Klimatyczny Nauczyciel Roku 2022

logo konkursu

Poznajcie laureatów konkursu "Klimatyczny Nauczyciel Roku"!

Jest nam niezmiernie miło ogłosić wyniki konkursu "Klimatyczny Nauczyciel Roku" 2022.

W związku z głosowaniem internetowym wyniki przedstawiają się następująco:

Klimatyczny Nauczyciel Roku:  Pani Elżbieta Butkiewicz ze Szkoły Podstawowej im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak

Wyróżnienie: Pani Anna Koc z XXXIII Liceum Ogólnokształcącego Dwujezycznego im. Mikołaja Kopernika w Warszawie

Wyróżnienie: Pan Adam Stępiński z LO im. M. Kopernika w Tarnobrzegu

Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie dziękujemy za udział, a internautom dziękujemy za tak licznie oddane głosy.

Zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów !

 

Klimatyczny Nauczyciel Roku 2022 – Elżbieta Butkiewicz

Szkoła: Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak

 

Zrealizowane działania: 

  1. Organizacja festynu promującego ekologiczną, antysmogową ścieżkę pieszo-rowerową w Gawrych Rudzie.
  2. Trzykrotnie wraz z uczniami zorganizowała na Suwalszczyźnie Młodzieżowy Strajk Klimatyczny. Podczas trzeciej edycji MSK wręczono wójtowi petycję o poszerzenie działań związanych z obiegiem zamkniętym i mitygacją na terenie Gminy Suwałki.
  3. W 2021 rozpoczęła roczną innowację programową: Płociczno - piątki dla Klimatu, która była rekomendowana do nagrody w ramach Konkursu MEiN "Kieruek-innowacja 2022" (fanpage o takiej samej nazwie).
  4. W 2021 realizacja działań z wykorzystaniem różnorodnych metod i narzędzi dydaktycznych takich jak: pogadanki, dyskusje, obserwacje, wycieczki, zajęcia w terenie, doświadczenia i eksperymenty poszerzające świadomość zmian klimatycznych społeczności szkolnej.
  5. We współpracy z Teatrem Ekologicznym Bohema House uczniowie uczestniczyli w spektaklu  "Dziewczynka z zapałkami. Świat smogu".
  6. Organizacja Dnia Drzewa, Dnia Ziemi, zbiórki baterii, szycia toreb na zakupy i zakupu nakrętkomatu.
  7. Podjęta współpraca z EDU NASK – Edukacyjną Siecią Antysmogową skutkowała umieszczeniem czujnika antysmogowego na szkole. Zamontowano też czujnik radonu.

Planowane działania: 

  1. Realizacja Lekcji z Klimatem MKiŚ.
  2. Udział w konferencji EDU NASK.
  3. Korzystając z Klimatu 2.0 organizacja cyklu zajęć i e-lekcji dla uczniów.
  4. Wycieczka do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska - Delegatury w Suwałkach; akcja Planet Heroes w celu oczyszczenia otuliny Wigierskiego Parku Narodowego.
  5. Kontynuacja obchodów Dnia Drzewa.
  6. Organizacja IV edycji Młodzieżowego Strajku Klimatycznego.
  7. Modernizacja szkoły pod kątem oszczędzania energii i wody.
  8. Stworzenie źródełka wody pitnej - ograniczenie plastiku.
  9. Cykl działań promujących oszczędzanie wody i żywności.
  10. Przeprowadzenie gry terenowej "Eko patrol" i Ekologicznego Pokazu Mody.
  11. Organizacja zbiórki elektrośmieci.
  12. Eko innowacja – 5 wyzwań ekologicznych dla uczniów, których celem jest utrwalanie u uczniów prawidłowych nawyków oszczędzania energii i wody, promowania działań wpływających na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska i segregacji odpadów oraz zakładania łąk kwietnych.

