W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prelegenci

Tomasz Wojakowski

TOMASZ WOJAKOWSKI

Tomasz Wojakowski jest Pełnomocnikiem Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ds. Dostępności. To ekspert ds. dostępności cyfrowej i wykładowca Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w zakresie dostępności cyfrowej oraz socjologii wizerunku osób z niepełnosprawnościami. Przeprowadza audyty w oparciu o standard WCAG 2.1 oraz udziela konsultacji w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Opiniował kwalifikacje zawodowe w zakresie dostępności cyfrowej dla Ministerstwa Cyfryzacji. Społecznie jest Zastępcą Prezesa Zarządu Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach (szkoły dla dzieci niewidomych).
Tomasz Madej

TOMASZ MADEJ

Tomasz Madej jest Dyrektorem Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie od 2020 roku. Był nauczycielem przedmiotów zawodowych, pełnił funkcję Wicedyrektora Centrum Kształcenia Ustawicznego w Radomiu (2012-2015) oraz eksperta w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie od 2004 roku. Jest autorem zadań egzaminacyjnych i programów nauczania w branży elektrycznej i mechatronicznej. Napisał podręcznik „Elektrotechnika”, doradzał w Radomskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli oraz był ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej ds. kształcenia zawodowego.
Agnieszka Kogucka

AGNIESZKA KOGUCKA

Agnieszka Kogucka jest innowatorką, pasjonatką startupów i kreatywnego rozwoju oraz absolwentką filologii rosyjskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Łączy wiedzę humanistyczną z umiejętnościami zarządzania i przedsiębiorczością. Ukończyła podyplomowe studia na Akademii Leona Koźmińskiego na kierunku Akademia Kompetencji Menedżera, co było istotnym krokiem w rozwijaniu umiejętności zarządzania i kierowania zespołami. W latach 2015-2020 była Dyrektorką zarządzającą portal crowdfundingowy odpalprojekt. Doświadczenia zawodowe pozwoliły jej zgłębić tajniki finansowania projektów z wykorzystaniem społeczności internetowej, dzięki czemu pomogła zebrać wsparcie finansowe dla ponad 200 projektów kulturalnych i społecznych. Jako Doradczyni ds. Rozwoju oraz Business Development Manager w Beesfund, największej platformie equity crowdfundingowej w Europie Środkowo-Wschodniej, zdobyła doświadczenie w dziedzinie inwestycji kapitałowych. Jej wkład przyczynił się do stworzenia nowatorskich modeli finansowania, które wspierają startupy i przedsiębiorstwa na różnych etapach. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Crowdfundingu. Aktualnie pełni funkcję Kierowniczki Działu Rozwoju w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej (PISF) oraz Kierowniczki interdyscyplinarnego zespołu ds. Sztucznej Inteligencji w PISF.
Anna Żórawska

ANNA ŻÓRAWSKA

Anna Żórawska jest Prezeską i pomysłodawczynią Fundacji Kultury bez Barier. W codziennej działalności, udowadnia co w praktyce znaczy różnorodność – diversity and inclusion i dostępność – accessibility. Z zamiłowaniem udostępnia multimedia, miejsca i wydarzenia dla osób z różnymi potrzebami – głównie dla tych z niepełnosprawnością wzroku, Głuchych, słabosłyszących i w spektrum autyzmu. Jest trenerką z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej i wydarzeń oraz autorką audiodeskrypcji do filmów i spektakli. To również współautorka dokumentów z zakresu dostępności dla Miasta Stołecznego Warszawy i konsultantka dokumentów strategicznych dla polityk miejskich. Anna Żórawska jest inicjatorką Sieci Liderów i Liderek Dostępności, produktu cyfrowego Tu Możesz – bazy miejsc i wydarzeń z pętlą indukcyjną – rozwiązania dla osób słabosłyszących. Prowadzi wywiady w cyklu UsłyszAni oraz jest organizatorką i producentką Festiwalu Kultury bez Barier. Obecnie zasiada w Radzie Dostępności przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Jest absolwentką Szkoły Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i mentorką w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
Agata Krawczyk

AGATA KRAWCZYK

Agata Krawczyk jest absolwentką studiów kulturoznawczych i filozoficznych, Akademii Artes Liberales i Podyplomowych Studiów Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie pełni funkcję Koordynatorki Zespołu Kultury Cyfrowej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz prowadzi projekty związane z digitalizacją i udostępnianiem cyfrowych zasobów kultury (w tym programy finansujące digitalizację zbiorów oraz działania rozwojowe i edukacyjne). Współpracuje z ekspertami z całej Europy w zakresie trendów związanych z rozwojem kultury cyfrowej. Jest przedstawicielką Polski w Expert Group on the Common European Data Space for Cultural Heritage (CEDCHE) przy Komisji Europejskiej. Wcześniej była także redaktorką i koordynatorką projektów kulturalnych, a także współpracowała m.in. z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym Nowe Horyzonty.
Aldona Modrzewska

