grupy rolników. System informatyczny ARiMR blokuje możliwość złożenia w jednym naborze wniosków o przyznanie pomocy więcej niż jednego wniosku.

 

39. Czy inwestycja może być rozliczana fakturą wystawioną na współmałżonka beneficjenta zarejestrowanego jako płatnika podatku VAT?

W przypadku faktur VAT wystawionych na współmałżonka beneficjenta zarejestrowanego jako płatnika podatku VAT, aby faktura taka mogła stanowić podstawę rozliczenia inwestycji, w gospodarstwie spełnione powinny być następujące warunki:

  1. o pomoc ubiega się rolnik będący osobą fizyczną;
  2. gospodarstwo prowadzone jest wspólnie z małżonkiem, a małżonkowie pozostają we wspólności majątkowej;
  3. przedmioty wskazane na fakturze są związane z prowadzeniem działalności rolniczej w danym gospodarstwie rolnym i nie dotyczą żadnej innej działalności gospodarczej.

 

40. Czy osoba prawna, firma prowadząca gospodarstwo rolne może być Beneficjentem interwencji I.10.4.?

O pomoc może ubiegać się rolnik będący osobą fizyczną lub prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, bądź wspólnicy spółki cywilnej prowadzący działalność rolnicza w ramach spółki cywilnej, jeżeli spełnia następujące warunki:

1. jest posiadaczem, co najmniej od dnia złożenia WOPP, gospodarstwa, które ma powierzchnię UR nie większą niż 300 ha,

2. prowadzi w gospodarstwie działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej co najmniej od dnia złożenia WOPP i działalność ta nie jest prowadzona wyłącznie w celach naukowo–badawczych,

3. posiada numer EP.

W związku z tym, jeżeli osoba prawna prowadząca gospodarstwo rolne spełnia powyższe warunki może ubiegać się o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.10.4. Przy czym należy pamiętać, że osoba prawna nie może wnioskować o przyznanie pomocy jako grupa rolników.

 

41.  Czy kosztem kwalifikowalnym może być zakup platformy do zwozu bel słomy (poz. 101), jeżeli rolnik prowadzi gospodarstwo w zakresie produkcji truskawek i chciałby zwozić bele słomy ze swojego gospodarstwa oraz z gruntów innych rolników?

W wykazie rodzajów inwestycji brak jest literalnie wskazanych platform do zwozu bel słomy, dlatego inwestycja ta nie może stanowić kosztu kwalifikowalnego.

Należy również podkreślić, że pomoc przyznaje się na operację, która jest uzasadniona wielkością produkcji prowadzonej w gospodarstwie, adekwatna do panujących w nim warunków gospodarowania oraz racjonalna pod względem kosztów.

Uwzględniający powyższe, rodzaj inwestycji powinien być uzasadniony m.in. rodzajem i wielkością produkcji w gospodarstwie Wnioskodawcy. W związku z tym, aby pomoc finansowa mogła zostać przyznana na platformę do bel siana i zielonki, Wnioskodawca powinien wykazać posiadanie w swoim gospodarstwie trwałych użytków zielonych, z których pozyskuje bele siana lub zielonki. Dopiero w takiej sytuacji inwestycja jest uzasadniona względem ww. aspektów i może zostać przyznana na nią pomoc finansowa.

 

42.  Czy inwestycje wymienione w załączniku nr 1 w części „Budowle i urządzenia do poprawy gospodarowania wodą” (tj. instalacja do pozyskiwania i zagospodarowania wody deszczowej, systemy lub urządzenia do ponownego wykorzystania, filtrowania lub uzdatniania wody itp.) mogą być realizowane przez grupę rolników?

Inwestycje wymienione w części „Budowle i urządzenia do poprawy gospodarowania wodą” mogą być realizowane tylko indywidualnie, pomimo tego, że nie zawsze są one trwale związane z nieruchomością, jednak trudno znaleźć racjonalnie wytłumaczenie dla cyklicznego „przemieszczania” tych inwestycji z jednego gospodarstwa do drugiego

 

43.  Czy w przypadku osób wspólnie wnioskujących adekwatność doboru wielkości maszyn będzie badana do każdego gospodarstwa osobno czy na łączny areał?

Gdy o pomoc ubiega się grupa rolników, operacja powinna uwzględniać zasoby i potrzeby gospodarstw w okresie „Wyjściowym” wszystkich rolników wspólnie ubiegających się o pomoc. Badanie adekwatności doboru maszyn do gospodarstw dla grupy rolników, odbywa się na podstawie łącznego areału każdego z rolników wchodzącego w skład grupy wspólnie wnioskujących i nie uwzględnia się planowanego powiększenia gospodarstw wnioskodawców.

 

44.  Co należy rozumieć pod poz. 61 „Opryskiwacze polowe z systemami zapobiegającymi nakładaniu środków ochrony roślin (nakładki) i ich nierównomiernemu nanoszeniu na łukowych odcinkach pola”?

Opryskiwacze polowe z systemami zapobiegającymi nierównomiernemu nanoszeniu ŚOR w uprawach polowych przyczyniają się do równomiernej ich dystrybucji na całej powierzchni pola, są bardzo przydatne podczas zabiegów na skraju pola tworzącego klin lub przy omijaniu przeszkód śródpolnych. Do tej grupy maszyn zaliczają się m.in. opryskiwacze z automatycznym odłączaniem sekcji roboczych z wykorzystaniem układów pozycjonowania GPS. Podczas dojazdu do klinowej granicy pola system samoczynnie odcina dopływ cieczy do kolejnych sekcji opryskowych lub nawet pojedynczych rozpylaczy unikając nakładania kolejnych dawek cieczy (nakładki). Są także oferowane urządzenia umożliwiające korektę miejscowej dawki cieczy w sytuacjach, gdy opryskiwacz porusza wzdłuż łukowego toru jazdy.

Zalecamy sprawdzenie specyfikacji technicznych konkretnych modeli u producentów sprzętu, aby upewnić się, że spełniają one te wymagania.

 

45.  Co należy rozumieć pod poz. 51 „Siewniki punktowe z nawożeniem wgłębnym”?

W ramach I.10.4 finansowane będą siewniki punktowe z funkcją nawożenia zlokalizowanego (wgłębnego), które będą spełniać określone wymagania techniczne. Siewniki punktowe z opcją nawożenia wgłębnego to maszyny, w których nawóz jest doprowadzany o redlic nawozowych. Mogą to być redlice stopkowe lub 1- i 2-talerzowe, umieszczone przed redlicami siewnymi. Nawożenie odbywa się z boku linii siewu nasion (zwykle w odległości od 6 do 10 cm), a nawóz jest lokalizowany w glebie, a nie na jej powierzchni. W zależności od zaleceń agrotechnicznych nawóz może być aplikowany na głębszym poziomie niż nasiona, co wspiera efektywność przyswajania składników odżywczych przez rośliny.

