W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi z 5 listopada 2015 r. - Modernizacja gospodarstw rolnych

05.11.2015

1.  Jak należy wyliczać stan średni zwierząt, w tym wielkość ekonomiczną (SO) gospodarstwa, gdy rolnik (np. młody rolnik) dopiero rozpoczyna produkcję, np. przejął na 2 mies. przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy gospodarstwo ojca albo urządza swoje gospodarstwo z dwóch różnych gospodarstw i nie składał wniosku o płatności bezpośrednie do przejętych gruntów.

W takim przypadku można uwzględnić produkcję poprzednika z roku składania wniosku o przyznanie pomocy. Wyliczając wielkość ekonomiczną z produkcji roślinnej, jeśli podmiot ubiegający się o wsparcie nie złożył w danym roku wniosku o płatności bezpośrednie do przejętych gruntów, należy uwzględnić grunty wchodzące w skład gospodarstwa w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o których mowa w przepisie § 6 ust. 3 lit. a-d Rozporządzenia MRiRW z dnia 21.08.2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu "Modernizacja gospodarstw rolnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020  (Dz.U., poz 1371) tj.:

  • stanowiące przedmiot własności tego rolnika;
  • oddane w użytkowanie wieczyste temu rolnikowi;
  • które są dzierżawione przez tego rolnika z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub od jednostek samorządu terytorialnego, na podstawie umowy dzierżawy zawartej na czas nieoznaczony albo na okres co najmniej 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy;
  • które są dzierżawione przez tego rolnika od podmiotów innych niż wymienione w pkt 3, jeżeli umowa dzierżawy została zawarta:

           a)     w formie aktu notarialnego albo z datą pewną, oraz
           b)     na okres co najmniej 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy;

W tej kwestii istotne jest również, ze względu na nie składanie wniosku obszarowego w 2015 roku, udowodnienie rodzaju i wielkości produkcji roślin jednorocznych w jego gospodarstwie (jeśli dotyczy), celem potwierdzenia wielkości SO. Jeżeli poprzednik składał wniosek obszarowy i podlegał dywersyfikacji, ARiMR zweryfikuje rodzaj upraw, jakie były na przejętych gruntach - w takiej sytuacji ubiegający się o wsparcie nie przedstawia żadnych dodatkowych dokumentów z tym związanych.

W sytuacji, gdy poprzednik nie podlegał w 2015 roku dywersyfikacji, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy ma obowiązek udokumentowania rodzaju i wielkość produkcji roślinnej, o czym jest mowa w § 35 pkt. 3 ww. Rozporządzenia w przejętym gospodarstwie w roku, w którym przypada dzień rozpoczęcia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, np. na podstawie faktur wystawionych na poprzednika, pozwalających z całą pewnością potwierdzić, w tym przy wykorzystaniu innych mechanizmów kontroli, iż wielkość ekonomiczna gospodarstwa podmiotu ubiegającego się o wsparcie jest nie mniejsza niż 10 tys. (za wyjątkiem osób ubiegających się wspólnie o wsparcie) i nie większa niż 200 tys. euro.

Udokumentowanie uzyskania przychodu ze sprzedaży produktów rolnych w wysokości 5 tys. zł, o którym jest mowa w przepisie § 2 ust. 3 ww. Rozporządzenia jest obligatoryjne i dotyczy podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, tak więc nie ma możliwości odstąpienia w opisanym przypadku od konieczności dokumentowania tego warunku przez wnioskodawcę.

 

2. Czy możliwe jest uzyskanie wsparcia jedynie na zakup samego wyposażenia (niezbędny sprzęt oraz urządzenia) chlewni/ obory /magazynu paszowego w obszarach A-C.

Zgodnie z przepisem § 7 ust. 3 Rozporządzenia  MRiRW z dnia 21.08.2015 r.(Dz.U., poz 1371), w przypadku operacji realizowanej w obszarach, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a–c, pomoc przyznaje się w formie refundacji części kosztów związanych bezpośrednio z:

  • budową, modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażaniem, lub
  • adaptacją innych istniejących w gospodarstwie budynków na budynki inwentarskie, w tym ich wyposażaniem, lub
  • budową lub modernizacją magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, w tym ich wyposażaniem, oraz kosztów ogólnych.

W związku z tym, w każdym przypadku, gdy Wnioskodawca rozważa zakup wyposażenia budynku, konieczne jest ustalenie, czy w danym przypadku operacja dotyczy:

  • budowy - np. wykonania obiektu budowlanego w określonym miejscu,
  • modernizacji budynku - np. przebudowy obiektu budowlanego bądź przystosowaniu budynku do innego przeznaczenia albo nowej funkcji, jego ulepszenie (unowocześnienie) i usprawnienia,
  • adaptacji budynku - przystosowania budynku do innego użytkowania niż był przeznaczony.

Kategorie "budowa", "modernizacja", "adaptacja" użyte w tym przepisie świadczą o efekcie jaki ma być osiągnięty w związku z inwestowaniem w dany budynek.

Jednocześnie należy pamiętać, że obszary A-C nakierowane są na rozwój produkcji zwierzęcej i operacja, oprócz zapewnienia odpowiedniego wzrostu GVA w gospodarstwie, ma również przyczynić się do wzrostu określonej  produkcji – w tym kontekście również istotny jest zakres operacji, tj. czy przyczynia się do osiągnięcia celu, przy założeniu, że operacja jako całość spełnia pozostałe wymagania określone w przepisach.

Mając powyższe na uwadze można więc finansować zakup wyposażenia budynku inwentarskiego w elementy, które przykładowo są nieodłącznym elementem budowy i są uwzględnione w dokumentacji technicznej projektu budowlanego. Zaliczyć należy tu szereg elementów takich jak: wygrodzenia, przegrody, podłogi, posadzki, ogrzewanie budynku, kanały wentylacyjne czy ciągi technologiczne (korytarze przepędowe, gnojowe, paszowe) w zależności od typu budynku i systemu utrzymania.

Można również finansować operację zawierającą elementy związane np. z modernizacją budynku: tj. zakup i instalacja wyposażenia w postaci zaawansowanych linii technologicznych służących produkcji, system pojenia, automaty paszowe, wentylatory mechaniczne, wygrodzenia niewymagające zamontowania na stałe, nie ujęte w dokumentacji technicznej projektu budowlanego oraz dojarki, schładzalniki, automaty do pasz treściwych, zgarniacze obornika, roboty do czyszczenia rusztów, wóz paszowy, których obecność w danym budynku, w którym prowadzona jest lub będzie określona produkcja zwierzęca wspierana w ramach danego obszaru jest niezbędna.