ALDONA MODRZEWSKA

Aldona Modrzewska jest Kierowniczką Działu Zbiorów w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Doświadczenie muzealne zdobywa od 2009 roku. Pracowała na różnych stanowiskach, m.in. jako inwentaryzator w Zamku Królewskim w Warszawie, gdzie zarządzała wystawami czasowymi, transportem zbiorów i ich użyczeniami. Odpowiadała również za digitalizację zbiorów w muzeum. Jej obowiązki obecnie obejmują ochronę, konserwację, digitalizację oraz ekspozycję zbiorów. Jest członkinią Komitetu Sterującego projektu wmuzeach.pl i współzałożycielką Polskiego Stowarzyszenia Inwentaryzatorów Muzealnych (PSIM), gdzie była aktywną członkinią zarządu, a także Prezeską Zarządu w latach 2018-2020. Posiada certyfikacje kierownicze w zarządzaniu projektami (PRINCE2 i Agile PM) oraz dyplom mediatorki.
Agnieszka Adamczyk

AGNIESZKA ADAMCZYK

Zarządza obszarem odpowiedzialnym za finanse, księgowość, kadry oraz płace. Menadżer z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Brał udział w transformacji procesów finansowo-księgowych oraz w budowie Centrum Usług Wspólnych.
Anna Osiadacz

ANNA OSIADACZ

Anna Osiadacz jest Prezeską Fundacji Koncept Kultura oraz Dyrektorką Generalną Immersion Festival, jedynego w Polsce wydarzenia skupiającego się na sztuce i edukacji z wykorzystaniem technologii XR. Posiada doświadczenie w zarządzaniu kulturą i jest producentką filmów i doświadczeń VR. Koordynuje wystawy, projekty kulturalne oraz akcje edukacyjne i społeczne, a także organizuje konferencje i warsztaty dotyczące współpracy międzysektorowej. Została wyróżniona w konkursie „Polka XXI wieku” za promowanie kultury przy użyciu nowoczesnych technologii oraz odznaczona medalem Polonia Rediviva za zasługi w edukacji i kulturze. Jest absolwentką psychologii komunikacji medialnej na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendystką projektu „International Visitor Leadership Program” realizowanego przez Departament Stanu USA.
Aneta Błaszczyk-Smolec

ANETA BŁASZCZYK-SMOLEC

Aneta Błaszczyk-Smolec jest Kierowniczką Działu Dokumentacji Naukowej w Muzeum Sztuki w Łodzi. Ukończyła studia z filologii polskiej w zakresie bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, projektowania na wydziale Tkaniny i Ubioru oraz pedagogiki twórczości. Posiada 20-letnie doświadczenie jako bibliotekarka, muzealniczka oraz wykładowczyni. Od 2014 roku zarządza Działem Dokumentacji Naukowej w muzeum, który obejmuje bibliotekę, archiwum, pracownię digitalizacji oraz redakcję portalu. Była koordynatorką projektów kulturalnych i cyfrowych udostępniania zasobów muzeum. Aktywnie uczestniczy w wystawach i konferencjach związanych z bibliotekoznawstwem i prawem autorskim.
Ewelina Sapińska

EWELINA SAPIŃSKA

Ewelina Sapińska jest Dyrektorką Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych w TVP S.A. Związana z Telewizją Polską od 2011 roku, wcześniej pracowała w agencji kreatywnej 40Net Sp. z o.o. jako Dyrektorka Kreatywna, odpowiadając za kampanie reklamowe marek. W Telewizji Polskiej przez 4 lata była Zastępczynią Dyrektora ds. Marketingu, tworząc strategie komunikacyjne marek antenowych i realizując je we współpracy z agencjami i domami mediowymi. Obecnie jako Dyrektorka Ośrodka Dokumentacji skupia się na poszerzaniu oferty archiwalnej TVP, rozwijając procesy cyfryzacji i inicjując działania edukacyjne dla odbiorców zewnętrznych.
Artur Marcinkowski

ARTUR MARCINKOWSKI

Artur Marcinkowski jest założycielem Fundacji Widzialni (czołowej organizacji promującej włączenie cyfrowe), z ponad 20-letnim doświadczeniem w dziedzinie cyfrowej, wyróżnionym Medalem Kopernika za rozwój bankowości cyfrowej. Jego misją jest wspieranie dostępności cyfrowej w Polsce jako „Accessibility Evangelist”. Aktywnie uczestniczy w kształtowaniu cyfryzacji, będąc członkiem Kapituły „Listy 100” oraz komitetów i rad związanych z dostępnością, takich jak: Komitet Monitorujący Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Rada Programowa Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych czy Komitet Dostępność Plus przy Ministerstwie Zdrowia. Opracował metodologię badania stron internetowych pod kątem dostępności dla niepełnosprawnych i wprowadził nowe zawody z zakresu dostępności do systemu ZSK. Był nominowany do nagród „Ludzie którzy zmieniają biznes 2015” i „Digital Champions 2017”.
Ewa Przybysz-Gardyza