Aby maszyny kwalifikowały się do wsparcia, powinny spełniać powyższe kryteria, które obejmują zarówno sposób aplikacji nawozu, jak i jego lokalizację w glebie.

Zalecamy sprawdzenie specyfikacji technicznych konkretnych modeli u producentów sprzętu, aby upewnić się, że spełniają one te wymagania.

 

46.  Czy możliwe jest otrzymanie dofinasowania za zakup drona rolniczego (poz. 34.), który będzie wykorzystywany do zabiegów ochrony roślin, czy może to być dron użytkowy np. do lustracji kukurydzy z powietrza, czy jest w wewnątrz połamana?

Wykorzystywanie dronów rolniczych jest inwestycją oddziałującą pośrednio na realizację celów środowiskowo-klimatycznych, ponieważ dopiero analiza i odpowiednie wykorzystanie danych pozyskanych z tych dronów, umożliwia wdrożenie racjonalnej praktyki rolniczej, np. zmiennej i precyzyjnej aplikacji nawozów, której jednym z efektów jest redukcja zagrożeń dla środowiska.

Dlatego drony rolnicze wykorzystywane m.in. do monitorowania stanu upraw polowych mogą być przedmiotem operacji, o ile będą elementem kompleksowej inwestycji np. ich zakup będzie połączony z zakupem sprzętu np. do wykonania zabiegu ochrony roślin lub aplikacji nawozów, oraz ich zakup będzie ekonomicznie uzasadniony.

 

47.  Czy kupując rolniczą stacje meteo wraz z oprogramowaniem i czujnikami pomiarowymi (poz. 36) ta stacja musi pobierać i przekazywać dane meteo do jakiejś instytucji? Czy to są dane, które będą służyć tylko dla mnie, i dla moich potrzeb w gospodarstwie?

Nie ma wymogu, aby stacja meteo przekazywała dane meteorologiczne do innych instytucji. Rolnicze stacje meteo mają umożliwić rolnikowi bieżące monitorowanie warunków pogodowych i planowanie zależnych od nich działań i zabiegów agrotechnicznych, np. terminu oprysku przy odpowiedniej temperaturze i małej prędkości wiatru. Informacje takie jak wilgotność czy temperatura powietrza mogą być dostępne bezpośrednio dla rolnika, który może na ich podstawie podejmować decyzje. Dane te mogą być również używane do automatycznego sterowania urządzeniami w gospodarstwie np. dawkowania środków ochrony roślin.

Podkreślamy, że inwestycje zaplanowane w ramach interwencji I.10.4 nie są bezpośrednio ukierunkowane na wsparcie cyfryzacji w gospodarstwach rolnych, dlatego w ramach tej interwencji nie przewidziano dofinansowania (i preferencji) na inwestycje w zakresie stosowania rozwiązań cyfrowych wyłącznie do maszyn i urządzeń, będących już w posiadaniu wnioskodawcy.

Zgodnie z wytycznymi punkty za kryterium „Zastosowanie rozwiązań cyfrowych”, zostaną przyznane m.in., gdy inwestycje wymienione w załączniku 1 w części: „Programy komputerowe, aplikacje, urządzenia wspierające i optymalizujące podejmowanie decyzji produkcyjnych” (poz. 29- 37) będą elementem kompleksowej inwestycji tzn. będą współpracować z maszynami i urządzeniami (co najmniej jedną), których zakup jest przewidziany w ramach tej operacji.

 

48.  Jak należy rozumieć sformułowanie: "Beneficjent jest zobowiązany do utrzymania powierzchni UR w gospodarstwa na poziomie co najmniej 85%, liczonym od powierzchni tych UR wskazanej w umowie, jeżeli beneficjent. Nie wiem czy jest to powierzchnia, którą zadeklaruję w umowie o przyznaniu pomocy, czy też jest to powierzchnia posiadanych na własność UR, czy też wszystkich gruntów, na które otrzymałem płatność bezpośrednią, a jeśli tak, to w którym roku?

Jednym ze zobowiązań beneficjentów I.10.4 jest utrzymanie w okresie związania z celem powierzchni użytków rolnych (UR) w gospodarstwie na poziomie co najmniej 85% liczonym od powierzchni tych UR wskazanej w umowie, jeżeli beneficjent otrzymał wsparcie na zakup maszyn lub urządzeń do stosowania na tych UR. Powyższe zobowiązanie należy powiązać z zasadami udzielania pomocy, które wskazują, iż ustalając powierzchnię UR, uwzględnia się grunty wchodzące w skład gospodarstwa w dniu złożenia WOPP (wniosku o przyznanie pomocy), a UR identyfikuje się z wykorzystaniem informacji zawartych w prowadzonym przez ARiMR systemie identyfikacji działek rolnych. W związku z tym zobligowanie rolnika do utrzymania, na określonym poziomie, powierzchni UR odnosić należy do powierzchni określonej we wniosku o przyznanie pomocy, a wszelkie zmiany w tym, po przyznaniu pomocy, powinny być zgłaszane przez rolnika ARiMR i będą podlegały analizie pod kątem ewentualnego naruszenia podjętych zobowiązań.

 

49.  Czy w ramach operacji obejmujących inwestycje dotyczące zakupu maszyn i urządzeń do nie chemicznej ochrony roślin możliwy jest zakup brony mulczowej i otrzymania 6 pkt za niechemiczną ochronę roślin?

Punkty za inwestycje dotyczącą zakupu maszyn do niechemicznej ochrony roślin mogą zostać przyznane, jeżeli będą to maszyny wymienione w pozycjach 68 – 73 Wykazu rodzajów inwestycji.   Brona mulczowa nie znajduje się w ww. pozycjach załącznika, przez co nie mogą zostać nadane punkty za kryterium zmniejszenie zużycia lub poprawa efektywności wykorzystania środków ochrony roślin – niechemiczna ochrona roślin.

 

50.  Proszę o wskazanie jaka jest różnica między pługiem łąkowym wymienionym w poz. 87, a pługiem?

Pługi łąkowe to narzędzia do orki gleb zadarnionych o odkładnicach śrubowych wyposażone w kroje tarczowe przed każdym korpusem płużnym. Stosuje się je przy odnawianiu silnie zdegradowanych łąk metodą pełnej uprawy. Zasadniczą cechą tych pługów (odkładnic) jest całkowite (o 180 stopni) lub dobre odwracanie skiby. Dzięki temu stara roślinność zostaje przykryta warstwą gleby, co przeciwdziała ponownemu wzrostowi i prowadzi do jej całkowitego zniszczenia.

