W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ogólne zasady

W roku 2024 na jednym formularzu wniosku można ubiegać się o przyznanie płatności w ramach:

  • Interwencji w formie płatności bezpośrednich;
  • Przejściowego wsparcia krajowego;
  • Płatności i premii na rzecz rozwoju obszarów wiejskich:
    • Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (ONW);
    • przyznanie Płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej – zobowiązania kontynuacyjne w ramach PROW 2014-2020 (PRSK1420)
      • w tym pakiet 7.Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych zwierząt w rolnictwie;
      • w tym retencjonowanie wody na obszarach przyrodniczych;
      • w tym przyznanie kosztów transakcyjnych wramach wariantu 6.2
    • Płatności ekologicznej – zobowiązania kontynuacyjne w ramach PROW 2014-2020 (RE1420)
      • w tym pakiet 13. Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą;
      • przyznanie kosztów transakcyjnych;
    • Płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych –zobowiązania w ramach WPR 2023-2027 (ZRSK2327)
      • w tym interwencja 6. Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych zwierząt w rolnictwie;
      • w tym retencjonowanie wody na obszarach przyrodniczych;
      • przyznanie kosztów transakcyjnych w ramach interwencji 1, interwencji 2, interwencji 3;
    • przyznanie płatności ekologicznych –zobowiązania w ramach WPR 2023-2027 (RE2327)
      • w tym pakiet 9. Małe gospodarstwa z uprawami ekologicznymi;
      • w tym pakiet 10. Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą;
      • przyznanie kosztów transakcyjnych
    • Pomocy na zalesianie (PROW 2007-2013) - wypłatę pomocy na zalesianie (ZAL713I);
    • Premii pielęgnacyjnej i premii zalesieniowej (PROW 2014-2020) (ZAL1420);
    • Premii z tytułu zadrzewień (PROW 2014-2020) (ZS1420K);
    • Premii z tytułu systemów rolno-leśnych (WPR 2023-2027) (SRL2327K);
    • Premii pielęgnacyjnej i premii zalesieniowej (WPR 2023-2027) (ZGR2327);
    • Premii z tytułu zadrzewień (WPR 2023-2027) (TZS2327K);
    • Pierwszej premii pielęgnacyjnej i zalesieniowej do gruntów z sukcesją naturalną (WPR 2023-2027) (ZGR2327SN)

Dodatkowo, w przypadku płatności ekologicznych (WPR 2023-2027) po spełnieniu warunków przyznania w/w płatności, można ubiegać się o przyznanie kosztów transakcyjnych.

W przypadku płatności ekologicznych (WPR 2023-2027) rekompensata kosztów transakcyjnych przysługuje niezależnie od realizowanego pakietu/wariantu oraz niezależnie od liczby realizowanych pakietów/wariantów.

W przypadku ubiegania się o rekompensatę kosztów transakcyjnych, należy zaznaczyć odpowiednie pole „przyznanie kosztów transakcyjnych” w części dotyczącej płatności ekologicznej – nowe zobowiązania w ramach WPR 2023-2027 (RE2327) w eWniosekPlus.

Płatności ekologiczne przyznaje się rolnikowi jeżeli:

  • realizuje 5-letnie zobowiązanie ekologiczne, na użytkach rolnych, na których prowadzi produkcję ekologiczną w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej (Dz. U. z 2023, poz. 1235 t.j.);
  • spełnia warunki przyznania płatności ekologicznych w ramach określonych pakietów wymienionych w rozporządzeniu ekologicznym.

W 2024 r. w ramach płatności ekologicznych można ubiegać się o płatność w ramach następujących pakietów:

  • Pakiet 1. Uprawy rolnicze;
  • Pakiet 2. Uprawy warzywne;
  • Pakiet 3. Uprawy zielarskie;
  • Pakiet 4. Podstawowe uprawy sadownicze;
  • Pakiet 5. Uprawy jagodowe;
  • Pakiet 6. Ekstensywne uprawy sadownicze;
  • Pakiet 7. Uprawy paszowe na gruntach ornych;
  • Pakiet 8. Trwałe użytki zielone;
  • Pakiet 9. Małe gospodarstwa z uprawami ekologicznymi;
  • Pakiet 10. Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą. 

