W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ogólne zasady

W roku 2024 na jednym formularzu wniosku można ubiegać się o przyznanie płatności w ramach:

  • Interwencji w formie płatności bezpośrednich;
  • Przejściowego wsparcia krajowego;
  • Płatności i premii na rzecz rozwoju obszarów wiejskich:
    • Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (ONW);
    • przyznanie Płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej – zobowiązania kontynuacyjne w ramach PROW 2014-2020 (PRSK1420)
      • w tym pakiet 7.Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych zwierząt w rolnictwie;
      • w tym retencjonowanie wody na obszarach przyrodniczych;
      • w tym przyznanie kosztów transakcyjnych wramach wariantu 6.2
    • Płatności ekologicznej – zobowiązania kontynuacyjne w ramach PROW 2014-2020 (RE1420)
      • w tym pakiet 13. Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą;
      • przyznanie kosztów transakcyjnych;
    • Płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych –zobowiązania w ramach WPR 2023-2027 (ZRSK2327)
      • w tym interwencja 6. Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych zwierząt w rolnictwie;
      • w tym retencjonowanie wody na obszarach przyrodniczych;
      • przyznanie kosztów transakcyjnych w ramach interwencji 1, interwencji 2, interwencji 3;
    • przyznanie płatności ekologicznych –zobowiązania w ramach WPR 2023-2027 (RE2327)
      • w tym pakiet 9. Małe gospodarstwa z uprawami ekologicznymi;
      • w tym pakiet 10. Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą;
      • przyznanie kosztów transakcyjnych
    • Pomocy na zalesianie (PROW 2007-2013) - wypłatę pomocy na zalesianie (ZAL713I);
    • Premii pielęgnacyjnej i premii zalesieniowej (PROW 2014-2020) (ZAL1420);
    • Premii z tytułu zadrzewień (PROW 2014-2020) (ZS1420K);
    • Premii z tytułu systemów rolno-leśnych (WPR 2023-2027) (SRL2327K);
    • Premii pielęgnacyjnej i premii zalesieniowej (WPR 2023-2027) (ZGR2327);
    • Premii z tytułu zadrzewień (WPR 2023-2027) (TZS2327K);
    • Pierwszej premii pielęgnacyjnej i zalesieniowej do gruntów z sukcesją naturalną (WPR 2023-2027) (ZGR2327SN)

Dodatkowo, w przypadku płatności ekologicznej (PROW 2014-2020) po spełnieniu warunków przyznania w/w płatności, można ubiegać się o rekompensatę kosztów transakcyjnych. W przypadku płatności ekologicznej (PROW 2014-2020) rekompensata kosztów transakcyjnych przysługuje niezależnie od realizowanego pakietu/wariantu oraz niezależnie od liczby realizowanych pakietów/wariantów.

W przypadku ubiegania się o rekompensatę kosztów transakcyjnych, należy zaznaczyć odpowiednie pola „w tym przyznanie kosztów transakcyjnych” w części dotyczącej płatności ekologicznej – zobowiązania kontynuacyjne w ramach PROW 2014-2020 (RE1420) w eWniosekPlus.

W przypadku, gdy rolnik otrzymuje koszty transakcyjne poniesione z tytułu kontroli gospodarstwa ekologicznego w ramach działania: „Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych – wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości żywności” w ramach PROW 2014-2020 lub „Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności” w ramach PROW 2007-2013, koszty transakcyjne w ramach działania Rolnictwo ekologiczne w takim przypadku nie przysługują.