EWA PRZYBYSZ-GARDYZA

Ewa Przybysz-Gardyza jest koordynatorką programu Asy Internetu w Fundacji Szkoła z Klasą oraz doświadczoną edukatorką i trenerką z ponad 18-letnim stażem w pracy jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej. Jest także autorką różnorodnych materiałów edukacyjnych oraz aktywnym członkiem społeczności Superbelfrzy RP. Specjalizuje się w wykorzystywaniu metody Design Thinking w swojej pracy oraz z chęcią dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat rozwoju edukacji w Polsce na swoim blogu „Dla Nauczycieli”.
Anna Wołodko

ANNA WOŁODKO

Anna Wołodko jest Dyrektorką BUW i starszą kustoszką akademicką. Pracuje w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie od 1992 r. W latach 1995-2006 była sekretarzem naukowym, a w latach 2014-2018 kierowniczką Oddziału Projektów Celowych i Funduszy Zewnętrznych, odpowiedzialną za pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację zadań Biblioteki. Była również koordynatorką projektów „NUKAT – Autostrada Informacji Cyfrowej” (PO IG, 2009-2013) oraz „Nowa jakość udostępniania dóbr kultury na Uniwersytecie Warszawskim – stworzenie centrum digitalizacji zbiorów bibliotecznych i muzealnych”(POPC,2016-2019).
Dominik Cieszkowski

DOMINIK CIESZKOWSKI

Dominik Cieszkowski jest Zastępcą Dyrektora Biblioteki Narodowej, z którą związany jest od 2007 roku i w której od roku 2015 odpowiada za sprawy związane z IT i digitalizacją zbiorów. Jest Przewodniczącym Komitetów Sterujących siedmiu projektów Biblioteki Narodowej realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, a także ekspertem w zakresie digitalizacji współpracującym z Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwem Edukacji i Nauki, Kancelarią Prezesa Rady Ministrów oraz Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Joanna Dziewulska

JOANNA DZIEWULSKA

Joanna Dziewulska jest historyczką i specjalistką ds. digitalizacji w instytucjach kultury. Ukończyła Uniwersytet Jagielloński. W latach 2005-2018 pracowała w Polskiej Akademii Umiejętności, zarządzając Działem Zbiorów Specjalnych i kierując projektem „PAUart Katalog zbiorów artystycznych i naukowych”. W okresie 2018-2022 nadzorowała digitalizację w Muzeum Narodowym w Krakowie tworząc repozytorium cyfrowe, zasady katalogowania zbiorów oraz udostępniania. Konsultowała projekt KRONIK@, a od 2022 r. prowadzi projekt „Hereditas” w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie odpowiada za digitalizację, system bazodanowy i zarządzanie zasobami cyfrowymi.
Ewa Jakubowska-Smagiel

EWA JAKUBOWSKA-SMAGIEŁ

Ewa Jakubowska-Smagieł pełni funkcję architektki krajobrazu oraz jest Kierowniczką Działu Dokumentacji i Cyfryzacji w Muzeum Króla Jana III w Wilanowie. Posiada tytuł absolwentki Architektury Krajobrazu Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz ukończyła Studia Podyplomowe z zakresu Systemów Informacji Geograficznej na Politechnice Wrocławskiej. Jej zawodowe zaangażowanie skupia się na pracy w muzeum, gdzie od lat zajmuje się dokumentacją przestrzenną oraz tworzeniem i zarządzaniem bazami danych oraz jest Kierowniczką projektu „www.muzeach”.
Jacek Królikowski

JACEK KRÓLIKOWSKI

Jacek Królikowski jest Prezesem Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, z którą związany jest od 2008 roku i specjalistą w zakresie edukacji, zarządzania organizacjami i ich transformacji cyfrowej. Posiada doświadczenie pracy w instytucjach publicznych (Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli), organizacjach pozarządowych (Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej) oraz współpracy z Radą Europy. W latach 2006-2008 zarządzał projektami realizowanymi przez UNDP dla służby cywilnej w Bośni i Hercegowinie oraz w Chorwacji.
Dagmara Miler

DAGMARA MILER

Dagmara Miler jest adwokatką, rzeczniczką patentową i mediatorką spraw z obszaru własności intelektualnej, a także miłośniczką znaków towarowych, prawa reklamy, marketingu i nowych technologii, reprezentującą biznes kreatywny na wielu płaszczyznach i z różnych perspektyw. To prelegentka licznych konferencji i webinarów, autorka publikacji z zakresu prawa autorskiego, patronka oraz wysoko oceniana wykładowczyni aplikacji adwokackiej organizowanej przez Izbę Adwokacką w Warszawie i kilku szkół wyższych, w tym Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu. Jest zaangażowaną działaczką samorządu adwokackiego i rzecznikowskiego, wierzącą, że pasja i wiedza to jedna z niewielu rzeczy, która się mnoży, gdy się nią dzielimy. W działalności społecznej oddana idei siostrzeństwa i wsparcia kobiet w różnych dziedzinach życia i biznesu.
Daniel Cichy