Natomiast pługi przeznaczone do tradycyjnej uprawy roli na gruntach ornych posiadają krótsze i mniej „wyśrubowane” odkładnice oraz mniejszą szerokość robocze lemieszy, w konsekwencji czego skiba jest mniej przekręcono, a stara darń jest płytko przykryta lub pozostaje częściowo na powierzchni.

Agencja dokonując oceny kwalifikowalności kosztów podanych w zakresie rzeczowo-finansowym operacji, np. oceniając czy dany model pługu jest pługiem łąkowym czy zwykłym pługiem, wykorzystuje ogólnodostępne informacje zamieszczone w katalogach/ cennikach/specyfikacjach maszyn publikowanych na stronach producentów oraz autoryzowanych dealerów. Informujemy również, że grupa „Maszyny i urządzenia do uprawy, pielęgnacji i zbioru biomasy z trwałych użytków zielonych” obejmująca poz. 87-103 Wykazu rodzajów inwestycji, w tym poz. 87 Pługi łąkowe, została umieszczona. w tym wykazie ze względu na fakt, że są one wykorzystywane do utrzymania trwałych użytków zielonych (TUZ). Dlatego też areał TUZ-ów w gospodarstwie powinien decydować o przyznaniu pomocy na tego typu inwestycje.

 

51.  Jak wygląda rozliczenie dotacji oraz przyznania warunków, gdy 2 członków grupy jest na ryczałcie a jeden na VAT? Kto jest właścicielem sprzętów, czy można poprosić wzór umowy grupy?

Kwestie dotyczące rozliczeń podatników nie należą do kompetencji ARiMR. Jest to bowiem zagadnienie natury podatkowej, związane m. in. z ustawą o podatku od towarów i usług. ARiMR nie jest zatem organem właściwym do dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego, w tym w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT. Kwestie związane z tym zagadnieniem należy wyjaśniać z właściwymi organami administracji podatkowej.

Włascicielem "sprzętów" są wszyscy uczestnicy grupy rolników.

Przesyłamy link do strony gdzie znajduje się projektu Umowy grupy rolników: https://www.gov.pl/web/arimr/i104-inwestycje-przyczyniajace-sie-do-ochrony-srodowiska-i-klimatu-

Projekt Umowy grupy rolników znajduję się w rozdziale "Materiały"

 

 

52. Czy w sytuacji, gdy opryskiwacz zaliczany do klasy 75% redukcji znoszenia (poz. 58) będzie posiadał w wyposażeniu program do tworzenia map aplikacyjnych oprysku (poz. 30) oraz komputer pokładowy (poz. 32) to w/w elementy zostaną przez Agencję uznane za niezbędne do prawidłowej obsługi opryskiwacza? A zatem czy za w/w elementy zostaną przyznane punkty?

Jeżeli operacja obejmuje inwestycję, która dotyczy rozwiązań cyfrowych do wspomagania planowania nawożenia, precyzyjnej ochrony roślin, innych prac polowych lub zarządzania zasobami gospodarstwa – przyznaje się 2 punkty. Punkty są przyznawane, jeżeli operacja obejmuje co najmniej jedną inwestycję wymienioną w poz. 1, 26–37, 39–42, 44–45, 55–56 lub 63 Wykazu rodzajów inwestycji. Natomiast, jeżeli operacja obejmuje inwestycję, która przyczyni się do zmniejszenie zużycia lub poprawy efektywności wykorzystania środków ochrony roślin – przyznaje się 4 punkty.  Punkty są przyznawane, jeżeli operacja obejmuje co najmniej jedną inwestycję wymienioną w poz. 58–67. Mając powyższe na uwadze, w przypadku operacji obejmującej inwestycje wskazane w Wykazie rodzajów inwestycji w pozycjach 30, 32 oraz 58, Wnioskodawca otrzyma punkty za oba kryteria i liczba punktów za ww. inwestycje wyniesie 6.

 

 

53. Punkty za skalę i rodzaj produkcji otrzymuje Wnioskodawca, jeżeli zakres operacji jest bezpośrednio związany z prowadzeniem chowu lub hodowli zwierząt gospodarstwach utrzymywanych w tym gospodarstwie – proszę o wskazanie, których inwestycji obejmuje ten zapis.

Punkty są przyznawane, jeżeli zakres operacji uwzględnia przynajmniej jedną interwencje o których mowa w poz. 1-28 i 52-56 Wykazie rodzajów inwestycji, która jest bezpośrednio związana z prowadzeniem chowu lub hodowli zwierząt gospodarskich utrzymywanych w tym gospodarstwie;

 

 

54. Punkty za skalę i rodzaj produkcji otrzymuje Wnioskodawca, jeżeli zakres operacji jest bezpośrednio związany z prowadzeniem produkcji ogrodniczej w tym gospodarstwie – proszę o wskazanie, których inwestycji obejmuje ten zapis.

Punkty są przyznawane, jeżeli zakres operacji uwzględnia przynajmniej jedną interwencję o których mowa w poz. 38-51, 58-73, 85-86 i 105-106 Wykazie rodzajów inwestycji, która jest bezpośrednio związana z prowadzeniem produkcji ogrodniczej w tym gospodarstwie.

 

 

55. Jakie wymagania musi spełniać maszyna z pozycji 80 "Agregat do siewu bezpośredniego (bezorkowa uprawa gleby), w tym do siewu w mulcz" z Wykazu rodzajów inwestycji? Czy agregat złożony z brony talerzowej i siewnika talerzowego spełni te warunki? Jeśli nie, czy można taki zestaw zaliczyć pod inną pozycję z wykazu?

Wymienione w Wykazie rodzajów inwestycji pod poz. 80 „Agregaty do siewu bezpośredniego (bezorkowa uprawa gleby), w tym do siewu w mulcz” obejmują połączone w jeden agregat (zastaw) maszyny uprawowe z siewnikami. Są to zestawy składające się z narzędzi do spulchnia gleby oraz specjalistycznego siewnika do siewu bezpośredniego.

Aby maszyny kwalifikowały się do wsparcia, powinny spełniać powyższe kryteria, które obejmują zarówno narzędzie uprawowe jak i siewnik przeznaczony do siewu bezpośredniego. Zalecamy sprawdzenie specyfikacji technicznych konkretnych modeli u producentów sprzętu, aby upewnić się, że spełniają one te wymagania.