W 2024 r. w ramach działania „Rolnictwo ekologiczne” można ubiegać się o płatność w ramach następujących pakietów oraz wariantów:

  • Pakiet 1. Uprawy rolnicze w okresie konwersji;
  • Pakiet 2. Uprawy warzywne w okresie konwersji;
  • Pakiet 3. Uprawy zielarskie w okresie konwersji;
  • Pakiet 4. Uprawy sadownicze w okresie konwersji:
    • Wariant 4.1.1. Podstawowe uprawy sadownicze w okresie konwersji,
    • Wariant 4.1.2. Uprawy jagodowe w okresie konwersji,
    • Wariant 4.2. Ekstensywne uprawy sadownicze w okresie konwersji;
  • Pakiet 5. Uprawy paszowe na gruntach ornych w okresie konwersji;
  • Pakiet 6. Trwałe użytki zielone w okresie konwersji;
  • Pakiet 7. Uprawy rolnicze po okresie konwersji;
  • Pakiet 8. Uprawy warzywne po okresie konwersji;
  • Pakiet 9. Uprawy zielarskie po okresie konwersji;
  • Pakiet 10. Uprawy sadownicze po okresie konwersji:
    • Wariant 10.1.1. Podstawowe uprawy sadownicze po okresie konwersji,
    • Wariant 10.1.2. Uprawy jagodowe po okresie konwersji,
    • Wariant 10.2. Ekstensywne uprawy sadownicze po okresie konwersji;
  • Pakiet 11. Uprawy paszowe na gruntach ornych po okresie konwersji;
  • Pakiet 12. Trwałe użytki zielone po okresie konwersji;
  • Pakiet 13. Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą

Beneficjentem działania mogą być rolnicy oraz grupy rolników, którzy dobrowolnie podejmują się przejść na praktyki i metody rolnictwa ekologicznego określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2018/848 z 30 maja 2018 r.

W ramach działania Rolnictwo ekologiczne płatności podlegają degresywności
w zależności od powierzchni deklarowanej do płatności. W 2024 roku w ramach pakietu 1-12 stosowana będzie następująca degresywność:

  • 100% stawki podstawowej – za powierzchnię od 0,10 ha do 50 ha;
  • 75% stawki podstawowej – za powierzchnię powyżej 50 ha do 100 ha;
  • 60% stawki podstawowej – za powierzchnię powyżej 100 ha.

Dodatkowo, jeżeli rolnik ubiega się również o przyznanie płatności ekologicznej w ramach pakietu 13. Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą, płatność za ten pakiet podlega degresywności w zależności od powierzchni deklarowanej do płatności w ramach wszystkich realizowanych pakietów 1-12. W 2024 roku w ramach pakietu 13 stosowana będzie następująca degresywność:

  • 100% stawki podstawowej – za powierzchnię od 0,10 ha do 50 ha;
  • 75% stawki podstawowej – za powierzchnię powyżej 50 ha do 100 ha;
  • 60% stawki podstawowej – za powierzchnię powyżej 100 ha.

Wysokość płatności ekologicznej w danym roku ustala się jako iloczyn stawek płatności za hektar gruntu i powierzchni gruntów, do których przysługuje płatność ekologiczna, po uwzględnieniu zmniejszeń lub wykluczeń wynikających ze stwierdzonych nieprawidłowości lub niezgodności.

Wysokość stawek płatności ekologicznej dla poszczególnych pakietów/wariantów określona jest w załączniku nr 8 do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Rolnictwo ekologiczne” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanego dalej rozporządzeniem ekologicznym.

Płatność ekologiczną przyznaje się rolnikowi jeżeli:

  • został mu nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków
    o przyznanie płatności, który może być wykorzystywany do ubiegania się o przyznanie tej płatności,
  • łączna powierzchnia posiadanych przez niego użytków rolnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 akapit drugi lit. f rozporządzenia nr 1305/2013, wynosi co najmniej 1 ha;
  • realizuje 5-letnie zobowiązanie ekologiczne, o którym mowa w art. 29 ust. 2 rozporządzenia nr 1305/2013, w ramach określonego pakietu albo jego wariantu w przypadku wszystkich zobowiązań podjętych przed 15 marca 2021 roku, albo realizuje 3-letnie zobowiązanie ekologiczne w przypadku wszystkich zobowiązań podjętych po dniu 14 marca 2021 roku;
  • spełnia warunki przyznania płatności ekologicznej w ramach określonych pakietów lub ich wariantów określone w rozporządzeniu ekologicznym.

Jeżeli rolnik nie spełnia warunku łącznej powierzchni posiadanych przez niego użytków rolnych (1 ha), płatność ekologiczna może mu zostać przyznana, jeżeli spełnia ten warunek łącznie z co najmniej jednym innym rolnikiem ubiegającym się o przyznanie płatności ekologicznej.

