Wyniki badania w zakresie Cyfryzacji Miejsc Pamięci
31.10.2022
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w części Cyfryzacja opracowuje system elektronicznego dostępu do danych dotyczących cmentarzy i osób pochowanych. Zbudowany zostanie system Cyfryzacji Miejsc Pamięci, składający się z rejestru cmentarzy, rejestru grobów i miejsc spoczynku, ewidencji zwłok i szczątków ludzkich przekazanych do spopielenia, ewidencji grobów osób zasłużonych dla RP, ewidencji cmentarzy i grobów wojennych oraz ewidencji grobów weteranów. Zakłada się, że system umożliwi m.in. wyszukanie on-line danych o cmentarzach i pochówkach czy sprawdzenie online statusu grobu, w tym czasu opłacenia miejsca i ewentualnego oznaczenia do likwidacji, uprości również proces pochówku. System będzie także wspierać ochronę grobów wojennych, weteranów i osób zasłużonych dla Rzeczypospolitej Polskiej.
W okresie czerwiec - lipiec 2022 r. KPRM Cyfryzacja przeprowadziła badanie mające na celu pozyskanie informacji o potrzebach obywateli oraz jednostek prowadzących cmentarze czy związanych
z organizacją pochówku (tj. kościołów i związków wyznaniowych, urzędów gminy, urzędów wojewódzkich, krematoriów oraz podmiotów prywatnych) w zakresie korzystania z nowego systemu oraz weryfikację stopnia zainteresowania usługami tego rodzaju.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI (wspomagany komputerowo wywiad poprzez stronę WWW) za pomocą 2 ankiet. Na pierwszą ankietę, skierowaną do obywateli, odpowiedziało 1138 osób, na drugą, adresowaną do jednostek związanych z organizacją pochówku oraz nadzorem nad cmentarzami – 60 przedstawicieli kościołów/ związków wyznaniowych, 584 pracowników urzędów gminy, 15 pracowników urzędów wojewódzkich, 14 przedstawicieli krematoriów oraz 29 podmiotów prywatnych prowadzących cmentarze.
Zachęcamy do pobrania raportu i zapoznania się z wynikami badania.
Materiały
Raport z badania popytu w ramach projektu Cyfryzacja Miejsc PamięciRaport_z_badania_CMP_31102022.pdf 1.35MB