Zobowiązanie ekologiczne realizowane jest jako:

  • zobowiązanie na gruntach ornych - w przypadku Pakietów 1–3, 5, 7;
  • zobowiązanie w ramach upraw sadowniczych - w przypadku Pakietów 4 lub 6;
  • zobowiązanie na trwałych użytkach zielonych - w przypadku Pakietu 8;
  • zobowiązanie obejmujące małe gospodarstwa – w przypadku Pakietu 9.

Uzyskanie premii za zbilansowaną produkcję roślinno-zwierzęcą w przypadku
Pakietu 10. Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą nie jest traktowane jako zobowiązanie ekologiczne.

Rolnik realizujący zobowiązanie w ramach Pakietu 9.  Małe gospodarstwa z uprawami ekologicznymi  nie może posiadać więcej niż 10 ha użytków rolnych, w roku, w którym rozpoczął realizację tego zobowiązania ekologicznego. Jeżeli w kolejnych latach realizacji zobowiązania w ramach Pakietu 9, posiadane przez rolnika użytki rolne przekroczą powierzchnię 10 ha lecz obszar użytków rolnych, na którym jest realizowane zobowiązanie ekologiczne nie będzie większy niż 10 ha to rolnik może kontynuować realizację zobowiązania ekologicznego w ramach Pakietu 9.

Rolnik realizujący zobowiązanie ekologiczne w ramach Pakietu 9. Małe gospodarstwa z uprawami ekologicznymi może w kolejnych latach realizacji tego zobowiązania ekologicznego zastąpić je odpowiednio zobowiązaniem ekologicznym realizowanym na gruntach ornych, albo w ramach upraw sadowniczych, albo na trwałych użytkach zielonych.

Rolnik może realizować jednocześnie więcej niż jedno zobowiązanie ekologiczne,
z tym, że takie same zobowiązania ekologiczne może realizować jednocześnie, jeżeli zostały podjęte w różnych latach, a gdy kontynuuje realizację takiego samego zobowiązania ekologicznego podjętego przez innego rolnika - może je realizować, mimo że zostały podjęte w tym samym roku.

Rolnik może realizować zobowiązanie ekologiczne w ramach WPR 2023-2027, także w przypadku gdy realizuje jednocześnie zobowiązanie ekologiczne w ramach PROW 2014-2020, jednak zobowiązania te nie mogą być realizowane na tym samym obszarze.

Rolnik realizujący zobowiązanie ekologiczne przestrzega następujących wymogów:

  • posiada plan działalności ekologicznej, sporządzony do dnia 31 lipca  w pierwszym roku realizacji zobowiązania, przy udziale doradcy rolniczego ze specjalizacją rolnośrodowiskową albo doradcy rolniczego ze specjalizacją rolnictwo ekologiczne na formularzu udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej „Agencją”;
  • prowadzi rejestr działalności ekologicznej w odniesieniu do gruntów objętych zobowiązaniem ekologicznym, zawierający wykaz:
  1. zabiegów agrotechnicznych wykonywanych w ramach realizowanego pakietu, w szczególności: zastosowania nawozów i wykonania zabiegów przy użyciu środków ochrony roślin – ze wskazaniem nazwy i dawki zastosowanego nawozu i środka ochrony roślin oraz przyczyny zastosowania środka ochrony roślin, oraz wykonania koszenia,
  2. wypasu zwierząt – w przypadku prowadzenia wypasu

wraz z terminem ich przeprowadzenia;

  • określonych dla poszczególnych pakietów w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
  • odpowiednich minimalnych wymogów dotyczących stosowania nawozów i środków ochrony roślin oraz innych odpowiednich obowiązkowych wymogów, o których mowa w art. 70 ust. 3 lit. b rozporządzenia 2021/2115, wskazanych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W przypadku, gdy rolnik jednocześnie realizuje zobowiązanie ekologiczne w ramach WPR 2023-2027 i zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne w ramach WPR 2023-2027 lub zobowiązanie ekologiczne w ramach PROW 2014-2020 lub zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne w ramach PROW 2014-2020:

  • rejestr działalności ekologicznej może być prowadzony na jednym formularzu
    z rejestrem działalności ekologicznej prowadzonym w ramach realizowanego przez tego rolnika zobowiązania ekologicznego w ramach PROW 2014-2020 lub z rejestrem działalności rolnośrodowiskowej prowadzonym w ramach realizowanego przez tego rolnika zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w ramach WPR 2023-2027 lub zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w ramach PROW 2014-2020;

W przypadku gdy rolnik jednocześnie realizuje zobowiązanie ekologiczne w ramach WPR 2023-2027 i zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne w ramach WPR 2023-2027 lub zobowiązanie ekologiczne w ramach PROW 2014-2020 lub zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne w ramach PROW 2014-2020 plan działalności ekologicznej nie może być sporządzony na jednym formularzu z:

  • planem działalności rolnośrodowiskowej sporządzonym w ramach realizowanego przez tego rolnika zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w ramach WPR 2023-2027 lub
  • planem działalności ekologicznej prowadzonym w ramach realizowanego przez tego rolnika zobowiązania ekologicznego w ramach PROW 2014-2020 lub
  • planem działalności rolnośrodowiskowej sporządzonym w ramach realizowanego przez tego rolnika zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w ramach PROW 2014-2020.

Rolnik realizuje zobowiązanie ekologiczne od dnia 15 marca roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie pierwszych płatności ekologicznych.

Wielkość powierzchni użytków rolnych  objętych  zobowiązaniem ekologicznym oraz miejsce realizacji tego zobowiązania nie podlegają zmianie w trakcie jego realizacji.

Rolnik realizujący zobowiązanie ekologiczne:

w ramach upraw sadowniczych, może po przeprowadzeniu zbioru w pierwszym roku i kolejnych latach realizacji zobowiązania ekologicznego dokonywać zmiany uprawianych roślin, miejsca ich uprawy, lub zmiany pakietów objętych tym zobowiązaniem oraz rozpocząć uprawę roślin w ramach Pakietów 1–3, 5 lub 7 na całej powierzchni użytków rolnych, na których dotychczas było realizowane to zobowiązanie lub na części tej powierzchni;

na trwałych użytkach zielonych po przeprowadzeniu zbioru w pierwszym roku i kolejnych latach realizacji zobowiązania ekologicznego rozpocząć uprawę roślin w ramach Pakietów 1–3, 5 lub 7 na całej powierzchni użytków rolnych, na których dotychczas było realizowane to zobowiązanie lub na części tej powierzchni;

w ramach małego gospodarstwa, rolnik może po przeprowadzeniu zbioru w pierwszym roku i kolejnych latach realizacji zobowiązania ekologicznego:

    1. dokonywać zmiany uprawianych roślin lub miejsca ich uprawy, objętych tym zobowiązaniem, w przypadku roślin wymienionych w części IV i VI tabeli załącznika nr 4 do rozporządzenia,
    2. w przypadku uprawy roślin wymienionych w części IV i VI tabeli załącznika nr 4 do rozporządzenia rozpocząć uprawę roślin wymienionych w części I-III, V i VII tabeli załącznika nr 4 do rozporządzenia na całej powierzchni użytków rolnych, na których dotychczas były uprawiane rośliny wymienione w części IV i VI tabeli załącznika nr 4 do rozporządzenia, lub na całej powierzchni,
    3. w przypadku trwałych użytków zielonych rozpocząć uprawę roślin wymienionych w załączniku nr 4 ro rozporządzenia na całej powierzchni użytków rolnych, które dotychczas były trwałymi użytkami zielonymi, lub na części tej powierzchni

pod warunkiem, że mimo dokonania tych zmian są spełnione warunki przyznania płatności ekologicznych z tytułu realizacji tego zobowiązania ekologicznego.