Zobowiązanie ekologiczne obejmuje użytki rolne, zadeklarowane we wniosku o przyznanie pierwszej płatności ekologicznej w ramach danego pakietu lub wariantu, spełniające warunki przyznania płatności ekologicznej, objęte obszarem zatwierdzonym, również w przypadku, jeżeli różnica między całkowitym obszarem zatwierdzonym a całkowitym obszarem zgłoszonym do płatności jest mniejsza lub równa 0,1 ha (art. 18 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia nr 640/2014).

Zobowiązanie ekologiczne jest realizowane w ramach:

  • Pakietu 1–3, 5, 7–9 lub 11 lub wariantu 4.1.2 lub 10.1.2 (obejmuje grunty orne oraz uprawy jagodowe), albo
  • Wariantu 4.1.1 lub wariantu 4.2 lub wariantu 10.1.1 lub wariantu 10.2 (obejmuje uprawy sadownicze, bez jagodowych), albo
  • Pakietu 6 lub 12 (obejmuje trwałe użytki zielone).

Rolnik realizuje zobowiązanie ekologiczne od dnia 15 marca roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie pierwszej płatności ekologicznej.

Złożenie wniosku o przyznanie pierwszej płatności ekologicznej w ramach nowego zobowiązania ekologicznego po dniu 14 marca 2023 jest niedopuszczalne.

W kampanii 2024 analogicznie jak w kampanii 2023 oraz 2022 istnieje obowiązek deklarowania uprawy lub gatunku rośliny uprawnej uprawianych na każdej wielkości zadeklarowanej powierzchni do płatności ekologicznej.

Możliwe jest również zadeklarowanie „Uprawy wielogatunkowej” uprawianej na danej wielkości zadeklarowanej powierzchni, określając uprawy lub gatunki roślin uprawnych uprawiane w ramach takiej uprawy wielogatunkowej w przypadku:

  • pakietów 1–3, 5, 7–9 i 11 uprawę wielogatunkową stanowią co najmniej dwie różne uprawy lub dwa różne gatunki roślin uprawnych uprawiane w ramach danego pakietu pod warunkiem, że zajmują łącznie zwarty obszar o powierzchni co najmniej 0,1 ha,
  • wariantów 4.1.1, 4.2, 10.1.1 oraz 10.2 uprawę wielogatunkową stanowią co najmniej dwie różne uprawy lub różne gatunki roślin uprawnych uprawiane w ramach tych wariantów pod warunkiem, że zajmują łącznie zwarty obszar o powierzchni co najmniej 0,1 ha,
  • wariantu 4.1.2 oraz 10.1.2 uprawę wielogatunkową stanowią co najmniej dwie różne uprawy lub dwa różne gatunki roślin uprawnych uprawiane w ramach danego wariantu pod warunkiem, że zajmują łącznie zwarty obszar o powierzchni co najmniej 0,1 ha).

Pomimo, że w drugim lub kolejnym roku realizacji zobowiązania ekologicznego:

  • nie są spełnione warunki przyznania płatności ekologicznej lub
  • rolnik nie złożył wniosku o przyznanie kolejnej płatności ekologicznej w ramach danego pakietu lub danego wariantu, lub
  • rolnik nie złożył, na formularzu udostępnionym przez Agencję, informacji o gruntach oraz o pakiecie lub wariancie realizowanym na tych gruntach, wskazując położenie tych gruntów i ich powierzchnię,
  • uznaje się, że rolnik kontynuuje realizację podjętego zobowiązania ekologicznego (pomimo obowiązku zwrotu części/całości płatności ekologicznej za niespełnienie warunku przyznania płatności ekologicznej), jeżeli grunty objęte tym zobowiązaniem znajdują się w posiadaniu rolnika.

Rolnik może realizować jednocześnie więcej niż jedno zobowiązanie ekologiczne, z tym, że takie same zobowiązania może realizować jednocześnie, jeżeli zostały podjęte w różnych latach, a gdy kontynuuje realizację takiego samego zobowiązania ekologicznego podjętego przez innego rolnika - może je realizować, mimo że zostały podjęte w tym samym roku.