Zestaw składający się ze specjalistycznych narzędzi np. brony talerzowej i siewnika talerzowego, który jest przeznaczony do siewu bezpośredniego może zostać uznany za maszynę wpisująca się w poz. 80 „Agregat do siewu bezpośredniego (bezorkowa uprawa gleby), w tym do siewu w mulcz”.

 

 

56. Czy inwestycja z poz. 92 lub 93 Prasa zbierająca (...) do zbioru z trwałych użytków może być wykorzystywana również do zbioru słomy? Czy wybierając rodzaj prasy można uwzględnić areał zbóż, czy tylko TUZ-ów? 

Inwestycje wymienione w pozycjach 87-103 w Wykazie rodzajów inwestycji, są to maszyny przeznaczone wyłącznie do uprawy, pielęgnacji i zbioru biomasy z trwałych użytków zielonych (TUZ).

Należy również podkreślić, że pomoc przyznaje się na operację, która (…) jest uzasadniona wielkością produkcji prowadzonej w gospodarstwie, adekwatna do panujących w nim warunków gospodarowania oraz racjonalna pod względem kosztów.

Maszyny i urządzenia ujęte w tej części muszą być wykorzystywane na będących w posiadaniu Wnioskodawcy TUZ. Powyższe oznacza, że rolnik powinien mieć zadeklarowane we wniosku o płatności bezpośrednie TUZ-y / posiadać grunty, które posiadają oznaczenie w systemach Agencji jako TUZ. Niemniej jednak uzasadniając wielkość/wydajność/rodzaj przewidzianej do zakupu maszyny, w stosunku do skali produkcji prowadzonej w gospodarstwie, oprócz powierzchni TUZ, można wykazać, że prasa zbierająca będzie wykorzystywana również w produkcji traw na gruntach ornych, mieszanek wieloletnich traw, mieszanek wieloletnich traw z bobowatymi drobnonasiennymi, lucerny, koniczyny, itp., a także użytkowana przy zbiorze słomy.

 

 

57. Inwestycja ma polegać na zakupie poz. 53 Wozu asenizacyjnego z aplikatorami płynnych nawozów naturalnych. Beneficjent prowadzi w swoim gospodarstwie produkcję zwierzęcą, jak również stosuje nawozy naturalne płynne pochodzące z innego gospodarstwa. Czy kosztem kwalifikowanym może być zakup wozu o pojemności zbiornika obejmującej stosowanie nawozów pochodzących z innego gospodarstwa, na podstawie umowy dostawy?

Operacja powinna być dostosowana do wielkości i skali produkcji w gospodarstwie wnioskodawcy ubiegającego się o przyznanie pomocy i nie uwzględniać ewentualnego powiększenia gospodarstwa. Dlatego też przy doborze wielkości maszyny należy brać pod uwagę wielkość areału wnioskodawcy posiadanego w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy i tylko wielkość produkcji nawozów naturalnych z gospodarstwa wnioskodawcy.

 

 

58. Ile punktów uzyska beneficjent za zaplanowanie inwestycji polegającej na zakupie poz. 44 Rozsiewacza przystosowanego do zmiennej aplikacji nawozów mineralnych z wykorzystaniem cyfrowych map pola i sygnału GPS łącznie z poz. 31 Programem wspomagającym planowanie nawożenia oraz poz. 32 Komputerem pokładowym i oprzyrządowaniem do sterowania precyzyjną dawką nawozów?

Beneficjent otrzyma 2 pkt. za kryterium „zastosowanie rozwiązań cyfrowych” (za poz. 44, 30 i 32) oraz 4 pkt. za kryterium „poprawa efektywności wykorzystania nawozów” (za poz. 44) - łącznie za całą operacje otrzyma 6 pkt.

 

 

59. Czy można prosić o sprecyzowanie co wchodzi w skład wymienionych systemów siatek przeciwgradowych (poz. 106)? Czy są to wyłącznie sieci przeciwgradowe czy również konstrukcja, na której te sieci się montuje? Konstrukcja przeciwgradowa stanowi jednocześnie podporę dla rosnących drzew, czy elementy podtrzymujące drzewka np. bambusy również będą kosztem kwalifikowalnym? Czy zakup drzewek owocowych będzie kosztem kwalifikowalnym?

Do poz. 106. System siatek przeciwgradowych jako koszt kwalifikowalny można uznać zakup siatek przeciwgradowych jak również całą konstrukcję, w skład której wchodzą słupy nośne, systemy siatek przeciwgradowych i pozostałe elementy niezbędne do założenia takiej instalacji.

Zakup drzewek owocowych oraz elementów podtrzymujących drzewka (np. bambusy) nie są kosztem kwalifikowalnym w ramach interwencji I.10.4.

 

 

60. Czy w ramach interwencji I.10.4 możliwy jest zakup maszyny do zwalczania chwastów przy użyciu światła laserowego?

Maszyna do zwalczania chwastów przy użyciu światła laserowego może zostać przypisana do poz. 69 Pielniki do upraw międzyrzędowych, w tym z doglebowymi aplikatorami nawozów, mikroelementów lub biopreparatów i jej zakup może podlegać dofinasowaniu.

 

 

61. Proszę o doprecyzowanie pojęcia KOSIARKI znajdującej się w Wykazie rodzajów inwestycji

Uprzejmie informuję, iż do pozycji 90 "Kosiarki " Wykazu rodzajów inwestycji można zaliczyć maszyny umożliwiające przede wszystkim ścięcie zielonki z TUZ, przeznaczonej do zbioru, a maszyny zawarte w tym zakresie to:

- kosiarki listwowe,

- kosiarki rotacyjne bębnowe i dyskowe, która mogą być wyposażone np., w roztrząsacz pokosu, zgniatacz pokosu czy przenośnik formujący jeden pokos w zestawie kosiarek,

- ścinacze zielonek złożone z kosiarki i przyczepy zbierającej.

Kosztem kwalifikowalnym nie są kosiarki bijakowe.

 

 

62. Czy w sytuacji, gdy jeden z rolników w grupie zakupił opryskiwacz z modernizacji w 2022, czy pozostali członkowie mogą ubiegać się o opryskiwacz w ramach inwestycji I.10.4?

Przedmiot operacji musi być wykorzystywany przez wszystkich członków grupy w stopniu wynikającym z potrzeb ich gospodarstw.  Nie dopuszczalne jest, aby przedmiot operacji był wykorzystywany wyłącznie przez 1, czy 2 członków grupy.

63. Czy będzie możliwość w ramach tego działania zakupić robota udojowego?

Robot udojowy nie jest kosztem kwalifikowalnym w ramach interwencji I.10.4.

