Oczekiwane rezultaty
- Opracowanie i wdrożenie centralnego, ogólnopolskiego systemu zawierającego ustandaryzowane dane nt. osób pochowanych i grobów na wszystkich cmentarzach i niecmentarnych miejscach pochówków w Polsce.
- Centralna wyszukiwarka umożliwiająca obywatelom znalezienie cmentarzy, miejsc pochówków niezależnie od ich lokalizacji na terenie kraju oraz informacji nt. grobów i osób pochowanych, ze szczególnym uwzględnieniem osób zasłużonych.
- Dostępność informacji o cmentarzach, m.in. strona internetowa cmentarza, mapa cmentarza. Zwiększenie transparentności w zarządzaniu cmentarzami, dostępne publicznie informacje nt. cmentarza, m.in. regulaminu, terminu opłacenia grobu.
- Dostępność usług związanych z obsługą miejsc pochówku, np. dostęp do informacji o terminie opłacenia miejsca pochówku, formularz kontaktowy. Podniesienie jakości i efektywności obsługi miejsc pochówków dzięki zdigitalizowanej obsłudze.
- Optymalizacja procedur związanych z pochówkiem, poprzez:
- odmiejscowienie dostępu do elektronicznej Księgi Cmentarnej (eCK)
- digitalizację Księgi Cmentarnej (eliminacja z procesu wersji papierowej).
- Dostępność informacji o miejscach pochówku osób zasłużonych. Możliwość weryfikacji, czy osoba pochowana była odznaczona najwyższymi odznaczeniami państwowymi. Lepsza ochrona grobów osób zasłużonych.
- Udostępnienie scentralizowanych danych w ramach programu otwartości danych.
- Opracowanie narzędzi i mechanizmów umożliwiających potencjalną (nie obligatoryjną) integrację danych z istniejącymi systemami i rejestrami zewnętrznymi.
- Opracowanie mechanizmów wsparcia jednostek administracji cmentarnej w procesie digitalizacji zasobów i danych (planów cmentarzy, nagrobków, ksiąg cmentarnych, informacji o pochówkach, informacji o osobach zmarłych).
- Opracowanie narzędzi o funkcjonalnościach społecznościowych umożliwiających udział obywateli i podmiotów zewnętrznych we wprowadzaniu i aktualizacji danych systemów centralnych.
- Opracowanie procedur agregacji danych.
- Zabezpieczenie wpisów do eKC poprzez wykorzystanie infrastruktury rządowej, prowadzenie stałego audytu bezpieczeństwa infrastruktury, wdrożenie procedur archiwizacyjnych.
- Lepsze zarządzanie przestrzenią.
- Przygotowanie systemu do wymogów wprowadzanych przez Ustawę o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
Projekt w aspekcie cyfrowym będzie realizowany w odpowiedzi na potrzeby dwóch obszarach:
1. W obszarze działań administracyjnych
Wytworzony zostanie zestaw narzędzi w postaci aplikacji webowych (z zachowaniem zasad RWD i standardów WCAG, GOV.PL) o dostępie ograniczonym (rekomendowany PZ) do zarządzania:
- Zasobami serwisu informacyjnego dla obywatela oraz
- Mechanizmami biznesowymi interesariuszy projektu
2. W obszarze usług dla obywatela
Uruchomiony zostanie serwis informacyjny o charakterze centralnego punktu dostępu do cyfrowych usług cmentarnych (zgodność ze strategią Gov.pl), jako element Portalu RP oraz wytworzone zostaną na Gov.pl usługi wraz z Kartami Informacyjnymi Usług dla obywatela.