Zasady szacowania wartości zadania
Szanowny Beneficjencie,
W związku z obowiązkiem dokonywania szacowania wartości zadania oraz sposobu jego przeprowadzenia, wynikającym z nowelizacji ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U z 2018 r., poz. 627) informujemy, że zgodnie z art. 43a ust. 5a ww. ustawy, ustalenia wartości danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące, a w przypadku zadań dotyczących robót budowlanych nie wcześniej niż 6 miesięcy, przed dniem udostępnienia zapytania ofertowego albo - gdy nie udostępniono zapytania ofertowego - przed dniem zawarcia umowy z wykonawcą.
Sposób ustalania i dokumentowania wartości zadania:
Wartość zadania należy ustalić w oparciu o analizę cen rynkowych. Zamawiający, w celu ustalenia jak najbardziej dokładnej wartości zadania powinien dokonać badania rynku w danym jego segmencie w sposób analogiczny do ustalania tej wartości przy składaniu wniosku o przyznanie pomocy.
Jeżeli w ramach zadania beneficjent zakłada przeprowadzenie odrębnych postępowań dla jego części składowych, wartością zadania jest łączna wartość poszczególnych jego części zadania. Jeżeli beneficjent z określonych względów dokona podziału jednego zadania na części, dla których to będzie prowadził odrębne postępowania w sprawie udzielenia zamówienia, wartością zadania, dla każdej z jego części będzie ich łączna wartość.
W konsekwencji, w sytuacji, gdy wartość zadania przekracza równowartość 30 tys. euro, przy realizacji każdej z części zadania, beneficjent jest zobowiązany do stosowania zasady konkurencyjności.
Zadania budowlane - w przypadku zadań obejmujących inwestycje budowalne ustalenie wartości zadania będzie sprowadzało się do aktualizacji dotychczasowego bądź sporządzenia nowego kosztorysu inwestorskiego.
Zadania niebudowlane - w przypadku zadań niewymagających załączenia kosztorysu, ustalenia wartości zadania będzie polegało co najmniej na wskazaniu źródła pozyskania przyjętej wartości zadania. Potwierdzeniem ustalenia wartości zadania mogą być np.: informatory, katalogi, opracowania i publikacje specjalistyczne, oferty, informacje z Internetu, dostępna literatura fachowa, informacje uzyskane telefonicznie od producentów i dealerów. Przedłożone dokumenty powinny być aktualne, w myśl obowiązujących przepisów (nie starsze niż 3 albo 6 miesięcy) i dołączone do protokołu z przebiegu postępowania lub protokołu z szacowania wartości zadania.
Sposób obliczenia wartości zamówienia powinien być odnotowany w części ogólnej protokołu z przebiegu postępowania lub w przypadku zadań dla których nie zostało przeprowadzone postępowanie, w protokole z szacowania wartości zadania i dołączony do wniosku o płatność.
Informacja ta powinna obejmować:
- określenie przedmiotu zadania,
- datę ustalenia wartości zadania,
- wartość oraz podstawę szacowania wartości zadania.
W przypadku zadań obejmujących zarówno elementy budowlane jak i niebudowlane, ustalenie wartości zadania powinno nastąpić w oparciu o dwa z powyższych sposobów.
Niedozwolone nieustalenie wartości zadania:
Naruszenie w zakresie nieustalenia wartości zadania w wyznaczonym terminie należy rozpatrywać w kontekście niezgodności wynikających z załącznika nr 2 do zmienionego rozporządzenia zawierającego wskaźniki procentowe przypisane do niezgodności dotyczącej stosowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawcy.
LP. |
Rodzaj niezgodności |
Wskaźnik procentowy przypisany do stwierdzonej niezgodności |
Opis niezgodności |
---|---|---|---|
1 |
Niedopełnienie obowiązku upublicznienia zapytania ofertowego
|
100% |
|
Stwierdzenie niezgodności w postaci niedopełnienia obowiązku upublicznienia zapytania ofertowego, skutkujące zastosowaniem wskaźnika procentowego w wysokości 100% będzie miało miejsce w przypadku stwierdzenia:
- zaniżania wartości zadania, w celu uniknięcia obowiązku stosowania przepisów dotyczących ponoszenia kosztów w wyniku wyboru wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo- finansowym operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu ich wyboru.
- z niedozwolonym zaniżeniem wartości zadnia możemy mieć do czynienia np. w sytuacji, w której wartość zadania ustalono na kwotę poniżej 30 tyś. euro, natomiast wartość faktycznie zrealizowanego zadania (zgodnie z fakturą) wyniosła powyżej 30 tyś. euro i jednocześnie beneficjent nie zastosował przepisów dotyczących konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców. W tym przypadku beneficjent zaniżył wartości zadania.
- ustalenia wartości zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji wcześniej niż w terminach określonych w tym przepisie, w celu uniknięcia obowiązku stosowania przepisów dotyczących ponoszenia kosztów w wyniku wyboru wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu ich wyboru.
Z niedozwolonym ustaleniem wartości zadania wcześniej niż w terminach określonych w tym przepisie będziemy mieli do czynienia np. w sytuacji, w której termin ustalenia wartości zadania przekracza terminy wskazane w przepisie (3 lub 6 miesięcy) a wartość zadania ustalono na kwotę poniżej 30 tys. euro, natomiast wartość faktycznie zrealizowanego zadania (zgodnie z fakturą) wyniosła powyżej 30 tyś. euro i jednocześnie beneficjent nie zastosował przepisów dotyczących konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców.