Projekty Unijne
Rozbudowa, przebudowa i remont sal koncertowych szkół artystycznych w Polsce
Centrum Edukacji Artystycznej w dniu 28.10.2024 roku podpisało umowę o dofinansowanie nr FENX.07.01-IP.04-0007/24-00 na realizację projektu „Rozbudowa, przebudowa i remont sal koncertowych szkół artystycznych w Polsce” w ramach działania FENX.07.01 Infrastruktura kultury i turystyki kulturowej priorytet FENX.07 Kultura Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
Inwestycja o wartości 118 683 407,06 zł uzyskała dofinansowanie ze środków UE w wysokości 79 653 374,00 zł w ramach naboru w trybie niekonkurencyjnym dla VII priorytetu „Kultura” Programu FEnIKS 2021-2027.
Projekt realizowany jest w formule partnerstwa. Wnioskodawcą i Partnerem wiodącym (Liderem) jest Centrum Edukacji Artystycznej (CEA).
Partnerami projektu są:
- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Przeworsku z siedzibą ul. Krakowska 20, 37-200 Przeworsk.
- Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Koninie z siedzibą ul. 3 Maja 50, 62-500 Konin.
- Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Zielonej Górze, z siedzibą ul. Bolesława Chrobrego 26,
- Zespół Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Krośnie, z siedzibą ul. I.J. Paderewskiego 7, 38-400 Krosno.
- Zespół Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu, ul. Dmowskiego 16 B, 80-264 Gdańsk-Wrzeszcz.
Celem projektu jest stworzenie modelowego rozwiązania w zakresie wykorzystania na cele kulturalne sal koncertowych w publicznych szkołach muzycznych. Uwzględniając różnej wielkości szkoły i miasta, będące ich siedzibą, różną lokalizację w Polsce. Projekt tworzy kompleksowe rozwiązanie (zarówno pod względem infrastrukturalnym, jak i programowym) funkcjonowania przykładowych szkół muzycznych, jako swoiste centra kulturalne. W projekcie zoptymalizowano infrastrukturę, zgodnie z potrzebami każdej ze szkół, a także zaproponowano szereg elementów nowej oferty kulturalnej, które sprawią, iż szkoły muzyczne nie będą wyłącznie placówkami edukacyjnymi, a również centrami kulturalnymi. Jest to zarówno istotne w małych miejscowościach, gdzie sala koncertowa szkoły stanowi jedyną, albo jedną z nielicznych profesjonalnych sal koncertowych, jak również w dużych miastach, gdzie z kolei istnieje duża konkurencyjność miejsc o charakterze kulturalnym.
Wspólny projekt został przygotowany jako odpowiedź na współczesne potrzeby publicznego, muzycznego szkolnictwa artystycznego I i II stopnia. Stanowi powiązanie współpracujących ze sobą szkół w jeden projekt, realizowany wspólnie na podstawie zbliżonych, wystandaryzowanych, wyposażonych w niezbędny sprzęt projektów sal koncertowych. Jest odpowiedzią na potrzeby szkolnictwa artystycznego, ale także społeczności lokalnych (widzów, słuchaczy, odbiorców kultury) do uczestnictwa w kulturze i integracji ze sferą edukacji artystycznej. Inwestycja może także przyczynić się do powstania podstawowego standardu sal koncertowych w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia w Polsce (spełniających wymogi budownictwa współczesnego, ekologicznego, stosującego zasady Nowego Europejskiego Bauhausu, realizując Europejski Filar Spraw Socjalnych, zapobiegający wszelkim formom dyskryminacji oraz otwarty na potrzeby osób wykluczonych).