Jeżeli na danym obszarze jest realizowane zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne, do tego obszaru nie przysługuje płatność ekologiczna.

Płatność ekologiczna do tego samego obszaru może być przyznana z tytułu realizacji tylko jednego zobowiązania. Jeżeli na danym obszarze jest realizowane zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne w ramach PROW 2014-2020, do tego obszaru nie przysługuje płatność ekologiczna w ramach PROW 2014-2020.

Płatność ekologiczna do danego obszaru może zostać przyznana, jeżeli do tego obszaru rolnik nie ubiega się jednocześnie o przyznanie:

  • płatności w ramach ekoschematów do obszarów z roślinami miododajnymi, do integrowanej produkcji roślin lub do biologicznej ochrony upraw lub płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej w ramach WPR 2023-2027 lub płatności ekologicznych w ramach WPR 2023-2027;
  • płatności w ramach ekoschematów do rolnictwa węglowego i zarządzania składnikami odżywczymi z tytułu realizacji:
    • praktyki 1. Ekstensywne użytkowanie trwałych użytków zielonych z obsadą zwierząt lub
    • praktyki 7. Uproszczone systemy uprawy;
  • premii z tytułu zalesień, zadrzewień lub systemów rolno-leśnych, do gruntów, na których założono system rolno-leśny.

Płatność ekologiczna jest przyznawana do:

gruntów ornych, w przypadku Pakietów 1–3, 5, 7–9 i 11 oraz Wariantu 4.1.2 i 10.1.2 z tym że w przypadku gruntów ornych, na których jest prowadzona uprawa konopi włóknistych,  płatność  ekologiczna  jest  przyznawana, jeżeli do tych gruntów ornych rolnik ubiega się o przyznanie płatności bezpośrednich, za ten sam rok, w odniesieniu do którego rolnik ubiega się o przyznanie płatności ekologicznej, i o ile są spełnione warunki przyznania płatności bezpośrednich do tych gruntów;

  • trwałych użytków zielonych - w przypadku:
    • Pakietów 5 i 11 jeżeli w trakcie realizacji tych pakietów grunty orne, na których jest uprawiana mieszanka wieloletnia traw albo mieszanka wieloletnia traw z motylkowatymi drobnonasiennymi, stały się trwałymi użytkami zielonymi;
    • Pakietów 6 i 12;
  • sadów, w których są uprawiane drzewa lub krzewy z gatunków wymienionych w załączniku nr 4 do rozporządzenia ekologicznego – w przypadku Wariantu 4.1.1 lub Wariantu 4.2 lub Wariantu 10.1.1 lub Wariantu 10.2;
  • gruntów ornych, trwałych użytków zielonych i sadów, na których jest realizowane zobowiązanie ekologiczne – w przypadku Pakietu 13.

Płatność ekologiczna do upraw sadowniczych przysługuje nie tylko do drzew w okresie owocowania lub uprawianych na podkładkach karłowych lub półkarłowych, których uprawa jest prowadzona nie krócej niż rok lub do krzewów owocujących, ale również do „nowonasadzonych” plantacji sadowniczych*.

*„nowonasadzone” plantacje sadownicze – to w przypadku:

  • drzew – uprawy drzew niebędące w okresie owocowania lub niebędące na podkładkach karłowych lub półkarłowych, których uprawa jest prowadzona nie krócej niż rok, które zostały nasadzone do terminu składania wniosku o przyznanie płatności,
  • krzewów - uprawy krzewów, które nie są krzewami owocującymi, ukorzenionymi i spełniającymi minimalne wymagania dotyczące średnicy pędu, które zostały nasadzone do terminu składania wniosku o przyznanie płatności.

