W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat dla beneficjentów o zobowiązaniach wynikających z zawartej umowy o dofinansowanie

Beneficjencie, pamiętaj o zobowiązaniach wynikających z zawartej umowy o dofinansowanie. Poniżej wymieniamy najważniejsze z nich, które przede wszystkim dotyczą operacji o charakterze inwestycyjnym. Właściwe wywiązanie się ze zobowiązań gwarantuje poprawne rozliczenie operacji oraz zapewni jej trwałość w 5 letnim okresie po otrzymaniu płatności końcowej.

Postanowieniami zawartej umowy o dofinansowanie jesteś zobowiązany do:

  1. złożenia wniosku o płatność w terminie określonym w umowie o dofinansowanie,
  2. wykonania zakresu rzeczowego zgodnie z Zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie, w tym m.in.:

a) zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, w przypadku, gdy do ich wyboru nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych, zgodnie z Zasadami konkurencyjnego wyboru wykonawców w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”, opublikowanymi na stronie internetowej administrowanej przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa - zobacz.

 

b) poniesienia i udokumentowania kosztów operacji (faktury lub równoważne dokumenty dowodowe wraz z dowodami zapłaty),

 

c) gdy wymaga tego specyfika operacji:

- zamontowania, uruchomienia oraz użytkowania nabytych maszyn, urządzeń, infrastruktury technicznej, zgodnie z celem operacji,

- uzyskania i przekazania Agencji wymaganych odrębnymi przepisami oraz postanowieniami umowy opinii, zaświadczeń, uzgodnień, pozwoleń lub decyzji związanych z realizacją operacji (np. w przypadku inwestycji budowlanych uzyskanie
i przedłożenie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego
, jeżeli wymóg jego uzyskania z przepisów prawa budowlanego),

 

  1. osiągnięcia zakładanego celu operacji nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową i jego utrzymania w 5-letnim okresie po otrzymaniu płatności końcowej, 
  2. monitorowania wskaźników realizacji celów operacji, w tym składania sprawozdań w terminach określonych w umowie o dofinansowanie, tj.:
    1. sprawozdanie końcowe wraz z wnioskiem o płatność końcową,
    2. sprawozdania roczne, po wypłacie pomocy w okresach wynikających z umowy
      o dofinansowanie,

Wzory sprawozdań można znaleźć na stronie internetowej Agencji w sekcji Dokumenty i informacje dla Beneficjentów.

    1. umożliwienia, w trakcie realizacji operacji oraz przez 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej przeprowadzenia audytów i kontroli dokumentów lub kontroli w miejscu realizacji operacji / siedzibie Beneficjenta,
    2. prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych, informujących o celu realizowanej operacji oraz finansowaniu jej z EFMR, zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie oraz z Księgą wizualizacji znaku Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”,

Przypominany, że prowadzenie stosownych działań informacyjno-promocyjnych zadeklarowano już na etapie ubiegania o pomoc w formularzu złożonego wniosku o dofinansowanie.

Księgę wizualizacji można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa RiRW – zobacz

    1. prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej oraz dokumentacji finansowo-księgowej środków finansowych zgodnie z przepisami o rachunkowości, w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych lub korzystania z odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z operacją,

Informujemy, że we wzorach wniosków o płatność, w sekcji Wykaz faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej dokumentujących poniesione wydatki kwalifikowalne zawarto kolumnę nr 5 umożliwiającą wskazanie przez Beneficjenta sposobu ujęcia wydatku w wyodrębnionej ewidencji księgowej. Wypełniając ww. kolumnę, zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania wniosku o płatność, Beneficjent powinien wpisać sposób ewidencji zobowiązań ujętych w fakturach lub dokumentach o równoważnej wartości dowodowej na kontach księgowych (strona Wn, strona Ma) w księgach rachunkowych albo wybrane przez siebie oznaczenie/symbol, którym posługuje się w przypadku, gdy zgodnie z obowiązującym prawem nie podlega ustawie o rachunkowości).

    1. realizacji pozostałych zobowiązań zawartych w umowie o dofinansowanie, w tym związanych ze specyfiką danego działania PO „Rybactwo i Morze” (np. w ramach   działania 2.3 Beneficjent jest zobowiązany do osiągnięcia kryteriów wyboru operacji określonych w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie w terminie 4 lat od dnia dokonania płatności końcowej oraz przedłożenie dokumentów potwierdzających ich osiągnięcie).

 

O wszelkich okolicznościach mogących mieć wpływ na realizację operacji, w tym wypłatę pomocy finansowej, niezwłocznie pisemnie powiadamiaj Agencję. W szczególności informuj o:

    1. zmianie zakresu rzeczowego operacji lub etapu operacji w Zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji,
    2. zmianie miejsca realizacji operacji,
    3. planowanych lub zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej Beneficjenta w zakresie mogącym mieć wpływ na realizację operacji zgodnie
      z postanowieniami umowy, wypłatę pomocy finansowej lub spełnienie wymagań określonych w przepisach prawa warunkujących przyznanie i wypłatę pomocy, (np. w przypadku, gdy wystąpią zdarzenia prawne, w wyniku których zaistnieje następstwo prawne, poinformuj o tym fakcie Agencję niezwłocznie, tj. nie późnej niż dwa miesiące od dnia wystąpienia przedmiotowego zdarzenia)
    4. zmianie terminu złożenia wniosku o płatność określonego w umowie o dofinansowanie.