Nie można natomiast uznać zakupu np. wózka widłowego, jako elementu spełniającego założenia wynikające z § 7 ust. 3 ww. Rozporządzenia (przepisu który reguluje zakres kosztów podlegających finansowaniu w tzw. obszarach A, B, C) oraz urządzeń, których przeznaczenie służy również innemu zastosowaniu niż wspieranej produkcji np. zakup ładowarki teleskopowej, prasy i owijarki do balotu. Należy przy tym pamiętać, że nie można w tym typie operacji dofinansować prostych inwestycji odtworzeniowych.

Tak więc możliwe jest dokonanie zakupu wyposażenia budynków inwentarskich w ramach operacji realizowanej w obszarach A, B i C jeśli Wnioskodawca uwzględni warunek powiązania kosztów operacji bezpośrednio z budową, adaptacją lub modernizacją budynków i będzie obejmować koszty kwalifikowalne z tym związane.

 

3. Czy w naborze wniosków obejmujących obszar A, B, C można także zakupić maszyny polowe?

Uwzględniając ustalenie przedstawione w pkt. 2 w ramach obszarów A-C nie ma możliwości zakupu maszyn i urządzeń do prac polowych.

 

4. Czy możliwe jest i w jakim obszarze zakup samej instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na budynku inwentarskim?

Zakup instalacji fotowoltaicznej może stanowić koszt kwalifikowalny w typie operacji "Modernizacja gospodarstw rolnych" jedynie w sytuacji gdy wyprodukowana energia elektryczna będzie zużywana na potrzeby działalności rolniczej.
Inwestycja taka jest możliwa w obszarze D oraz w obszarach A-C, jeśli będzie stanowiła np. element modernizacji budynku inwentarskiego oraz pozostałe warunki dotyczące m.in. osiągnięcia celu i wzrostu GVA zostaną zachowane.

 

5. Zgodnie z treścią § 7 ust. 3 Rozporządzenia  MRiRW z dnia 21.08.2015 r.(Dz.U., poz 1371), w przypadku operacji realizowanej w obszarach, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a–c, pomoc przyznaje się w formie refundacji części kosztów związanych bezpośrednio z budową, modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażaniem, lub adaptacją innych istniejących w gospodarstwie budynków na budynki inwentarskie, w tym ich wyposażaniem, lub budową lub modernizacją magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, w tym ich wyposażaniem, oraz kosztów ogólnych. Czy zatem koszty, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt. 5 ww. Rozporządzenia, tj. koszty instalacji lub budowy budynków lub budowli, zakupu maszyn lub urządzeń służących ochronie środowiska, w tym do składowania odchodów zwierzęcych lub odpadów, mycia lub czyszczenia sprzętu, oczyszczania ścieków powstających w wyniku prowadzonej działalności rolniczej lub służących poprawie warunków utrzymania zwierząt lub poprawie higieny produkcji będą mogły być finansowane tylko w ramach naboru dla sektora d.

Jeśli koszty wymienione w § 9 ust. 1 pkt. 5 ww. Rozporządzenia będą stanowiły element adaptacji innych istniejących w gospodarstwie budynków na budynki inwentarskie, w tym ich wyposażania lub będą związane z budową lub modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażania, koszty przykładowo budowli, lub urządzeń służących ochronie środowiska, w tym do składowania odchodów zwierzęcych, mogą stanowić koszt kwalifikowalny w obszarach A-C przy założeniu, że są związane z kierunkiem produkcji wspieranej w danym obszarze i operacja jako całość spełnia pozostałe wymagania określone w przepisach w tym dotyczące osiągnięcia celu i wzrostu GVA.

 

6. Czy na realizację operacji w obszarze D, obejmującej w jednym wniosku o przyznanie pomocy zarówno zakup maszyn do prac polowych i budowę budynku inwentarskiego, można przyznać pomoc do wysokości 500 tys. zł. 

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia MRiRW z dnia 21.08.2015 r.(Dz.U., poz 1371), pomoc przyznaje się i wypłaca do wysokości limitu, który w okresie realizacji programu wynosi maksymalnie:
1)     500 tys. zł, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,
2)     200 tys. zł - w przypadku operacji obejmującej inwestycje niezwiązane bezpośrednio z budową, modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażaniem, lub adaptacją innych istniejących w gospodarstwie budynków na budynki inwentarskie, w tym ich wyposażaniem, lub budową lub modernizacją magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, w tym ich wyposażaniem,
3)     900 tys. zł - w przypadku operacji realizowanej w obszarze, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a

  • na jednego beneficjenta i na jedno gospodarstwo.

Tak więc w przypadku realizacji operacji w obszarze D, obejmującej inwestycje związane bezpośrednio z budową, modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażanie, lub adaptacji innych istniejących w gospodarstwie budynków na budynki inwentarskie, w tym ich wyposażanie, lub budowy lub modernizacji magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, w tym ich wyposażanie pomoc będzie przyznawana do wysokości limitu 500 tys. zł.
W przeciwnej sytuacji pomoc będzie przyznana do wysokości 200 tys. zł.
Przykładowo, jeśli we wniosku o przyznanie pomocy w ramach obszaru D Wnioskodawca będzie ubiegał się o sfinansowanie zakupu maszyn do prac polowych za 400 tys. zł i budowę budynku inwentarskiego za 600 tys., to przy dofinansowaniu 50% będzie przysługiwała mu pomoc w wysokości maksymalnie 500 tys. zł, z czego na maszyny będzie przypadała kwota 200 tys., a na inwestycje dotyczące budowy budynków inwentarskich kwota 300 tys. zł.

 

7. Czy w gospodarstwie posiadającym już w roku bazowym 50 loch lub 25 krów mlecznych lub więcej także trzeba w wyniku realizacji operacji zwiększyć liczbę loch/krów? 

Dopuszcza się możliwość przyjęcia do realizacji operacji, w wyniku której nie następuje zwiększenie obsady zwierząt w gospodarstwie, jeśli osiągnięto minimalną ich wielkość w roku składania wniosku o przyznanie pomocy, określoną w przepisach: tj. 50 loch, 25 krów mlecznych, jeśli w inny sposób rolnik wykaże osiągnięcie celu operacji dot. rozwoju produkcji (np. w wyniku zwiększenia wydajności).