DANIEL CICHY

Dr Daniel Cichy jest muzykologiem, publicystą muzycznym, menadżerem kultury i wydawcą. Studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Ruprecht-Karls-Universität w Heidelbergu. Przez wiele lat był związany z Instytutem Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie oraz Instytutem Muzykologii UJ. Jest laureatem nagród i stypendiów, w tym Ray E. & Ruth A. Robinson Musicology Award oraz Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Od 2013 roku pełni funkcję redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a od 2017 roku zajmuje stanowisko dyrektora i redaktora naczelnego tej Oficyny. Odpowiadał za projekty kulturalne i edukacyjne, w tym „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Aktywnie uczestniczył również w promowaniu muzyki polskiej XIX wieku oraz w pracy nad prawem autorskim. Jest członkiem Rady Polskiej Izby Książki i Polskiej Rady Muzycznej, a także redaktorem naczelnym „Ruchu Muzycznego”.
Joanna Skierska

JOANNA SKIERSKA

Joanna Skierska jest doświadczoną managerką i ekspertką w obszarze transformacji cyfrowej, mediów i technologii cyfrowych, włącznie z AI. Jako Zastępczyni Dyrektora w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie (2018-2023) zrealizowała projekty zdigitalizowania archiwów kinematografii oraz utworzenia platformy streamingowej 35mm.online opartej na AI. Była CEO w Gemius Polska i Polskich Badaniach Internetu, wprowadzając innowacyjne rozwiązanie Mediapanel do pomiaru internetu i streamingu w Polsce. Jest absolwentką Politechniki Gdańskiej oraz studiów podyplomowych z dziennikarstwa telewizyjnego na Uniwersytecie Gdańskim.
Magdalena Sipowicz

MAGDALENA SIPOWICZ

Magdalena Sipowicz jest Prezeską Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego oraz dyplomowaną tłumaczką PJM na Uniwersytecie Warszawskim. Jej związki ze społecznością osób Głuchych sięgają roku 2005. Posiada wykształcenie surdo i oligofrenopedagożki. Jej pasja do języka migowego przerodziła się w pracę, a główne obszary tłumaczeniowe, w których działa, to środowiska akademickie, konferencyjne, artystyczne i społeczne. Zaangażowanie Magdaleny Sipowicz wnosi istotny wkład w poprawę komunikacji i zrozumienia między osobami Głuchymi i słyszącymi.
Józef Skrabski

DR HAB. JÓZEF SKRABSKI

Dr hab. Józef Skrabski jest pracownikiem naukowym Instytutu Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Jego praca jako Kierownika Pracowni Inwentaryzacji i Digitalizacji Zabytków oraz Kustosza-Kierownika Działu Dokumentacji Wizualnej Zamku Królewskiego na Wawelu stanowi wyraz oddania w dziedzinie konserwacji, dokumentacji i edukacji, przyczyniając się tym samym do ochrony i promocji polskiego dziedzictwa narodowego.
Marcin Konik

DR MARCIN KONIK

Dr Marcin Konik to Kierownik Działu Informacji Naukowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest absolwentem filozofii i muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Doktorat uzyskał na podstawie rozprawy poświęconej wątkom kosmologicznym (ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji musica mundana Boecjusza) w średniowiecznych traktatach z zakresu teorii muzyki. Odbył staże naukowe w prestiżowych ośrodkach naukowych: Jacob's School of Music na Indiana University w Bloomington oraz na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Stanforda. Współpracuje m.in. z Centre for Computer Assisted Research in the Humanities Uniwersytetu Stanforda. W swoich badaniach skupia się na problematyce skomputeryzowanej analizy muzycznej, muzycznych bazach danych i projektach digitalizacyjnych. Specjalizuje się w badaniach źródłoznawczych muzyki polskiej okresu XVII-XIX wieku.
Małgorzata Fiedor-Matuszewska

MAŁGORZATA FIEDOR-MATUSZEWSKA

Małgorzata Fiedor – Matuszewska jest prawniczką i absolwentką studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, studiów podyplomowych Prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uczestniczy w licznych kursach, warsztatach i szkoleniach z zakresu prawa autorskiego i prawa własności intelektualnej. Jest prawniczką – praktyczką, od wielu lat pracującą w Polskim Wydawnictwie Muzycznym i kierującą Działem Zarządzania Prawami. Zajmuje się szeroko pojętym obrotem prawami autorskimi i pokrewnymi, negocjacjami umów autorskich i licencyjnych z kontrahentami oraz z instytucjami w kraju i za granicą. Współpracuje z krajowymi i zagranicznymi organizacjami zbiorowego zarządzania.
Karol Czajkowski