Za zmianę wielkości obszaru objętego zobowiązaniem ekologicznym nie uznaje się wykorzystania przez rolnika części tego obszaru na potrzeby wypełnienia normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska GAEC 8, wymienionej w załączniku III do rozporządzenia 2021/2115 w zakresie minimalnego udziału powierzchni użytków rolnych wykorzystanej na elementy lub obszary nieprodukcyjne, rozumienej jako:

  1. grunty ugorowane, na których nie są stosowane środki ochrony roślin oraz nie jest prowadzona działanośc rolnicza, w tym wypas i koszenie, w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 sierpnia;
  2. grunty ugorowane z roślinami miododajnymi, na których nie są stosowane środki ochrony roślin oraz nie jest prowadzona działalnośc rolnicza, w tym wypas i koszenie, z wyjątkiem prowadzenia pasiek – w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 sierpnia;
  3. pasy gruntów wzdłuż obrzeży lasu, o szerokości nie mniejszej niż 1 m i nie większej niż 20 m, na których nie sa stosowane środki ochrony roslin oraz nie jest prowadzona dzialalność rolnicza, w tym wypas i koszenie, z wyjątkiem wypasu i koszenia w okresie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 grudnia.

Wykorzystanie części obszaru objętego zobowiązaniem ekologicznym na potrzeby spełnienia normy GAEC 8 nie będzie uznawane za zmianę zobowiązania w tym zmniejszenie powierzchni realizacji zobowiązania ekologicznego. Nie będą stosowane kary, ani nie zaistnieje obowiązek zwrotu płatności ekologicznych. Zgodnie z § 6 ust. 9 rozporządzenia ekologicznego WPR 2327 jeżeli w danym roku część powierzchni użytków rolnych objętych zobowiązaniem ekologicznym zostanie wykorzystana jako grunty ugorowane w celu wypełnienia normy GAEC 8:

  1. do użytków tych są przyznawane płatności ekologiczne z zastosowaniem stawki płatności określonej dla Pakietu 1. Uprawy rolnicze z zakończonym okresem konwersji.

Jeżeli w przypadku trwałych użytków zielonych we wniosku o przyznanie płatności ekologicznych rolnik zadeklaruje na tych użytkach realizację:

  1. Pakietu 1. Uprawy rolnicze z uprawą w siewie czystym z przeznaczeniem na materiał siewny jako uprawę roczną lub traw w siewie czystym z przeznaczeniem na materiał siewny jako uprawę wieloletnią, lub
  2. Pakietu 7. Uprawy paszowe na gruntach ornych z uprawą łąki przemiennej, mieszanki jednorocznej traw, mieszanki jednorocznej traw z bobowatymi drobnonasiennymi, mieszanki wieloletniej traw, mieszanki wieloletniej traw z bobowatymi drobnonasiennymi lub pastwiska przemiennego

uznaje się, że na gruntach tych jest realizowany Pakiet 8.  Trwałe użytki zielone, a płatności ekologiczne do tych gruntów są przyznawane z zastosowaniem stawki płatności określonej dla tego pakietu.

Płatności ekologiczne do tego samego obszaru mogą być przyznane z tytułu realizacji tylko jednego zobowiązania ekologicznego.

Płatności ekologiczne do danego obszaru mogą być przyznane, jeżeli do tego obszaru rolnik nie ubiega się jednocześnie o przyznanie:

  • płatności w ramach ekoschematów do obszarów z roślinami miododajnymi, do integrowanej produkcji roślin lub do biologicznej ochrony upraw lub płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych w ramach WPR 2023-2027;
  • płatności w ramach ekoschematów do rolnictwa węglowego i zarządzania składnikami odżywczymi z tytułu realizacji:
    • praktyki 1. Ekstensywne użytkowanie trwałych użytków zielonych z obsadą zwierząt lub
    • praktyki 7. Uproszczone systemy uprawy;
  • płatności ekologicznych w ramach PROW 2014-2020;
  • płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych w ramach PROW 2014-2020.

Płatności ekologiczne podlegają degresywności w zależności od powierzchni deklarowanej do płatności. W 2024 roku w ramach pakietu 1-9 stosowana będzie następująca degresywność:

  • 100% stawki podstawowej – za powierzchnię od 0,10 ha do 50 ha;
  • 75% stawki podstawowej – za powierzchnię powyżej 50 ha do 100 ha;
  • 60% stawki podstawowej – za powierzchnię powyżej 100 ha.

