Nabór 2023 - Pomoc dla pszczelarzy do przezimowanych rodzin pszczelich
01.04.2023
ARiMR od 1 kwietnia 2023 r. rozpoczęła nabór wniosków o pomoc finansową dla pszczelarzy do przezimowanych rodzin pszczelich. Nabór potrwa do 31 maja 2023 r.
Z dniem 1 kwietnia 2023 r. rozpoczął się nabór wniosków o przyznanie pomocy dla pszczelarzy będących podmiotami prowadzącymi działalność nadzorowaną w zakresie utrzymywania pszczół wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Wnioski o udzielenie pomocy należy składać na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej do Kierownika BP ARiMR, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę pszczelarza, w terminie od dnia 01.04.2023 r. do dnia 31.05.2023 r.
W przypadku złożenia wniosku w terminie innym niż określony powyżej nie wszczyna się postępowania w sprawie przyznania pomocy.
BENEFICJENTEM POMOCY MOŻE BYĆ PSZCZELARZ:
Pomoc będzie udzielana na podstawie § 13zf rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 187, z późn. zm.).
Zgodnie z ww. przepisami beneficjentem pomocy może być pszczelarz:
-
któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, tzw. numer EP
-
który prowadzi działalność nadzorowaną w zakresie utrzymywania pszczół wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Do wniosku należy dołączyć:
- zaświadczenie powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce prowadzenia pasieki o wpisaniu pszczelarza do rejestru, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, oraz o liczbie pni pszczelich, wydane w roku, w którym ten pszczelarz ubiega się o pomoc,
- zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis - o ile w treści wniosku nie złożono oświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis.
- w przypadku braku tzw. numeru EP, należy do wniosku dołączyć wypełniony i podpisany wniosek o wpis do EP.
Informację w sprawie zasad uzyskiwania numerów identyfikacyjnych w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, można znaleźć pod adresem: https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow – dotyczy wnioskodawców, którzy nie posiadają takiego numeru.
Składanie wniosków:
Wnioski można składać osobiście w jednostce terenowej ARiMR.
Dokumenty można także przekazywać za pośrednictwem:
- platformy ePUAP,
- usługi mObywatel na stronie gov.pl
- lub wysłać za pośrednictwem wyznaczonego operatora pocztowego (Poczta Polska) przesyłką rejestrowaną.
W przypadku składania wniosku przez platformę ePUAP lub usługi mObywatel, aby wniosek trafiał do biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę pszczelarza, należy starannie wskazać dane tej jednostki.
Składanie wniosku przez ePUAP:
W przypadku składania wniosku o pomoc finansową dla pszczelarzy przez platformę ePUAP wybieramy Biuro Powiatowe ARiMR właściwe ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę pszczelarza (formatka "Wybierz urząd lub instytucję, do której składasz pismo"-> wpisujemy "Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (wybrane Biuro Powiatowe)" --> zatwierdzamy klikając lewym klawiszem myszy na nazwę wybranego BP z listy rozwijanej).
Dane adresowe jednostek Agencji ze wskazaniem adresów ePUAP oraz instrukcja składania wniosków do ARiMR przez platformę ePUAP są dostępne na stronie: https://www.gov.pl/web/arimr/uslugi-arimr-na-e-puap.
Składanie wniosku za pośrednictwem mObywatel:
W przypadku składania wniosku o pomoc finansową dla pszczelarzy za pośrednictwem usługi mObywatel, uruchamiamy proces z ikony „Zaloguj” na stronie www.gov.pl -> wybieramy "Katalog usług" --> następnie wybieramy funkcję "Pismo ogólne" --> "wyślij pismo ogólne" --> wpisujemy nazwę Biura Powiatowego do którego chcemy wysłać wniosek --> zatwierdzamy klikając lewym klawiszem myszy na nazwę wybranego BP z listy rozwijanej --> wybieramy rodzaj pisma --> uzupełniamy tytuł pisma i treść pisma.
Więcej informacji zostało zawartych w instrukcji wypełniania wniosku.
Za datę złożenia wniosku będzie uważana:
- data nadania, w przypadku platformy ePUAP, mObywatel i rejestrowanej przesyłki pocztowej,
- w przypadku złożenia na kancelarii Biura Powiatowego, odpowiednio data złożenia w kancelarii.
UDZIELANIE POMOCY
Pomoc dla podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną w zakresie utrzymywania pszczół ustala się w formie dotacji do każdej przezimowanej rodziny pszczelej, przy stawce dotacji wynoszącej 50 zł na rodzinę pszczelą na rok.
Wysokość pomocy, ustala się jako iloczyn liczby przezimowanych rodzin pszczelich oraz stawki pomocy na jedną przezimowaną rodzinę pszczelą.
W przypadku, gdy ze złożonych wniosków będzie wynikało, że zapotrzebowanie na pomoc przekracza łącznie kwotę 60 mln zł do obliczenia wysokości tej pomocy zostanie zastosowany współczynnik korygujący.
Współczynnik korygujący stanowi iloraz kwoty 60 mln zł i kwoty równej zapotrzebowaniu na tę pomoc wynikającej ze złożonych wniosków.
Pomoc, jest wypłacana na rachunek pszczelarza wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, w tzw. EP.
Dlatego istotne jest, aby dane dotyczące rachunku w ww. systemie ewidencji producentów były aktualne.
Informacje dotyczące rachunku można sprawdzić po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych ARiMR https://epue.arimr.gov.pl/pl/strona-glowna i wybraniu z paska menu opcji „Mój profil”.
Jeśli nr konta jest nieaktualny, należy niezwłocznie dokonać jego aktualizacji poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sposób opisany na https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow.
Pomoc, ma charakter pomocy de minimis w rolnictwie i jest udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9 ze zm.) oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Dodatkowe informacje
Wszelkie pytania dotyczące naboru wniosków o przyznanie pomocy finansowej dla producentów rolnych należy kierować do właściwych miejscowo palcówek ARiMR (dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe) lub na adres na: info@arimr.gov.pl.
Materiały
Wniosek o pomoc do przezimowanych rodzin pszczelich w formacie ExcelWniosek_pomoc_do_przezim_rodzin_pszczelich_2023.xlsx 0.12MB Wniosek o pomoc do przezimowanych rodzin pszczelich w formacie PDF
Wniosek_pomoc_do_przezim_rodzin_pszczelich_2023.pdf 0.47MB Instrukcja wypełniania wniosku
2_Instrukcja_WYPEŁNIANIA_WNIOSKU_przezim_rodziny_pszczele_2023.pdf 1.63MB
Podstawa prawna
§ 13zf rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 187, z późn. zm.).