KAROL CZAJKOWSKI

Karol Czajkowski jest Kierownikiem Działu Digitalizacji Narodowego Instytutu Dziedzictwa. To archeolog i absolwent Zakładu Archeologii Średniowiecza i Nowożytności Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od ponad 20 lat zajmuje się wdrażaniem cyfrowych technologii pomiaru w inwentaryzacji struktur architektonicznych obiektów zabytkowych. Jest realizatorem wielu projektów związanych z historią i architekturą zabytkową w Polsce, Norwegii, Libanie i w Ukrainie. Karol Czajkowski jest rzeczoznawcą MKiDN, NiMOZ w dziedzinie digitalizacji zabytków nieruchomych, inwentaryzacji architektury i cyfrowych technologii obrazowania. Jest także członkiem zespołu twórców portalu o zabytkach Narodowego Instytutu Dziedzictwa - Zabytek.pl.
Mirosław Trojacki

MIROSŁAW TROJACKI

Mirosław Trojacki jest wieloletnim Kierownikiem Działu danych o zabytkach Narodowego Instytutu Dziedzictwa oraz pracownikiem Centrum Kompetencji ds. digitalizacji w NID. To absolwent Zakładu Kartografii i Fotogrametrii Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej. Od 2010 r. wdraża i utrzymuje w NID infrastrukturę informacji przestrzennej, będącą elementem europejskiej dyrektywy INSPIRE. W skład tego zadania wchodzą m.in. budowa baz danych o zabytkach, a także implementacja portalu mapowego NID. Jest Kierownikiem projektów informatycznych w NID i jednego z zadań projektu POPC, polegającego na digitalizacji i udostępnieniu przez NID w Internecie dokumentacji oraz obiektów przestrzennych dla ewidencji zabytków nieruchomych i archeologicznych. To członek zespołu twórców portalu o zabytkach Narodowego Instytutu Dziedzictwa - Zabytek.pl. Ekspert MKiDN w ramach projektów „WPR Kultura+”, a obecnie „Kultura Cyfrowa”. W latach 2017-2021 był również członkiem IV Kadencji Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych.
Maria (Maja) Drabczyk

MARIA (MAJA) DRABCZYK

Maria (Maja) Drabczyk jest Prezeską Zarządu, Kierowniczką działu polityk i rzecznictwa w Centrum Cyfrowym. To socjolożka, badaczka i menedżerka projektów kulturalnych z zakresu dziedzictwa oraz nowych technologii. To także członkini Rady Stowarzyszenia Sieci Europeana, zarządu Fundacji EUscreen oraz Przewodnicząca Komisji ds. Wartości, Wykorzystania i Prawa Autorskiego FIAT IFTA. Jest ekspertką w obszarze budowania dostępu i kreatywnego ponownego wykorzystania dziedzictwa cyfrowego do celów badawczych, edukacyjnych lub artystycznych. Maria Drabczyk to pasjonatka badania i rozwijania społecznej wartości organizacji dziedzictwa kulturowego oraz wspierania sektora kultury i edukacji w budowaniu cyfrowych strategii nakierowanych na odbiorców.
Michał Rydzewski

MICHAŁ RYDZEWSKI

Michał Rydzewski jest Zastępcą Dyrektora Narodowego Centrum Kultury ds. Profesjonalizacji i Wsparcia Sektora Kultury. Nadzoruje programy dotacyjne i projekty szkoleniowe NCK m.in. „Dom Kultury+ Inicjatywy lokalne, Bardzo Młoda Kultura” w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 oraz projekt systemowy „Konwersja cyfrowa domów kultury”, finansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Pełni również funkcję koordynatora ds. dostępności w NCK, a w 2020 roku koordynował Program „Kultura w sieci” realizowany jako element tarczy antykryzysowej w kulturze, wspierający sektor kultury w związku z utrudnieniami w działalności wynikającymi z sytuacji epidemii. W roku 2018 pełnił funkcję rzecznika prasowego I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie”.
Maciej Kowalski

MACIEJ KOWALSKI

Maciej Kowalski jest Prezesem Polskiego Związku Głuchych Oddziału Łódzkiego, lektorem i tłumaczem Polskiego Języka Migowego. To absolwent Politechniki Łódzkiej i mgr inż. o specjalności Informatyka - Systemy Baz Danych. Jest ekspertem od dostępności cyfrowej i komunikacyjnej, audytorem, ekspertem w zakresie dostosowywania dla osób głuchych i słabosłyszących podręczników szkolnych gimnazjum i liceum oraz nauczycielem-wychowawcą w szkole dla głuchych. Maciej Kowalski to współtwórca i były Prezes Spółdzielni Socjalnej FADO oraz współautor wielu publikacji papierowych oraz filmowych (program do kursów PJM, materiały edukacyjne dla Głuchych).
Karolina Vysata

