W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obszar A - inwestycje dotyczące biogazowni rolniczej

Jak należy definiować pojęcie „młody rolnik”?

Jeżeli osoba ubiegająca się o pomoc w ramach ww. interwencji jest rolnikiem i w dniu składania wniosku o przyznanie pomocy ma nie więcej niż 40 lat (nieukończone 41 lat) wówczas spełnia, w ramach przedmiotowej interwencji, definicję młodego rolnika.

 

Czy istnieje możliwość uzyskania zaliczki?

Zgodnie z zapisami regulaminu na realizację operacji może być wypłacona zaliczka w wysokości nieprzekraczającej 50% kwoty przyznanej pomocy, jeżeli wnioskodawca wystąpił o przyznanie i wypłatę zaliczki we wniosku o przyznanie pomocy. Warunkiem wypłaty zaliczki jest wniesienie przez beneficjenta zabezpieczenia zaliczki w formie weksla niezupełnego (in blanco). Termin wniesienia zabezpieczenia określa umowa.

 

W jaki sposób osoba prawna, jonop lub spółka cywilna ma wywiązać się z obowiązku odbycia szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa?

Aby został spełniony warunek odbycia szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa w przypadku wnioskodawców będących:

- osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości – przeszkolony musi zostać pracownik wnioskodawcy (np. który w zakresie swoich obowiązków będzie posiadał obsługę urządzeń wchodzących w skład operacji). Na potwierdzenie powyższego wnioskodawca powinien dostarczyć dokument potwierdzającego zatrudnienie w podmiocie wnioskującym o pomoc np. oświadczenie o zatrudnieniu) lub członek zarządu podmiotu wnioskującego o pomoc;

- spółką cywilną - przeszkolony musi być co najmniej jeden ze wspólników tej spółki cywilnej.

Wypełnienie ww. obowiązku odbycia szkolenia musi być udokumentowane poprzez przedstawienie odpowiedniego zaświadczenia/certyfikatu:

- na etapie wniosku o przyznanie pomocy – jeżeli szkolenie było przeprowadzone w okresie 24 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.10.2 albo

- na etapie wniosku o płatność końcową – jeżeli beneficjent nie udokumentował odbycia ww. szkolenia na etapie wniosku o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.10.2.  

 

Kto może prowadzić szkolenie w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa?

Przepisy regulujące zasady ubiegania się o pomoc w ramach interwencji I.10.2 nie określają listy podmiotów prowadzących szkolenia z zakresu efektywności energetycznej gospodarstwa. Podmiot, który przeprowadzał będzie ww. szkolenie powinien być do tego uprawniony, tj. powinien w swoim zakresie działania posiadać działalność szkoleniową.

Dokumentem potwierdzającym odbycie szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa jest zaświadczenie/certyfikat. W przypadku, gdy ze wskazanej w zaświadczeniu/certyfikacie nazwy szkolenia nie będzie precyzyjnie wynikało, że szkolenie to dotyczyło zagadnień związanych z efektywnością energetyczną gospodarstwa, do dokumentu należy dołączyć program szkolenia.

 

Jak przedstawić zużycie energii z ostatnich 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, w sytuacji gdy wnioskodawca, składając wniosek w lutym, nie będzie posiadał rachunku za prąd za styczeń?

Do wyliczenia zużycia energii elektrycznej w gospodarstwie powinny zostać wykorzystane dane za okres 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie pomocy (lub w okresie krótszym - jeżeli występuje krótszy okres prowadzenia działalności rolniczej w gospodarstwie). W sytuacji, gdy posiadane faktury nie obejmują ww. okresu - brakuje rozliczenia np. z ostatniego miesiąca (styczeń) poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku, gdyż operator sieci dystrybucyjnej nie dokonał jeszcze rozliczenia za dostawę energii na podstawie rzeczywistego wskazania licznika, wówczas do wyliczenia zużycia energii elektrycznej w gospodarstwie należy przyjąć zużycie wynikające z dokumentów dotyczących prognozy za ten okres (za styczeń) – który wystawia OSD.

 

Kto ma podpisać oświadczenie o tym, że ukończy szkolenie w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa, które odbędzie się nie później niż do złożenia ostatniego wniosku o płatność, w przypadku gdy wnioskodawcą jest Spółka z o.o. – Prezes Spółki czy wyznaczony Pełnomocnik?

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zapisy ww. regulaminów nie przewidują możliwości uczestnictwa w procesie ubiegania się o przyznanie pomocy przez pełnomocnika.
Zgodnie z zapisami regulaminu złożenie wniosku o przyznanie pomocy za pomocą PUE następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie podmiotu składającego ten wniosek, z tym że w przypadku gdy wniosek składany jest przez podmiot niebędący osobą fizyczną – po uwierzytelnieniu osoby:

  1. uprawnionej do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest jednoosobowa;
  2. upoważnionej przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest wieloosobowa.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że załączniki do wniosku stanowią integralną część wniosku dokument wskazany w pytaniu, który dotyczy podmiotu wnioskującego, zwolniony jest z koniczności dodatkowego podpisu, gdyż jego uwierzytelnienie nastąpi w momencie przesłania wniosku przez PUE. Natomiast w przypadku dokumentów wymagających opatrzenia podpisem przez osoby trzecie, zastosowanie mają zapisy regulaminów wskazane w ust. 10 ww. paragrafu.

Czy może aplikować rolnik, któremu nie przyznano płatności obszarowej w 2023 r., ale wniosek o płatności obszarowe złoży po raz pierwszy w 2024 r.?

Zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 1 regulaminu dla obszaru A, B lub C, o przyznanie pomocy będzie mógł ubiegać się rolnik będący osobą fizyczną lub prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, bądź wspólnicy spółki cywilnej prowadzący działalność rolniczą w ramach spółki cywilnej, jeżeli spełnia następujące warunki:
1) została mu przyznana jednolita płatność obszarowa na podstawie przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego lub podstawowe wsparcie dochodów w ramach PS WPR co najmniej w roku, w którym złożono WOPP lub w roku poprzednim lub który prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2023 r. poz. 208, z późn. zm.)(…); 
W przypadku wniosków o przyznanie pomocy składanych w ramach interwencji I.10.2 warunek, o którym mowa powyżej będzie spełniony jeśli wnioskodawcy przyznano płatność obszarową (tj. wydano decyzję) w roku 2023 r. lub 2024 r. Należy podkreślić, że regulacja ta określa termin przyznania płatności bezpośrednich nie wskazując, za którą kampanię naboru wniosków obszarowych ta płatność jest przyznana. Oznacza to, że znaczenie ma data przyznania płatności bezpośrednich (data wydania decyzji w tym zakresie) a nie to, za który rok płatności zostały przyznane. 
Niemniej jednak mając na uwadze poczynione powyżej założenie, należy wskazać że wnioski o płatności bezpośrednie za rok 2024 mogą być składane od 15 marca 2024 r. Natomiast zgodnie z art. 67 ust. 11 ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (Dz. U. z 2023 r., poz. 412) decyzja w sprawie o przyznanie płatności bezpośrednich (na podstawie wniosku o płatności obszarowe złożonego w 2024 r.) jest wydawana w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie tej pomocy (czyli w tym przypadku do 31 maja 2025 r.). Oznacza to, że wnioskodawca któremu nie przyznano płatności za rok 2023 (gdyż o takie płatności się nie ubiegał) a złoży wniosek o płatności bezpośrednie po raz pierwszy za rok 2024, nie spełni kryterium przyznania pomocy określonego w § 3 ust. 3 pkt. 1 regulaminu dla obszaru A, B lub C.

Czy może być oddawana nadwyżka wyprodukowanej energii elektrycznej z biogazowni rolniczej/ mikroinstalacji PV (fotowoltaiki) do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej?

TAK. W przypadku obszaru A, wnioskodawca, co do zasady, powinien być prosumentem energii odnawialnej w myśl art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 z późn. zm.), tj. wnioskodawca będzie odbiorcą końcowym wytwarzającym energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji (…). Dodatkowo, zgodnie z art. 4 ust. 11 pkt 2 tej ustawy – w przypadku gdy m. in. prosument energii odnawialnej, nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana m. in. prosumentowi energii odnawialnej w terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu. Wysokość zwracanej nadpłaty nie może przekroczyć dwudziestu procent wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty.

Zatem zgodnie z prawem dotyczącym prosumentów, nie daje się im możliwości sprzedaży energii elektrycznej - prosument nie może więc na instalacji zarabiać. Korzyści finansowe dla prosumenta – to oszczędności na rachunkach za prąd. Zatem nadwyżki energii powinny być wprowadzane do sieci i rozliczane w sposób zgodny z ww. ustawą o odnawialnych źródłach energii. Przy czym, zwracam uwagę, że obliczona w projekcie biogazowni moc tej biogazowni, powinna wynikać ze wskazania zużycia energii elektrycznej z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie pomocy wynikające z faktur lub innych dokumentów wydanych przez OSD, potwierdzających faktyczne zużycie energii elektrycznej, a w przypadku wnioskodawcy prowadzącego działalność rolniczą w gospodarstwie przez okres krótszy niż 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia WOPP, wskazanie zużycia energii elektrycznej od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności rolniczej w gospodarstwie (ust. 1 pkt 2) załącznika nr 6 do regulaminu dla obszaru A).

Mając na uwadze powyższe, w przypadku gdy wnioskodawca ubiegający się o pomoc w ramach interwencji I.10.2 w obszarze A, będzie prosumentem energii elektrycznej w myśl ww. przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 z późn. zm.), wówczas może oddawać nadwyżkę wyprodukowanej energii elektrycznej z biogazowni rolniczej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej.

Czy rolnik nie będący VAT-owcem może ubiegać się o dofinansowanie wartości brutto (łącznie z podatkiem VAT)?

Pomoc udzielana w ramach interwencji I.10.2 nie obejmuje kosztów podatku od towarów i usług (VAT) niezależnie od tego czy wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, czy też nie.

 

Czy do poniesionych kosztów ogólnych należy dołączyć co najmniej 2 oferty?

Zgodnie z zasadami przyznawania pomocy dla interwencji I.10.2 Inwestycje w gospodarstwach rolnych w zakresie OZE i poprawy efektywności energetycznej, w procesie przyznawania pomocy, kluczowe jest badanie racjonalności kosztów/inwestycji zaplanowanych do zrealizowania. Dlatego też zaleca się aby wnioskodawca razem z wnioskiem o przyznanie pomocy dołączył co najmniej dwie oferty zebrane w ramach analizy rynku, na podstawie których zostały oszacowane wydatki, lub protokół z analizy rynku wskazującego nazwy podmiotów, od których zostały zebrane oferty, wartość poszczególnych ofert lub wartości wynikające z cenników (§ 3 ust. 23 regulaminu naboru wniosków o przyznanie pomocy). Niemniej jednak w związku z tym, iż koszty ogólne mogą być ponoszone od 1 stycznia 2023 r. (czyli przed rozpoczęciem naboru wniosków) dołączenie ofert dla tych kosztów nie jest wymagane.

 

{"register":{"columns":[]}}