W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Q&A – pytania i odpowiedzi

Czy wnioskodawca może złożyć jeden wniosek na zakup/leasing kilku stacji w różnych lokalizacjach

Tak, jedno przedsięwzięcie może być realizowane dla kilku stacji w różnych lokalizacjach.

W październiku 2021 założyłem wallbox na własne potrzeby o mocy 22kw. Czy mogę się ubiegać o dofinansowanie?

Koszty poniesione przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie do Narodowego Funduszu nie są przez nas uznawane za kwalifikowane.

Jestem rolnikiem indywidualnym i chciałbym skorzystać z dofinansowania zakupu stacji ładowania samochodów elektrycznych o mocy 22kW .Czy zakupiona "stacja" może być stacją mobilną ?

Program priorytetowy dopuszcza utworzenie stacji innej niż ogólnodostpna stacja ładowania. Stacja ładowania musi spełniać wymogi  programu i definicję ustawową ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j.: Dz.U. 2021, poz. 110 z późn. zm.);                                                                                                                                                        Dofinansowaniu podlega również stacja mobilna, jednak stacja taka jest traktowana jak punkt  ładowania. Planujemy ogłoszenie  naboru na dofinansowanie punktów ładowania, w późniejszym terminie (po wejściu w życie zmian przepisów w zakresie pomocy publicznej - GBER).

Na jakim etapie mogę rozpocząć budowę stacji ładowania? Po przed złożeniem wniosku w GWD?  Jaki miałabym czas na zakończenie budowy po złożonym wniosku ?

Zgodnie z zapisami programu priorytetowego okres kwalifikowalności kosztów danego przedsięwzięcia rozpoczyna się nie wcześniej niż w  dniu złożenia wniosku o dofinansowanie i trwa do 30.10.2028 r.   

Jakie dokumenty należy złożyć potwierdzające status prawny i finansowy (rolnika indywidualnego nie ma wymienionego w załączniku "Mapa wnioskodawców...").Czy w przypadku takiego małego urządzenia mobilnego (wartości do kilku tys. zł) wymagane są wszystkie dokumenty wymienione w liście załączników (np. mapa - dla stacji mobilnej?, odpis z księgi wieczystej i inne zapewne przeznaczone dla drogich stacji/punktów ładowania a nie małych stacji AC o mocy 22 kW).Czy konieczne jest ubezpieczenie takiego małego/taniego urządzenia?

Tak, wszystkie dokumenty wymienione jako załączniki są wymagane również dla stacji ładowania o niższych mocach. Nie mamy obecnie ogłoszonego naboru dla punktów ładowania. Planujemy jego ogłoszenie w późniejszym terminie (po wejściu w życie zmian przepisów w zakresie pomocy publicznej - GBER).

GUS niestety nie prowadzi statystyk dotyczących liczby ładowarek (informacja z Infolinii GUS), ponadto – zgodnie z instrukcją, konieczne jest powołanie się na dane z końca roku poprzedzającego złożenia wniosku. Dane na poziomie gmin są natomiast publikowane przez GUS (gdybyśmy założyli, że jednak GUS rozpocznie zbieranie danych o ładowarkach) dopiero w połowie roku, lub jeszcze później. Czy oznacza to, że nie ma możliwości złożenia wniosku wcześniej niż GUS opublikuje dane?

Wskaźnik 1,76 dotyczący koncentracji stacji, będzie ustalony przez NFOŚiGW.

Jakie dokumenty należy złożyć potwierdzające status prawny i finansowy? Rolnika indywidualnego nie ma wymienionego w załączniku "Mapa wnioskodawców..." a kwalifikuje się do programu. Wystarczy oświadczenie wnioskodawcy?

Tak, w tej sytuacji wystarczy oświadczenie.

Zainwestowaliśmy w wykonanie instalacji i zabudowy punktów ładowania wyłącznie na potrzeby przedsiębiorstwa (stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania). Zadanie zostało wykonane, odebrane. Czy w związku z powyższym możemy złożyć wniosek o dofinansowanie zakończonego zadania?Jeżeli tak co należy rozumieć pod pojęciem kosztu kwalifikowanego dla w/w zadania?

Zgodnie z zapisami programu ust. 6 Koszty kwalifikowane, okres kwalifikowalności kosztów danego przedsięwzięcia rozpoczyna się nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie, więc nie może być  sfinansowana inwestycja zakończona i odebrana. Z zastrzeżeniem zapisów dotyczących co rozumie się przez rozpoczęcie inwestycji wskazanych w programie.

Czy dofinansowanie będzie przysługiwało na stacje o mocy niemniejszej niż 22kW np. dwustanowiskową stację o mocy ładowania 22kW – po 11kW na stanowisko.Przy montażu stacji 22kW, a rezerwie mocy na chwilę obecną 11kW – czy w takiej sytuacji dofinansowanie będzie możliwe?Zgodnie z opisem budowa stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania – dofinasowanie dotyczy tylko stacji prywatnych?Czy osoba fizyczna może ubiegać się o taką formę dofinansowania?

Nabór dla „stacji  innej niż ogólnodostępna stacja ładowania” oznacza nabór dla stacji niespełniającej definicji ogólnodostępnej stacji  ładowania, należy rozumieć stację ładowania o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j.: Dz.U. 2021, poz. 110 z późn. zm.);
Przez stację ładowania należy rozumieć stację ładowania, o której mowa w art. 2 pkt 27 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j.: Dz.U. 2021, poz. 110 z późn. zm.).
Moc łączna stacji  innej niż ogólnodostępna stacja ładowania, wynika z łącznej mocy punktów ładowania.

