Klimatyczny Nauczyciel Roku 2022
Poznajcie laureatów konkursu "Klimatyczny Nauczyciel Roku"!
Jest nam niezmiernie miło ogłosić wyniki konkursu "Klimatyczny Nauczyciel Roku" 2022.
W związku z głosowaniem internetowym wyniki przedstawiają się następująco:
Klimatyczny Nauczyciel Roku: Pani Elżbieta Butkiewicz ze Szkoły Podstawowej im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak
Wyróżnienie: Pani Anna Koc z XXXIII Liceum Ogólnokształcącego Dwujezycznego im. Mikołaja Kopernika w Warszawie
Wyróżnienie: Pan Adam Stępiński z LO im. M. Kopernika w Tarnobrzegu
Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie dziękujemy za udział, a internautom dziękujemy za tak licznie oddane głosy.
Zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów !
Klimatyczny Nauczyciel Roku 2022 – Elżbieta Butkiewicz Szkoła: Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak |
|
Zrealizowane działania:
Planowane działania:
|
|
Wyróżnienie – Anna Koc Szkoła: XXXIII Liceum Ogólnokształcące Dwujezyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie |
|
Zrealizowane działania:
Planowane działania:
|
|
Wyróżnienie - Adam Stępiński Szkoła: Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Tarnobrzegu |
|
Zrealizowane działania: Koordynator projektu językowo‑naukowego, który łączy innowacyjne formy pracy językowej z zagadnieniami ochrony środowiska i kompetencjami STEM - "Internet rzeczy, duże zbiory danych, sztuczna inteligencja: Innowacyjne nauczanie STEM poprzez wzmocnienie profesjonalizacji nauczycieli".
Planowane działania:
|
Konkurs „Klimatyczny Nauczyciel Roku” skierowany jest do nauczycieli, którzy inspirują oraz angażują się w inicjatywy w zakresie ochrony klimatu, a także biorą czynny udział w edukacji ekologicznej i klimatycznej, przekazując wiedzę, kształtując praktyczne umiejętności i postawy zarówno uczniów, jak i społeczności lokalnej.
Konkurs ma na celu wyłonienie i nagrodzenie zwycięzcy – nauczyciela za jego prospołeczne oraz edukacyjne działania na rzecz ograniczania skutków i adaptacji do zmian klimatu.
Rola nauczyciela w kształtowaniu świadomości ekologicznej
Wiadomo nie od dziś, że ludzie mają wpływ na klimat i zachodzące w nim zmiany. Codzienne decyzje i nawyki mogą złagodzić zachodzące zmiany klimatyczne, a także zapobiegać kolejnym. Często wystarczą małe działania i inicjatywy podejmowane regularnie. To one inspirują najbliższe otoczenie, a także lokalne społeczności i realnie wpływają na codzienne nawyki, zachęcając do zmiany stylu życia, który staje się bardziej przyjazny środowisku.
Dlatego w ramach tegorocznej edycji konkursu chcemy docenić i nagrodzić tych, którzy uczą tych zmian, mówią o nich i pokazują jak wdrażać je w codziennym życiu – nauczycieli, których misją jest edukowanie oraz inicjowanie wszelkich działań angażujących zarówno młodzież, jak i dorosłych w działania na rzecz ochrony klimatu. Ich prestiż, zaangażowanie oraz uznanie społeczne często są fundamentami pod inicjatywy oraz działania realizowane przez uczniów w różnych grupach społecznych. Często ich postawy stają się również inspiracją i motywatorem do wprowadzania pozytywnych zmian w najbliższym otoczeniu. To właśnie z myślą o takich osobach organizujemy konkurs, w którym chcemy wyłonić i docenić „Klimatycznego Nauczyciela Roku”!
Zgłoszenie do konkursu
Do konkursu “Klimatyczny Nauczyciel Roku” kandydat zgłasza się samodzielnie.
Ocena kandydata - jego dorobek i planowane działania
W konkursie „Klimatyczny Nauczyciel Roku” istotny będzie dotychczasowy dorobek zgłoszonego kandydata, a także planowane przez niego działania, które również będą punktowane. Mówiąc o dotychczasowym dorobku, mamy na myśli podjęte przez nauczycieli inicjatywy w zakresie działań w ramach prowadzonych zajęć lekcyjnych lub dodatkowych (pozalekcyjnych) w których:
- edukują i aktywnie działają na rzecz zwiększenia wśród uczniów, ale też w społeczności szkolnej oraz lokalnej, świadomości ekologicznej;
- uczą na temat możliwości przeciwdziałania zachodzącym zmianom klimatu oraz adaptacji do tych zmian, w tym roli indywidualnych działań na rzecz ochrony klimatu;
- motywują i wspierają uczniów w poszerzaniu wiedzy w tym zakresie, a także angażują społeczność szkolną w inicjatywy proekologiczne.