Beneficjencie! Pamiętaj, że proponowany przez Ciebie zmieniony termin złożenia wniosku o płatność nie może przekraczać, tzw. „terminów granicznych” określonych w przepisach rozporządzeń wykonawczych, które dla poszczególnych Priorytetów są następujące:

Priorytet 1. Promowanie rybołówstwa zrównoważonego środowiskowo, zasobooszczędnego, innowacyjnego, konkurencyjnego i opartego na wiedzy, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”

Złożenie wniosku o płatność końcową, następuje w terminie:

  • 60 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie – w przypadku operacji realizowanej w kilku etapach,
  • 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie – w przypadku operacji realizowanej w jednym etapie

- lecz nie później niż do dnia 15 lipca 2023 r.

W przypadku gdy operacja jest realizowana w etapach, pierwszy wniosek o płatność pośrednią składa się w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie.

Priorytet 2 – Wspieranie akwakultury zrównoważonej środowiskowo, zasobooszczędnej, innowacyjnej, konkurencyjnej i opartej na wiedzy, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”

Złożenie wniosku o płatność końcową, następuje w terminie:

  • 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie – w przypadku operacji realizowanych w kilku etapach.
  • 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie – w przypadku operacji realizowanych w jednym etapie

– z wyłączeniem operacji realizowanych w ramach działań: innowacje, usługi z zakresu zarządzania, zastępstw i doradztwa dla gospodarstw akwakultury, akwakultura świadcząca usługi środowiskowe oraz ubezpieczenie zasobów akwakultury,

- lecz nie później niż do dnia 15 lipca 2023 r.

Terminy, o których mowa powyżej (tj. 36 miesięcy i 24 miesięcy) mogą zostać wydłużone w przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od beneficjenta, których nie można było przewidzieć na etapie zawierania umowy o dofinansowanie.

W przypadku gdy operacja jest realizowana w etapach, złożenie pierwszego wniosku
o płatność pośrednią
następuje nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie.

Priorytet 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”

Złożenie wniosku o płatność końcową, następuje w terminie:

  • 48 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie – w przypadku operacji realizowanych w kilku etapach,
  • 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie – w przypadku operacji realizowanych w jednym etapie

 - lecz nie później niż do dnia 15 lipca 2023 r.

W przypadku gdy operacja jest realizowana w etapach, złożenie pierwszego wniosku o płatność pośrednią następuje nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie.

Priorytet 6. Wspieranie wdrażania Zintegrowanej Polityki Morskiej, zawartego
w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”

Złożenie wniosku o płatność końcową, następuje w terminie:

  • 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie – w przypadku operacji realizowanych w kilku etapach,
  • 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie – w przypadku operacji realizowanych w jednym etapie

– lecz nie później niż do dnia 31 marca 2023 r.

W przypadku gdy operacja jest realizowana w etapach, złożenie pierwszego wniosku o płatność pośrednią następuje nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie.

 

Uwaga! W przypadku, gdy na podstawie umowy o dofinansowanie PRZYZNANO I WYPŁACONO ZALICZKĘ, wniosek o płatność musi zostać złożony w terminie nie dłuższym niż 90 dni od dnia otrzymania zaliczki lub tej transzy zaliczki, jeżeli:

  1. jednorazowa kwota zaliczki albo transzy zaliczki przekracza kwotę stanowiącą 30% kwoty dofinansowania określonej w umowie o dofinansowania

albo

  1. pozostała do rozliczenia kwota dotychczas wypłaconej zaliczki przekracza 60% kwoty dofinansowania określonej w umowie o dofinansowanie.

Niedochowanie ww. 90-dniowego terminu spowoduje konieczność naliczenia przez Agencję odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonych od kwoty zaliczki pozostałej do rozliczenia.

Dodatkowo przypominamy, że zaliczka jest wypłacana na wyodrębniony rachunek bankowy Beneficjenta przeznaczony wyłącznie do obsługi tej zaliczki, a zatem wszelkie wydatki z ww. rachunku muszą być dokonywane w formie bezgotówkowej wyłącznie na koszty kwalifikowane określone w umowie o dofinansowanie.

 

Ponadto Beneficjencie pamiętaj, że w przypadku, gdy masz jakiekolwiek trudności związane z realizacją operacji, kontakt się z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie pomocy w rozwiązaniu problemu i umożliwi realizację operacji w sposób zgodny z wymogami wynikającymi z zawartej umowy o dofinansowanie.

{"register":{"columns":[]}}