64. Czy Rolnicze Spółdzielnie Produkcyjne są traktowane jako grupa rolników?

Nie, grupa rolników wspólnie ubiegających się o wsparcie powinna zostać związana w celu ubiegania się we wsparcie w ramach konkretnego naboru wniosków. Niemniej jednak, jeżeli członkowie Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych są rolnikami w rozumieniu art. 3 pkt 1 rozporządzenia 2021/2115 i prowadzą indywidualne gospodarstwa rolne mogą założyć grupę rolników zgodnie z zapisami regulaminu naboru wniosków to mogą ubiegać się o wsparcie.

65. Czy koło Łowieckie (posiada swój nr EP) może starać się o dotację?

Koło Łowieckie może ubiegać się o wsparcie, jeżeli jest rolnikiem w rozumieniu art. 3 pkt 1 rozporządzenia 2021/2115 i spełnia następujące wymogi:

1. jest posiadaczem, co najmniej od dnia złożenia WOPP, gospodarstwa, które ma powierzchnię UR nie większą niż 300 ha,

2. prowadzi w gospodarstwie działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej co najmniej od dnia złożenia WOPP i działalność ta nie jest prowadzona wyłącznie w celach naukowo–badawczych,

3. posiada numer EP,

4. w przypadku rolnika będącego osobą prawną albo spółką osobową w rozumieniu KSH jest wpisany do rejestru przedsiębiorców w KRS, co najmniej od dnia złożenia WOPP.

66. Czy podatek VAT za maszyn podlega refundacji?

Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowalnym.

67. Czy w interwencji I.10.4 będzie biznesplan i czy będzie on kosztem kwalifikowalnym? Czy biznesplan zaciągnie w csv powierzchnię ewidencyjną działek?

W interwencji I.10.4 nie ma biznesplanu, natomiast jest dokument pn. Informacja o gospodarstwie. Jeżeli wnioskodawca ubiegał się o płatności bezpośrednie to powierzchnia ewidencyjna działek zostanie zaciągnięta z pliku CSV. Koszty sporządzenia wszelkiej dokumentacji aplikacyjnej, m.in. ww.  „Informacji…” w ramach interwencji I.10.4 nie jest kosztem kwalifikowalnym.

68. Czy można wnioskować o samo przykrycie istniejącego już zbiornika na gnojowicę?

Tak, w Wykazie rodzajów inwestycji w poz. 13 – 17 wymienione zostały pokrycia i dachy które mogę stanowić koszt kwalifikowalny w ramach interwencji I.10.4 i zostać zamontowane na istniejących już w gospodarstwie rolnika zbiornikach na gnojowicę.

69. Czy gospodarstwa posiadające hodowlę drobiu mogą wnioskować?

Tak, rolnik prowadzący hodowlę drobiu może być beneficjentem interwencji I.10.4. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że nie wspiera się operacji w zakresie prowadzenia instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego.

70. Czy grupę rolników obligatoryjnie muszą stanowić min. 3 osoby?

Tak, grupę rolników musi stanowić min. 3 rodników, przy czym nie ma określonej maksymalnej liczby rolników, która może wchodzi w skład grupy.

71. Czy grupa 3 rolników, którzy indywidualnie posiadają poniżej 300 ha UR, ale suma UR tych rolników, tzn. UR grupy, przekracza 300 ha. Czy taka grupa się kwalifikuje?

Tak, taka grupa kwalifikuje się do przyzywania pomocy. Aby pomoc została przyznana wszyscy rolnicy w grupie muszą spełniać warunki udzielana wsparcia, w tym posiadać gospodarstwa o powierzchni nie większej niż 300 ha UR.

72. Czy w przypadku zakupu maszyny przez grupę rolników musi to być jedna maszyna czy mogą to być trzy takie same dla każdego indywidualnie?

Grupa rolników zakupuje jedną maszynę, która musi stanowić współwłasność jej członków. Pomoc przyznaje się każdemu rolnikowi z danej grupy, w wysokości uzasadnionej zakresem prac wykonywanych przez każdego z nich przy użyciu przedmiotu operacji stanowiącego współwłasność, uwzględniającym zasoby i potrzeby gospodarstw tych osób. W umowie grupy rolników trzeba będzie określić procent udział wykorzystania danej maszyny przez każdego z rolników grupy.

73. Czy limit na jednego beneficjenta jest współdzielony z planowanym na przyszły rok naborem w ramach obszaru A lub D interwencji I.10.1.1?

Nie, limit dla interwencji I.10.4 nie łączy się z limitami dla interwencji I.10.1.1.

W   przypadku planowanego ubiegania się o pomoc w interwencji I.10.1.1 należy mieć na uwadze zapis wytycznej szczegółowe dla I.10.1.1 W przypadku gdy wnioskodawca i gospodarstwo będące w jego posiadaniu spełniają warunki przyznania pomocy zarówno w ramach I.10.1.1 jak i innych interwencji PS WPR albo KPO, ARiMR nie przyznaje pomocy na inwestycje, które mogą być realizowane w ramach innych interwencji PS WPR albo KPO, jeżeli w terminie składania wniosków o przyznanie pomocy w I.10.1.1 został ogłoszony albo trwa nabór wniosków o przyznanie pomocy w ramach innych interwencji PS WPR albo KPO, chyba że te inwestycje stanowią integralny element inwestycji realizowanej w ramach I.10.1.1.

74. Czy złożenie wniosku w ramach I.10.4 koliduje z przyznaniem pomocy w ramach I.11 Premie dla młodych rolników?

Nie, te interwencje nie łączą się.

75. Czy cel trzeba określić jeden? Czy można zmienić cel po podpisanej umowie?

Można zaznaczyć więcej niż jeden cel. Natomiast cel określony we wniosku jest przenoszony do umowy i nie podlega zmianie na żadnym etapie wniosku.

76. Jeśli zakupuję maszyny w ramach operacji do poprawy sekwestracji węgla lub bioróżnorodności gleby np.  narzędzia i maszyny do uprawy bezorkowej w tym agregat do uprawy bezorkowej, brona talerzowa ciężka, siewnik talerzykowy  - czy będę musiał zgłaszać we wniosku o dopłaty bezpośrednie do ekoschematów rolnictwo węglowe uprawę bezorkową czy wystarczy, że będę zgłaszał międzyplony. Powyższe wynika z tego, że prowadzę hodowlę bydła mięsnego i potrzebna mi słoma, w związku z tym nie mogę wymieszać słomy z glebą w ramach uprawy bezorkowej co jest w tym ekoschemacie wymogiem.