Wyróżnienie – Anna Koc

Szkoła: XXXIII Liceum Ogólnokształcące Dwujezyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie

 

Zrealizowane działania: 

  1. Udział jako jeden z 15 nauczycieli z całej Europy w pilotażowym programie Rozwiązania oparte na przyrodzie/Nature-Based Solutions (NBS) project. W ramach zaangażowania w programie opracowano scenariusze zajęć, które zostały przetestowane przez nauczycieli w całej Europie. Scenariusz można znaleźć pod linkiem: http://www.scientix.eu/resources/details?resourceId=28164
  2. Ukończenie kursu Exploring Nature-Based Solutions in Your Classroom organizowanego przez SCIENTIX. W ramach kursu opracowanio scenariusze lekcji testowanych przez nauczycieli w Europie.
  3. Realizacja projektu w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych pt. "Rozwiązania oparte na przyrodzie” (NBS – Nature based solutions) – zwiększenie świadomości uczniów XXXIII LO im. M.Kopernika w Warszawie dot. wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie i metod ochrony przed zanieczyszczeniami.
  4. Realizacja projektu w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych pt. "Odnawialne źródła energii - zwiększenie świadomości i wiedzy uczniów XXXIII LO im. M. Kopernika w Warszawie o możliwościach zastosowania, zaletach i wadach odnawialnych źródeł energii".
  5. Udział w szkoleniach dla nauczycieli : "Jak uczyć o energii jądrowej?" i wykorzystanie wszystkich poznanych tam narzędzi do rozbudowania tematyki energii jądrowej realizowanej w programie szkoły średniej.

Planowane działania:

  1. Kontynuacja edukacji ekologicznej i klimatycznej uczniów swojej szkoły.
  2. Zazielenienie szkoły w ramach projektu angażującego uczniów w stworzenie przestrzeni szkolnej wypełnionej roślinami filtrującymi powietrze - sadzenie, opieka i utrzymanie roślinności.
  3. Pozyskanie funduszy na wyposażenie pracowni szkolnych w oczyszczacze powietrza.
  4. Organizacja zajęć dla uczniów dot. energetyki jądrowej.

Wyróżnienie - Adam Stępiński

Szkoła: Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Tarnobrzegu 

 

Zrealizowane działania:

Koordynator projektu językowo‑naukowego, który łączy innowacyjne formy pracy językowej z zagadnieniami ochrony środowiska i kompetencjami STEM - "Internet rzeczy, duże zbiory danych, sztuczna inteligencja: Innowacyjne nauczanie STEM poprzez wzmocnienie profesjonalizacji nauczycieli".
Projekt polegał na współpracy pomiędzy uczniami i nauczycielami z kilkunastu szkół z Czech, Słowacji, Węgier i Polski oraz specjalistami z Polski, Singapuru i Anglii (IV 2021 -  V 2022). Cele projektu dotyczyły zarówno podnoszenia kompetencji uczniów, jak i doskonalenia zawodowego nauczycieli: jęz. angielskiego, biologii, geografii i chemii. W projekcie działali także pracownicy Fundacji Azja‑Europa, specjaliści z Science Scope oraz wykładowca uniwersytecki. Działania projektowe odbyły się online, jednak uczniowie po powrocie do szkoły mieli także okazję na zbieranie danych i ich opracowywanie na miejscu. Dzięki współpracy ze specjalistami z kilku krajów wiedzę i umiejętności uczestnicy nabywali bezpośrednio od osób profesjonalnie zajmujących się poruszaną tematyką (model pracy zawodowej w społeczności międzynarodowej). Uczniowie brali aktywny udział w sesjach online, przedstawiali wyniki pozostałym zespołom; rozwiązywali quizy, brali udział w "burzy mózgów" i debacie; opracowywali rozwiązania problemów klimatycznych.
Projekt i moduły z publikacji zostały zaprezentowane także podczas forum STI 2022 UNESCO.

