Badania dotyczące edukacji dla zrównoważonego rozwoju
W 2012 roku Ministerstwo Środowiska zleciło badanie jakościowe pt. „Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w opiniach nauczycieli (badanie jakościowe) – Diagnoza sytuacji w zakresie realizacji edukacji dla zrównoważonego rozwoju przez nauczycieli wybranych szkół”.
Głównym celem badania było zdiagnozowanie sytuacji w zakresie realizacji edukacji dla zrównoważonego rozwoju przez nauczycieli wybranych szkół.
Cele szczegółowe koncentrowały się na następujących obszarach:
- określenie sposobu rozumienia edukacji dla zrównoważonego rozwoju przez nauczycieli,
- pozyskanie opinii nauczycieli nt. edukacji dla zrównoważonego rozwoju,
- poznanie sposobów realizacji edukacji dla zrównoważonego rozwoju,
- poznanie potrzeb nauczycieli w zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju,
- uzyskanie informacji nt. pożądanych form wsparcia w obszarze edukacji dla zrównoważonego rozwoju,
- uzyskanie informacji nt. skutecznych kanałów komunikacji z nauczycielami,
- poznanie motywacji, którymi kierują się nauczyciele przy wyborze ofert edukacyjnych,
- edukacja dla zrównoważonego rozwoju jako priorytetowy element misji/koncepcji pracy szkoły,
- edukacja dla zrównoważonego rozwoju jako element polityki oświatowej w doświadczeniach nauczycieli.
Ekspertyza
Celem badania było uzyskanie ogólnego, ale zarazem możliwie szerokiego obrazu edukacji dla zrównoważonego rozwoju w Polsce. Badanie polegało na identyfikacji zapisów istniejących w dokumentach strategicznych i programowych dotyczących edukacji dla zrównoważonego rozwoju oraz na weryfikacji, jak w rzeczywistości istniejące zalecenia są realizowane przez głównych interesariuszy.
Wyróżniono dziewięć zagadnień badawczych, które zostały zbadane w trakcie badań.
- Miejsce edukacji dla zrównoważonego rozwoju (formalnej i pozaformalnej) w aktach prawnych, strategiach, programach;
- Współpraca głównych interesariuszy w zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju;
- Powiązania edukacji dla zrównoważonego rozwoju z innymi procesami edukacyjnymi wspierającymi kształcenie dla zrównoważonego rozwoju;
- Finansowanie edukacji dla zrównoważonego rozwoju;
- Istniejące wskaźniki/instrumenty/narzędzia służące ocenie wyników edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w uczeniu się formalnym i pozaformalnym;
- Kształcenie i doskonalenie nauczycieli w zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju;
- Badania naukowe dot. zrównoważonego rozwoju oraz edukacji dla zrównoważonego rozwoju (np. metody kształcenia);
- Wyzwania, przeszkody, silne strony, osiągnięcia w zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju w Polsce;
- Potrzeby w zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Materiały
Ekspertyza dotycząca edukacji dla zrównoważonego rozwoju w Polsce 2012 r.Ekspertyza_dotyczaca_edukacji_dla_zrownowazonego_rozwoju_w_Polsce.pdf 2.26MB