Płatność ekologiczna jest przyznawana:

  • w ramach wszystkich pakietów, jeżeli rolnik prowadzi produkcję rolną zgodnie
    z przepisami dotyczącymi rolnictwa ekologicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej, co jest potwierdzone informacjami zawartymi w wykazie przekazywanym do Prezesa ARiMR z jednostki certyfikującej rolnictwo ekologiczne.
  • w ramach Pakietu 1 i 7 w odniesieniu do gruntów, na których jest prowadzona uprawa konopi włóknistych, jeżeli rolnik ubiega się o przyznanie płatności bezpośredniej, do tych gruntów w roku, w którym ubiega się o przyznanie płatności ekologicznej do tych gruntów, i są spełnione warunki przyznania płatności do nich płatności bezpośrednich;
  • w ramach Pakietu 5 i 11 (Uprawy paszowe) warunkiem przyznania płatności ekologicznej jest posiadanie zwierząt wymienionych w ust. 1 załącznika nr 5 do rozporządzenia, takich jak: alpaki, bydło domowe oraz bawoły domowe, daniele, gęsi, indyki, jelenie szlachetne, kaczki, konie, kozy, króliki, kury, lamy, muły, osły, owce, perlice, przepiórki japońskie, strusie afrykańskie, świnie.
    • przy ustalaniu wysokości płatności ekologicznej w przypadku Pakietu 5 i 11 uwzględnia się powierzchnię gruntów, do których przysługuje płatność ekologiczna w ramach tych pakietów, nie większą niż powierzchnia ustalona jako iloraz liczby zwierząt, przeliczonych na DJP i współczynnika 0,3DJP/ha
  • w przypadku Pakietu 6 i 12 (Trwałe użytki zielone) warunek posiadania zwierząt wymienionych w ust. 2 załącznika nr 5 do rozporządzenia, takich jak: alpaki, bydło domowe, bawoły domowe oraz bawoły domowe, daniele, gęsi, jelenie szlachetne, konie, kozy, króliki, lamy, muły, osły, owce jest spełniony jeżeli liczba zwierząt wynosi co najmniej 0,3DJP/ha:
  • w przypadku Pakietu 13 (Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą) warunkiem przyznania płatności ekologicznej jest posiadanie zwierząt wymienionych w ust. 1 załącznika nr 5 do rozporządzenia, takich jak: alpaki, bydło domowe oraz bawoły domowe, daniele, gęsi, indyki, jelenie szlachetne, kaczki, konie, kozy, króliki, kury, lamy, muły, osły, owce, perlice, przepiórki japońskie, strusie afrykańskie, świnie, których liczba wynosi co najmniej 0,3 DJP oraz nie więcej niż 1,5 DJP na hektar wszystkich użytków rolnych występujących w gospodarstwie rolnym oraz realizuje zobowiązanie ekologiczne w ramach innego pakietu lub wariantu.
  • w przypadku Pakietu 5 lub 6 lub 11 lub 12 lub 13 warunki przyznania płatności uznaje się za spełnione, jeżeli warunki posiadania zwierząt spełnia małżonek rolnika ubiegającego się o przyznanie płatności ekologicznej w ramach tych pakietów oraz wyraził pisemną zgodę na przyznanie tej płatności ekologicznej z uwzględnieniem określonych zwierząt, których małżonek tego rolnika jest posiadaczem,
  • w przypadku zwierząt tj. daniele lub jelenie (wobec których rolnik lub jego małżonek, nie dokonali wymaganych na podstawie przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt zgłoszeń do komputerowej bazy danych) rolnikowi może zostać przyznana płatność w ramach pakietu 5 lub 6 lub 11 lub 12 lub 13, jeżeli  zwierzęta te były w posiadaniu rolnika lub jego małżonka w okresie od dnia 15 marca 2024 r. do dnia 14 marca 2025 r.  i rolnik złoży oświadczenie do kierownika biura powiatowego Agencji w terminie od dnia 15 marca 2025 r. do dnia 21 marca 2025 r. na formularzu udostępnionym przez Agencję,
  • w przypadku zwierząt tj. daniele lub jelenie (wobec których rolnik lub jego małżonek, nie dokonali wymaganych na podstawie przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt zgłoszeń do komputerowej bazy danych) rolnikowi może zostać przyznana płatność w ramach pakietu 5 lub 6 lub 11 lub 12,  jeżeli  zwierzęta te były w posiadaniu innego rolnika, z którym rolnik tworzy grupę rolników lub jego małżonka w okresie od dnia 15 marca 2024 r. do dnia 14 marca 2025 r.  i rolnik złoży oświadczenie do kierownika biura powiatowego Agencji w terminie od dnia 15 marca 2025 r. do dnia 21 marca 2025 r. na formularzu udostępnionym przez Agencję,
  • wyrażając zgodę, o której mowa powyżej użyczający zwierzęta podaje numery identyfikacyjne zwierząt objętych przedmiotową zgodą.W przypadku, gdy na danym gruncie w poprzednich latach realizacji zobowiązania została zastosowana jedna z następujących praktyk agrotechnicznych:

  1. uprawa w plonie głównym roślin bobowatych grubonasiennych lub gorczycy białej lub gryki zwyczajnej w ramach Pakietu 1 lub 7 na nawóz zielony lub
  2. uprawa w plonie głównym roślin bobowatych drobnonasiennych, traw lub ich mieszanek w ramach Pakietu 5 lub 11 na nawóz zielony lub uprawa w plonie głównym wieloletnich roślin bobowatych drobnonasiennych, wieloletnich traw lub ich mieszanek w ramach Pakietu 5 lub 11 w drugim roku ich uprawy na nawóz zielony,

i do tego gruntu została przyznana płatność ekologiczna, bez spełnienia wymogu wytworzenia produktu – w przypadku, o którym mowa w pkt 1 lub bez spełnienia warunku posiadania zwierząt – w przypadku, o którym mowa w pkt 2, to płatność ekologiczna do tego gruntu nie może być przyznana, jeśli rolnik ponownie zastosuje jedną z ww. praktyk bez spełnienia wymogu, o którym mowa w pkt 1 oraz warunku, o którym mowa w pkt 2.

Rolnik, który podjął zobowiązanie w 2023 roku, nie ma obowiązku utrzymania na gruntach, do których została albo zostanie mu przyznana ostatnia płatność ekologiczna z tytułu realizacji zobowiązania ekologicznego w zakresie Wariantu 10.1.1. Podstawowe uprawy sadownicze po okresie konwersji i Wariantu 10.2. Ekstensywne uprawy sadownicze po okresie konwersji, przez 2 lata od dnia zakończenia realizacji tego zobowiązania minimalnej obsady drzew wskazanej w załaczniku nr 7 do rozporządzenia, w przypadku sadów mających co najmniej 12 lat – obsady wynoszącej 125 drzew na hektar, o ile co najmniej 90% tych drzew jest uprawianych nie krócej niż 12 lat.

Jeżeli w ramach uprawy wielogatunkowej na danym gruncie są uprawiane drzewa lub krzewy w ramach wariantów 4.1.1, 4.2, 10.1.1, 10.2, płatność ekologiczna do takiego gruntu, jest przyznawana w danym roku według stawek płatności określonych dla wariantu odpowiednio 4.2. Ekstensywne uprawy sadownicze w okresie konwersji lub 10.2.Ekstensywne uprawy sadownicze po okresie konwersji.

W przypadku uprawy roślin w ramach wariantów 4.1.1, 4.2 lub 10.1.1, 10.2, płatność ekologiczna może być przyznana za ostatni rok realizacji zobowiązania ekologicznego w ramach tych wariantów, mimo zaprzestania tej uprawy po przeprowadzeniu zbioru w tym roku, jeżeli  rolnik prowadzi produkcje rolną zgodnie z przepisami dotyczącymi rolnictwa ekoloicznego.

Rolnik realizujący zobowiązanie ekologiczne w ramach wariantów 4.1.1, 4.2 lub 10.1.1, 10.2 w 2024 roku może rozpocząć uprawę roślin w ramach pakietów 1-3,5, 7-9 lub 11 lub wariantów 4.1.2 lub 10.1.2 na całej powierzchni użytków rolnych, na których dotychczas było realizowane to zobowiązanie ekologiczne, lub na części tej powierzchni, jeżeli pomimo rozpoczęcia takiej uprawy roślin będą spełnione warunki przyznania płatności ekologicznej, a rozpoczęcie tej uprawy nie spowoduje zmiany wielkości obszaru objętego zobowiązaniem lub zmiany miejsca realizacji tego zobowiązania.