Wybór kosztu kwalifikowalnego w ramach interwencji I.10.4 nie ma wpływu na żadne ekoschematy.

77. Czy osoba, która złożyła wniosek na młodego rolnika w ostatnim naborze ma nadany numer EP, ale nie ma złożonego wniosku będzie mogła ubiegać się o wsparcie? Czy jest możliwość ubiegania się o pomoc nie pobierając dopłat bezpośrednich?

Tak, ubieganie się o dopłaty bezpośrednie nie jest warunkiem przyznania pomocy w interwencji I.10.4. Warunek posiadania gospodarstwa o powierzchni nie większej niż 300 ha UR musi być spełniony co najmniej do dnia złożenia.

 

78. Czy jeżeli rolnik ma na własność ponad 300 ha, ale uprawia 250 ha i tyle składa do dopłat, a resztę dzierżawi innej osobie od dłuższego czasu, czy się kwalifikuje czy nie?

Ustalając powierzchnię UR gospodarstwa uwzględnia się grunty wchodzące w skład gospodarstwa w dniu złożenia WOPP z uwzględnieniem określonych form własności/posiadania. W opisanym przypadku rolnik może ubiegać się o wsparcie uwzględniając użytki rolne, które uprawia w swoim gospodarstwie w dniu złożenia WoPP.

79. Co w przypadku, jeżeli rolnik w tym roku w dopłatach zgłosił 60 ha, ale przed złożeniem wniosku przekazał część działek darowizną dla córki, która złożyła wniosek w tym naborze na młodego rolnika. Czy powierzchnia upraw powinna zostać pomniejszona o przekazane działki, czy liczy się powierzchnia z dopłat?

Ustalając powierzchnię UR, uwzględnia się grunty wchodzące w skład gospodarstwa w dniu złożenia WOPP (wniosku o przyznanie pomocy), a UR identyfikuje się z wykorzystaniem informacji zawartych w prowadzonym przez ARiMR systemie identyfikacji działek rolnych. W przypadku przekazania części działek powierzchnia upraw powinna być pomniejszona o działki przekazane innej osobie.

80. Czy w przypadku objęcia dzierżawy przed dniem złożenia WOPP a po złożeniu wniosku dopłaty bezpośrednie taka działka będzie uwzględniana?

Ustalając powierzchnię UR, uwzględnia się grunty wchodzące w skład gospodarstwa w dniu złożenia WOPP (wniosku o przyznanie pomocy), a w sytuacji nabycia kolejnych działek po złożeniu dopłaty bezpośredniej, we WoPP należy wykazać te działki.

81. Czy budowa magazynu do przechowywania środków produkcji, magazynów płodów rolnych, nawozów mineralnych oraz zakup silosu zbożowego może być kosztem kwalifikowalnym inwestycji? 

Nie, nie są to koszty kwalifikowalne w ramach I.10.4.

82. Jeśli planuję budowę silosu na kiszonki to czy w momencie składania wniosku muszę posiadać pozwolenie na budowę, a jeśli nie to do kiedy trzeba przedstawić takie pozwolenie? Czy zapis, że kiszonki są obecnie przechowywane na gruncie z podkładem ze słomy lub foli będzie respektowany w przypadku chęci budowy silosów na kiszonki.

Składając WoPP, w którym zakres zestawienia rzeczowo-finansowego będzie obejmował budowę silosów na kiszonkę do wniosku należy załączyć zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych, o którym mowa w art. 30 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, bez sprzeciwu organu administracji architektoniczno-budowlanej na to zgłoszenie.

W gospodarstwie beneficjenta, który chce wybudować silos do przechowywania kiszonek, powinien wykazać, że obecnie przechowuje kiszonki zgodnie z zapisami Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu, który stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2023 r. w sprawie „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu”.

83. Czy wielkość silosu na kiszonkę można uzasadniać pod ilość kiszonki produkowanej we własnym gospodarstwie, ale i zakupywanej kukurydzy z pola?

Dobierając wielkość silosu na kiszonkę Wnioskodawca powinien uwzględnić ilość kiszonki produkowanej we własnym gospodarstwie, a także ilość kukurydzy zakupywanej, która będzie składował w planowanym do wybudowania silosie.

84. Czy w przypadku budowy silosów na kiszonkę - koszt ustalany jest na podstawie kosztorysu czy wskaźnikowo?

Wykonując inwestycję związaną z budową silosów na kiszonkę koszt takiej budowy ustala się na podstawie kosztorysu, który powinien być załączony do WOPP.

85. Czy wykonując inwestycję dotyczącą przechowywania nawozów naturalnych Wnioskodawca powinien być już dostosowany do wymogów „Programu działań dotyczących warunków przechowywania nawozów naturalnych…”?

Tak, pomoc przyznaje się, jeżeli spełnione są wymagania określone w programie działań dotyczące warunków przechowywania nawozów naturalnych, a potrzeba realizacji tej inwestycji wynika z planowanego zwiększenia skali produkcji lub zmiany systemu utrzymania zwierząt w tym gospodarstwie.

86. Czy można zmodernizować i powiększyć płyty, zbiorniki na nawozy organiczne jako przebudowa?

Tak, pomoc przyznaje się na operację obejmującą inwestycje, które dotyczą m.in. przebudowy lub zakupu zbiorników do przechowywania nawozów naturalnych płynnych lub przebudowy płyt do gromadzenia i przechowywania nawozów naturalnych stałych.

87. Ojciec i syn chcą wybudować w ramach inwestycji silosy na kiszonkę. Cały grunt jest własnością ojca. Czy syn, aby skorzystać z naboru musi posiadać grunty na własność czy wystarczająca jest umowa użyczenia gruntu lub współwłasność?

Inwestycje trwale związane z nieruchomością muszą być położone na gruntach stanowiących własność wnioskodawcy lub przedmiot użytkowania wieczystego. W związku tym, aby syn mógł dostać dofinansowanie na budowę silosu na kiszonkę musi posiadać grunt na własność, w tym współwłasność lub jako przedmiot użytkowania wieczystego.

88. Czy jeśli chcemy złożyć wniosek jako grupa rolników to czy oferty na maszyny muszą być na wszystkich członków grupy czy wystarczy na jednego z nich, jeśli faktura będzie na wszystkich członków grupy?

Oferty powinny być wystawione na co najmniej jednego rolnika wchodzącego w skład grupy rolników wspólnie ubiegających się o wsparcie.

89. Czy trzeba mieć zgodę współwłaścicieli gospodarstwa, jeżeli gospodarstwo jest przedmiotem współwłasności?

Tak, do WOPP należy dołączyć oświadczenie współwłaściciela lub współużytkowania wieczystego o wyrażeniu zgody na realizację operacji.