Osoba fizycznie nie jest wskazana jako beneficjent tego programu.

Zgodnie z informacją dostępną na stronie internetowej jeden wnioskodawca może złożyć w jednym naborze tylko jeden wniosek o dofinansowanie. Proszę o informację czy tak wniosek może uwzględniać kilka stacji w różnych lokalizacjach?Rozumiem, że kilku wniosków na poszczególne lokalizację złożyć nie mogę?

W ramach 1 wniosku można ubiegać się  o dofinansowanie  kilku stacji, 1 wnioskodawca może złożyć tylko 1 wniosek.

Czy czas trwania programu "wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru"  jest inny niż faktyczny czas naboru wniosków , który trwa  od 07.01.2022 do 31.03.2022 r. Jeżeli tak - to z czego wynika taki krótki okres oraz czy będą kolejne nabory.

Wskazany okres: 07.01.2022 – 31.03.2022 r. dotyczy jedynie trwania naboru wniosków w ramach programu priorytetowego, a nie trwania samego programu. Ten okres dotyczy I konkursu i okresu składania w nim wniosków. Czy będą kolejne konkursy, trudno na ten moment udzielić odpowiedzi, zobaczymy jak będą wyglądały wyniki I konkursu.

Czy z programu wsparcia infrastruktury do ładowania będą mogli skorzystać dealerzy samochodowi , którzy chcą zainstalować punkt ładowania o mocy 22 kW w swojej lokalizacji?Ładowarka taka wykorzystywana byłaby na potrzeby własne dealera tzn. ładowanie aut demonstracyjnych i potrzeby serwisowe. W tym kontekście nie byłaby to ładowarka publiczna , a więc nie wymagałaby odbioru UDT.

Nabór jest przeznaczany dla stacji ładowania innych niż ogólnodostępnej o mocy nie mniejszej nie 22 kW, nie jest to nabór dla punktów ładowania.

Dealerze mogą być podmiotami startującymi w naborze dla stacji ładowania innych niż ogólnodostępne.

Czy jest ogłoszony nabór na punkty ładowania?

Nie mamy obecnie ogłoszonego naboru dla punktów ładowania. Planujemy jego ogłoszenie w późniejszym terminie (po wejściu w życie zmian przepisów w zakresie pomocy publicznej - GBER).

Czy będzie dostępny formularz, albo będzie częścią wniosku załącznik – Analiza kosztów i korzyści.

Formularz wniosku będzie dostępny w dniu otwarcie naboru. Do wniosku musi być załączony dokument:
„Analiza kosztów i korzyści”

 

Formularz wniosku będzie dostępny w dniu otwarcie naboru. W zakładce Zasadność przedsięwzięcia konieczne będzie przedstawienie  uproszczonej analizy kosztów i korzyści (dopuszczalna liczba znaków 1800).
Zaleca się, aby analiza kosztów i korzyści była przeprowadzana w sposób uproszczony i opierała się na oszacowaniu ilościowych i jakościowych skutków przedsięwzięcia. W opracowaniu należy wymienić i opisać wszystkie istotne środowiskowe, ekonomiczne i społeczne skutki realizacji przedsięwzięcia oraz, w miarę możliwości, przedstawić je w kategoriach ilościowych.
Ponadto Wnioskodawca może powołać się na analizę efektywności kosztowej (jeśli została przygotowana) wykazującą, że realizacja danego przedsięwzięcia inwestycyjnego stanowi najtańszy wariant jego realizacji dla społeczeństwa.

W przypadku przygotowania analizy efektywności kosztowej, analiza powinna koncentrować się na wykazaniu, że dany przedsięwzięcia tanowi najskuteczniejsze źródło zaspokojenia konkretnych potrzeb społecznych.
Projekt uznaje się za skuteczny, gdy generowane korzyści (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne) są wyższe niż generowane koszty (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne).
NFOŚiGW nie narzuca wzoru formularza analizy

Jeżeli przedsiębiorca chce zainwestować w trzy ogólnodostępne ładowarki o mocy 100kW każda, natomiast lokalizacja każdej z nich będzie inna. Dwie z nich będą w gminie o liczbie mieszkańców poniżej 100 000, natomiast jedna w gminie powyżej 100 000 mieszkańców. Czy nadal ma szanse na zwiększenie intensywności wsparcia o 15 punktów procentowych do 45% czy już nie? I co można zrobić w takiej sytuacji?

Dla każdej stacji osobno w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie będzie charakterystyka indywidulana i osobny koszt kwalifikowany jak również osobny % dofinansowania, więc dla tych stacji dla których może być wyższy %, wyliczy się on automatycznie.

Czy firma projektująca i produkująca ładowarki elektryczne do ładownia samochodów elektrycznych może być beneficjentem o dofinansowanie w ramach jednego z projektów:

W programie priorytetowym jest wskazany Beneficjent i są to:
• jednostki samorządu terytorialnego;
• przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j.: Dz. U. z 2021 r. poz. 162), którzy posiadają siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
• spółdzielnie w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 648);
• wspólnoty mieszkaniowe w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j.: Dz. U. 2021 r. poz. 1048);
• rolnicy indywidulani w rozumieniu ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j.: Dz. U. z 2020 r., poz.1655, z późn. zm.).

Dotyczy budowy bądź przebudowy ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 150 kW.

ad.1. W programie priorytetowym w ust. 7.4. określeni są beneficjenci.

Ad.2.  Jeden wnioskodawca może złożyć 1 wniosek na kilka stacji w różnych lokalizacjach

Ad.3. Póki co nie jest planowane finansowanie pożyczkowe uzupełniające.