Jeżeli w trakcie realizacji pakietu 1-6 (w okresie konwersji), zostanie zakończony okres konwersji, rolnik od roku, w którym zakończył okres konwersji, realizuje odpowiednio pakiet 7-12 (po okresie konwersji).

Jeżeli w trakcie realizacji zobowiązania ekologicznego w zakresie Pakietów 1-6 (w okresie konwersji), rolnik zakończy okres konwersji, płatność ekologiczna w danym roku jest przyznawana wg stawek określonych dla odpowiednich Pakietów 7-12 (po okresie konwersji).

Pomimo stwierdzenia w trakcie realizacji zobowiązania ekologicznego w zakresie Pakietu 7-12 (po okresie konwersji), że okres konwersji nie został zakończony, płatność ekologiczna w danym roku jest przyznawana wg stawek płatności określonych dla Pakietów 7-12.

W przypadku Pakietów 1-6 (w okresie konwersji), płatność ekologiczna jest przyznawana do użytków rolnych będących w okresie konwersji, ale nie dużej niż przez 3 lata realizacji zobowiązania ekologicznego.

W przypadku, gdy okres konwersji jest dłuższy niż 3 lata - płatność ekologiczna jest przyznawana wg stawek określonych dla odpowiednich Pakietów 7-12 (po okresie konwersji).

W przypadku realizacji zobowiązania ekologicznego w ramach Pakietów 1-6 (w okresie konwersji) na gruntach rolnych, do których rolnikowi została przyznana pomoc finansowa w zakresie pakietu rolnictwo ekologiczne w ramach:

  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 174, poz. 1809, z późn. zm.) lub
  • rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Program rolnośrodowiskowy” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. Nr 33, poz. 262, z późn. zm.), lub
  • rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Program rolnośrodowiskowy” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U, poz. 361, z późn. zm.).

płatność ekologiczna do tych gruntów jest przyznawana wg stawek określonych odpowiednio dla Pakietów 7-12 (po okresie konwersji).

Wysokość płatności ekologicznej przyznawanej do gruntów, na których rolnik realizuje Pakiet 1–6, a do których została mu przyznana pomoc finansowa w ramach zakończonego zobowiązania ekologicznego, na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Rolnictwo ekologiczne” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2018 poz. 1784, z późn. zm.) jest przyznawana wg stawek określonych odpowiednio dla Pakietów 7-12 (po okresie konwersji).

Rolnik realizujący zobowiązanie ekologiczne:

  • posiada plan działalności
  • ekologicznej, który sporządza się przed upływem 25 dni od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o przyznanie pomocy, w rozumieniu przepisów o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Dz.U. z 2023 r., poz. 412), przy udziale doradcy rolnośrodowiskowego, na formularzu udostępnionym przez Agencję;
  • nie może przekształcać występujących w gospodarstwie rolnym trwałych użytków zielonych i pastwisk trwałych;
  • zachowuje występujące w gospodarstwie rolnym elementy krajobrazu rolniczego nieużytkowane rolniczo, tworzące ostoje przyrody, określone w planie działalności ekologicznej;
  • prowadzi rejestr działalności ekologicznej zawierający wykaz:
    • działań agrotechnicznych wykonywanych w ramach realizowanego pakietu lub jego wariantu, w tym zastosowania nawozów i wykonania zabiegów przy użyciu środków ochrony roślin oraz wykonania koszenia,
    • wypasów zwierząt – w przypadku prowadzenia wypasu;

- wraz z terminem ich przeprowadzenia;