90. Czy na beneficjencie ciąży obowiązek prowadzenia rachunkowości?

Beneficjent interwencji I.10.4 jest zobowiązany do prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości, w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo korzystania z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 123 ust. 2 lit. b pkt (i) rozporządzenia 2021/2115, w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, albo prowadzenia zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych, gdy na podstawie odrębnych przepisów Beneficjent nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

91. Czy w ramach inwestycji może być zakupiony agregat uprawowo-siewny z dzieloną skrzynią na nasiona i nawóz, z doglebową aplikacją nawozu?

Tak, taka inwestycja może być kosztem kwalifikowalnym w ramach I.10.4, o ile specyfikacja maszyny wskaże, że jest to agregat uprawowo-siewny z nawożeniem wgłębnym.

92. Agregat typu "strip till"- uprawa siew i nawożenie jednocześnie; należy do jakiej pozycji w wykazie inwestycji?

Agregat typu „strip till” może wpisywać się poz. 50 Wykazu rodzajów inwestycji, o ile specyfikacja maszyny wskazywać będzie, że jest to agregat uprawowo-siewny z nawożenie wgłębnym.

93. Czy siewnik punktowy do kukurydzy może być przedmiotem inwestycji?

Tak, siewnik punktowy do kukurydzy może być kosztem kwalifikowalnym o ile maszyna będzie wyposażona w system nawożenia wgłębnego.

94. Jakie inwestycje wpisują się w poz. 10.4 Maszyny i urządzenia do pielęgnacji zadrzewień i zakrzewień śródpolnych? Czy można nabyć: mulczer, kosiarkę bijakową, podkaszarkę, piłę spalinową?

Maszynami / urządzeniami wpisującymi się w ww. pozycję są: pilarki, podkrzesywarki na wysięgniku, rębak do rozdrabniania gałęzi. W ramach I.10.4 można ubiegać się o dofinasowanie na mulczery (rozdrabniacze polowe) przygotowujące mulcz ze słomy oraz z roślin uprawnych jako śródplony lub międzyplony (poz. 84).

Kosiarki bijakowe nie są kosztem kwalifikowalnym w ramach interwencji I.10.4.​​​​​​

95. Czy jeżeli rolnik nie posiada zwierząt w gospodarstwie, natomiast posiada trwałe użytki zielone i sprzedaje kiszonkę z silosa/pryzmy może zakupić maszyny do ugniatania oraz formowania zielonki w silosie lub na pryzmie?

Tak, rolnik posiadający TUZ, ale nie prowadzący hodowli lub chowu zwierząt w gospodarstwie może otrzymać dofinansowanie na maszyny i urządzenia do uprawy, pielęgnacji i zbioru biomasy z trwałych użytków zielonych.

96. Przez ile lat rolnik musi utrzymać 85%?

Okres zobowiązań wynosi 5 lat od wypłaty pomocy.

97. Czy utrzymanie 85% wielkości powierzchni UR będzie w grupie rolników liczona indywidualnie każdemu rolnikowi i czy grupie?

Obowiązek utrzymania 85% powierzchni UR liczony jest indywidualnie każdemu rolnikowi z grupy rolników.

98. Posiadam gospodarstwo, w którym jest zarówno produkcja roślinna i zwierzęca. Jednak ubiegać się będę o dofinansowanie związane wyłącznie z produkcją roślinną. W związku z tym, czy jestem zobowiązany do utrzymania wyłącznie powierzchni UR w gospodarstwie na poziomie co najmniej 85%, czy również średniorocznej liczby zwierząt gospodarskich, w przeliczeniu na DJP, na poziomie co najmniej 85%.

Jeżeli operacja dotyczy tylko produkcji roślinnej to Beneficjent ma obowiązek utrzymania tylko powierzchni UR w gospodarstwie na poziomie 85% liczonym od powierzchni upraw wskazanej w umowie.

99. Czy jeżeli w gospodarstwie nie ma upraw ogrodniczych tylko same zboża to też można starać się o dofinansowanie?

Prowadzenie upraw ogrodniczych nie decyduje o możliwości ubiegania się o wsparcie. O pomoc można ubiegać się, jeżeli w gospodarstwie prowadzona jest działalność rolnicza w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej.

100. Czy w przypadku grupy 3 rolników, inwestycje trwale związane z gruntem są całkowicie wykluczone, czy dopuszczone będą np. płyty obornikowe dla każdego z grupy?

Grupa rolników jest wykluczona z otrzymania wsparcia na inwestycje trwale związane z nieruchomością.

101. Jak będą liczone punkty za DJP i powierzchnię upraw ogrodniczych w przypadku grupy rolników? Czy DJP i powierzchnia upraw z każdego gospodarstwa się sumuje?

W przypadku grupy rolników punkty przyznaje się w wysokości średniej arytmetycznej z liczby punktów przysługujących indywidualnie tym osobom za dane kryterium (DJP, uprawy ogrodnicze). Punkty za kryterium dotyczące skali produkcji ogrodniczej lub zwierzęcej są nadawane, jeśli każdy z członków grupy rolników ma odpowiednią powierzchnię upraw ogrodniczych lub liczbę zwierząt w przeliczeniu na DJP większą niż 0,2 ha albo 5 DJP. Jeżeli przynajmniej jednej z członków grupy nie będzie miał takich powierzchni upraw ogrodniczych czy produkcji zwierzęcej, grupa nie otrzyma punków za to kryterium.

102. Czy mauzery są uznawane za zbiorniki naziemne zamknięte do retencjonowania wód? Czy jest jakaś minimalna liczba litrów/m3 jakie muszą mieć te zbiorniki? Czy woda deszczowa musi być zbierana z całego gospodarstwa czy może tylko z części?

Zbiorniki typu „mauzer” mogą stanowić koszt kwalifikowalny w interwencji I.10.4.

Minimalna pojemność zbiorników do retencji wody powinna wynosić co najmniej 2 m3.

Nie ma wymogu, aby zbiorniki retencjonowały wodę deszczową spływającą ze wszystkich dachów w gospodarstwie. Niemniej jednak należy pamiętać, że pomoc przyznaje się na operację, która jest uzasadniona wielkością produkcji prowadzonej w gospodarstwie, adekwatna do panujących w nim warunków gospodarowania oraz racjonalna pod względem kosztów.

103. Czy zbiorniki do retencji wody mogą być kosztem kwalifikowalnym dla grupy rolników?

Zbiornik na deszczówkę nie jest kosztem kwalifikowalnym w przypadku grupy rolników.