Ad.4.  Tak. Proszę spojrzeć w Załącznik nr 1 ZAŁĄCZNIKI WYMAGANE DO WNIOSKU O DOFINANSOWANIE

Ad.5.  Proszę spojrzeć w Załącznik nr 1 ZAŁĄCZNIKI WYMAGANE DO WNIOSKU O DOFINANSOWANIE, zgodnie z listą ten dokument powinien być na dzień złożenia wniosku wystarczający.

Czy można zawnioskować o dofinansowanie utworzenia punktu ładowania samochodu elektrycznego w domu w ramach programu NFOŚiGW polegające na utworzeniu punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, który nie będzie wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania;

Nie mamy obecnie ogłoszonego naboru dla punktów ładowania. Planujemy jego ogłoszenie w późniejszym terminie (po wejściu w życie zmian przepisów w zakresie pomocy publicznej - GBER).

Pytanie dotyczy  naboru  „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.

Ad.1. Generator zostanie udostępniony w dniu uruchomienia naboru. Ad.2.  Zaleca się, aby analiza kosztów i korzyści była przeprowadzana w sposób uproszczony i opierała się na oszacowaniu ilościowych i jakościowych skutków przedsięwzięcia. W opracowaniu należy wymienić i opisać wszystkie istotne środowiskowe, ekonomiczne i społeczne skutki realizacji przedsięwzięcia oraz, w miarę możliwości, przedstawić je w kategoriach ilościowych.  Ponadto Wnioskodawca może powołać się na analizę efektywności kosztowej (jeśli została przygotowana) wykazującą, że realizacja danego przedsięwzięcia inwestycyjnego stanowi najtańszy wariant jego realizacji dla społeczeństwa. W przypadku przygotowania analizy efektywności kosztowej, analiza powinna koncentrować się na wykazaniu, że dany przedsięwzięcia tanowi najskuteczniejsze źródło zaspokojenia konkretnych potrzeb społecznych. Projekt uznaje się za skuteczny, gdy generowane korzyści (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne) są wyższe niż generowane koszty (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne). Dofinansowanie w ramach tych naborów nie jest z KE więc nie będziemy odnosić się do wytycznych KE.  Ad.3.  Załączniki, w większości przygotowuje Wnioskodawca ale jeżeli uważacie Państwo że organ administracji publicznej przygotuje Państwu taki dokument, nie widzimy przeciwskazań. Treść załącznika 1 brzmi : W zakresie potwierdzenia możliwości budowy/rozbudowy punktu ładowania, ogólnodostępnej stacji ładowania w lokalizacji wskazanej w przedsięwzięciu, przedłożenie zawierającej uzasadnienie oraz kompleksowej i wyczerpującej analizy potwierdzającej zgodność planowanej inwestycji ze stanem faktycznym i prawnym obszaru, na którym inwestycja ma być realizowana oraz uwarunkowaniami i zasadami użytkowania gruntów i ich zagospodarowania, dostępu do drogi publicznej, mediów, wymogów ochrony gruntów oraz wymagań wynikających z odrębnych przepisów.
Ad. 4a) musi stanowić integralną część stacji ładowania, czy może znajdować się w niedalekim otoczeniu?
Na obszarze, na którym zlokalizowany jest stacja ładowania musi znajdować się terminal,  który umożliwi opłacenia ad hoc (kartą kredytową, karta debetową) usługi ładowania każdemu klientowi, bez konieczności instalowania dedykowanej aplikacji. Terminal taki nie musi być obligatoryjnie wbudowany w stację ładowania. Klient ma prawo również rozliczyć ładowanie tj. oczekiwać rachunku, paragonu stanowiącego FV za usługę ładowania. Nie jest dopuszczalna sytuacja, w której klient ( w tym obcokrajowiec) musi szukać terminala na danym terenie, narażając się na ryzyko nieopłacenia usługi, bo nie znalazł terminala. To gdzie znajduje się terminal musi być bezwzględnie jasne i oczywiste dla każdego klienta


Ad 4b) musi zostać uruchomiony w tym samym momencie, co stacja ładowania? Pytanie nie do końca jest zrozumiałe. Jeżeli nie będzie możliwości skorzystania z terminala do płacenia za usługę ładowania to, w jaki sposób zamierzacie Państwo tę usługę świadczyć? Bezpłatnie do czasu jego uruchomienia. Jeśli tak, to jest to dopuszczalne.

Czy w generatorze jest już formularz wraz z instrukcja dla naboru – jeżeli tak proszę e o informację jaką należy wybrać dziedzinę  i Program priorytetowy .Czy ograniczenie, że  Jeden wnioskodawca może złożyć w jednym naborze tylko jeden wniosek o dofinansowanie – dotyczy oddzielnie każdego otwartego naboru – w tej chwili.Czy ogólnie na wszystkie otwarte nabory.

Nie można  jeszcze wybrać naborów w GWD, ponieważ nie są one otwarte i nie ma jeszcze wzorów wniosku z instrukcją w GWD. Informacja w tej sprawie znajduje się na stronie dedykowanej programowi.
Jeden wnioskodawca może złożyć 1 wniosek w ramach 1 naboru, a zaplanowane są 4 nabory do otwarcia.

Czy dostępne są szablony/wzory oświadczeń, czy mają ty być oświadczenia przygotowane przez składającego wniosek?

Nie mamy wzorów poszczególnych oświadczeń. Część z wymaganych oświadczeń będzie stanowiła element wniosku o dofinansowanie i będzie akceptowana poprzez zaznaczenie.

W jaki sposób można złożyć wniosek?Jakie dokładnie dokumenty będą potrzebne?

