W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Termin i miejsce składania wniosków

Wniosek o przyznanie płatności ekologicznych (zwanego dalej Wnioskiem) składa się
w formie elektronicznej za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus dostępnej poprzez stronę internetową Agencji Restrukturyzacji i­­ Modernizacji Rolnictwa:
www.arimr.gov.pl lub po zalogowaniu się do Portalu Usług Elektronicznych PUE, dostępnego na ww. stronie internetowej, a następnie przejściu do aplikacji eWniosekPlus.

W roku 2024 Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami (dokumentami) składa się w terminie od dnia 15 marca do dnia 1 lipca.

Wniosek wraz z załącznikami może być także złożony w terminie 25 dni kalendarzowych po terminie składania wniosków, tj. do dnia 26 lipca 2024 r., jednak za każdy dzień roboczy opóźnienia, licząc od dnia  2 lipca 2024 r., stosowane będzie zmniejszenie płatności w wysokości 1% należnej kwoty płatności.

Złożenie Wniosku po dniu 26 lipca 2024 r., skutkuje wydaniem Postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania.

Termin na złożenie Wniosku nie podlega przywróceniu (art. 60 ust. 4 ustawy o Planie Strategicznym).

Przywracanie terminu jest instytucją procesową (art. 58 § 1 i 2 kpa, mającą na celu ochronę strony przed negatywnymi skutkami uchybienia terminu do podjęcia czynności procesowej przez uczestników postępowania. Jednakże instytucji tej nie można zastosować do terminów materialno-prawnych dokonania czynności procesowych. Terminy prawa materialnego podlegają przywróceniu tylko wyjątkowo i jedynie wówczas, gdy taką możliwość przewidują przepisy określające dany termin. Ponieważ termin składania wniosków jest terminem wynikającym z prawa materialnego, nie mają do niego zastosowania przepisy art. 58-60 kpa mówiące o zasadach przywrócenia terminu.

Wniosek rozpatrywany jest jedynie w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony,
w terminie do 26 lipca 2024 r., oraz na podstawie dołączonych do niego prawidłowych dokumentów. Braki we wniosku oraz na załącznikach, uzupełnione po dniu 26 lipca 2024 r., nie są uwzględniane w prowadzonym postępowaniu administracyjnym w sprawie przyznania płatności lub wypłaty pomocy.

Zmianę do Wniosku można składać:

  • do dnia  16 lipca 2024 r. roku, w którym dany wniosek został złożony (zmiana składana z inicjatywy rolnika).

Zmiany można dokonać także po upływie tego terminu, ale nie później niż do dnia 26 lipca 2024 r. z tym, że w takim przypadku na rolnika ubiegającego się o przyznanie płatności za każdy dzień opóźnienia, nie licząc dni ustawowo wolnych od pracy oraz sobót, nakłada się karę w wysokości 1% pomocy przysługującej w związku z tą zmianą.

  • do 16 września 2024 r. (15 września 2024 r., to niedziela) (art. 152 ustawy o Planie Strategicznym), w przypadku, gdy ARiMR poinformowała rolnika o nieprawidłowościach wykrytych w ramach kontroli administracyjnych lub systemu monitorowania obszarów.

Zmiana do złożonego Wniosku może polegać na:

  • dodaniu nowych działek referencyjnych lub powierzchni deklarowanych do płatności (wraz z wymaganymi dla nich załącznikami) do uprzednio złożonego Wniosku o przyznanie tej płatności lub zmniejszenie ich powierzchni,
  • dołączeniu do Wniosku wymaganych załączników bądź dokonaniu zmian w dołączonych do wniosku dokumentach (oświadczeniach).

W sytuacji, gdy rolnik, po raz pierwszy zadeklaruje na formularzu zmiany
do wniosku nowy schemat pomocowy (nowy wariant lub interwencję), taką deklarację traktuje się jak złożenie nowego wniosku dla tego wariantu lub interwencji (oznacza to, że dla wniosku złożonego w terminie od 2 lipca do dnia 26 lipca 2024 r. naliczane są sankcje terminowe).

Zmiana do złożonego wniosku może polegać także na zmniejszeniu zadeklarowanej powierzchni do płatności.

Braki we wniosku oraz na załącznikach (z wyjątkiem błędów oczywistych) uzupełnione po dniu 26 lipca 2024 r., nie będą uwzględnione w prowadzonym postępowaniu administracyjnym w sprawie przyznania płatności.

Zmianę do Wniosku składa się także w odpowiedzi na Wezwanie do usunięcia braków we Wniosku, także w przypadku, gdy wezwanie dotyczy wymaganych załączników.

Wycofanie całego Wniosku - rolnik może w każdym momencie, złożyć wycofanie całego wniosku nie później niż do dnia wydania decyzji w sprawie o przyznanie płatności ekologicznych z tym, że wycofanie to nie jest możliwe, jeżeli:

  • dotyczy części wniosku, w której wykryto nieprawidłowości,
  • wnioskodawca został poinformowany o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu.
{"register":{"columns":[]}}