Projekt wprost odpowiada na potrzeby związane z tworzeniem odpowiednich warunków infrastrukturalnych sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w kulturze i w życiu społecznym dzieci i młodzieży szkolnej (młodych twórców oraz uczestników i odbiorców kultury). Muzyka jest sztuką, która daje wiele możliwości rozwijania zdolności twórczych. Tworząc muzykę operuje się nie tylko dźwiękiem, ale również słowem, tańcem, ruchem, wizją. W kształceniu charakteru dzieci i młodzieży korzyści z tak uprawianej aktywności twórczej są nieocenione, niejednokrotnie wychodzą poza obszar czysto muzyczny. Ta twórcza aktywność kontynuowana na przestrzeni wielu lat nauki, od przedszkola po szkołę średnią, rozwija pomysłowość, i wyobraźnię oraz kształtuje dobre relacje. Zdolność twórcza stanowiąca główny składnik inteligencji, rozwijana przede wszystkim na materiale muzycznym, zostaje potem wykorzystywana w innych dziedzinach życia, niebędących sztuką. Uczestniczenie w aktywności muzycznej wymaga od dziecka przełamywania chwilowych słabości, niechęci do pracy i nauki oraz uczy systematyczności i radzenia sobie ze stresem.
Nowoczesna infrastruktura wyposażanych sal koncertowych będzie służyła przez wiele lat, umożliwiając realizację kolejnych wydarzeń kulturalnych, odpowiadając na potrzeby współczesnych odbiorców, zapewni bezpośrednim użytkownikom oraz odbiorcom oferty szkół (uzupełniających ofertę ośrodków i domów kultury) komfortowe i bezpieczne warunki korzystania z niej.
W ramach inwestycji przewiduje się m.in.:
- roboty budowlane (w tym budowę, rozbudowę, przebudowę, remont) wraz z nadzorami, prace w otoczeniu. Budowa sal koncertowych wraz z adaptacją przestrzeni, rozbudową i remontem obiektów na potrzeby sfery kultury muzycznej to przedsięwzięcia dające możliwość lepszej edukacji pokoleń uczniów szkół biorących udział w projekcie. Warto zapewnić młodym adeptom sztuk miejsce nie tylko do podnoszenia swoich umiejętności, ale również do prezentowania swojej twórczości w takich przestrzeniach, w których później będą pracować;
- zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia, co zapewni ciągłość prowadzenia działalności w warunkach kryzysu czy ograniczonej dostępności m.in. poprzez świadczenie oferty on-line. Interwencja pozwoli szkołom na rozwój atrakcyjnej oferty kulturalnej, dostosowanej do potrzeb odbiorców i wyzwań XXI wieku.
- działania edukacyjne skierowane w szczególności do dzieci i młodzieży, podnoszące świadomość ekologiczną,
- podnoszenie kompetencji kadr beneficjenta, wspólne działania miękkie i zacieśnienie współpracy szkół (np. wspólne szkolenia z tematyki podnoszenia kompetencji kadr szkół uczestniczących w projekcie - zarządzanie elementem kultury w projekcie, rozwój widowni, umiejętności cyfrowych, itd. co zostanie szczegółowo określone we wniosku aplikacyjnym), współpracę np. nad programem kulturowym, wymianę uczniów, wspólny program szkoleń podnoszących świadomość ekologiczną uczniów, rodziców, społeczności lokalnych, itp., co zostanie dookreślone na etapie wniosku aplikacyjnego) oraz współpracy pomiędzy szkołami po zrealizowaniu projektu – m.in. wspólne wymiany uczniów, koncerty utworzonych salach, uczestnictwo w konkursach, itp. co zostanie doprecyzowane na etapie wniosku aplikacyjnego
Zrealizowana inwestycja stanie się inspiracją dla innych podmiotów o podobnym profilu działalności, przyczyni się do likwidacji barier w dostępie do kultury dla osób wykluczonych, wzrostu liczby uczestników wydarzeń kulturalnych oraz tworzenia nowych miejsc pracy.
Informacje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych:
W trosce o realizowany projekt unijny w ramach działania FENX.07.01 Infrastruktura kultury i turystyki kulturowej priorytet FENX.07 Kultura Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, Centrum Edukacji Artystycznej informuje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych.