Wniosek o dofinansowanie będzie składany poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie i będzie dostępny od 7.01.2022 r.

1. Na czym polega różnica między punktami ładowania wyłącznie na potrzeby własne, a innymi niż ogólnodostępne?2. Czy firma może ubiegać się o dofinansowanie wielu stacji ładowania? Jeśli tak, to czy mogą być one zlokalizowane w różnych miejscach?3. Czy firma może ubiegać się o dofinansowanie stacji ładowania, które będą znajdować się na terenie, którego firma nie jest właścicielem, a jedynie np. podmiotem dzierżawiącym?4. Czy w przypadku niewyczerpania budżetu programu w pierwszym naborze, planowane są kolejne? Jeśli tak, to czy znane są potencjalne terminy kolejnych naborów?5. Czy przewidują Państwo szkolenie/webinarium dotyczące programu?6. Czy na etapie wniosku o dofinansowanie należy złożyć takie załączniki jak dokument/y potwierdzające pełne zbilansowanie źródeł finansowania oraz analiza kosztów i korzyści?7. Czy określone zostały lub będą maksymalne koszty kwalifikowane przedsięwzięcia?

Ad.1. Proszę sięgnąć do zapisów ustawy o Elektromobilności, natomiast poniżej przedstawiam przykłady stacji, które nie spełniają ustawowej definicji ogólnodostępnej stacji ładowania i definiujemy je jako stacje inne niż ogólnodostępne, potocznie nieogólnodostępne, przykłady:
a) udostępnione wyłącznie dla posiadaczy danej marki pojazdów
b) udostępnione wyłącznie klientom czy kontrahentom danego przedsiębiorstwa,
c) umieszczone na parkingu prywatnym z ograniczonym dostępem dla wybranej grupy użytkowników np. mieszkańców danego bloku, danej wspólnoty mieszkaniowej ect.
d) umieszczone wewnątrz pomieszczenia (np. garażu)  o ile dostęp do niej jest ograniczony np. wyłącznie dla klientów przedsiębiorcy,
e) z której mogą skorzystać osoby posiadające karty autoryzacyjne wydawane wyłącznie klientom danego podmiotu.
Ad.2.Tak może być wiele stacji, w różnych lokalizacjach, jeden wnioskodawca może złożyć 1 wniosek.
Ad.3. Tak może, proszę wraz z wnioskiem przedstawić odpowiednie dokumenty potwierdzające dzierżawę.
Ad.4. Na ten moment nie jesteśmy w stanie udzielić informacji na ten temat.
Ad.5.  Na razie nie przewidujemy takowego.
Ad.6. Tak, lista załączników jest wskazana w Zal. nr 1 – Lista wymaganych załączników.
Ad.7. Nie są określone maksymalne koszty kwalifikowane, jakkolwiek są ograniczenia w zakresie maksymalnego wsparcia dla jednego wnioskodawcy ( 20% budżetu naboru), proszę zapoznać się z programem priorytetowym.

Jak będzie przebiegać przekazanie dofinansowania przedsiębiorcy, który zdecyduje się na inwestycję w ogólnodostępną stację do ładowania pojazdów elektrycznych?Czy najpierw przedsiębiorca składa wniosek, dostaje pozytywną opinię, następnie stawia taką stację i wtedy dofinansowanie do niego trafia? Czy w jaki sposób przebiega ten proces?

W bardzo uproszczonym układzie: najpierw składany jest wniosek i oceniany, uzupełniany, następnie, jeśli ocena pozytywna, prowadzone są negocjacje warunków, w tym zabezpieczenia dotacji, zatwierdzane jest dofinansowanie i podpisywana umowa o dotację. Podmiot realizuje inwestycję, po wyborze wykonawcy, przesyła do nas rozliczenia, na bazie których wypłacana jest refundacja. Faktury mogą mieć długie terminy płatności i nie być sfinansowane, muszą być jedynie zatwierdzone do zapłaty.
Szczegółowy opis oceny do momentu podpisania umowy jest opisany w Regulaminie naboru.

Jak ma być wykonana:
  1. 1) Mapa w skali pozwalającej na identyfikację, stacji ładowania z innymi istotnymi dla przedsięwzięcia elementami infrastruktury przedsięwzięcia itp. – w jakiej skali i przez kogo?
    2) Analiza kosztów i korzyści? Jaka metodologia?
    3)Czy mogą Państwo udostępnić projekt wniosku przez rozpoczęciem naboru?

Ad. 1. Mapa ma pozwolić na identyfikację, stacji ładowania z innymi istotnymi dla przedsięwzięcia elementami infrastruktury, nie narzucamy skali ani wyglądu mapy.
Ad. 2. Analiza kosztów i korzyści
Zaleca się, aby analiza kosztów i korzyści była przeprowadzana w sposób uproszczony i opierała się na oszacowaniu ilościowych i jakościowych skutków przedsięwzięcia. W opracowaniu należy wymienić i opisać wszystkie istotne środowiskowe, ekonomiczne i społeczne skutki realizacji przedsięwzięcia oraz, w miarę możliwości, przedstawić je w kategoriach ilościowych.
Ponadto Wnioskodawca może powołać się na analizę efektywności kosztowej (jeśli została przygotowana) wykazującą, że realizacja danego przedsięwzięcia inwestycyjnego stanowi najtańszy wariant jego realizacji dla społeczeństwa.
W przypadku przygotowania analizy efektywności kosztowej, analiza powinna koncentrować się na wykazaniu, że dany przedsięwzięcia tanowi najskuteczniejsze źródło zaspokojenia konkretnych potrzeb społecznych.
Projekt uznaje się za skuteczny, gdy generowane korzyści (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne) są wyższe niż generowane koszty (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne).
Ad. 3. nie możemy udostępnić wzoru wniosku, będzie on dostępny w Generatorze Wniosków o Dofinasowanie (GWD) jak zostanie otwarty nabór.