KAROLINA VYŠATA

Karolina Vyšata jest historyczką sztuki, kuratorką i animatorką kultury od 2006 roku związaną z Zachęta – Narodową Galerią Sztuki. Współpracowała z Muzeum Narodowym w Warszawie, Galerią Bunkier Sztuki w Krakowie, Uniwersytetem Dzieci, Uniwersytetem Jagiellońskim i Narodowym Archiwum Cyfrowym. Jest kuratorką i realizatorką programów edukacyjnych i wystaw sztuki współczesnej. To także autorka i kierowniczka projektów z zakresu edukacji kulturalnej, m.in.: „Labo(a)rtorium. Edukacja kulturalna w Bunkrze” (2013), „Posz(t)ukiwanie. Edukacja kulturalna w Bunkrze” (2015), projekt sztuka24h.edu.pl, Galeria Bunkier Sztuki w Krakowie, 2011-2018. Karolina Vyšata jest Kierowniczką działu dokumentacji i biblioteki w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.
Joanna Szytuła

JOANNA SZYTUŁA

Joanna Szytuła to absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, związana z trzecim sektorem i instytucjami kultury. Pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie od 2015 roku, jako redaktorka zasobów cyfrowych w Dziale Digitalizacji i Zarządzania Zasobami Cyfrowymi. Koordynuje projekty udostępniania kolekcji cyfrowej w ramach współpracy z Wikimedia Polska i Małopolskim Instytutem Kultury. Jest członkinią różnych społeczności European Network Association, zainteresowaną wykorzystaniem dziedzictwa cyfrowego w celach naukowo-badawczych, edukacyjnych i artystycznych. Aktywnie wspiera rozwój kultury dostępnej i otwartych zasobów, wykorzystując nowoczesne technologie.
Maciej Chmiel

MACIEJ CHMIEL

Maciej Chmiel jest Dyrektorem Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej. To absolwent historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, podyplomowych kursów w Akademii Psychologii Przywództwa Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej oraz Executive MBA University of Illinois i UW. W latach 80. był uczestnikiem ruchu trzeciego obiegu – organizował festiwal Róbrege, pełnił funkcję menadżera zespołu Dezerter i był członkiem redakcji pisma „Brulion”. W latach późniejszych pracował jako dziennikarz prasowy oraz autor programów radiowych i telewizyjnych. Był pomysłodawcą Fryderyków, Wicedyrektorem festiwali w Opolu i w Sopocie, Dyrektorem Programu 2 Telewizji Polskiej oraz Wicedyrektorem Biura Handlu TVP, producentem programów telewizyjnych, filmów dokumentalnych, płyt i wideoklipów.
Piotr Anczewski

PIOTR ANCZEWSKI

Piotr Anczewski jest Kierownikiem Pracowni Bibliotekarzy Cyfrowych. W Bibliotece Narodowej pracuje od 2019 roku, gdzie od początku zajmuje się kwestiami związanymi z prawem autorskim. W ramach swoich obowiązków prowadził sprawy dotyczące wykorzystywania cyfrowych materiałów oraz pozyskiwania praw autorskich do dokumentów przeznaczonych do publikacji w Polonie. Uczestniczył w realizacji projektu „Patrimonium – Zabytki piśmiennictwa”, wykonując zadania związane z weryfikacją prawnoautorską obiektów wytypowanych do digitalizacji. Obecnie odpowiada m.in. za poprawność udostępnienia zasobu cyfrowego BN w serwisie polona.pl.
Tomasz Pisula

TOMASZ PISULA

Tomasz Pisula jest Kierownikiem Działu Projektów Internetowych w Filmotece Narodowej - Instytucie Audiowizualnym i Kierownikiem Projektu Digitalizacji Zbiorów POPC. To menedżer, fundraiser i startupowiec z 25-letnim doświadczeniem na rynku publicznym i prywatnym oraz współautor patentów z dziedziny Med Tech. Współpracuje z polskimi i amerykańskimi funduszami VC. Zasiadał w radach nadzorczych spółek notowanych na GPW. W latach 2016 - 2019 był współtwórcą polskiej dyplomacji handlowej.
Paulina Kurc-Maj

PAULINA KURC-MAJ

Paulina Kurc-Maj to Kierowniczka Działu Zbiorów Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Sztuki w Łodzi. Jest historyczką sztuki i kustoszką związaną z Muzeum Sztuki w Łodzi od 2001 r. oraz kuratorką i współautorką licznych wystaw, m.in.: „Joseph Beuys. Polentransport 1981” (Bratysława, 2003). To autorka wielu tekstów i wykładów o sztuce międzywojennej awangardy oraz historii Muzeum Sztuki w Łodzi w okresie międzywojennym i po II Wojnie Światowej. Współredagowała także książkę: „Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy„a.r.” (Łódź, 2019). W 2017 współpracowała przy tworzeniu zawartości muzealnej strony zasoby.msl.org.pl w zakresie udostępniania zbiorów sztuki nowoczesnej online. W ramach projektu „Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi” zajmowała się nadzorem i realizacją projektu w zakresie działań Działu Zbiorów Sztuki Nowoczesnej, to jest digitalizacją zbioru audiowizualnego, przygotowywaniem metadanych i not dzieł z kolekcji XX i XXI wieku oraz wdrożeniem nowego systemu do inwentaryzacji zbiorów, w tym archiwum cyfrowego i głębokiego dzieł filmowych i dźwiękowych.
Paweł Potakowski