  • przestrzega innych wymogów określonych dla danego pakietu lub wariantu, które są określone dla poszczególnych pakietów lub ich wariantów w załączniku nr 2 do rozporządzenia ekologicznego;
  • od 2019 roku wymogiem dodatkowym dla Pakietu 1, 2, 3, 7, 8, 9 oraz w przypadku uprawy drzew lub krzewów, o których mowa w ust.2 pkt. 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, czyli drzew w okresie owocowania lub krzewów owocujących, w ramach wariantów Pakietu 4 i Pakietu 10, wytworzenie produktu rolnictwa ekologicznego z uprawy lub roślin gatunku roślin uprawianych na danej działce rolnej, a w przypadku:
    • uprawy wielogatunkowej – wytworzenie tego produktu z każdej uprawy lub roślin każdego gatunku uprawianych w ramach takiej uprawy wielogatunkowej na danej działce rolnej;
    • uprawy rośliny dwuletniej wymienionej w załączniku nr 4 do rozporządzenia – wytworzenie tego produktu w drugim roku uprawy rośliny dwuletniej uprawianej na danej działce rolnej;
  • wymogiem dodatkowym dla Pakietu 4. i Pakietu 10. w przypadku uprawy drzew lub krzewów „nowonasadzonych” – jest wytworzenie produktu rolnictwa ekologicznego z gatunku roślin uprawnych uprawianych na danej działce rolnej, przy czym w przypadku uprawy wielogatunkowej – wytworzenie tego produktu z drzew i krzewów każdego z gatunków uprawianych w ramach takiej uprawy wielogatunkowej na danej działce rolnej, od:
  • drugiego roku od ich nasadzenia – w przypadku maliny, truskawki, poziomki i borówki brusznicy;
  • czwartego roku od ich nasadzenia – w przypadku gruszy domowej, derenia jadalnego, rokitnika zwyczajnego, pigwy pospolitej, pigwowca japońskiego, róży dzikiej, róży jabłkowatej i róży pomarszczonej;

trzeciego roku od ich nasadzenia – w przypadku innych drzew i krzewów niż wymienione w punktach 1 i 2.

Od 2020 w przypadku uprawy w ramach Pakietu 1 i 7 upraw na materiał siewny poddanie materiału siewnego ocenie polowej jest wymogiem, a nie warunkiem przyznania płatności jak dotychczas.

Od 2021 wymogiem dodatkowym w przypadku prowadzenia uprawy pomidorów, w ramach Pakietu 2 i 8, jest wykorzystanie do tej uprawy wyłącznie materiału nasadzeniowego określonego w art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. g ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie (Dz.U. z 2021 r. poz. 129 j.t.), a obsada roślin w ramach tej uprawy nie może wynosić mniej niż 20 000 szt./ha.

W przypadku, gdy rolnik jednocześnie realizuje zobowiązanie ekologiczne w ramach PROW 2014-2020 i zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne w ramach PROW 2014-2020 lub zobowiązanie ekologiczne w ramach WPR 2023-2027 lub zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne w ramach WPR 2023-2027:

  • rejestr działalności ekologicznej może być prowadzony na jednym formularzu z rejestrem działalności ekologicznej prowadzonym w ramach realizowanego przez tego rolnika zobowiązania ekologicznego w ramach WPR 2023-2027 lub z rejestrem działalności rolnośrodowiskowej prowadzonym w ramach realizowanego przez tego rolnika zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w ramach PROW 2014-2020 lub zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w ramach WPR 2023-2027

W przypadku gdy rolnik jednocześnie realizuje zobowiązanie ekologiczne w ramach PROW 2014-2020 i zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne w ramach PROW 2014-2020 lub zobowiązanie ekologiczne w ramach WPR 2023-2027 lub zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne w ramach WPR 2023-2027 plan działalności ekologicznej:

  • może być sporządzony na jednym formularzu z planem działalności rolnośrodowiskowej sporządzonym w ramach realizowanego przez tego rolnika zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w ramach PROW 2014-2020;
  • nie może być sporządzony na jednym formularzu z planem działalności ekologicznej sporządzonym w ramach realizowanego przez tego rolnika zobowiązania ekologicznego w ramach WPR 2023-2027 lub z planem działalności rolnośrodowiskowej sporządzonym w ramach realizowanego przez tego rolnika zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w ramach WPR 2023-2027.
{"register":{"columns":[]}}