Premia pielęgnacyjna i premia zalesieniowa (WPR 2023-2027) (ZGR2327K)
Premia pielęgnacyjna i premia zalesieniowa przyznawana jest rolnikowi w rozumieniu art. 3 pkt. 1 rozporządzeniem 2021/2115.
W roku 2024 premie są przyznawane do zalesień wykonanych w ramach interwencji Zalesianie gruntów rolnych WPR 2023-2027.
Premia pielęgnacyjna i premia zalesieniowa może być przyznana rolnikowi, jeżeli:
- został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstwa rolnych oraz wniosków o przyznanie płatności, który może być wykorzystany do ubiegania się o tę pomoc,
- zobowiązał się do pielęgnacji zalesień wykonanych w ramach interwencji Zalesianie gruntów rolnych – przez 5 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pierwszej premii pielęgnacyjnej,
- zobowiązał się do utrzymania zalesień wykonanych w ramach interwencji Zalesianie gruntów rolnych – przez 12 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pierwszej premii zalesieniowej.
We wniosku o przyznanie premii pielęgnacyjnej i premii zalesieniowej rolnik wskazuje granice działek rolnych, w tym niezgłoszonych do tej pomocy, oraz zaznacza:
- drzewa ustanowione pomnikami przyrody, objęte ochroną na podstawie przepisów o ochronie przyrody,
- rowy, których szerokość nie przekracza 2 m,
- oczka wodne w rozumieniu art. 4 pkt 10 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2409) o łącznej powierzchni mniejszej niż 100 m2,
- granice gruntu zalesionego,
chyba że w danym roku kalendarzowym ubiega się o przyznanie podstawowego wsparcia dochodów do celów zrównoważoności, o którym mowa w art. 16 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2021/2115.
Rolnik korzystający z premii pielęgnacyjnej i premii zalesieniowej WPR 2023-2027 zobowiązany jest do wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych określonych w planie zalesienia i prowadzenia rejestru tych zabiegów.
W celu otrzymania pomocy w ramach premii pielęgnacyjnej i zalesieniowej, rolnik składa wniosek wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego ARiMR (eWniosekPlus), w terminie od 15 marca do 1 lipca 2024 r.
Złożenie ww. wniosku po 1 lipca 2024 r., ale przed upływem ostatecznego terminu na złożenie wniosków tj. 26 lipca 2024 r., skutkować będzie zmniejszeniem o 1% kwoty należnych płatności za każdy dzień roboczy opóźnienia.
Zgłoszenia zmiany we wniosku, dokonuje się w terminie określonym do dokonywania zgłoszeń zmian we wnioskach o przyznanie pomocy, o której mowa w art. 20 pkt 1–4 ustawy o Planie Strategicznym.
Zgodnie z art. 60 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o Planie Strategicznym zmiany wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w art. 20 pkt 1–4, dokonuje się w terminie do dnia:
-
- 31 maja roku, w którym dany wniosek został złożony, przy czym zmiany można dokonać po upływie tego terminu, ale nie później niż w ostatnim dniu składania wniosku, z tym że w takim przypadku na podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy za każdy dzień opóźnienia, nie licząc dni ustawowo wolnych od pracy oraz sobót, nakłada się karę w wysokości 1% pomocy przysługującej w związku z tą zmianą;
- 15 września roku, w którym został złożony ten wniosek – w przypadku gdy Agencja poinformowała beneficjenta o nieprawidłowościach wykrytych w ramach kontroli administracyjnych lub systemu monitorowania obszarów zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 2022/1173.
Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 maja 2024 r. w sprawie określenia dłuższego terminu składania wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 oraz zgłaszania zmian do tych wniosków w 2024 r. (Dz. U. poz. 723) w 2024 zmiany wniosków o przyznanie pomocy, o której mowa w art. 20 pkt 1–4 ustawy, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 60 ust. 2 pkt 2 ustawy, dokonuje się w terminie do dnia 16 lipca, a z zastosowaniem kary, o której mowa w art. 60 ust. 2 pkt 1 ustawy – do dnia 26 lipca.
