W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Praca i pobyt w Bułgarii

Obywatel państwa-członka Unii Europejskiej może przebywać w Bułgarii tak jak w  innym kraju UE do 90 dni. Przy dłuższych pobytach, w celu np. zatrudnienia, leczenia itp. wymagane jest uzyskanie Certyfikatu Rezydenta UE. W Bułgarii taki dokument wydaje Urząd ds. Migracji przy MSW; odpowiednio jego delegatury w miastach obwodowych. Składa się wniosek o wydanie takiego dokumentu, do którego załącza się dokumenty poświadczające, że cudzoziemiec posiada źródła utrzymania, mieszkanie i opiekę lekarską.

 Wniosek o wydanie ww certyfikatu ( same wnioski są dostępne na miejscu w urzędach) dokumentuje się poświadczeniem źródeł utrzymania na terytorium Bułgarii – np. umowa o pracę lub każdy inny dokument poświadczający dochody pozwalające na utrzymanie w deklarowanym okresie pobytu, miejsca zamieszkania np. akt notarialny nieruchomości, umowa najmu itp. oraz dowód posiadania ubezpieczenia medycznego, uprawniającego  do korzystania ze służby zdrowia. Dokument taki nie jest Kartą Stałego Pobytu, zezwala na pobyt czasowy do 1 roku. O pobyt stały można wystąpić po 5-letnim okresie czasowego zamieszkania.

Dokumenty wydane w języku obcym  należy przetłumaczyć na j. bułgarski. Należy pamiętać również o zgłoszeniu działalności w tut. urzędzie skarbowym i uzyskaniu nr identyfikacji podatkowej ( jest to numer identyfikacyjny cudzoziemca, na podstawie którego są rozliczane  dochody na terytorium Bułgarii) o ile nie jest to  kontynuacja działalności zarejestrowanej w Polsce.  Ważne jest też  zgłoszenie do US w Polsce wg miejsca zamieszkania zmiany rezydencji podatkowej.

Ubezpieczenia w Bułgarii są indywidualne i składka ubezpieczenia jednego członka rodziny nie obejmuje automatycznie członków rodziny ubezpieczonego.  Składki z tytułu ubezpieczeń ( zarówno zdrowotnych jak i emerytalnych) odprowadza do właściwej instytucji ubezpieczeniowej pracodawca. W przypadku samozatrudnienia, działalność powinna zostać zarejestrowana w NAP / Nacjonalna Agencja po Prichodi / . Bułgarska instytucja ubezpieczeniowa powinna poinformować polską instytucję o zarejestrowaniu Pana w bułgarskim systemie ubezpieczeniowym ( formularz E501). W zakresie ubezpieczeń obowiązują na terytorium wszystkich krajów członków Unii Europejskiej rozporządzenia 1408/71 i 574/72 Wspólnoty Europejskiej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

Do czasu uzyskania prawa do ubezpieczenia  z tytułu zatrudnienia w Republice Bułgarii zalecane jest pobranie w polskim NFZ karty EKUZ lub formularza zastępującego tę kartę, celem posiadania uprawnień do korzystania z opieki medycznej w nagłych przypadkach w okresie przejściowym, którą można się posługiwać w przypadkach nagłego zachorowania lub wykupienie indywidualnego ubezpieczenia w tut. firmie ubezpieczeniowej, umożliwiającego w razie konieczności pokrycie kosztów leczenia w szerszym zakresie i kosztów opieki medycznej w prywatnych lecznicach.

 

{"register":{"columns":[]}}