O programie
Informujemy, że w dniu 27.06.2024 r. zmieniony został Program priorytetowy „Mój elektryk”. Wprowadzone zmiany polegają na:
- zwiększeniu budżetu programu z 900 mln zł do 960 mln zł tj. o 60 mln zł z przeznaczeniem na udostępnianie środków bankom na dopłatę do opłat ustalanych w umowach leasingu w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska,
Aktualna wersja Programu „Mój elektryk” została zamieszczona w sekcji Materiały w ogłoszeniach o naborach wniosków:
Informujemy, że w dniu 09.01.2024 r. zmieniony został Program priorytetowy „Mój elektryk”. Wprowadzone zmiany polegają na:
- zwiększeniu budżetu programu z 800 mln zł do 900 mln zł tj. o 100 mln zł z przeznaczeniem na udostępnianie środków bankom na dopłatę do opłat ustalanych w umowach leasingu w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska,
Aktualna wersja Programu „Mój elektryk” została zamieszczona w sekcji Materiały w ogłoszeniach o naborach wniosków:
- od osób fizycznych https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/nabor-dla-osob-fizycznych
- od przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/nabor-dla-przedsiebiorcow-i-podmiotow-innych-niz-osoby-fizyczne
Informujemy, że w dniu 15.11.2023 r. zmieniony został Program priorytetowy „Mój elektryk”. Wprowadzone zmiany polegają na:
- zwiększeniu budżetu programu o 100 mln zł z przeznaczeniem na udostępnianie środków bankom z przeznaczeniem na dopłatę do opłat ustalanych w umowach leasingu w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska,
- uproszczeniu procesu oceny wniosków o dofinansowanie, zgodnie z zapisami ust. 9 pkt 5 programu Mój elektryk,
- ograniczeniu rodzaju przedsięwzięć podlegających dofinansowaniu do pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1, L1e – L7e.
Aktualna wersja Programu „Mój elektryk” została zamieszczona w sekcji Materiały w ogłoszeniach o naborach wniosków:
Informujemy, że w dniu 09.05.2023 r. Zarząd NFOŚiGW podjął uchwałę w/s zmiany Programu priorytetowego „Mój elektryk”. Wprowadzone zmiany polegają na:
- uproszczeniu procesu oceny wniosków o dofinansowanie,
- wydłużeniu do dnia 30.06.2023 r. okresu przejściowego obowiązywania definicji przedsięwzięcia we wcześniejszym brzmieniu programu tj. przez pojazd nowy należy rozumieć pojazd kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany lub pojazd zakupiony i zarejestrowany przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową,
z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km.
Wnioskodawcy składający wnioski od dnia 01.07.2023 r. będą mogli ubiegać się wyłącznie
o dofinansowanie zakupu pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e fabrycznie nowych, które nie były przed zakupem zarejestrowane
(z wyłączeniem leasingu) z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km.
Aktualna wersja Programu „Mój elektryk” została zamieszczona w sekcji Materiały w ogłoszeniach o naborach wniosków:
- od osób fizycznych https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/nabor-dla-osob-fizycznych
- od przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/nabor-dla-przedsiebiorcow-i-podmiotow-innych-niz-osoby-fizyczne
Informujemy, że w dniu 31.01.2023 r. Zarząd NFOŚiGW podjął uchwałę w/s zmiany Programu priorytetowego „Mój elektryk”. Wprowadzone zmiany polegają na:
- rozszerzeniu katalogu beneficjentów programu;
- zmianie definicji przedmiotu dofinansowania;
- doprecyzowaniu szczegółowych warunków dofinansowania;
- uproszczeniu procesu oceny wniosków o dofinansowanie.
Aktualna wersja Programu „Mój elektryk” została zamieszczona w sekcji Materiały w ogłoszeniach o naborach wniosków:
- od osób fizycznych https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/nabor-dla-osob-fizycznych
- od przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/nabor-dla-przedsiebiorcow-i-podmiotow-innych-niz-osoby-fizyczne
Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie - wsparcie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych.
Przedmiot dofinansowania:
W programie przewidywana jest możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie/leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e[1] wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1077).
Budżet programu ustalono do kwoty 500 000 000 zł dla bezzwrotnych form dofinansowania, z czego co najmniej 50 % zostanie przekazane w ramach udostępnienia środków do banków zgodnie z art. 411 ust. 10 ustawy – Prawo Ochrony Środowiska w celu udzielania dotacji.
Okres wdrażania zaplanowano na lata 2021 – 2026, w tym okres zawierania umów do 31.12.2025 i okres wydatkowania środków do 30.06.2026 r.
Okres kwalifikowalności kosztów ustalono na 01.05.2020 r. - 31.12.2025 r.
W programie przewidziano dofinansowanie w formie dotacji lub dotacji ze środków udostępnionych bankom z przeznaczeniem na dopłatę do opłat ustalanych w umowach leasingu w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo Ochrony Środowiska.
[1] Szczegółowe informacje dot. możliwości aplikowania o dofinansowania na poszczególne kat. pojazdów należy sprawdzać w ogłoszeniu o naborze.