W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Termin i miejsce składania wniosków

Wniosek o przyznanie płatności ekologicznej (zwanego dalej Wnioskiem) składa się
w formie elektronicznej za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus dostępnej poprzez stronę internetową Agencji Restrukturyzacji i­­ Modernizacji Rolnictwa:
www.arimr.gov.pl lub po zalogowaniu się do Portalu Usług Elektronicznych PUE, dostępnego na ww. stronie internetowej, a następnie przejściu do aplikacji eWniosekPlus.

W roku 2022 Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami (dokumentami) składa się w terminie od dnia 15 marca do dnia 31 maja.

Wniosek wraz z załącznikami może być także złożony w terminie 25 dni kalendarzowych po terminie składania wniosków, tj. do dnia 27 czerwca 2022 r., jednak za każdy dzień roboczy opóźnienia, licząc od dnia 1 czerwca 2022 r., stosowane będzie zmniejszenie płatności w wysokości 1% należnej kwoty płatności.

Złożenie Wniosku po dniu 27 czerwca 2022 skutkuje wydaniem Postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania.

Termin na złożenie Wniosku nie podlega przywróceniu (art. 21 ust. 2 ustawy z dnia
5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego).

Przywracanie terminu jest instytucją procesową (art. 58 § 1 i 2 KPA, mającą na celu ochronę strony przed negatywnymi skutkami uchybienia terminu do podjęcia czynności procesowej przez uczestników postępowania. Jednakże instytucji tej nie można zastosować do terminów materialno-prawnych dokonania czynności procesowych. Terminy prawa materialnego podlegają przywróceniu tylko wyjątkowo i jedynie wówczas, gdy taką możliwość przewidują przepisy określające dany termin. Ponieważ termin składania wniosków jest terminem wynikającym z prawa materialnego, nie mają do niego zastosowania przepisy art. 58-60 KPA, mówiące o zasadach przywrócenia terminu.

Wniosek rozpatrywany jest jedynie w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony, w terminie do 27 czerwca 2022 r., oraz na podstawie dołączonych do niego prawidłowych dokumentów. Braki we wniosku oraz na załącznikach, uzupełnione po dniu 27 czerwca 2022 r. nie są uwzględniane w prowadzonym postępowaniu administracyjnym w sprawie przyznania płatności lub wypłaty pomocy.

Zmianę do Wniosku można składać do dnia 15 czerwca 2022 r. Ostateczny termin składania zmian do Wniosku upływa w dniu 27 czerwca 2022 r. z tym, że złożenie zmiany do Wniosku po dniu 15czerwca2022 r. skutkuje pomniejszeniem płatności do powierzchni objętej tą zmianą o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia.

Zmiana do złożonego Wniosku może polegać na:

  • dodaniu nowych działek ewidencyjnych i rolnych (wraz z wymaganymi dla nich załącznikami) do uprzednio złożonego Wniosku o przyznanie tej płatności lub zwiększenie/zmniejszenie ich powierzchni,
  • dołączeniu do Wniosku wymaganych załączników oraz materiałów graficznych (wyrysowania w aplikacji eWniosekPlus posiadanych działek rolnych lub powierzchni niezgłoszonych do płatności). W sytuacji, gdy rolnik, po raz pierwszy zadeklaruje zmiany do wniosku nowy schemat pomocowy (nowy wariant lub pakiet), taką deklarację traktuje się jak złożenie nowego wniosku dla tego pakietu lub wariantu ( oznacza to, że dla wniosku złożonego w terminie od 1 czerwca do dnia 27 czerwca 2022 r. naliczane są sankcje terminowe).

Dodatkowo wniosek o przyznanie płatności ekologicznej w ramach Pakietów 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9 i 11 lub wariantów 4.1.2 i 10.1.2 może zostać zmieniony w części dotyczącej wskazania:

  • roślin uprawnych,
  • mieszanki wieloletnich traw albo mieszanki wieloletnich traw z bobowatymi drobnonasiennymi

uprawianych na danej działce rolnej, zawartego w oświadczeniu o sposobie wykorzystywania działek rolnych, lecz wyłącznie w zakresie tego samego pakietu lub jego wariantu i tylko w przypadku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 640/2014, czyli do czasu powiadomienia rolnika o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu lub o jakichkolwiek niezgodnościach we wniosku o przyznanie płatności.

W przypadku upraw dwuletnich zmiana taka może zostać dokonana wyłącznie
w pierwszym roku uprawy rośliny dwuletniej.

Zmiana do złożonego wniosku może polegać także na zmniejszeniu zadeklarowanych wcześniej powierzchni działek rolnych.

Braki we wniosku oraz na załącznikach (z wyjątkiem błędów oczywistych) uzupełnione po dniu 27 czerwca 2022 r. nie będą uwzględnione w prowadzonym postępowaniu administracyjnym w sprawie przyznania płatności.

Zmianę do Wniosku składa się także w odpowiedzi na Wezwanie do usunięcia braków we Wniosku, także w przypadku, gdy wezwanie dotyczy wymaganych załączników.

Korekta do Wniosku może być złożona jedynie w odpowiedzi na pisemne Wezwanie do złożenia wyjaśnień.

Wycofanie części Wniosku rolnik może w każdym momencie, złożyć formularz wycofania części Wniosku obejmujący wycofanie pojedynczych działek ewidencyjnych lub działek rolnych zadeklarowanych we Wniosku, pod warunkiem, że właściwy organ nie powiadomił jeszcze rolnika o błędach zawartych we Wniosku, ani nie zapowiedział kontroli na miejscu.

Wycofanie całego Wniosku - rolnik może w każdym momencie, złożyć formularz wycofania Wniosku, obejmujący wycofanie wszystkich działek ewidencyjnych lub działek rolnych zadeklarowanych we Wniosku, pod warunkiem, że właściwy organ nie powiadomił jeszcze rolnika o błędach zawartych we Wniosku, ani nie zapowiedział kontroli na miejscu.

{"register":{"columns":[]}}