Dodatkowo, jeżeli rolnik ubiega się również o przyznanie płatności ekologicznej w ramach pakietu 10. Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą płatność za ten pakiet podlega degresywności w zależności od powierzchni deklarowanej do płatności w ramach wszystkich realizowanych pakietów 1-9. W 2024 roku w ramach pakietu 10 stosowana będzie następująca degresywność:

  • 100% stawki podstawowej – za powierzchnię od 0,10 ha do 50 ha;
  • 75% stawki podstawowej – za powierzchnię powyżej 50 ha do 100 ha;
  • 60% stawki podstawowej – za powierzchnię powyżej 100 ha.

Wysokość płatności ekologicznych w danym roku ustala się jako iloczyn stawek płatności za hektar gruntu i powierzchni gruntów, do których przysługuje płatność ekologiczna, po uwzględnieniu zmniejszeń lub wykluczeń wynikających ze stwierdzonych nieprawidłowości lub niezgodności.

Wysokość stawek płatności ekologicznych dla poszczególnych pakietów określona jest w załączniku nr 8 do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w formie płatności ekologicznych
w ramach Planu Strategicznego dla wspólnej polityki rolnej na lata 2023-2027.

Zobowiązanie ekologiczne obejmuje użytki rolne:

  1. zadeklarowane we wniosku o przyznanie pierwszych płatności ekologicznych w ramach danego pakietu;
  2. spełniające warunki przyznania płatności ekologicznych;
  3. objęte obszarem zatwierdzonym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o Planie Strategicznym  (obszar spełniający warunki przyznania pomocy).

Płatności ekologiczne są przyznawane do:

1) gruntów ornych – w przypadku Pakietów 1–3, 5, 7 i 9, z tym że w przypadku gruntów ornych, na których jest prowadzona uprawa konopi włóknistych, do tych, w odniesieniu do których rolnik jednocześnie ubiega się o przyznanie płatności bezpośrednich, za ten sam rok, w odniesieniu do którego rolnik ubiega się o przyznanie płatności ekologicznych i o ile są spełnione warunki przyznania płatności bezpośrednich do tych gruntów;

2) trwałych użytków zielonych – w przypadku

  1. Pakietu 8 lub
  2. Pakietu 9 w przypadku trwałych użytków zielonych, lecz do powierzchni stanowiącej nie więcej niż 20% powierzchni użytków rolnych objętych zobowiązaniem ekologicznym w ramach tego pakietu,
  3. Pakietu 7 i 9, jeżeli w trakcie realizacji tego pakietu grunty orne, na których jest uprawiana mieszanka wieloletnia traw albo mieszanka wieloletnia traw z bobowatymi drobnonasiennymi, stały się trwałymi użytkami zielonymi;

3) sadów, w których są uprawiane drzewa owocowe lub krzewy owocowe – w przypadku

a. Pakietów 4, 6 i

b. Pakietu 9 w przypadku sadów do powierzchni stanowiącej nie więcej niż 20% powierzchni użytków rolnych objętych zobowiązaniem ekologicznym w ramach tego pakietu,

4) gruntów ornych, trwałych użytków zielonych i sadów, na których jest realizowane zobowiązanie ekologiczne, w przypadku Pakietu 10.

Jeżeli w trakcie realizacji zobowiązania ekologicznego w ramach Pakietu 1–8 w odniesieniu do danego gruntu zakończy się okres konwersji, płatności ekologiczne w danym roku są przyznawane do tego gruntu według stawek płatności określonych dla tych pakietów i odnoszących się do gruntów z zakończonym okresem konwersji.

W przypadku realizacji na gruntach w okresie konwersji Pakietu 1–8, płatności ekologiczne są przyznawane do tych gruntów z zastosowaniem stawek płatności dla tych pakietów i odnoszących się do takich gruntów, jednak nie dłużej niż przez pierwsze 3 lata realizacji zobowiązania ekologicznego, a w przypadku gdy okres konwersji dla tych gruntów jest dłuższy niż pierwsze 3 lata realizacji tego zobowiązania – płatności ekologiczne są przyznawane w wysokości ustalonej według stawek płatności określonych dla tych pakietów i odnoszących się do gruntów z zakończonym okresem konwersji.