Czy dwustanowiskowa stacja ładowania pojazdów elektrycznych prądem zmiennym AC o mocy 2x22kW, czyli równe 22kW na każdy z dwóch punktów ładowania, kwalifikuje się do projektu dofinansowania?

Tak kwalifikuje się.

Czy duże przedsiębiorstwa mogą aplikować?

W programie priorytetowym wymienieni są Beneficjenci:
• jednostki samorządu terytorialnego;
• przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j.: Dz. U. z 2021 r. poz. 162), którzy posiadają siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
• spółdzielnie w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 648);
• wspólnoty mieszkaniowe w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j.: Dz. U. 2021 r. poz. 1048);
• rolnicy indywidulani w rozumieniu ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j.: Dz. U. z 2020 r., poz.1655, z późn. zm.).
Proszę sprawdzić czy przedsiębiorstwo wpisuje się w ten katalog, Wnioskodawca musi się wpisywać w jeden z punktów – jeśli się wpisuje to może złożyć wniosek.

Dotyczy naboru: „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” - budowa stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania",     • Czy wszystkie stacje ładowania AC 22kW, 3-fazowe 32A spełniają warunki o staranie się o dofinansowanie. Może jest jakaś lista produktów które są dopuszczone do dofinansowania?• Jakie dokumenty są wymagane dla stacji ładowania? Czy wystarczy naklejka producenta która znajduje się na każdej stacji ładowania? Karta techniczna do stacji ładowania? Czy może to być ładowarka przenośna (EVSE) czy może musi być na stałe zamontowana do ściany lub słupka?Czy do stacji ładowania powyżej 50 kW jest jakaś lista urządzeń spełniających warunki dofinansowania?

ad 1. nie ma listy produktów i nie będzie takowej.
ad. 2. Wnioskodawca musi zapewnić zgodność stacji ładowania innej niż stacja ogólnodostępna o mocy nie mniejszej niż 22 kW oraz publicznie dostępnej stacji ładowania co najmniej z następującymi wymogami:
• punkty ładowania o normalnej mocy prądu przemiennego (AC) dla pojazdów elektrycznych muszą być wyposażone, dla celów interoperacyjności, co najmniej w gniazdka lub złącza pojazdowe typu 2 opisane w normie EN 62196-2:2017 ;
• punkty ładowania o dużej mocy na prąd przemienny (AC) przeznaczone dla pojazdów elektrycznych muszą być wyposażone, ze względu na interoperacyjność, co najmniej w złącza typu 2 opisane w normie EN 62196-2:2017;
punkty ładowania o dużej mocy na prąd stały (DC) przeznaczone dla pojazdów elektrycznych muszą być wyposażone, do celów interoperacyjności, co najmniej w złącza połączonego systemu ładowania „Combo 2”, jak opisano w normie EN 62196-3:2014. W opisie projektu muszą być podane podstawowe parametry planowanych do montażu urządzeń, natomiast beneficjent ma obowiązek posiadania całej dokumentacji na podstawie której dokonuje odbioru stacji.
Nie mamy obecnie ogłoszonego naboru dla punktów ładowania. Planujemy jego ogłoszenie w późniejszym terminie (po wejściu w życie zmian przepisów w zakresie pomocy publicznej - GBER).

1. Czy w ramach wydatkowania środków w ramach Programu obowiązuje zasada konkurencyjności? 2. Czy jest dostępny wzór umowy o dofinansowanie aby móc zapoznać się z nim przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?3. Czy po złożeniu wniosku możliwe jest podpisanie umowy o dofinansowanie na inny podmiot niż ten na który ten wniosek został złożony (ale którego właścicielem jest w 100% ten sam udziałowiec)? Czy w trakcie realizacji projektu możliwe jest przeniesienie przedmiotu projektu na inny podmiot (którego również w 100% jest ten sam udziałowiec)?4. Czy umowa warunkowa dzierżawy/najmu może się uaktywnić dopiero po spełnieniu warunku/ów umowy? Czy taka umowa będzie akceptowana w konkursie?

Ad 1. Są Państwo zobowiązani do stosowania przepisów prawa.
Ad 2. Wzór umowy nie jest dostępny.
Ad 3. Na tym etapie nie zakładamy takich sytuacji. Wnioskodawca powinien być taki sam jak późniejszy Beneficjent.
Ad 4. Tak, może to być umowa wstępna lub warunkowa.

Czy wskazane w programie priorytetowym kwoty budżetu są planowane na kilka konkursów organizowanych w latach 2021 – 2024? Jeśli na kilka konkursów to jaki jest budżet najbliższego naboru trwającego do 31/03/2022? Kiedy planują Państwo ogłaszać kolejne konkursy?

Budżety są wskazane w ogłoszeniach o naborach i w programie i czy będą kolejne nabory będzie zależało od wykorzystania środków w poszczególnych naborach i dalszych decyzji Zarządu NFOŚiGW

Jak należy interpretować zapis, że 20% budżetu naboru przeznaczone jest dla MSP? Czy firmy MSP mogą uzyskać dofinansowanie również z pozostałych 80% budżetu? Jak będzie przebiegała procedura weryfikacji statusu firmy i podziału budżetu na MSP i pozostałych wnioskodawców?