Zmianę do wniosku bez zastosowania zmniejszeń płatności, rolnik ma prawo z własnej inicjatywy złożyć do dnia 16 lipca 2024 r.
Złożenie zmiany do Wniosku o przyznanie płatności lub załącznika do wniosku po dniu 16 lipca 2024 r. skutkuje pomniejszeniem kwoty płatności do dodanych powierzchni, a ostatnim dniem na złożenie zmiany do Wniosku o przyznanie płatności jest 26 lipca 2024 r.
Wniosek rozpatrywany jest jedynie w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony oraz złożony w terminie do dnia 26 lipca 2024 r. oraz na podstawie dołączonych do niego prawidłowych dokumentów.
Jeżeli od dnia 2 lipca 2024 r. do dnia 26 lipca 2024 r. rolnik po raz pierwszy deklaruje w formularzu wniosku o przyznanie płatności nowy schemat pomocowy (po raz pierwszy zaznacza checkbox wskazujący, że ubiega się o nowe płatności, które nie były wskazane we wniosku o przyznanie płatności), taką deklarację należy traktować jak złożenie nowego wniosku dla tego schematu pomocowego (oznacza to, że dla wniosku złożonego w terminie od 2 lipca 2024 r. do dnia 26 lipca 2024 r. naliczane są sankcje terminowe).
Zmianę do Wniosku o przyznanie płatności składa się także w odpowiedzi na Wezwanie do usunięcia braków we wniosku o przyznanie płatności. Zmiana oraz dodanie załączników od dnia 2 lipca do dnia 26 lipca 2024 r. skutkuje pomniejszeniem płatności (w części, której dotyczyła) o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia.
W przypadku złożenia zmiany do wniosku w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia braków formalnych, po dniu 26 lipca 2024 r., przedmiotowa zmiana nie będzie uwzględniana w obsługiwanej sprawie.
Wycofanie części wniosku – art. 60 ust. 3 ustawy o Planie Strategicznym:
Wnioskodawca może całkowicie lub częściowo wycofać wniosek o przyznanie pomocy, o której mowa w art. 20 pkt 1–4, nie później niż do dnia wydania decyzji w sprawie o przyznanie pomocy, o której mowa w art. 20 pkt 1–4, z tym że wycofanie nie jest możliwe jeżeli:
1) dotyczy części wniosku, w której wykryto nieprawidłowości;
2) wnioskodawca został poinformowany o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu.
Rolnik może w każdym momencie, złożyć formularz wycofania części wniosku o przyznanie płatności na rok 2024 obejmujący wycofanie pojedynczych działek ewidencyjnych lub działek rolnych zadeklarowanych we wniosku o przyznanie premii pielęgnacyjnej i premii zalesieniowej. Uwzględnienie wycofania części wniosku jest możliwe o ile do wycofanych powierzchni nie stwierdzono nieprawidłowości mających wpływ na zastosowanie kar administracyjnych lub o ile wnioskodawca nie został poinformowany o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu.
Formularz wycofania części Wniosku o przyznanie płatności składa się w aplikacji eWniosekPlus (aplikacja rejestruje dokument jako zmianę do wniosku).
Rolnik może w każdym momencie, złożyć formularz wycofania wniosku o przyznanie pierwszej premii pielęgnacyjnej i zalesieniowej do gruntów z sukcesją naturalną na rok 2024 obejmujący wycofanie wszystkich działek ewidencyjnych lub działek rolnych zadeklarowanych we wniosku o przyznanie premii pielęgnacyjnej i premii zalesieniowej. Uwzględnienie wycofania całego wniosku jest możliwe o ile nie stwierdzono nieprawidłowości.
Zgodnie z art. 60 ust. 4 ustawy o Planie Strategicznym termin złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w art. 20 pkt 1–4, oraz termin dokonania zmiany albo wycofania tego wniosku nie podlegają przywróceniu.