Kreatywność - Jak ją rozwijać?
04.05.2023
Kreatywność nie jest nam dana raz na zawsze. Każdy z nas ma pewne predyspozycje do myślenia w bardziej twórczy lub bardziej analityczny sposób, jednak myślenie kreatywne można rozwijać. Warto to robić przygotowując młodych ludzi do grupowego rozwiązywania problemów interdyscyplinarnych.
Słowa mają znaczenie
Pierwszym krokiem, który warto wykonać jest przyjrzenie się typom zadań edukacyjnych, które stawiamy przed uczniami a w szczególności poleceniom, które formujemy w komunikacji z klasą. Niektóre czasowniki będą zachętą do kreatywnego myślenia, inne zaś będę je ograniczać. Jeśli polecenie zaczyna się od słowa wyjaśnij, wymień, opisz to prawdopodobnie to polecenie zakłada odtwarzanie przez uczennice i uczniów już posiadanej wiedzy lub myślenie konwergentne (poszukiwanie jednego odpowiedniego rozwiązania).
Polecenia warto otwierać innymi czasownikami, np.: wygeneruj, stwórz, połącz, skonstruuj, rozwiń, popraw. Takie polecenia zwykle będą tworzyły zadania wymagające głębokiego myślenia i bardziej złożonych procesów poznawczych. Sprawdź, co stanie się w klasie jeśli zadanie rozpoczynające się od „Opisz związki pomiędzy X a Y” zastąpisz zadaniem „Wygeneruj jak najwięcej powiązań między X a Y”.
Strategie kreatywnego myślenia
Strategie, które nauczyciele mogą stosować to promowanie więcej niż jednego rozwiązania i docenianie niesztampowych rozwiązań. Działania które będą sprzyjały takiej pracy uczniów to między innymi:
- burza mózgów,
- łączenie idei,
- rozwiązywanie złożonych problemów,
- wizualizowanie,
- praca z metaforą,
- wykorzystanie symboli,
- wykorzystywanie różnych punków widzenia.
Procedury twórczego rozwiązywania problemów
W rozwiązywaniu złożonych problemów w twórczy sposób pomocne uczennicom i uczniom mogą pomagać też procedury ich rozwiązywania. Mogą one być bardziej lub mniej skomplikowane zależnie od stopnia zaawansowania zadania. Typowa procedura obejmuje zwykle:
- skupienie na problemach (jakie są problemy, jak są one ze sobą powiązane, co jest ich przyczyną, które problemy mają kluczowe znaczenie, które problemy chcemy rozwiązać);
- skupienie na rozwiązaniach (jakie możliwe rozwiązania danego problemu widzimy, jak poszczególne pomysły rozwiązują problem, jakie kryteria wyboru rozwiązania chcemy zastosować, który pomysł wybraliśmy);
- skupienie na wdrożeniu (jakich zasobów potrzebujemy do wdrożenia pomysłu, jakie warunki musimy spełnić, by to się udało, jak, kiedy i z kim możemy to zrobić);
- ocena rozwiązania i procesu (jak rozwiązaliśmy problem, czego się dowiedzieliśmy).
Artefakty i pomoce, które pomogą myśleć kreatywnie
Kreatywność uczennic i uczniów w czasie lekcji mogą stymulować także pomoce i artefakty. Najbardziej oczywistymi z nich są film lub prezentacja multimedialna, które dostarczają obrazów i dźwięków, które mogą kierować myślenie uczniów w inną stronę. Można też wykorzystać same nagrania audio, plakaty, zdjęcia, rysunki (takie choćby jak karty Dixit) oraz nieoczywiste symbole i artefakty, które można znaleźć w klasie lub w domu (także w plecaku lub torebce).
Jakie pytanie zadać uczennicom i uczniom
Już same pytania nauczyciela mogą stymulować kreatywność. Warto spróbować zadać klasie jedno z nich:
- Co stałoby się gdyby…?
- W jakie sposoby możnaby…?
- Jak inaczej można byłoby…?
- Co można poprawić w…?
- Co można dodać do…?
- Jak inaczej można zrobić…?
- Co na ten temat powiedziałby …?
- W jaki inny sposób można wykorzystać…?
- Co najlepiej symbolizuje…?
- Kim byłbyś, gdyby…?
Źródło:
Patti Drapeau, Sparking Student Creativity, ASCD, 2014, Alxandria, Virginia.