W każdym naborze min. 20% budżetu musi być przeznaczone na inwestycje realizowane przez MŚP, czyli to oznacza, że duże przedsiębiorstwa nie mogą wykorzystać 100% budżetu danego naboru. We wniosku będą przekazywane odpowiednie informacje związane z pomiotem, które będą stanowiły podstawę do weryfikacji wielkości przedsiębiorstwa.

Czy infrastruktura powstała ze środków z programu (z ich udziałem) może być wykorzystywana zarobkowo przez beneficjenta bez utraty dofinansowania lub korekt finansowych?

Stacje ładowania ogólnodostępne lub ogólnodostępne wielkość dofinasowania nie podlega korekcie z tytułu prowadzania działalności gospodarczej związanej z wykorzystaniem zarobkowym stacji.
Dla stacji wodorowych max dofinansowanie jest do 50%, natomiast maksymalny poziom dofinansowania należy wyliczyć korzystając z Metodyki będącej w załączniku nr 5, który jest w materiałach do tego naboru.

Jak rozumieć zapis Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji należy składać w  okresie 07.01.2022 – 31. 03.2022 r. - jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji. W przypadku wyczerpania alokacji środków przed terminem zakończenia naboru wniosków na stronie internetowej NFOŚiGW zostanie umieszczona informacja o braku możliwości składania wniosków. Nabór jest w trybie ciągłym tylko do momentu wyczerpania alokacji czy jednak w trybie konkursowym?

Nabór na stacje ładowania jest w trybie ciągłym i trwa do momentu wyczerpania alokacji. Nabór dotyczący stacji tankowania wodoru jest naborem konkursowym. Wnioski w naborze ciągłym będą oceniane na bieżąco natomiast w naborze konkursowym po zakończeniu naboru.

Czy wymóg wpisywania się w art. 32 ust. 1 ww. ustawy dotyczy wyłącznie stacji ładowania pojazdów elektrycznych i nie dotyczy stacji tankowania wodorem? Czy to oznacza, że nie ma żadnych wymogów lokalizacyjnych odnośnie lokalizacji stacji tankowania wodorem?

Art. 32. 1., stanowi, że Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje plan lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania oraz stacji gazu ziemnego wzdłuż pozostających w jego zarządzie dróg sieci bazowej TEN-T, na okres nie krótszy niż 5 lat. GDDKIA pracuje obecnie nad planami budowy sieci stacji wodorowych na TEN-T ale prace nie są jeszcze zaawansowane. Niemniej jednak, nie ma możliwości zlokalizowania stacji wodoru na sieci bazowej TEN-T, bez zgody GDDKiA. Tereny MOP gdzie mogą być zlokalizowane stacje wodoru należą do Skarbu Państwa, we władaniu GDDKiA. Tak więc aby zlokalizować inwestycję wodorową na sieci bazowej TEN-T należy posiadać ważną wieloletnią umowę dzierżawy, poddzierżawy itp. i muszą w tej umowie znajdować się zapisy umożliwiające budowę takiej stacji, w przypadku ich braku należy wystąpić do GDDKIA z prośbą o udzielenie zgody. GDDKiA taką zgodę wydaje na piśmie. Co do zasady Nie ma ograniczeń co do lokalizacji stacji wodoru w kraju (poza siecią bazową TEN-T), ponieważ stacje te jeszcze nie powstały a współczynnik ich koncentracji, z uwzględnieniem 20 stacji, jakie mają być zbudowane w ramach pilotażu będzie bardzo niski.

Czy pomoc udzieloną w ramach naboru można łączyć z inną pomocą, niebędącą pomocą publiczną, np. z dofinansowaniem w ramach CEF (Connecting Europe Facility) Transport z Komisji Europejskiej?

Pomoc w ramach instrumentu CEF nie jest pomocą publiczną i w naszych naborach nie ma ograniczeń, aczkolwiek jeżeli chcą się Państwo ubiegać o dofinansowanie łączone należałoby  zapytać swojego opiekuna CEF o potwierdzenie takiej możliwości ze strony KE. W przypadku np. stacji wodoru wsparcie w ramach CEF to 20% i jeżeli taki projekt uzyskałby wsparcie na poziomie przewidzianym w naszym programie 50% , teoretycznie jest to możliwe ale bardzo wątpliwe, że tak wysokie wsparcie było akceptowane dla KE. Wszystko zależy od regulacji CEF a w tym to KE ma ostateczne zdanie odnośnie możliwości łączenia CEF ze środkami krajowymi.

Jakie jest maksymalne dofinansowanie dla stacji ładowania?

Maksymalny poziom dofinansowania wynosi 63 mln zł dotacji, zgodnie z zapisami programu priorytetowego ust. 7.3.4) - wartość wnioskowanego dofinansowania przez jednego wnioskodawcę wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia Komisji (UE)
Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (t.j.: Dz. Urz. UE L 187, z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.) nie może przekroczyć 20% budżetu określonego dla danego naboru, wskazanego w ogłoszeniu o naborze.

Na jakiej podstawie jest udzielana pomoc publiczna w naborach dotyczących stacji ładowania?

Nabór dla stacji  ładowania nie przewiduje pomocy de minimis, pomoc jest na podstawie odrębnej notyfikacji i rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastrukturę do tankowania wodoru (Dz. U. poz. 2247).

Czy w ogłoszonych  naborach obowiązuje zasada konkurencyjności? Czy Wnioskodawca może wydawać środki z wolnej ręki?

Tak obowiązuje zasada konkurencyjności.

Czy terminal do kart płatniczych jest wymagany dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych czy wystarczy aplikacją do rozliczania usługi ładowania pozwalająca na płatność kartą płatniczą np. poprzez wpisanie numeru karty płatniczej co defacto umożliwia płacenie kartą płatniczą. Dodam, że menu stacji może również być obsługiwane w innych językach co ułatwi korzystanie z aplikacji.

