W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zielony transport publiczny – pytania i odpowiedzi

1. Jaki jest cel programu?

Program priorytetowy „Zielony Transport Publiczny” to program wieloletni, który adresuje wyzwania i potrzeby w zakresie transformacji transportu publicznego w Polsce. Celem programu jest dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania energii i paliw emisyjnych w transporcie. Założenia programu stanowią, że dzięki finansowaniu w ramach ZTP transport publiczny w Polsce zostanie wzbogacony o ok. 760 nowych pojazdów. Pozwoli to na zmniejszenie emisji CO2 co najmniej o 18 416 Mg/rok, ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 Mg/rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu o 13,611 Mg/rok.

2. Do kogo skierowany jest ogłoszony 23 lipca br. nabór? Kto może ubiegać się o dofinansowanie?

Konkurs jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych podmiotów, spełniających kryterium beneficjenta programu, tj. organizatorów publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o  publicznym transporcie zbiorowym, z wyłączeniem ministra właściwego do spraw transportu.

3. Jaki jest budżet ogłoszonego 23 lipca br. naboru? Z jakich źródeł jest finansowany?

Budżet ogłoszonego naboru wynosi maksymalnie 1,2 mln zł, w tym:

1)            dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 mld zł,

2)            dla zwrotnych form dofinansowania  – do 200 mln zł.

Są to środki własne NFOŚiGW, a intencją Funduszu jest ich refundacja z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), czemu służyło dostosowanie instrumentów wsparcia w programie ZTP do warunków określonych w KPO.

4. Na co można uzyskać dofinansowanie?

Dofinansowanie będzie można uzyskać zarówno na zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych, jak i modernizację lub budowę infrastruktury ładowania/tankowania wodoru, t.j.:

1)  zakup lub leasing nowych  autobusów  elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych autobusów,

2) zakup lub leasing nowych trolejbusów tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych autobusów,

3) zakup lub leasing nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych autobusów,

4) modernizację lub budowę infrastruktury wykorzystywanej wyłącznie do obsługi i prawidłowego użytkowania ww. pojazdów, w tym  w szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z  niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej (UWAGA: w tym przypadku infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do obsługi transportu publicznego),

5) modernizację lub budowę ogólnodostępnej stacji ładowania lub stacji tankowania wodoru pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie ww. pojazdów,

Dofinansowanie będzie udzielane w formie dotacji i pożyczki, zgodnie z zasadami programu. Intensywność wsparcia wynosi od 20% do 80% kosztów kwalifikowanych w przypadku zakupu lub leasingu pojazdów oraz do 25% kosztów kwalifikowanych w przypadku przedsięwzięć dot. infrastruktury ładowania.

Dofinansowanie w formie pożyczki będzie wynosić do 100% kosztów kwalifikowanych danego przedsięwzięcia, jednak nie więcej niż różnica pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych, a wartością dofinansowania w formie dotacji udzielonej na to przedsięwzięcie.

Szczegółowe informacje są dostępne w dokumentacji konkursowej [link]

5.   Kiedy będzie uruchomiony nabór wniosków?

Nabór wniosków w trybie konkursowym będzie prowadzony od 1 września do 20 grudnia 2021 r.

6.  Kto i na jakich zasadach ocenia wnioski?

Warunki i zasady udziału w naborze są jasno i precyzyjnie wskazane w Regulaminie [link], który określa m.in. kryteria oceny wniosków złożonych w trybie konkursowym. W ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” stosowane są kryteria dostępu oraz kryteria jakościowe:  punktowe oraz dopuszczające.

7.  Kiedy będą znane wyniki 1. naboru wniosków programu ZTP?

Dokładamy wszelkich starań, by jak najbardziej efektywnie wykorzystać dostępne środki publiczne przeznaczone na transformację transportu publicznego. Każdy wniosek jest rozpatrywany indywidualnie. Wnioski są sukcesywnie oceniane, a następnie, w przypadku pozytywnej oceny, wnioskodawcy są zapraszani do negocjacji. NFOŚiGW na bieżąco informuje o wynikach oceny i przyznanych dofinansowaniach.

 

{"register":{"columns":[]}}