 

8. Czy jest wymagana liczba zwierząt odnośnie roku wyjściowego - bazowego ubiegając się o wsparcie w obszarach A-C?

Warunkiem ubiegania się o wsparcie w obszarach A-C jest m.in. posiadanie odpowiedniej wielkości ekonomicznej - nie mniejszej niż 10 tys. euro (za wyjątkiem osób wspólnie wnioskujących) i nie większej niż 200 tys. euro, którą wylicza się z prowadzonej w gospodarstwie: produkcji roślinnej i zwierzęcej, w tym działów specjalnych.
Jednocześnie w przypadku realizacji operacji w obszarze B, Rozporządzenie MRiRW z dnia 21.08.2015 r.(Dz.U., poz 1371), określa liczbę zwierząt, która ma być utrzymywana w gospodarstwie, aby mogła zostać przyznana pomoc, uzależniając ją m.in. od spełniania definicji młodego rolnika.
Pomoc w obszarze B może być bowiem przyznana, jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa jest nie większa niż 200 tys. euro i:
1)    w gospodarstwie jest utrzymywane co najmniej 25 krów mlecznych, albo
2)    w gospodarstwie jest utrzymywane co najmniej 15 krów mlecznych i w wyniku realizacji operacji, do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, liczba krów mlecznych wzrośnie do co najmniej 25, jak również
3)    w gospodarstwie jest utrzymywane mniej niż 15 krów mlecznych albo nie są utrzymywane żadne krowy mleczne i w wyniku realizacji operacji, do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, liczba krów mlecznych wyniesie co najmniej 25, a wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi co najmniej 10 tys. euro w przypadku gdy operacja jest realizowana przez "młodego rolnika".
Za młodego rolnika uważa się natomiast osobę fizyczną, która w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy ma nie więcej niż 40 lat, rozpoczęła prowadzenie gospodarstwa jako kierujący w rozumieniu § 3 ust. 3 ww. Rozporządzenia MRiRW z dnia 13 lipca 2015 r. (Dz. U. poz. 982), nie wcześniej niż 5 lat przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy oraz posiada kwalifikacje zawodowe określone w tym rozporządzeniu.
Jednocześnie dla obszaru A i C rozporządzenie nie określa minimalnej wielkości zwierząt w okresie wyjściowym, przy czym dla obszaru A określono minimalną liczbę loch (co najmniej 50) oraz w obszarze B wzrost liczby krów mlecznych do co najmniej 25, jakie mają zostać osiągnięte w gospodarstwie w wyniku realizacji operacji.
Należy mieć również na uwadze, iż liczba zwierząt w gospodarstwie, jaka będzie miała miejsce w wyniku realizacji operacji, w tym wzrost średniej rocznej ich liczby w stadzie, stanowią kryteria wyboru operacji w obszarach A, B i C.
Można więc przyjąć, iż osoba dopiero zamierzająca rozpocząć produkcję żywca lub produkcję prosiąt może również ubiegać się o wsparcie w ramach obszaru A i C. Może również ubiegać się o wsparcie w obszarze B w przypadku, gdy nie ma zwierząt w gospodarstwie, o ile spełnia definicję młodego rolnika.

 

9. Czy we wszystkich obszarach: a,b,c,d  rolnik będzie musiał wykazać wzrost GVA o minimum 10%?

Realizacja operacji musi doprowadzić do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), co najmniej o 10% w odniesieniu do roku, w którym przypada dzień rozpoczęcia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, w którym został złożony dany wniosek, w okresie 5 lat od dnia przyznania pomocy, we wszystkich gospodarstwach rolnych, które ubiegają się o wsparcie w ramach poddziałania ‘Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 na operacje typu "Modernizacja gospodarstw rolnych".

 

10. ARiMR tylko jednokrotnie wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku podczas wnioskowania o przyznanie pomocy. Czy wnioskodawca ma możliwość wydłużenia tego terminu?

W trakcie oceny wniosku o przyznanie pomocy nie ma możliwości wydłużenia terminu na uzupełnienie / poprawę wniosku. Rozporządzenie MRiRW z dnia 21.08.2015 r. (Dz. U. poz. 1371) nie przewiduje takiej możliwości.

 

11. Czy magazynem paszowym są także silosy zbożowe oraz silosy przejazdowe na kiszonkę?

Za magazyn paszowy, o którym mowa w § 7 ust. 3 Rozporządzenia MRiRW z dnia 21.08.2015 r. (Dz. U., poz. 1371) uznaje się silos na pasze treściwe oraz silosy kiszonkowe (silosy przejazdowe jedno- i wielokomorowe oraz silosy płaskie (płyty betonowe), inaczej silosy poziome) w gospodarstwie, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, o pojemności adekwatnej do prowadzonej/ planowanej produkcji zwierzęcej.

 

12. Czy można udokumentować "cele zarobkowe" prowadząc np. sprzedaż zboża umową kupna-sprzedaży?

Przepisy Rozporządzenia  MRiRW z dnia 21.08.2015 r.(Dz.U., poz 1371) zawierają katalog zamknięty sposobów dokumentowania prowadzenia działalności w celach zarobkowych. Uznaje się, że rolnik będący osobą fizyczną prowadzi działalność rolniczą w celach zarobkowych, jeżeli w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie pomocy uzyskał przychód ze sprzedaży produktów rolnych w wysokości co najmniej 5 tys. zł, udokumentowany fakturą VAT lub fakturą VAT RR, lub wydrukiem paragonu fiskalnego kas rejestrujących, lub dokumentacją podatkową podatku dochodowego od osób fizycznych.
Nie ma więc możliwości wykazania uzyskania przychodu ze sprzedaży produktów rolnych na podstawie wyłącznie umowy kupna-sprzedaży.


 

13. Czy możliwe jest uzyskanie wsparcia na budowę chlewni w obszarze A, w sytuacji gdy w projekcie budowlanym jak również w kosztorysie inwestorskim  są ujęte koszty  zarówno dotyczące stanowisk dla loch, prosiąt jak i pozostałych grup wiekowych (warchlaki, tuczniki)? Jeśli wsparciu podlegają  jedynie budynki dla produkcji prosiąt, czy i jak wydzielić koszty tylko dla tej produkcji?

Możliwa jest w obszarze A (rozwój produkcji prosiąt) inwestycja dotycząca powiększenia produkcji prosiąt. W związku z powyższym należy dokonać wydzielenia kosztów kwalifikowalnych dotyczących produkcji prosiąt z całego kosztorysu. Wydzielenia kosztów należy dokonać w oparciu o dokumentację projektową.
W związku z tym, aby uzyskać wsparcie na całą inwestycję objętą projektem najlepiej będzie złożyć wniosek o przyznanie pomocy w ramach obszaru D, gdzie nie będzie konieczności wydzielania kosztów, a taka operacja będzie promowana dodatkowymi punktami.
Przypominamy jednak, że nabór wniosków w dniach 19 października - 17 listopada 2015 r. będzie dotyczył wyłącznie obszarów A, B i C.

