Kluczowe gremia z obszaru szkolnictwa wyższego w ramach OECD
Education Policy Committee (EDPC)
W kompetencjach Komitetu Polityki Edukacyjnej OECD (w Polsce w jego pracach uczestniczą wspólnie dwa resorty: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej) leży przede wszystkim doradzanie rządom w rozwijaniu efektywnej polityki edukacyjnej, aby sprostać różnorodnym wyzwaniom natury społecznej, gospodarczej i kulturowej. Powyższe założenie realizowane jest poprzez:
- koordynację działań różnych ciał OECD odpowiedzialnych za edukację (w celu zapewnienia właściwego przepływu informacji, konsekwencji i spójności działań, a także ich jakości);
- zachęcanie do współpracy i wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi (w uzasadnionych przypadkach także z innymi państwami) w dziedzinie szeroko pojętej edukacji;
- upowszechnianie i promowanie odnośnych rekomendacji, danych i analiz OECD w najszerszym możliwym kręgu zainteresowanych środowisk w państwach członkowskich i poza nimi.
Institutional Management in Higher Education (IMHE)
Program Instytucjonalne Zarządzanie w Szkolnictwie Wyższym Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (IMHE OECD) realizowany jest od 1969 roku w ramach prac Dyrekcji ds. Edukacji OECD. Stanowi on międzynarodowe forum wymiany informacji pomiędzy instytucjami działającymi w sferze szkolnictwa wyższego. Główne działania podejmowane w ramach IMHE to prowadzenie badań, analiz, organizowanie konferencji, sympozjów i warsztatów obejmujących tematykę zarządzania szkołami wyższymi. Program IMHE skupia obecnie ponad 200 instytucji (m.in. uczelni, ministerstw) z 55 państw. MNiSW jest jego członkiem od kwietnia 2008. Nowy pakiet członkostwa obowiązujący od 2013 roku składa się z następujących elementów:
- Udział w tzw. Higher Education Workshops, dedykowanych wyłącznie członkom programu i dostosowanych do ich potrzeb i priorytetów.
- Otrzymywanie raz w roku raportu State of Higher Education, zawierającego dane porównawcze, informacje o bieżących dokonaniach państw członkowskich, analizę polityk i zmian w sferze zarządzania szkolnictwem wyższym.
- Otrzymywanie raz na kwartał publikacji z serii What it means for Higher Education?, zawierającej dane statystyczne oraz analizy pochodzące z różnych dyrekcji OECD, które mają wpływ na sektor szkolnictwa wyższego, w szczególności wzrost gospodarczy, migracje, innowacyjność.
- Dostęp do biblioteki internetowej OECD.
Co dwa lata organizowane są Konferencje Generalne IMHE umożliwiające prezentację dorobku programu IMHE oraz działań podejmowanych przez jego członków w poszczególnych krajach. Uczestnictwo w konferencjach wymaga uiszczenia dodatkowej opłaty. Instytucje zainteresowane udziałem w programie powinny wypełnić kwestionariusz internetowy, który przedstawiany jest następnie do akceptacji Radzie Zarządzającej.