Terminal musi ma umożliwić płacenie dla każdej osoby, bez konieczności instalowania dedykowanej aplikacji. Klient ma prawo również rozliczyć ładowanie tj. oczekiwać rachunku, paragonu stanowiącego FV za usługę.

W jaki sposób NFOŚiGW będzie traktował przypadek, w którym na daną lokalizację Wnioskodawca nie uzyska wystarczających warunków przyłączenia? Np. będzie w stanie zaoferować ładowania na poziomie 150 KW, podczas gdy we wniosku wskazano tę lokalizację jako do wykonania w ramach wniosku?

Wnioskodawca zgłaszając we wniosku daną lokalizację stacji musi podać uzasadnienie czy dana lokalizacji spełnia warunki przyłączeniowe również, jeśli dołączą Państwo tylko harmonogramy otrzymywania dokumentów formalno-administracyjnych to biorą Państwo na siebie ryzyko nieuzyskania wszystkich niezbędnych pozwoleń/zgód i warunków przyłączeniowych do budowy danej stacji.

Czy można zmienić lokalizację stacji na inną, wcześniej nie ujętą we wniosku, czy nie może już tego zmienić?

Istnieje możliwość wystąpienia o zmianę lokalizacji wskazanej we wniosku lub na etapie umowy, w umowie, ale ostateczną indywidulaną decyzję podejmuje Zarząd NFOŚiGW, w każdym przypadku jest to odrębna decyzja Zarządu.

Czy dofinasowanie zostaje obniżone jeśli część z zaplanowanych stacji nie zostanie wybudowana.

Tak, dofinansowanie zostaje wtedy skorygowane proporcjonalnie do zrealizowane efektu.

W jakim trybie prowadzone są nabory ciągłym czy konkursowym?

Nabór na stacje ładowania jest w trybie ciągłym i trwa do momentu wyczerpania alokacji. Nabór dotyczący stacji tankowania wodoru jest naborem konkursowym. Wnioski w naborze ciągłym będą oceniane na bieżąco natomiast w naborze konkursowym po zakończeniu naboru.

Czy w ramach przedmiotowego naboru (https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/i-nabor-wnioskow-w-ramach-programu-priorytetowego-wsparcie-infrastruktury-do-ladowania-pojazdow-elektrycznych-i-infrastruktury-do-tankowania-wodoru---budowa-stacji-ladowania-o-mocy-nie-mniejszej-niz-22-kw-innej-niz-ogolnodostepna-stacja-ladowania)  dofinansowaniu podlegają stacje ładowania wpisujące się w definicję ustawową infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego, o ile poza ładowaniem pantografowym uwzględniają również złącza o których mowa w warunkach ww. naboru (typ 2/combo)?

Tak może pod warunkiem, że przez stację ładowania należy rozumieć stację ładowania, o której mowa w art. 2 pkt 27 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j.: Dz.U. 2021, poz. 110 z późn. zm.).

A przez punkt ładowania, należy rozumieć urządzenie umożliwiające ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego, pojazdu hybrydowego i autobusu zeroemisyjnego.

Czy możliwym jest, aby magazyn energii był zaliczony w poczet kosztów kwalifikowalnych jako element przyłącza (jako element infrastruktury przyłączeniowej/elektrycznej) lub samej stacji ładowania (stacja zintegrowana z magazynem energii)?

Magazyn energii nie jest kosztem kwalifikowanym.

W załączniku nr 1 do Regulaminu przedmiotowego programu priorytetowego w pkt 5 znajduje się wymóg przedstawienia dokumentu „w zakresie potwierdzenia możliwości budowy/rozbudowy punktu ładowania, ogólnodostępnej stacji ładowania w lokalizacji wskazanej w przedsięwzięciu …”. Proszę o wskazanie, kto powinien przygotować niniejszy załącznik (wnioskodawca, czy organ administracji publicznej)? Czy istnieją wytyczne odnośnie obligatoryjnych elementów przedmiotowego dokumentu?

Załączniki, w większości przygotowuje Wnioskodawca ale jeżeli uważacie Państwo że organ administracji publicznej przygotuje Państwu taki dokument, nie widzimy przeciwskazań. Treść załącznika 1 brzmi : W zakresie potwierdzenia możliwości budowy/rozbudowy punktu ładowania, ogólnodostępnej stacji ładowania w lokalizacji wskazanej w przedsięwzięciu, przedłożenie zawierającej uzasadnienie oraz kompleksowej i wyczerpującej analizy potwierdzającej zgodność planowanej inwestycji ze stanem faktycznym i prawnym obszaru, na którym inwestycja ma być realizowana oraz uwarunkowaniami i zasadami użytkowania gruntów i ich zagospodarowania, dostępu do drogi publicznej, mediów, wymogów ochrony gruntów oraz wymagań wynikających z odrębnych przepisów.

Czy budowa stacji transformatorowej może być kosztem kwalifikowanym w ramach programu "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru"

Zgodnie z zapisami Programu, koszty niezbędne do realizacji przedsięwzięcia będą kosztami kwalifikowanymi, niemniej jednak wnioskodawca, w potem beneficjent musi być właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji przedsięwzięcia w okresie minimum jego trwałości. W przypadku konieczności rozbudowy / uruchomienia stacji transformatorowej, jest ona co do zasady własnością operatora stacji ładowania i  pozostają własnością do samego końca.

Wyjątek: w przypadku inwestycji realizowanych na MOP, stacja transformatorowa jest własnością GDDKiA.