 

14. Czy w przypadku budowy/moderacji budynku inwentarskiego realizowanej w obszarze D limit pomocy wynosi  500 tyś?

Tak. W obszarze D w takim przypadku limit pomocy wynosi 500 tys. Z zastrzeżeniem, że 200 tys. zł w przypadku operacji obejmującej inwestycje niezwiązane bezpośrednio z budową, modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażaniem, lub adaptacją innych istniejących w gospodarstwie budynków na budynki inwentarskie, w tym ich wyposażaniem, lub budową lub modernizacją magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, w tym ich wyposażaniem.
Przypominamy jednak, że nabór wniosków w dniach 19 października - 17 listopada 2015 r. będzie dotyczył wyłącznie obszarów A, B i C.

 

15. Czy budowa silosu na kukurydzę na ziarno jest kosztem kwalifikowalnym w obszarze A? 

Silos na kukurydzę będącą paszą dla loch może być kosztem kwalifikowalnym w obszarze A. Zgodnie bowiem z przepisem § 7 ust. 3 Rozporządzenia MRiRW z dnia 21.08.2015 r. (Dz. U., poz. 1371) pomoc przyznaje się w formie refundacji części kosztów związanych bezpośrednio z  budową lub modernizacją magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, w tym ich wyposażaniem o pojemności adekwatnej do liczby zwierząt w gospodarstwie.

 

16. Wnioskodawca posiada projekt i decyzję "Rozbudowa budynku przeznaczonego na hodowlę bydła mięsnego". Wnioskodawca chce złożyć wniosek z obszaru C. Czy zwierzęta mogą pochodzić z cyklu otwartego? Wnioskodawca nie ma krów mamek i nie będzie miał punktów za to, ale minimum punktowe osiągnie za wiek i inwestycje dotyczące ochrony środowiska i klimatu. 

Taka inwestycja jest możliwa z obszaru C.

 

17.  Wnioskodawca planuje budowę obory na bydło mleczne i mięsne jako jeden budynek inwentarski, stado podstawowe krów mlecznych i krów mamek.  Z jakiego obszaru może skorzystać (B czy C). Koszty kwalifikowane wyższe dotyczą obszaru B (wyposażenie w halę udojową, schładzalniki i inne urządzenia).

W takim przypadku jeżeli Wnioskodawca chce wybudować budynek inwentarski w obszarze B to kosztem kwalifikowalnym może być tylko część obory, która będzie wykorzystywana na potrzeby produkcji mleka, a nie cała. Analogicznie byłoby z realizacją operacji składając wniosek w obszarze C. Aby uzyskać wsparcie na całą operację, można rozważyć złożenie w przyszłości wniosku o przyznanie pomocy w ramach obszaru D.

 

18. Czy budując budynek inwentarski w obszarze przykładowo C pomoc otrzyma każda z osób wspólnie wnioskujących do górnej granicy limitu, czy też limit pomocy jest jeden?

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 Rozporządzenia MRiRW z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz.U., poz. 1371) pomoc przyznaje się i wypłaca do wysokości limitu, który w okresie realizacji programu wynosi maksymalnie, na jednego beneficjenta i na jedno gospodarstwo:
1)     500 tys. zł, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,
2)     200 tys. zł - w przypadku operacji obejmującej inwestycje niezwiązane bezpośrednio z budową, modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażaniem, lub adaptacją innych istniejących w gospodarstwie budynków na budynki inwentarskie, w tym ich wyposażaniem, lub budową lub modernizacją magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, w tym ich wyposażaniem,
3)     900 tys. zł - w przypadku operacji realizowanej w obszarze, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a (rozwój produkcji prosiąt)

Jednocześnie w przypadku osób wspólnie wnioskujących, pomoc przyznaje się każdej z tych osób, w wysokości uzasadnionej zakresem prac wykonywanych przez każdą z nich przy użyciu przedmiotu operacji stanowiącego współwłasność, uwzględniającego zasoby i potrzeby gospodarstw każdej z tych osób. W przypadku wniosku o przyznanie pomocy składanego przez osoby wspólnie wnioskujące kwotę wnioskowanej pomocy podaje się dla każdej z tych osób z uwzględnieniem zakresu prac wykonywanych przez każdą z tych osób.

Zatem w przypadku operacji realizowanych przez osoby wspólnie wnioskujące istnieje możliwość uzyskania wsparcia do ww. limitów przez każdą z osób wspólnie wnioskujących, pod warunkiem że są odrębnymi podmiotami i prowadzą odrębne gospodarstwa.

Jeśli więc przedmiotem operacji jest np. budowa budynku inwentarskiego np. w obszarze C przez dwie osoby wspólnie wnioskujące, każdy z nich może ubiegać się o wsparcie do wysokości 500 tys. zł, o ile znajdzie to odzwierciedlenie w ww. użyciu przedmiotu operacji, kwocie netto budowy z uwzględnieniem poziomu dofinansowania (do 60%).

 

19. Czy wyprodukowane w chlewni wybudowanej w ramach obszaru  A (rozwój produkcji prosiąt) prosięta trzeba sprzedawać, czy można je odchowywać we własnym gospodarstwie i sprzedawać jako tuczniki?

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia  MRiRW z dnia 21.08.2015 r.(Dz.U., poz 1371), pomoc może być przyznana między innymi na operację zapewniającą poprawę ogólnych wyników gospodarstwa w obszarze rozwój produkcji prosiąt. W wyniku realizacji operacji w tym obszarze musi nastąpić w gospodarstwie wzrost liczby loch, do co najmniej 50. Należy pamiętać, że pomoc może być przyznana na operację, której realizacja przyczyni się do poprawy ogólnych wyników gospodarstwa. Uznaje się, że operacja przyczynia się do poprawy ogólnych wyników gospodarstwa, jeżeli ma na celu poprawę konkurencyjności i zwiększenie rentowności gospodarstwa oraz doprowadzi do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), co najmniej o 10% w odniesieniu do roku, w którym przypada dzień rozpoczęcia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, w którym został złożony dany wniosek, w okresie 5 lat od dnia przyznania pomocy. W tym obszarze pomoc przyznaje się w formie refundacji części kosztów związanych bezpośrednio z budową, modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażaniem, lub adaptacją innych istniejących w gospodarstwie budynków na budynki inwentarskie, w tym ich wyposażaniem, lub budową lub modernizacją magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, w tym ich wyposażaniem, oraz kosztów ogólnych.
W ww. rozporządzeniu brak jest zapisów obligujących podmioty uzyskujące wsparcie z ww. obszaru do przeznaczania na sprzedaż prosiąt. W związku z powyższym prosięta mogą być dalej tuczone w gospodarstwie i sprzedawane jako tuczniki.
Należy pamiętać, że do kosztów kwalifikowalnych mogą być zaliczone jedynie koszty dotyczące inwestycji związanych z lochami i prosiętami.