Mechanizm ten został opracowany i stanowi narzędzie informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego. Przekazywane sygnały o nieprawidłowościach pozwolą na wprowadzenie odpowiednich środków zaradczych oraz przyczynią się do zapewnienia najwyższych standardów realizacji projektów, w szczególności w sposób etyczny, jawny i przejrzysty.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu z postanowieniami KPP lub KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektu lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (zgłoszenie w każdej z poniższych form odnosi takie skutki, jakby było przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w postaci przesyłki listowej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ul. Krakowskie Przedmieście 15, 00-071 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
- formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie www.feniks.gov.pl,
- mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl,
- doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ul. Krakowskie Przedmieście 15, 00-071 Warszawa,
lub bezpośrednio do Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie na adres: naruszeniacea@cea.art.pl
Co należy zgłaszać: Podejrzenie nieprawidłowości, które dotyczą przedstawicieli Beneficjenta i instytucji wdrażających Program FEniKS.
Zasady jakimi kieruje się Instytucja Zarządzająca:
- Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłącznie uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb.
- Wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie rozpatrywane zgodnie z wewnętrznymi procedurami Instytucji Zarządzającej Programem Infrastruktura i Środowisko oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- W przypadku wyrażenia chęci pozostania anonimowym przez osobę dokonującą zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokonywana będzie pełna anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości) przed jej ewentualnym przekazaniem w celu wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone.
II Etap - Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce"
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Priorytet I Zmniejszenie emisyjności gospodarki działanie: Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach poddziałanie: 1.3.1 Wspieranie efektywności w budynkach użyteczności publicznej.
Przedsięwzięcie obejmuje 139 szkolnych placówek artystycznych (187 starych, zniszczonych, generujących wysokie koszty utrzymania budynków).
Celem zamierzenia inwestycyjnego jest wsparcie modernizacji energetycznej w infrastrukturze publicznej szkolnictwa artystycznego. Efektem będzie oszczędność energii (zmniejszenie jej zapotrzebowania i zużycia), poprawa stanu środowiska dzięki ograniczeniu emisji zanieczyszczeń szczególnie szkodliwych dla jakości życia ludzi, wzrost bezpieczeństwa i higieny pracy dla uczniów (dzieci i młodzieży) i nauczycieli, a także lepszy efekt wizualny i użytkowy budynków.
Realizacja rzeczowa projektu będzie polegała m.in. na dociepleniu elementów konstrukcyjnych, wymianie okien, grzejników, kanałów i rur wentylacyjnych oraz klimatyzacyjnych, budowie systemów oświetlenia, kabli i przewodów elektrycznych, opraw oświetleniowych, zainstalowanie nowych kotłów, pomp ciepła, itd.
Całkowite koszty projektu: 565,1 mln PLN
Dofinansowanie ze środków UE (100% wydatków kwalifikowalnych w projekcie): 481,4 mln PLN
Wkład krajowy (wydatki niekwalifikowalne w projekcie): 83,7 mln PLN
Informacje o nieprawidłowościach:
Antykorupcja i przeciwdziałanie nadużyciom
W trosce o realizowany projekt unijny z I osi priorytetowej „Zmniejszenie emisyjności gospodarki” działanie: 1.3.1 Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych, i w sektorze mieszkaniowym Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowisko 2014-2020, polecamy Państwu zapoznanie się z informacjami dotyczącymi zjawiska korupcji oraz przeciwdziałaniu konfliktowi interesów, zamieszczonymi pod niżej wskazanymi linkami:
Korupcja negatywnie oddziałuje na różne płaszczyzny życia społecznego stanowiąc zagrożenie dla gospodarki i narusza wolność rynkową. Dlatego tak ważne jest uświadomienie sobie zagrożeń płynących z tego zjawiska i przeciwdziałanie mu na każdy etapie realizacji projektów.
Zapraszamy do zapoznania się z tematyką nadużyć finansowych ujętą w niżej wymienionych publikacjach instytucji międzynarodowych, krajowych oraz organizacji pozarządowych:
3. Wytyczne OECD dotyczące zwalczania zmów przetargowych.
5. Nota informacyjna COCOF dotycząca przesłanek nadużyć finansowych dla EFRR, EFS i FS.
6. Broszura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: „Zmowy przetargowe”.
8. Konflikt interesów w polskiej administracji rządowej – prawo, praktyka, postawy urzędników.
Jak sygnalizować potencjalne nieprawidłowości lub nadużycia w PO IiŚ 2014-2020?
