Domy Pomocy Społecznej
Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej.
Uzyskać zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej.
Dotyczy:
Jednostek samorządu terytorialnego, Kościoła Katolickiego, innych kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji społecznych, fundacji i stowarzyszeń, innych osób prawnych i osób fizycznych.
Należy przygotować:
1) w przypadku ubiegania się o zezwolenie przez jednostkę samorządu terytorialnego:
- wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej;
- kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której usytuowany jest dom;
- dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (inspekcja sanitarna, ochrona p/pożarowa, prawo budowlane);
- regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt;
- 1a) w przypadku ubiegania się o przekształcenie miejsc, o których mowa w art. 57 ust. 3a pkt 6 ustawy, w miejsca przeznaczone na świadczenie usług wsparcia krótkoterminowego dziennego lub całodobowego oraz utworzenie nowych miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia dziennego lub całodobowego, do wydania zgody przepis art. 57 ustawy stosuje się odpowiednio.
2) w przypadku pozostałych podmiotów ubiegających się o zezwolenie, oprócz wyżej wymienionych dokumentów, dodatkowo:
- dokumenty potwierdzające status prawny podmiotu, w przypadku gdy nie podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub zgłoszeniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- informację o sposobie finansowania domu;
- zaświadczenie, że osoba, która będzie kierowała domem jest zdolna ze względu na stan zdrowia do kierowania domem;
- zaświadczenie albo oświadczenie (składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań) o niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
zaświadczenie albo oświadczenie (składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań) o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie osoby, która będzie kierowała domem.
Należy wypełnić wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej.
Dokumenty należy wypełnić czytelnie, zgodnie z zawartymi objaśnieniami.
Za uzyskanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej nic nie zapłacisz.
Dokumenty możesz złożyć w dowolnym czasie, w momencie spełnienia warunków określonych w art. 57 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1283, ze. zm.) oraz standardów określonych w art. 55 ust. 1 i ust. 2 powołanej wyżej ustawy.
Dokumenty możesz :
- przesłać na adres:
- Wydział Polityki Społecznej
Dolnośląski Urząd Wojewódzki
pl. Powstańców Warszawy 1, 50-153 Wrocław - złożyć osobiście w Biurze Obsługi Klienta:
- Pon. - Pt. w godz. 8:00 - 16:00
Dodatkowe informacje uzyskasz:
Dorota Kamińska – tel. 71 340 69 83, e-mail: d.kaminska@duw.pl
Elżbieta Jakubowska – tel. 71 340 63 68, e-mail: e.jakubowska@duw.pl
Anna Łata – tel. 71 340 61 32, e-mail: a.lata@duw.pl
Co zrobi Urząd?
Przeprowadzimy wizytację obiektu, w którym usytuowany jest dom pomocy społecznej, dokonamy oceny spełnienia standardów. Jeżeli podmiot występujący o zezwolenie spełnia określone prawem warunki oraz dom pomocy społecznej spełnia standardy, wydamy zezwolenie w trybie decyzji administracyjnej na prowadzenie DPS na czas nieokreślony i wpiszemy jednostkę do rejestru domów pomocy społecznej prowadzonego przez Wojewodę Dolnośląskiego.
W przypadku braków w dokumentacji poprosimy Cię o ich uzupełnienie.
Twoją sprawę załatwimy bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca. W przypadku, gdy sprawa wymaga postępowania wyjaśniającego, czas może wydłużyć się do dwóch miesięcy.
Jak się odwołać?
Od wydanej decyzji administracyjnej możesz odwołać się do Ministra Rodziny i Polityki Społecznej.
Odwołanie musisz wnieść za pośrednictwem Wojewody Dolnośląskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Informacje dodatkowe.
Wymogi jakie muszą być spełnione do uzyskania zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej określone są w art. 57 ust. 3 pkt 1-3 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t. j . Dz. U. z 2023 r., poz. 901, z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 roku w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 734 z późn. zm.).
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 poz. 572, ze zm.);
Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 901, z późn. zm.);
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 734 z późn. zm.).
Materiały
Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie Domu Pomocy SpołecznejWNIOSEK_O_WYDANIE_ZEZWOLENIA_NA_PROWADZENIE_DOMU_POMOCY_SPOLECZNEJ.doc 0.04MB Rejestr Domów Pomocy Społecznej stan na dzień 30.12.2024 r.
Rejestr_DPS_3012_24_.docx 0.05MB