 

20. Jeśli inwestycja ma być realizowana wspólnie to, co z tytułem prawnym do nieruchomości? Czy może być na działce jednej z osób wspólnie wnioskujących, a reszta wydzierżawia odpowiednie części wynikające z przypadającego udziału?

Zgodnie § 7 ust 2 pkt 10 Rozporządzenia MRiRW z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz. U., poz. 1371) kosztu kwalifikowalnego nie może stanowić inwestycja budowlana w rozumieniu przepisów prawa budowlanego oraz inwestycja związana z zakładaniem sadów lub plantacji krzewów owocowych, gatunków owocujących efektywnie dłużej niż 5 lat, inna niż położona na gruntach stanowiących własność lub współwłasność podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub przedmiot użytkowania wieczystego lub dzierżawy z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub od jednostek samorządu terytorialnego.
Każda z osób wspólnie wnioskujących musi posiadać tytuł prawny do gruntu, na którym ma być realizowana inwestycja budowlana lub zakładany sad, w którym uwidoczniona jest jako współwłaściciel tej nieruchomości. Mogą również przedstawić umowę dzierżawy z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub od jednostek samorządu terytorialnego, w której uwidocznieni są wszyscy wspólnie ubiegający się o wsparcie rolnicy.

 

21. Czy ładowarkę teleskopową do usuwania obornika z obory można zakwalifikować jako wyposażenie obory?

Mając na uwadze ww. przepis § 7 ust. 3 Rozporządzenia  MRiRW z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz.U., poz. 1371), nie można uznać zakupu ładowarki teleskopowej, jako elementu spełniającego założenia wynikające z ww. przepisu Rozporządzenia. Nie wspiera się bowiem zakupu urządzeń, których przeznaczenie może służyć również innemu zastosowaniu w gospodarstwie niż wspieranej produkcji.

 

22. Przy wnioskach wspólnie wnioskujących jedna z osób ma przekroczone 40 lat, pozostałe wiek do 40 lat, czy przyznane będą punkty za wiek (3 pkt)?

W przypadku operacji realizowanej przez osoby wspólnie wnioskujące, punkty przyznaje się w wysokości średniej arytmetycznej z liczby punktów przysługujących indywidualnie tym osobom z tym, że za inwestycje służące ochronie środowiska lub zapobieganiu zmianie klimatu punkty przyznaje się dla całej operacji.
Tak więc osoby, które nie przekroczyły wieku 40 lat, będą miały przyznane po 3 pkt, natomiast osobie, która przekroczyła wiek 40 lat, nie zostaną przyznane punkty za to kryterium. Z tak przysługujących im indywidualnie punktów zostanie wyliczona średnia arytmetyczna za to kryterium.

 

23. Czy należy nadać punkty w zakresie ochrony środowiska i klimatu np. za dojarnię rybia ość np. 2x7, 2x9, która nie została wskazana w załączniku do Rozporządzenia i analogicznie w odniesieniu do pozostałych rodzajów inwestycji, w których wskazano oznaczenia typów, poj. (np. dojarnie, wozy paszowe)?

Wykaz rodzajów inwestycji służących ochronie środowiska lub zapobieganiu zmianie klimatu, a także sposób przyznawania punktów, jest określony w załączniku do Rozporządzenia i jest to katalog zamknięty w odniesieniu do poszczególnych rodzajów inwestycji. Wyjątek stanowią niektóre typy inwestycji, jak dojarnie i wozy paszowe, gdzie w załączniku do Rozporządzenia wskazano wielkości dojarń i pojemności wozów paszowych praktycznie najczęściej stosowanych. Mogą znaleźć się jednak przypadki wymagające innych rozwiązań i takie rozwiązania można też pozytywnie ocenić w operacjach, jako służące ochronie środowiska lub zapobieganiu zmianie klimatu (przykład dojarnia "rybia ość" 2x7).

 

24. Czy budowle mogą znajdować się tylko i wyłącznie na gruncie własnym, czy mogą być na gruncie dzierżawionym?

Ubiegając się o wsparcie należy spełniać szereg warunków, w tym dotyczących posiadania gospodarstwa. Posiadanie gospodarstwa obejmuje posiadanie samoistne i zależne (np. dzierżawa gruntów i budynków).
Natomiast realizacja inwestycji budowlanych w rozumieniu przepisów prawa budowlanego w typie operacji "Modernizacja gospodarstw rolnych" może mieć miejsce tylko, w myśl przepisu § 7 ust. 2
pkt. 10 Rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz. U., poz. 1371) na gruntach stanowiących:

  • własność lub współwłasność podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, lub
  • przedmiot użytkowania wieczystego lub dzierżawy z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub od jednostek samorządu terytorialnego.

Dokumentacja budowlana musi być wystawiona na osobę składającą wniosek.

 

25. Czy ubiegając się o wsparcie w typie operacji „Modernizacja …” należy udokumentować każdorazowo posiadane kwalifikacje zawodowe?

Ubiegając się o wsparcie w typie operacji "Modernizacja …" posiadane kwalifikacje zawodowe zobowiązany jest dokumentować tylko rolnik, który spełnia definicję młodego rolnika, który wnioskuje o podwyższony poziom dofinansowania lub ubiegając się o wsparcie w obszarze B, posiada w gospodarstwie mniej niż 15 krów.
Z kolei za młodego rolnika uznaje się osobę fizyczną, która w dniu złożenia wniosku
o przyznanie pomocy:

  • ma nie więcej niż 40 lat,
  • rozpoczęła prowadzenie gospodarstwa, jako kierujący w rozumieniu § 3 ust. 3 rozporządzenia MRiRW z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Premie dla młodych rolników” w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 982, z późn. zm.), nie wcześniej niż 5 lat przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy, oraz
  • posiada kwalifikacje zawodowe określone w tym Rozporządzeniu.

Łączne spełnianie ww. kryteriów uprawnia podmiot do ubiegania się o podwyższony o 10% poziom pomocy oraz w przypadku ubiegania się o przyznanie pomocy w obszarze rozwój produkcji mleka (tzw. obszarze B) do nieposiadania bydła mlecznego w gospodarstwie w chwili ubiegania się o wsparcie.
Pozostałe osoby ubiegające się o wsparcie nie są zobligowane do przedstawiania dokumentów dotyczących wykształcenia i stażu pracy w gospodarstwie rolnym.