DR PAWEŁ POTAKOWSKI

Dr Paweł Potakowski jest specjalistą ds. dostępności, który współpracuje z podmiotami publicznymi oraz biznesem. Z wykształcenia prawnik, z praktyki zawodowej marketingowiec. Zmienia świat na lepsze pracując dla Grupy Migam. Jako Dyrektor z MIGAM.org otwiera świat dla Głuchych, a do tego jako Prezes www.pracabezbarier.eu zrzuca bariery wokół zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Jako broker wiedzy i innowacji był uczestnikiem TOP 500 Innovators, w ramach, którego odbył 9 tygodniowy program edukacyjny prowadzony przez najlepszy publiczny uniwersytet na świecie, czyli Uniwersytet Kalifornijski Berkeley.
Tomasz Parkoła

TOMASZ PARKOŁA

Tomasz Parkoła jest Kierownikiem Działu Bibliotek Cyfrowych i Platform Wiedzy od 2019 r. Pracuje także w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym od 2005 roku. W kierowanym przez niego dziale funkcjonują trzy zespoły odpowiedzialne za prace w obszarach: humanistyki cyfrowej, produktów i usług dla bibliotek i repozytoriów cyfrowych, a także Federacji Bibliotek Cyfrowych. Angażuje się w krajowe i międzynarodowe projekty badawczo-rozwojowe w zakresie przetwarzania i dostępu do danych, długoterminowej archiwizacji, automatyzacji procesów digitalizacji oraz agregacji danych i ich interoperacyjności. W latach 2010-2013 był koordynatorem programu EIFL-FOSS w Polsce. Od roku 2011 zasiada w zarządzie europejskiego Centrum Kompetencji IMPACT w zakresie digitalizacji, gdzie w latach 2016-2020 pełnił funkcję Dyrektora Naukowo-Technicznego. Był członkiem komitetu programowego konferencji iPRES 2014, iPRES 2016, DATeCH 2017 oraz DARIAH AE 2019. Od 2019 roku jest również członkiem Product Board w Open Preservation Foundation oraz współprowadzącym wirtualne centrum kompetencji DARIAH-EU (obecnie VCC1 - E-Infrastructure). Tomasz Parkoła to autor i współautor kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz popularnonaukowych. Posiada certyfikaty PMP®, UX-PM, PMI ACP oraz ITIL v4 DPI.
Piotr Górajec

PIOTR GÓRAJEC

Piotr Górajec od 2015 roku jest Zastępcą Dyrektora Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Pracę w muzeum rozpoczął w 2004 roku jako edukator muzealny. Następnie kierował Działem Edukacji, a później Działem Rozwoju Muzeum. Był współtwórcą Forum Edukatorów Muzealnych, a w latach 2009-2012 współautorem „Raportu o stanie edukacji muzealnej w Polsce”. To członek Polskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Muzeów ICOM. Od 2021 r. i sekretarz prezydium ICOM Polska. Od 2022 r. pełni również funkcję Przewodniczącego Komitetu Głównego Olimpiady Artystycznej. Jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego ze specjalizacją Archeologia Klasyczna. Ukończył również Akademię Psychologii Przywództwa w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej.
Natalia Cetera

NATALIA CETERA

Natalia Cetera to Kierowniczka Pracowni Otwierania Kultury. Jest project managerką w obszarze transformacji cyfrowej instytucji kultury, trenerką w obszarze nowych technologii i historyczką sztuki. Od 10 lat zajmuje się wsparciem procesu digitalizacji zbiorów muzealnych, tworzeniem cyfrowych kolekcji i angażujących wystaw online oraz narzędzi technologicznych służących kreatywnemu udostępnianiu dziedzictwa kulturowego. Współtworzyła cyfrowe zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Słowacji czy National Gallery w Bułgarii na międzynarodowej platformie Google Arts & Culture. Obecnie pracuje w zespole koordynatorek projektu „Otwarta Zachęta” - jednego z największych projektów digitalizacyjnych w Polsce. To także współautorka publikacji „Cyfrowe dziedzictwo kultury” i „Jak przygotować się do digitalizacji i udostępniania kolekcji w sieci”.
Tomasz Kalisz