 

Planowane działania: 

  1. Upowszechnianie rezultatów z projektu "Internet rzeczy, duże zbiory danych, sztuczna inteligencja: Innowacyjne nauczanie STEM poprzez wzmocnienie profesjonalizacji nauczycieli" poprzez szkolenia eTwinning (stacjonarne i online).
  2. Przeprowadzenie projektu eTwinning o tematyce ekologicznej i klimatycznej z nauczycielami i uczniami z Polski i Europy.
  3. Zebranie materiałów - "dobre praktyki" w tematyce ochrony środowiska i ekologii od nauczycieli z Azji i Europy, z którymi kandydat współpracował w projektach Fundacji Azja-Europa, Erasmus+ i eTwinning, opracowanie publikacji dla nauczycieli (gotowe zadania, scenariusze zajęć, plany projektów i działań).
  4. Przygotowanie filmu edukacyjnego zachęcającego nauczycieli do działań proekologicznych przedstawiającego pomysły z publikacji.
  5. Propagowanie aktywności w tematyce klimatycznej podczas szkoleń dla nauczycieli.

Konkurs „Klimatyczny Nauczyciel Roku” skierowany jest do nauczycieli, którzy inspirują oraz angażują się w inicjatywy w zakresie ochrony klimatu, a także biorą czynny udział w edukacji ekologicznej i klimatycznej, przekazując wiedzę, kształtując praktyczne umiejętności i postawy zarówno uczniów, jak i społeczności lokalnej.

Konkurs ma na celu wyłonienie i nagrodzenie zwycięzcy – nauczyciela za jego prospołeczne oraz edukacyjne działania na rzecz ograniczania skutków i adaptacji do zmian klimatu.

Rola nauczyciela w kształtowaniu świadomości ekologicznej

Wiadomo nie od dziś, że ludzie mają wpływ na klimat i zachodzące w nim zmiany. Codzienne decyzje i  nawyki mogą złagodzić zachodzące zmiany klimatyczne, a także zapobiegać kolejnym. Często wystarczą małe działania i inicjatywy podejmowane regularnie. To one inspirują najbliższe otoczenie, a także lokalne społeczności i realnie wpływają na codzienne nawyki, zachęcając do zmiany stylu życia, który staje się bardziej przyjazny środowisku.

Dlatego w ramach tegorocznej edycji konkursu chcemy docenić i nagrodzić tych, którzy uczą tych zmian, mówią o nich i pokazują jak wdrażać je w codziennym życiu – nauczycieli, których misją jest edukowanie oraz inicjowanie wszelkich działań angażujących zarówno młodzież, jak i dorosłych w działania na rzecz ochrony klimatu. Ich prestiż, zaangażowanie oraz uznanie społeczne często są fundamentami pod inicjatywy oraz działania realizowane przez uczniów  w różnych grupach społecznych. Często ich postawy stają się również inspiracją i motywatorem do wprowadzania pozytywnych zmian w najbliższym otoczeniu. To właśnie z myślą o takich osobach organizujemy konkurs, w którym chcemy wyłonić i docenić „Klimatycznego Nauczyciela Roku”!

Zgłoszenie do konkursu

Do konkursu “Klimatyczny Nauczyciel Roku” kandydat zgłasza się samodzielnie. 

grafika

Ocena kandydata - jego dorobek i planowane działania 

W konkursie „Klimatyczny Nauczyciel Roku” istotny będzie dotychczasowy dorobek zgłoszonego kandydata, a także planowane przez niego działania, które również będą punktowane. Mówiąc o dotychczasowym dorobku, mamy na myśli podjęte przez nauczycieli inicjatywy w zakresie działań w ramach prowadzonych zajęć lekcyjnych lub dodatkowych (pozalekcyjnych) w których:

  • edukują i aktywnie działają na rzecz zwiększenia wśród uczniów, ale też w społeczności szkolnej oraz lokalnej, świadomości ekologicznej;
  • uczą na temat możliwości przeciwdziałania zachodzącym zmianom klimatu oraz adaptacji do tych zmian, w tym roli indywidualnych działań na rzecz ochrony klimatu;
  • motywują i wspierają uczniów w poszerzaniu wiedzy w tym zakresie, a także angażują społeczność szkolną w inicjatywy proekologiczne.