Instytucja Zarządzająca PO IiŚ stworzyła mechanizm umożliwiający sygnalizowanie potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć w wykorzystaniu środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Wszelkie nieprawidłowości można zgłaszać za pośrednictwem adresu e-mail: naduzycia.POIS@mr.gov.pl lub specjalnego formularza na stronie internetowej: www.pois.gov.plnieprawidlowosci.
Przyjęte rozwiązanie sprzyjać będzie realizacji projektów w sposób etyczny, jawny i przejrzysty.
Co należy zgłaszać:
Podejrzenie nieprawidłowości, które dotyczą przedstawicieli instytucji wdrażających Program lub podmioty realizujące projekty (np. Beneficjenci).
Zasady, jakimi kieruje się Instytucja Zarządzająca POIiŚ przy rozpatrywaniu przekazanych zgłoszeń:
- Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłącznie uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb.
- Wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie rozpatrywane zgodnie z wewnętrznymi procedurami Instytucji Zarządzającej Programem Infrastruktura i Środowisko oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- W przypadku wyrażenia chęci pozostania anonimowym przez osobę dokonującą zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokonywana będzie pełna anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości) przed jej ewentualnym przekazaniem w celu wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie Zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone.
ETAP I - Termomodernizacja państwowych palcówek szkolnictwa artystycznego - przygotowanie dokumentacji
Informacje o projekcie:
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Priorytet I Zmniejszenie emisyjności gospodarki działanie: Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach poddziałanie: 1.3.1 Wspieranie efektywności w budynkach użyteczności publicznej.
Przedsięwzięcie obejmuje 139 szkolnych placówek artystycznych (187 starych, zniszczonych, generujących wysokie koszty utrzymania budynków).
Celem zamierzenia inwestycyjnego jest wsparcie modernizacji energetycznej w infrastrukturze publicznej szkolnictwa artystycznego. Efektem będzie oszczędność energii (zmniejszenie jej zapotrzebowania i zużycia), poprawa stanu środowiska dzięki ograniczeniu emisji zanieczyszczeń szczególnie szkodliwych dla jakości życia ludzi, wzrost bezpieczeństwa i higieny pracy dla uczniów (dzieci i młodzieży) i nauczycieli, a także lepszy efekt wizualny i użytkowy budynków.
Realizacja rzeczowa projektu będzie polegała m.in. na dociepleniu elementów konstrukcyjnych, wymianie okien, grzejników, kanałów i rur wentylacyjnych oraz klimatyzacyjnych, budowie systemów oświetlenia, kabli i przewodów elektrycznych, opraw oświetleniowych, zainstalowanie nowych kotłów, pomp ciepła, itd.
Całkowite koszty projektu: 501,4 mln PLN
Dofinansowanie ze środków UE: 409 mln PLN
I Etap - Termomodernizacja państwowych palcówek szkolnictwa artystycznego - przygotowanie dokumentacji
Zamierzenie inwestycyjne, którego beneficjentem jest MKiDN, realizowane będzie jako projekt systemowy w ramach działania 9.3 „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej”, Priorytet IX „Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna” Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2007-2013”.
U genezy projektu leży realizacja przez resort strategicznego działania, jakim jest zapewnienie optymalnych warunków dla procesu kształcenia artystycznego poprzez modernizację infrastruktury szkół artystycznych w Polsce. Zostanie nim objętych 218 budynków należących do 156 szkół artystycznych z terenu całego kraju ( 136 szkół muzycznych, 16 szkół plastycznych, 2 szkoły baletowe i 2 studia pomaturalne). Stanowi to 63% placówek podległych MKiDN.
Przedmiotem pierwszego etapu projektu, którego realizacja potrwa do grudnia 2015 r., jest opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Planowany koszt całkowity wynosi 20,7 mln zł, a dofinansowanie UE – 17,6 mln zł.
Drugi etap ( lata 2016-2020) to właściwa realizacja robót, projekt systemowy, planowany do realizacji w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”. Koszt części inwestycyjnej obejmującej termomodernizację budynków to ok. 350 mln zł.
Projekt, którego beneficjentem jest MKiDN, realizowany będzie w ramach priorytetu POIiŚ, dla którego Instytucją Wdrażającą jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.