Wysokość płatności ekologicznych przyznawanych do gruntów w okresie konwersji, na których rolnik realizuje Pakiet 1–8, a do których została mu przyznana pomoc finansowa na podstawie:

  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. poz. 1809, z późn. zm.) lub
  • rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Program rolnośrodowiskowy” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. poz. 262, z późn. zm.), lub
  • rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Program rolnośrodowiskowy” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. poz. 361, z późn. zm.), lub
  • rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Rolnictwo ekologiczne” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1784 z późn. zm.)

ustala się z uwzględnieniem stawek płatności określonych dla tych pakietów odnoszących się do gruntów z zakończonym okresem konwersji.

W przypadku gdy w drugim lub w kolejnym roku realizacji zobowiązania ekologicznego:

  • nie są spełnione warunki przyznania płatności ekologicznych lub
  • rolnik nie złożył wniosku o przyznanie kolejnych płatności ekologicznych w ramach danego pakietu

uznaje się, że rolnik kontynuuje realizację podjętego zobowiązania ekologicznego, jeżeli grunty objęte tym zobowiązaniem znajdują się w posiadaniu rolnika.

Zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, jeżeli warunkiem przyznania pomocy jest posiadanie gruntu, pomoc jest przyznawana do gruntu, który w dniu 31 maja roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, jest w posiadaniu podmiotu ubiegającego się o jej przyznanie na podstawie tytułu prawnego.

Płatność ekologiczna jest przyznawana:

  • w ramach wszystkich pakietów, jeżeli rolnik prowadzi produkcję ekologiczną, co jest potwierdzone informacjami zawartymi w wykazie przekazywanym do Prezesa ARiMR z jednostki certyfikującej rolnictwo ekologiczne (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej (Dz. U. z 2023 r., poz. 1235 t.j.)
  • w ramach Pakietu 1 i 9 w odniesieniu do gruntów, na których jest prowadzona uprawa konopi włóknistych, jeżeli rolnik ubiega się o przyznanie do tych gruntów płatności bezpośrednich, do tych gruntów w roku, w którym ubiega się o przyznanie płatności ekologicznej do tych gruntów i są spełnione warunki przyznania do nich płatności bezpośrednich;
  • w ramach Pakietu 7 (Uprawy paszowe na gruntach ornych) warunkiem przyznania płatności ekologicznych jest posiadanie zwierząt wymienionych w ust. 1 załącznika nr 5 do rozporządzenia, takich jak: alpaki, bydło domowe oraz bawoły domowe, daniele, gęsi, indyki, jelenie szlachetne, kaczki, konie, kozy, króliki, kury, lamy, muły, osły, owce, perlice, przepiórki japońskie, strusie afrykańskie, świnie.
  • przy ustalaniu wysokości płatności ekologicznych w przypadku Pakietu 7 uwzględnia się powierzchnię gruntów, do których przysługują płatności ekologiczne w ramach tych pakietu, nie większą niż powierzchnia ustalona jako iloraz liczby zwierząt, przeliczonych na DJP i współczynnika 0,3.
  • w ramach Pakietu 8 (Trwałe użytki zielone) warunkiem przyznania płatności ekologicznych jest posiadanie zwierząt wymienionych w ust. 2 załącznika nr 5 do rozporządzenia, takich jak: alpaki, bydło domowe oraz bawoły domowe, daniele, gęsi, jelenie szlachetne, konie, kozy, króliki, lamy, muły, osły, owce.
  • przy ustalaniu wysokości płatności ekologicznych w przypadku Pakietu 8 uwzględnia się powierzchnię gruntów, do których przysługują płatności ekologiczne w ramach tych pakietu, nie większą niż powierzchnia ustalona jako iloraz liczby zwierząt, przeliczonych na DJP i współczynnika 0,3.
  • w ramach Pakietu 9 (Małe gospodarstwa z uprawami ekologicznymi) warunkiem przyznania płatności ekologicznych jest posiadanie zwierząt wymienionych:
  • w ust. 1 załącznika nr 5 do rozporządzenia, takich jak: alpaki, bydło domowe oraz bawoły domowe, daniele, gęsi, indyki, jelenie szlachetne, kaczki, konie, kozy, króliki, kury, lamy, muły, osły, owce, perlice, przepiórki japońskie, strusie afrykańskie, świnie – w odniesieniu do gruntów, na których uprawiane są rośliny wymienione w części VII tabeli załącznika nr 4 do rozporządzenia;
  • w ust. 2 załącznika nr 5 do rozporządzenia, takich jak: alpaki, bydło domowe oraz bawoły domowe, daniele, gęsi, jelenie szlachetne, konie, kozy, króliki, lamy, muły, osły, owce – w odniesieniu trwałych użytków zielonych objętych zobowiązaniem w ramach tego pakietu,
  • przy ustalaniu wysokości płatności ekologicznych w przypadku Pakietu 9 uwzględnia się powierzchnię gruntów, do których przysługują płatności ekologiczne w ramach tych pakietu, nie większą niż powierzchnia ustalona jako iloraz liczby zwierząt, przeliczonych na DJP i współczynnika 0,3.
  • w przypadku Pakietu 7, 8, 9 jeżeli rolnik nie spełnia warunku przyznania płatności jakim jest posiadanie zwierząt, płatności ekologiczne mogą mu zostać przyznane, w przypadku gdy warunek taki spełnia łącznie co najmniej z jednym innym rolnikiem ubiegającym się o przyznanie płatności ekologicznych, którego grunty, do których ubiega się o przyznanie tych płatności są położone na terenie tej samej gminy lub gminy z nią sąsiadującej.
  • w ramach Pakietu 10 (Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą) warunkiem przyznania płatności ekologicznych jest posiadanie zwierząt wymienionych w ust. 1 załącznika nr 5 do rozporządzenia, takich jak: alpaki, bydło domowe oraz bawoły domowe, daniele, gęsi, indyki, jelenie szlachetne, kaczki, konie, kozy, króliki, kury, lamy, muły, osły, owce, perlice, przepiórki japońskie, strusie afrykańskie, świnie, których liczba, w przeliczeniu na DJP, wynosi co najmniej 0,3 DJP oraz nie więcej niż 1,5 DJP na hektar wszystkich użytków rolnych w gospodarstwie oraz realizuje zobowiązanie ekologiczne w ramach innego pakietu (Pakietu 1-9).
  • w przypadku zwierząt tj. daniele lub jelenie (wobec których rolnik lub jego małżonek, nie dokonali wymaganych na podstawie przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt zgłoszeń do komputerowej bazy danych) rolnikowi może zostać przyznana płatność w ramach pakietu 7 lub 8 lub 9 lub 10, jeżeli zwierzęta te były w posiadaniu rolnika lub jego małżonka w okresie od dnia 15 marca 2024 r. do dnia 14 marca 2025 r.  i rolnik złoży oświadczenie do kierownika biura powiatowego Agencji w terminie od dnia 15 marca 2025 r. do dnia 21 marca 2025 r. na formularzu udostępnionym przez Agencję;
  • w przypadku zwierząt tj. daniele lub jelenie (wobec których rolnik lub jego małżonek, nie dokonali wymaganych na podstawie przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt zgłoszeń do komputerowej bazy danych) rolnikowi może zostać przyznana płatność w ramach pakietu 7 lub 8 lub 9, jeżeli zwierzęta te były w posiadaniu innego rolnika, z którym rolnik tworzy grupę rolników lub jego małżonka w okresie od dnia 15 marca 2024 r. do dnia 14 marca 2025 r.  i rolnik złoży oświadczenie do kierownika biura powiatowego Agencji w terminie od dnia 15 marca 2025 r. do dnia 21 marca 2025 r. na formularzu udostępnionym przez Agencję;

wyrażając zgodę, o której mowa powyżej, użyczający zwierzęta podaje numery identyfikacyjne zwierząt objętych przedmiotową zgodą.

  • w ramach Pakietu 4, 5, 6 minimalna obsada wskazana jest w załączniku nr 7 do rozporządzenia ekologicznego, w którym określona jest minimalna obsada drzew, krzewów i niektórych upraw jagodowych w ramach Pakietu 4. Uprawy sadownicze, Pakietu 5. Uprawy jagodowe i Pakietu 6. Ekstensywne uprawy sadownicze, z tym że w przypadku sadów mających co najmniej 12 lat minimalna obsada drzew wynosi 125 szt./ha i co najmniej 90 % tych drzew jest uprawianych nie krócej niż 12 lat.

 

{"register":{"columns":[]}}