 

26. W maju 2015 roku otrzymałem premię dla młodego rolnika i złożyłem po raz pierwszy wniosek o płatności bezpośrednie, do którego jeszcze w tym roku nie otrzymałem decyzji o przyznaniu płatności. Czy mogę składać wniosek w październikowo-listopadowym naborze?

Ubiegając się o wsparcie w typie operacji „Modernizacja gospodarstw rolnych” PROW 2014-2020, w przypadku gdy wnioskodawca nie otrzymał płatności w bieżącym roku, a w roku zeszłym o takie płatności się jeszcze nie ubiegał, wykazuje wielkość ekonomiczną gospodarstwa oraz powierzchnię gospodarstwa w oparciu o grunty wchodzące w skład gospodarstwa w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy:

  • stanowiące przedmiot własności tego rolnika;
  • oddane w użytkowanie wieczyste temu rolnikowi;
  • które są dzierżawione przez tego rolnika z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub od jednostek samorządu terytorialnego, na podstawie umowy dzierżawy zawartej na czas nieoznaczony albo na okres co najmniej 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy;
  • które są dzierżawione przez tego rolnika od podmiotów innych niż ww. wymienione, jeżeli umowa dzierżawy została zawarta:

a) w formie aktu notarialnego albo z datą pewną, oraz
b) na okres co najmniej 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
Przy ustalaniu wielkości ekonomicznej gospodarstwa, w przypadku produkcji roślinnej, bierze się pod uwagę uprawy w plonie głównym w roku 2015.
Nie ma więc przeszkód do ubiegania się o przyznanie pomocy w 2015 roku w typie „Modernizacja gospodarstw rolnych”,  jeśli wnioskodawca nie otrzymał jeszcze  decyzji o przyznaniu płatności, jeśli może wykazać posiadanie gospodarstwa np. na podstawie tytułów własności do gruntów.

 

27. Czy korzystając z pomocy w obszarze C produkując bydło mięsne mogę kupować cielęta do opasu, czy muszę posiadać krowy mamki i cykl zamknięty tuczu?

Korzystając z pomocy w obszarze C można prowadzić/ założyć cykl otwarty tuczu, przy czym punkty za kryteria: wzrost średniej rocznej liczby krów nieprzeznaczonych do produkcji mleka w stadzie w wyniku realizacji operacji oraz średnia roczna liczba krów nieprzeznaczonych do produkcji mleka w stadzie w okresie docelowym, z przyczyn oczywistych nie zostaną przyznane.

 

28. Czy znany już jest termin naboru wniosków w obszarze D?

Zgodnie z przepisami ww. Rozporządzenia dzień rozpoczęcia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy powinien przypadać w pierwszym kwartale roku kalendarzowego, przy czym termin ten nie może być krótszy niż 14 dni oraz dłuższy niż 30 dni. Na chwilę obecną nie ma jaszcze wiążących informacji w zakresie terminu naboru wniosków dla typu operacji „Modernizacja gospodarstw rolnych”, obejmujących obszar związany z racjonalizacją technologii produkcji, wprowadzeniem innowacji, zmianą profilu produkcji, zwiększeniem skali produkcji, poprawą jakości produkcji lub zwiększeniem wartości dodanej produktu. W celu uzyskania najbardziej aktualnych informacji o planowanych naborach wniosków w ramach PROW 2014-2020, zachęcam do śledzenia informacji pojawiających się na stronie ARiMR i MRiRW (https://www.gov.pl/web/rolnictwo).

 

29. Czy wkład własny w modernizację może stanowić 100 tys. zł przeznaczone w ramach premii Młody rolnik 2007-2013 lub 2014-2020?

Nie ma takiej możliwości.

 

30. Proszę o określenie pojęcia "w jednym roku"

W odniesieniu do składania „jednego wniosku w roku” należy posługiwać się pojęciem roku kalendarzoweg

 

31. Czy osoba mająca wiek do 40 lat, bez stosownych kwalifikacji zawodowych otrzyma dofinansowanie 60% oraz  3 punkty za wiek młodego rolnika?

Osoba taka uzyska punkty za kryterium wiek, natomiast jeśli nie posiada stosownych kwalifikacji zawodowych, nie otrzyma dofinansowania w wysokości do 60 %.

 

32. Czy można zakwalifikować silos zbożowy do silosu na pasze treściwe wymienionego w zał. do Rozporządzenia i otrzymać dodatkowe punkty?

Silosy zbożowe przeznaczone są do magazynowania ziarna zbóż oraz nasion rzepaku. Inwestycje polegające na zakupie i montażu silosów zbożowych nie są wymienione w załączniku do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz. U poz. 1371). W związku z powyższym, za tego rodzaju inwestycje nie należy wnioskować  o przyznanie punktów za walory środowiskowo-klimatyczne, niezależnie od tego, czy w gospodarstwie prowadzona jest wyłącznie produkcji roślinna, czy mieszana, tj. roślinno-zwierzęca. W załączniku do ww. Rozporządzenia wymienione są jedynie silosy na pasze treściwe oraz silosy na kiszonkę. Silosy zbożowe nie są wymienione, więc za ten rodzaj inwestycji nie przyznaje się punktów.

 

33. Czy do obliczania wskaźnika SO bierzemy pod uwagę tylko grunty własne oraz dzierżawione na podstawie umów pisemnych, z datą pewną bądź zawartej w formie aktu notarialnego oraz długoterminowych (powyżej 7 lat od dnia złożenia wniosku), jak również dzierżawionych od JST czy też ANR?

Do obliczania wielkości SO i powierzchni gospodarstwa bierzemy wszystkie grunty wymienione w przepisie § 6 ust. 3 pkt 1-5  Rozporządzenia MRiRW z dnia 21.08.2015 r. (Dz.U., poz. 1371) tj.:

  • stanowiące przedmiot własności tego rolnika;
  • oddane w użytkowanie wieczyste temu rolnikowi;
  • które są dzierżawione przez tego rolnika z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub od jednostek samorządu terytorialnego, na podstawie umowy dzierżawy zawartej na czas nieoznaczony albo na okres co najmniej 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy;
  • które są dzierżawione przez tego rolnika od podmiotów innych niż wymienione w pkt 3, jeżeli umowa dzierżawy została zawarta:

a)     w formie aktu notarialnego albo z datą pewną, oraz
b)     na okres co najmniej 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy,
oraz takie, do których temu rolnikowi przyznano jednolitą płatność obszarową na podstawie przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, pomoc finansową w ramach działań obszarowych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "PROW 2007-2013", lub Programu 2014-2020, co najmniej w roku, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy, a jeżeli w danym roku nie przyznano jeszcze płatności lub pomocy, płatność lub pomoc została przyznana co najmniej w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy. W przypadku tych ostatnich mogą to być grunty dzierżawione na podstawie umów ustnych oraz krócej niż ww. 7 lat.