104. Czy jest konieczne pozwolenie na budowę zbiornika na deszczówkę?

Obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę dla realizowanych inwestycji obejmujących wykonanie robót budowalnych reguluje ustawa Prawo budowlane. Właściwym organem do wydawania ww. dokumentów są Starostwa Powiatowe i to do tych instytucji powinni zwracać się wnioskodawcy w celu uzyskania informacji czy na realizację zaplanowanych inwestycji wymagane jest pozwolenie na budowę.

105. Z umowy grupy rolników wynika, że jeden będzie miał 10% maszyny, drugi 10% maszyny a trzeci 80% maszyny czy każdy otrzyma 200 000 zł na koszty kwalifikowalne? Czy jedynie w sytuacji, kiedy każdy rolnik będzie miał po 33% wtedy dopiero otrzymają 600 000 zł?      

Dofinansowanie dla grupy rolników będzie przyznawanie do limitu 200 tys. na jednego beneficjenta i na gospodarstwo, czyli w przypadku grupy 3 rolników limit na wspólną inwestycje wyniesie do 600 tys. zł, gdyż określony limit pomocy przysługuje na jednego beneficjenta i na jedno gospodarstwo. Wysokość tej pomocy zależy jednak m.in. też od tego, jaki jest koszt poszczególnych maszyn zakupywanych przez grupę i jak został ustalony udział dla tych maszyn, co wpływa na ostateczną wartość kwoty pomocy łącznie dla grupy.

106. Czy punkty za położenie gospodarstwa na obszarach Natura 2000 dostanie grupa trzech rolników, jeśli jeden z nich nie ma żadnej działki na obszarze Natura 2000?

Za realizację operacji w gospodarstwie, w skład którego wchodzą UR położone na obszarze Natura 2000 (w skrócie za położenie gospodarstwa na obszarze Natura 2000) można uzyskać 1 punkt. W przypadku grupy rolników ten 1 punkt przysługuje, jeśli w każdym z gospodarstw co najmniej jedna działka ewidencyjna jest położona na obszarze Natura 2000.

107. Czy dynia zwyczajna w uprawie polowej jest uprawą ogrodniczą? Czy słonecznik ozdobny na kwiaty jest uprawą ogrodniczą?

Wykaz upraw ogrodniczych będący załącznikiem do Regulaminu jest katalogiem zamkniętym. Dynia z wyłączeniem dyni pastewnej i oleistej jest uprawą ogrodniczą. Natomiast słonecznik ozdobny na kwiaty nie znajduje się w ww. wykazie, dlatego nie jest uprawą ogrodniczą w ramach interwencji I.10.4.

108. Czy obowiązkowe szkolenie musi być wykonane przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy, czy można je wykonać przed dniem złożenia końcowego wniosku o płatność?

Szkolenie należy odbyć najpóźniej do dnia złożenia wniosku o płatność i udokumentować jego odbycie podczas składania tego wniosku. 

109. Czy prowadząc działy specjalne można skorzystać z dofinansowania?

Podmioty prowadzące działy specjalne mogą ubiegać się o przyznanie pomocy w ramach  I.10.4, o ile spełniają warunki przyznania pomocy określone w Regulaminie. Potwierdzeniem prowadzenia działów specjalnych powinno być załączenie zaświadczenia z Urzędu Skarbowego do WOPP.

110. Czy poz. 86. Rozdrabniacze łęcin dotyczy jedynie maszyn związanych z uprawą ziemniaka, czy niszczarka naci pietruszki, marchwi, selera, buraczka ćwikłowego zalicza się do tej grupy?

Do rozdrabniaczy łęcin zaliczają się maszyny dedykowane w uprawie ziemniaka, ale także pietruszki, marchwi, selera itp.

111. Czy w pozycji 106 Wykaz rodzajów inwestycji możliwy jest zakup konstrukcji z folią przeciwdeszczową stosowaną w uprawie czereśni i daszków przeciwgradowych, które jednocześnie chronią przed deszczami nawalnymi?

Zakup konstrukcji z folią przeciwdeszczową i daszków przeciwgradowych nie są kosztem kwalifikowalnym w ramach interwencji I.10.4.

112. Jakie opryskiwacze wchodzą w zakres inwestycji wymienionych w pozycji 65 (opryskiwacze z głowicami dwuczynnikowymi) - czy zaliczony zostanie tutaj opryskiwacz z głowicami wielorozpylaczowymi w tym z rozpylaczami eżektorowymi?

Zastosowanie głowic dwuczynnikowych, zwanych także rozpylaczami ciśnieniowo-pneumatycznymi, w których wytwarzanie kropel odbywa się przy udziale sprężonego powietrza, umożliwia regulację wielkości kropel niezależnie od wydatku rozpylacza podczas ruchu opryskiwacza. W głowicach rozpylaczy montowane są wówczas rozpylacze z poprzeczną przegrodą, zwane także uderzeniowymi, a opryskiwacz musi być wyposażony w specjalną sprężarkę. Do głowic rozpylaczy obok cieczy użytkowej jest dodatkowo tłoczone powietrze, które bierze udział w formowaniu kropel. Poprzez zmianę ciśnienia powietrza można regulować wielkość kropel niezależnie od wydatku rozpylacza. Opryskiwacz z głowicami dwuczynnikowymi pozwala więc na szybkie przestawienie np. z oprysku drobnokroplistego na grubokroplisty. Taka zmiana jest konieczna w przypadku okresowych podmuchów wiatru, który może przenosić drobne krople cieczy użytkowej poza traktowane pole lub w bezpośrednim sąsiedztwie wymaganej przez prawo strefy buforowej. Wytwarzane mogą być wówczas grube krople, które stwarzają w tych warunkach mniejsze zagrożenia dla środowiska wywołane znoszeniem. Niekiedy takie opryskiwacze są wyposażone w czujnik prędkości wiatru sprzężony ze sterownikiem mikroprocesorowym, który samoczynnie dostosowuje ciśnienie powietrza, a tym samym wielkość kropel, stosownie do prędkości wiatru. W konwencjonalnych opryskiwaczach każdorazowa zmiana wielkości kropel wymaga zatrzymania opryskiwacza i zamianę rozpylaczy ze standardowych na eżektorowe lub odwrotnie. Z tego powodu taka zmiana nie jest przeprowadzana w praktyce rolniczej.  Ponadto wymienione opryskiwacze muszą być standardowo wyposażone w układ do płukania instalacji cieczowej opryskiwacza, rozwadniacz, komputer sterujący dawką cieczy, rozpylacze eżektorowe.

{"register":{"columns":[]}}