Bardzo ważny jest prawidłowy opis uwzględniający nazwę, okres i cel działania, grupy docelowe, zasięg (uczniowie szkół lub społeczności lokalne), budżet czy też wzmianka o partnerach biznesowych oraz instytucjonalnych, jeśli tacy byli. Informacje te pozwolą ocenić kandydatów z najwyższą starannością.

Jeśli w wyniku podjętych działań osiągnięte zostały konkretne efekty, na przykład powstały materiały dostępne online, artykuły medialne lub posty w mediach społecznościowych, dokumenty i opracowania, również należy o nich wspomnieć.

Oceniając przyszłe działania kandydata, pod uwagę zostaną wzięte planowane aktywności na rzecz edukacji ekologicznej wśród uczniów oraz społeczności lokalnej w perspektywie najbliższego roku.

Przebieg konkursu:

Podczas I etapu konkursu zgłoszenia zostaną zweryfikowane pod kątem wymogów formalnych. II etap obejmuje wstępną selekcję merytoryczną. W trakcie III etapu Kapituła Konkursu dokona oceny kandydatur- wówczas zostanie wyłonionych 4 finalistów.

Wyłonienie finalistów odbędzie się na podstawie oceny m.in. oryginalności, różnorodności metod i narzędzi dydaktycznych, różnorodności treści nauczania oraz promowanie dobrych praktyk dotyczących oszczędzania energii, wody i żywności. Drugim kryterium oceny będzie działanie planowane przez kandydata. W tym przypadku również istotna będzie nieszablonowość, różnorodność działań oraz tematów poruszanych w trakcie ich realizacji, a także promocja praktyk dotyczących oszczędzania. Ostatnim etapem Konkursu jest głosowanie internetowe na jedną spośród maksymalnie sześciu osób wyłonionych przez Kapitułę Konkursu.

W skład Kapituły Konkursu zasiądą wybrani przedstawiciele organów administracji rządowej, członek Młodzieżowej Rady Klimatycznej oraz Rady Dzieci i Młodzieży przy MEiN oraz przedstawiciel Ośrodka Rozwoju Edukacji.

Harmonogram konkursu - do kiedy można się zgłaszać?

26.09.2022 r. - ogłoszenie konkursu

21.10.2022 r. - etap 1 - zakończenie przyjmowania zgłoszeń

Do 7.11.2022 r. - etap 2 - zakończenie wstępnej selekcji formalnej i merytorycznej

Do 10.11.2022 r. - etap 3 - przedstawienie finalistów na stronie internetowej

Do 21.11.2022 r. - etap 4 - głosowanie internetowe

Po 21.11.2022 r. - kontakt z laureatami

Ogłoszenie wyników nastąpi w terminie po 21.11.2022 r.

Zwycięzcy i nagrody

Po wyłonieniu finalistów ich kandydatury zostaną ogłoszone publicznie. To internauci będą oddawać głosy na jednego z podanych kandydatów, który ich zdaniem powinien zwyciężyć w konkursie i odebrać główną nagrodę. Kandydat, który uzyska największą liczbę prawidłowo przyznanych głosów, będzie mógł poszczycić się tytułem Klimatycznego Nauczyciela Roku oraz otrzyma statuetkę i nagrodę pieniężną. W Konkursie przewidziane są również dwa wyróżnienia- dyplom i nagroda pieniężna. Ponadto przedszkole/szkoła/placówka, w której pracuje zwycięzca oraz wyróżnieni również otrzymają równoważne nagrody.

Kontakt 

W sprawach związanych z konkursem prosimy o kontakt z Panem Jakubem Gontarkiem:

 

logo mrk

 

logo

 

Materiały

Regulamin konkursu Klimatyczny Nauczyciel Roku
Regulamin​_Klimatyczny​_Nauczyciel​_Roku.pdf 0.19MB
Załącznik​_2​_do​_Regulaminu​_Konkursu
Załącznik​_2​_do​_Regulaminu​_Konkursu.pdf 0.07MB
Załącznik​_3​_do​_Regulaminu​_Konkursu
Załącznik​_3​_do​_Regulaminu​_Konkursu.pdf 0.18MB
{"register":{"columns":[]}}