TOMASZ KALISZ

Tomasz Kalisz jest głównym specjalistą ds. digitalizacji i rekonstrukcji w Telewizji Polskiej S.A. Od 26 lat związany zawodowo z archiwum Telewizji Polskiej (ODiZP), czyli całe swoje życie zawodowe. W Ośrodku Dokumentacji, począwszy od 1997 roku przechodził przez różne szczeble rozwoju zawodowego. W 2007 roku tworzył trzon nowo powstającego zespołu zajmującego się digitalizacją i rekonstrukcją materiałów zarejestrowanych na taśmach filmowych. Był uczestnikiem kolejnych faz rozwoju działu oraz stosowanej zaawansowanej technologii opracowania materiałów filmowych. W latach 2017-2022, podczas realizacji obu projektów z dofinansowaniem Unii Europejskiej, pełnił rolę koordynatora ich technicznej realizacji oraz Kierownika Zespołu.
Maciej Dowgiel

DR MACIEJ DOWGIEL

dr Maciej Dowgiel jest filmoznawcą, medioznawcą i specjalistą z zakresu e-learningu. To absolwent podyplomowych studiów dziennikarskich, Zarządzania kulturą, Gender Studies (UŁ) oraz Projektowania i wdrażania e-learningu (WSE w Krakowie). Jest certyfikowanym trenerem kompetencji cyfrowych Facebooka oraz edukacji medialnej (Fundacja Nowoczesna Polska). To nauczyciel, wykładowca, a także trener edukacji filmowej, medialnej i metodyki edukacji zdalnej. Jest ekspertem z zakresu kompetencji cyfrowych i kulturowych oraz autorem kilkuset analiz, opracowań, scenariuszy zajęć oraz tekstów edukacyjnych filmoznawczych i medioznawczych ukierunkowanych na edukację różnych grup wiekowych. Opracował także kilkanaście zdalnych i stacjonarnych szkoleń z zakresu nowych mediów, narzędzi cyfrowych, kultury i sztuki, m.in. dla Narodowego Centrum Kultury, Collegium Civitas, Erasmus+, Centralnego Gabinetu Edukacji Filmowej, Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego oraz różnych korporacji.
Michał Dziewulski

MICHAŁ DZIEWULSKI

Michał Dziewulski jest historykiem, muzealnikiem i fotografem muzealnym. Od 2000 r. pełni rolę kustosza zbioru dawnej broni i barwy Muzeum Narodowego w Krakowie. W latach 2011-2015 był zastępcą koordynatora projektu „Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe”, a w latach 2016-2020 głównym koordynatorem projektu „Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji jednego z najstarszych i największych muzeów w Polsce – Muzeum Narodowego w Krakowie dla e-kultury i e-edukacji”. Obecnie jest opiekunem i administratorem programu do zarządzania zasobami i procesami muzealnymi MUZA.
Tom Horecki

TOM HORECKI

Tom Horecki to Product Owner w Stenografie. Jest propagatorem dostępności treści głosowych dzięki narzędziu do automatycznej transkrypcji i napisów Stenograf oraz współzałożycielem, działającej stricte zdalnie ze względu na zatrudnianie osób z niepełnosprawnością, firmy WEimpact.AI. Oczyszcza przestrzeń naturalną ze śmieci i edukuje w ramach inicjatywy Planet Heroes. Wyniósł z lasów już 2 tony śmieci.
Robert Kaczmarek

ROBERT KACZMAREK

Robert Kaczmarek jest reżyserem, scenarzystą i producentem filmowym, a także absolwentem Wydziału Reżyserii w Łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Jest współzałożycielem Stowarzyszenia Producentów Filmowych oraz Prezesem firm produkcyjnych Biograf Film i Film Open Group. Od 2020 roku pełni rolę Przewodniczącego Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, a od 2022 roku funkcję Dyrektora Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Jego filmy skupiają się na tematyce polityczno-historycznej i kulturalnej. Podejmuje tematy prawdy, nie ulegając wpływom mainstreamu. Jako producent zrealizował ponad 100 filmów, a jako reżyser około 40 filmów.
Łukasz Gaweł

DR HAB. ŁUKASZ GAWEŁ

Dr hab. Łukasz Gaweł, profesor UJ, w latach 2016-2019 pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie ds. strategii, rozwoju i komunikacji. Od 2019 r. kierował również Muzeum Narodowym w Warszawie jako p.o. Dyrektora, a w listopadzie 2020 r. otrzymał nominację na stanowisko Dyrektora. Specjalizuje się w zarządzaniu dziedzictwem kulturowym i publicznymi instytucjami kultury. Brał udział w realizacji projektów finansowanych z funduszy europejskich oraz współpracował z kilkudziesięcioma instytucjami kultury w zakresie kontroli zarządczej, audytów organizacyjnych, budowania strategii oraz określania standardów usług w muzeach i obiektach turystycznych. Odrębnym obszarem jego działania były problemy związane z digitalizacją dziedzictwa kulturowego oraz wypracowywania słowników służących ich opisowi. Pracował jako ekspert w międzynarodowych projektach dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym (TETRIS, SHIFT-X). Jest autorem książek popularnonaukowych oraz publikacji i akademickich.
{"register":{"columns":[]}}