 

34. Czy w przypadku gospodarstwa prowadzącego produkcję prosiąt możliwe jest ubieganie się o wsparcie w wysokości 400 tysięcy złotych w naborze wniosków w obszarze "A" na budowę porodówki a następnie skorzystanie z dofinansowania w obszarze "D" na budowę tuczarni i uzyskanie dofinansowania w wysokości 500 tysięcy złotych?

Nie. Wykorzystanie w obszarze A kwoty 400 tys. zł nie pozwoli ubiegać się o wsparcie w kolejnym roku w obszarze D na  kwotę wsparcia 500 tys. zł, gdyż podstawowy limit pomocy wynosi 500 tys. zł. W takiej sytuacji w obszarze D wnioskodawcy przysługiwać będzie kwota 100 tys. zł.

 

35. Czy można liczyć na sfinansowanie zakupu np. ciągnika, jeśli w okresie 2007-2013 był taki sprzęt dofinansowany, ale np. Beneficjent został zwolniony ze zobowiązań w wyniku zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej w związku z utratą mienia nabytego ze środków PROW 2007-2013?

Mając na uwadze przepis § 7 ust. 2 pkt. 2 Rozporządzenia MRiRW z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz. U., poz. 1371), zgodnie z którym pomoc nie obejmuje kosztów nabycia maszyn tego samego rodzaju lub przeznaczenia, jak rzeczy nabyte w ramach PROW 2007-2013, nawet w przypadku zwolnienia ze zobowiązań w związku z zaistnieniem okoliczności o charakterze siły wyższej, w której Beneficjent utracił mienie nabyte do gospodarstwa w ramach PROW 2007-2013, nie będzie mógł otrzymać pomocy w ramach typu operacji "Modernizacja gospodarstw rolnych" PROW 2014-2020 na zakup kolejnego ciągnika do gospodarstwa.

 

36. Czy w obszarach A-C można sfinansować koszt budowy placu manewrowego?

Zgodnie z przepisem § 7 ust. 3 Rozporządzenia  MRiRW, w przypadku operacji realizowanej w obszarach, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a-c, pomoc przyznaje się w formie refundacji części kosztów tylko związanych bezpośrednio z:

  • budową, modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażaniem, lub
  • adaptacją innych istniejących w gospodarstwie budynków na budynki inwentarskie, w tym ich wyposażaniem,
  • lub budową lub modernizacją magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, w tym ich wyposażaniem, oraz kosztów ogólnych.

W związku z powyższym, dofinansowaniem mogą zostać objęte tylko operacje dotyczące budowy, modernizacji, czy adaptacji budynku inwentarskiego lub magazynu paszowego, przez co brak jest możliwości przyznania pomocy na operację polegającą na wykonaniu utwardzenia placu manewrowego.
Utwardzenie placu manewrowego będzie mogło być elementem operacji realizowanej w ramach obszaru D, związanego z racjonalizacją technologii produkcji, wprowadzeniem innowacji, zmianą profilu produkcji, zwiększeniem skali produkcji, poprawą jakości produkcji lub zwiększeniem wartości dodanej produktu, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. d ww. Rozporządzenia, o ile operacja, oprócz zapewnienia odpowiedniego wzrostu GVA w gospodarstwie, przyczyni się do osiągnięcia celu i jako całość spełnia pozostałe wymagania określone w przepisach.

 

37. Czy mogę złożyć wniosek o płatność końcową mając wybudowany budynek np. obory, nie mając jednak pełnej obsady zwierząt w tym budynku, deklarowanej w chwili ubiegania się o wsparcie m.in. we wniosku o przyznanie pomocy i biznesplanie, co dodatkowo potwierdzał projekt budowlany?

Na moment składania wniosku o płatność końcową należy posiadać pełną obsadę zwierząt zadeklarowaną w chwili ubiegania się o wsparcie. Beneficjent będzie zobowiązany do przedstawienia dokumentów potwierdzających osiągnięcie i utrzymanie deklarowanej liczby zwierząt w stadzie, mającej wpływ na przyznanie pomocy, w tym, w związku z przyznaną liczbą punktów, wraz z wnioskiem o płatność końcową. Konsekwencją nieosiągnięcia w wyniku realizacji operacji co najmniej podanej we wniosku o przyznanie pomocy liczby zwierząt w stadzie, mających wpływ na przyznanie pomocy, w tym, mających wpływ na przyznaną liczbę punktów, jest nie wypłacenie pomocy lub zwrot wypłaconej pomocy.

 

38. Czy wykazując we wniosku i w biznesplanie zwiększenie obsady zwierząt, inwestycje budowlane, w tym środowiskowe i nie realizując operacji budowlanej w myśl przepisów prawa budowlanego, a jedynie modernizację budynku, Wnioskodawca uzyska punkty za zwiększenie obsady zwierząt nie przedstawiając projektu budowlanego? Budynek ma większe zdolności produkcyjne niż obecnie prowadzona, której rozwinięcie blokował brak odpowiedniej wielkości schładzalnika, dojarki i pozostałego wyposażenia?

W myśl przepisów Rozporządzenia MRiRW z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz. U., poz. 1371):

  • kolejność przysługiwania pomocy jest ustalana na podstawie danych zawartych we wniosku o przyznanie pomocy oraz w dokumentach, m.in. biznesplan, projekt budowlany, w przypadku, gdy operacja obejmuje inwestycję polegającą na budowie, przebudowie lub remoncie połączonym z modernizacją, złożonych wraz z tym wnioskiem;
  • jeżeli wniosek o przyznanie pomocy lub dołączone do niego dokumenty nie zawierają danych niezbędnych do ustalenia liczby punktów za dane kryterium, nie przyznaje się punktów za to kryterium;
  • jeżeli dane zawarte we wniosku o przyznanie pomocy i dokumentach dołączonych do tego wniosku są rozbieżne, punkty przyznaje się na podstawie danych zawartych w tych dokumentach.

W przypadku inwestycji o charakterze budowlanym, aby nadać punkty za wykazany w biznesplanie wzrost liczby zwierząt, wymagane jest potwierdzenie tego w możliwościach produkcyjnych planowanego do wybudowania, przebudowy, itp. budynku, przedstawiając projekt budowlany.
Nadanie punktów za inwestycje środowiskowe o charakterze budowlanym również wymaga przedstawienia projektu budowlanego.
Jednocześnie, mając na uwadze przepisy ww. Rozporządzenia, zgodnie z którymi o kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie określonych kryteriów wyboru, uzależnionych od realizacji operacji, w wyniku której nastąpi wzrost średniej rocznej liczby zwierząt, to w przypadku realizacji operacji, która przyczynia się do określonego wzrostu liczby zwierząt i nie obejmuje ona inwestycji polegającej na budowie, przebudowie lub remoncie połączonym z modernizacją, punkty zostaną nadane na podstawie wniosku o przyznanie pomocy i biznesplanu.