Bardzo ważny jest prawidłowy opis uwzględniający nazwę, okres i cel działania, grupy docelowe, zasięg (uczniowie szkół lub społeczności lokalne), budżet czy też wzmianka o partnerach biznesowych oraz instytucjonalnych, jeśli tacy byli. Informacje te pozwolą ocenić kandydatów z najwyższą starannością.
Jeśli w wyniku podjętych działań osiągnięte zostały konkretne efekty, na przykład powstały materiały dostępne online, artykuły medialne lub posty w mediach społecznościowych, dokumenty i opracowania, również należy o nich wspomnieć.
Oceniając przyszłe działania kandydata, pod uwagę zostaną wzięte planowane aktywności na rzecz edukacji ekologicznej wśród uczniów oraz społeczności lokalnej w perspektywie najbliższego roku.
Przebieg konkursu:
Podczas I etapu konkursu zgłoszenia zostaną zweryfikowane pod kątem wymogów formalnych. II etap obejmuje wstępną selekcję merytoryczną. W trakcie III etapu Kapituła Konkursu dokona oceny kandydatur- wówczas zostanie wyłonionych 4 finalistów.
Wyłonienie finalistów odbędzie się na podstawie oceny m.in. oryginalności, różnorodności metod i narzędzi dydaktycznych, różnorodności treści nauczania oraz promowanie dobrych praktyk dotyczących oszczędzania energii, wody i żywności. Drugim kryterium oceny będzie działanie planowane przez kandydata. W tym przypadku również istotna będzie nieszablonowość, różnorodność działań oraz tematów poruszanych w trakcie ich realizacji, a także promocja praktyk dotyczących oszczędzania. Ostatnim etapem Konkursu jest głosowanie internetowe na jedną spośród maksymalnie sześciu osób wyłonionych przez Kapitułę Konkursu.
W skład Kapituły Konkursu zasiądą wybrani przedstawiciele organów administracji rządowej, członek Młodzieżowej Rady Klimatycznej oraz Rady Dzieci i Młodzieży przy MEiN oraz przedstawiciel Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Harmonogram konkursu - do kiedy można się zgłaszać?
26.09.2022 r. - ogłoszenie konkursu
21.10.2022 r. - etap 1 - zakończenie przyjmowania zgłoszeń
Do 7.11.2022 r. - etap 2 - zakończenie wstępnej selekcji formalnej i merytorycznej
Do 10.11.2022 r. - etap 3 - przedstawienie finalistów na stronie internetowej
Do 21.11.2022 r. - etap 4 - głosowanie internetowe
Po 21.11.2022 r. - kontakt z laureatami
Ogłoszenie wyników nastąpi w terminie po 21.11.2022 r.
Zwycięzcy i nagrody
Po wyłonieniu finalistów ich kandydatury zostaną ogłoszone publicznie. To internauci będą oddawać głosy na jednego z podanych kandydatów, który ich zdaniem powinien zwyciężyć w konkursie i odebrać główną nagrodę. Kandydat, który uzyska największą liczbę prawidłowo przyznanych głosów, będzie mógł poszczycić się tytułem Klimatycznego Nauczyciela Roku oraz otrzyma statuetkę i nagrodę pieniężną. W Konkursie przewidziane są również dwa wyróżnienia- dyplom i nagroda pieniężna. Ponadto przedszkole/szkoła/placówka, w której pracuje zwycięzca oraz wyróżnieni również otrzymają równoważne nagrody.
Kontakt
W sprawach związanych z konkursem prosimy o kontakt z Panem Jakubem Gontarkiem:
jakub.gontarek@klimat.gov.pl
nr tel.: 504-109-453
|
|
Materiały
Regulamin konkursu Klimatyczny Nauczyciel RokuRegulamin_Klimatyczny_Nauczyciel_Roku.pdf 0.19MB Załącznik_2_do_Regulaminu_Konkursu
Załącznik_2_do_Regulaminu_Konkursu.pdf 0.07MB Załącznik_3_do_Regulaminu_Konkursu
Załącznik_3_do_Regulaminu_Konkursu.pdf 0.18MB