 

39. Czy możliwe jest złożenie wniosku o przyznanie pomocy na operację polegającą tylko na zakupie wozu paszowego?

Zgodnie z wcześniejszymi wyjaśnieniami w każdym przypadku, gdy Wnioskodawca rozważa zakup wyposażenia budynku inwentarskiego, konieczne jest ustalenie, czy w danym przypadku operacja dotyczy:

  • budowy budynku inwentarskiego - np. wykonania obiektu budowlanego w określonym miejscu,
  • modernizacji budynku inwentarskiego - np. przebudowy obiektu budowlanego bądź przystosowaniu budynku inwentarskiego do innego przeznaczenia albo nowej funkcji, jego ulepszenie (unowocześnienie) i usprawnienie,
  • adaptacji budynku - przystosowania budynku do innego użytkowania niż był przeznaczony wcześniej.

Pojęcia „budowa”, „modernizacja”, „adaptacja” odnoszą się do efektu jaki ma być osiągnięty w związku
z inwestowaniem w dany budynek.
Operacja polegająca wyłącznie na zakupie wozu paszowego, nie połączona z pracami związanymi np. z budową, przebudową, modernizacją budynku inwentarskiego lub adaptacją na budynek inwentarski, może zostać zrealizowana w obszarze D.
Jednocześnie należy pamiętać, że obszary A-C nakierowane są na rozwój produkcji zwierzęcej i operacja ma zapewnić odpowiedni wzrost GVA w gospodarstwie  – w tym kontekście również istotny jest zakres operacji, tj. czy przyczynia się do osiągnięcia celu, przy założeniu, że operacja jako całość spełnia pozostałe wymagania określone w przepisach.

 

40. Czy faktury dokumentujące przychód, o którym mowa w § 2 ust. 3  Rozporządzenia MRiRW z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz. U., poz 1371) mogą być wystawione na współmałżonka składającego wniosek o przyznanie pomocy, gdy gospodarstwo jest wspólne?

Zgodnie z § 2 ust. 3  Rozporządzenia MRiRW z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz.U., poz. 1371) uznaje się, że rolnik będący osobą fizyczną prowadzi działalność rolniczą w celach zarobkowych, jeżeli w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie pomocy uzyskał przychód ze sprzedaży produktów rolnych w wysokości co najmniej 5 tys. zł, udokumentowany fakturą VAT lub fakturą VAT RR, lub wydrukiem paragonu fiskalnego kas rejestrujących, lub dokumentacją podatkową podatku dochodowego od osób fizycznych.
Powyższe wskazuje, że jeżeli o pomoc na operacje typu „Modernizacja gospodarstw rolnych” ubiega się osoba fizyczna pozostająca we wspólności majątkowej, która przedstawi dokumenty wskazane w § 2 ust. 3 ww. rozporządzenia wystawione na nią i jej małżonka lub tylko na jej małżonka, takie dokumenty mogą zostać uznane jako potwierdzające co najmniej 12 miesięczny okres prowadzenia działalności rolniczej w celach zarobkowych. Przy czym warunkiem jest to, że dane gospodarstwo rolne wchodzi do majątku wspólnego małżonków oraz koszty wykazane na fakturze są związane z prowadzeniem działalności rolniczej związanej z danym gospodarstwem rolnym.

 

41. Czy w przypadku inwestycji budowlanej wnioskodawca musi posiadać tytuł prawny do gruntu, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 10 Rozporządzenia MRiRW z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz. U., poz. 1371) na dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy?

Zgodnie z przepisami § 7 ust. 1. pkt 10 Rozporządzenia MRiRW z dnia 21 sierpnia 2015 r. (Dz. U., poz. 1371) pomoc przyznaje się w formie refundacji części kosztów kwalifikowalnych, do których zalicza się koszty inwestycji budowlanych w rozumieniu przepisów prawa budowlanego oraz inwestycji związanych z zakładaniem sadów lub plantacji krzewów owocowych, gatunków owocujących efektywnie dłużej niż 5 lat, innych niż położone na gruntach stanowiących własność lub współwłasność podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub przedmiot użytkowania wieczystego lub dzierżawy z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub od jednostek samorządu terytorialnego.
Wszystkie dokumenty związane z planowaną operacją (za wyjątkiem wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego producenta – jeśli dotyczy) muszą być przedłożone najpóźniej w terminie odpowiedzi na wezwanie do usunięcia braków.
Dlatego też istnieje możliwość dostarczenia dokumentu potwierdzającego własność (lub współwłasność nieruchomości, gdy operacje realizują np. osoby wspólnie wnioskujące), najpóźniej w terminie wyznaczonym na dostarczenie uzupełnień do wniosku.

 

42. Czy rachunkowość w gospodarstwach rolnych prowadzona według zasad systemu Polski FADN jest wystarczająca do potwierdzenia spełnienia wymogu prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie?

Zgodnie z przepisami rozporządzeniem MRiRW z dnia 21 sierpnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu "Modernizacja gospodarstw rolnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U., poz. 1371), beneficjenci zobowiązani są do prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie w sposób i zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu "Premie dla młodych rolników" w ramach poddziałania "Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 982).
Jeżeli jednak beneficjent jest zobowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowej, lub ewidencji przychodów i rozchodów prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów, nie musi prowadzić wymienionej w poprzednim zdaniu ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie.
Prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie, księgi przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowej, lub ewidencji przychodów i rozchodów prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów powinno odbywać się przez 5 lat od dnia przyznania pomocy.
Mając na uwadze zasady prowadzenia rachunkowości w gospodarstwach rolnych według systemu Polski FADN, w celu spełnienia opisanego powyżej zobowiązania niezbędne jest:

  • prowadzenie książek rachunkowych zgodnie z zasadami FADN,
  • przechowywanie książek rachunkowych na stałe w miejscu zamieszkania albo siedzibie beneficjenta, (a jeżeli prowadzenie zostało zlecone - w miejscu ich prowadzenia) przez okres 5 lat od dnia przyznania pomocy,
  • przechowywanie dowodów, na podstawie których dokonywane są wpisy w książkach rachunkowych przez okres 5 lat od dnia przyznania pomocy.

 

{"register":{"columns":[]}}