Jakie dokumenty dla naboru dot. infrastruktury do tankowania wodoru należy dołączyć do wniosku w zakresie Raportu oddziaływania na środowisko?

Na etapie wnioskowania należy załączyć (o ile jest w posiadaniu Wnioskodawcy):

- Raport oceny odziaływania na środowisko wraz z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

lub

- Raport oceny odziaływania na środowisko oraz informacją o przewidywanym terminem dostarczenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (termin dostarczenia decyzji najpóźniej przed pierwszą wypłatą wsparcia)

Lub

- Kartę informacyjną przedsięwzięcia o oddziaływaniu na środowisko złożoną do właściwego RDOŚ/Urząd Gminy (w przypadku braku raportu/decyzji ), wraz z (o ile jest w posiadaniu Wnioskodawcy):

- Decyzją ostateczną Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta – w przypadku braku konieczności sporządzania raportu (termin dostarczenia decyzji, najpóźniej przed pierwszą wypłatą wsparcia)

- Postanowieniem Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta o obowiązku sporządzeniu raportu oraz informacją o planowanym terminie jego złożenia celem wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia oraz planowanym terminem dostarczenia raportu wraz z decyzją środowiskową do NFOŚiGW (termin dostarczenia decyzji wraz z raportem, najpóźniej przed pierwszą wypłatą wsparcia).

- W przypadku braku złożonej do właściwego RDOŚ/Urząd Gminy Karty informacyjnej o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, należy załączyć jej projekt (ostateczna karta musi być przesłana na etapie oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie).

Czy każda stacja ładowania ma spełniać wszystkie standardy wskazane w programie?

Objęta dofinansowaniem stacja ładowania inna niż stacja ogólnodostępna o mocy nie mniejszej niż 22 kW oraz ogólnodostępna stacja ładowania musi spełnić minimalne wymogi tj:

  • punkty ładowania o normalnej mocy prądu przemiennego (AC) dla pojazdów elektrycznych są wyposażone, dla celów interoperacyjności,co najmniej w gniazdka lub złącza pojazdowe typu 2 opisane w normie EN 62196-2:2017 ;
  • punkty ładowania o dużej mocy na prąd przemienny (AC) przeznaczone dla pojazdów elektrycznych są wyposażone, ze względu na interoperacyjność, co najmniej w złącza typu 2 opisane w normie EN 62196-2:2017;
  • punkty ładowania o dużej mocy na prąd stały (DC) przeznaczone dla pojazdów elektrycznych są wyposażone, do celów interoperacyjności, co najmniej w złącza połączonego systemu ładowania „Combo 2”, jak opisano w normie EN 62196- 3:2014; 

Zapis ten nie oznacza, że każda z ww. stacji powinna być wyposażona we wszystkie ww. punkty ale że, punkty zainstalowane w tej stacji (DC, AC) muszą spełniać ww. minimalne standardy. Nie ma obowiązku wyposażania każdej stacji we wszystkie typy złączy.

Należy natomiast zwrócić uwagę na zapisy programu, gdzie są wskazane wymagania dotyczące punktu ładowania prądem stałym i  jego minimalnej mocy.

Przykładowo stacja 50 kW DC musi być wyposażona w 1 punkt ładowania prądem stałym i mocy minimalnej 50 kW oraz w 1 inny punkt ładowania dowolnej mocy, przy czym, każdy z tych punktów musi spełniać odpowiednio minimalne standardy określone dla punktów DC lub DC i AC.

Co powinna zawierać analiza dotycząca lokalizacji inwestycji?

Informacja dotycząca lokalizacji planowanej infrastruktury musi wskazywać na możliwość budowy/rozbudowy stacji we wskazanej w projekcie lokalizacji.

Analiza ma stanowić potwierdzenie zgodności planowanej inwestycji ze stanem faktycznym i prawnym obszaru, na którym inwestycja ma być realizowana oraz uwarunkowaniami i zasadami użytkowania gruntów i ich zagospodarowania, potwierdzać dostęp do drogi publicznej, mediów, wymogów ochrony gruntów oraz wymagań wynikających z odrębnych przepisów.

Czy Dzierżawca MOP może otrzymać dofinansowanie na budowę/przebudowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych do której utworzenia zobowiązał się zgodnie z umową na dzierżawę MOP?

 Jednym z warunków udzielania dofinansowania jest spełnienie warunków efektu zachęty.

W przypadku Dzierżawców MOP, którzy są zobowiązani na mocy umowy dzierżawy do budowy stacji ładowania pojazdów, nie możemy udzielić pomocy na stacje, o których mowa w tej umowie, ponieważ Dzierżawca zobowiązał się już do budowy tych stacji.

W takim przypadku można jednak udzielić pomocy na stacje, których nie dotyczy zobowiązanie Dzierżawcy określone w umowie. Na przykład, jeżeli Dzierżawca zobowiązał się do budowy ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych składającej się z dwóch punktów ładowania, z których każdy powinien zapewniać moc nie mniejszą niż 50 kW – wówczas można udzielić pomocy na kolejne stacje ładownia.

W przypadku Dzierżawców MOP, którzy w umowie nie mają obowiązku budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych – możemy udzielić pomocy ponieważ taki operator nie jest zobowiązany umową do budowy takiej stacji – efekt zachęty jest spełniony.

Należy mieć na względzie, że warunki dotyczące efektu zachęty dotyczą nie tylko zobowiązań do utworzenia stacji ładowania. Wniosek o udzielenie dofinansowania musi być złożony nie tylko przed podjęciem zobowiązania do utworzenia stacji ładowania na mocy umowy z GDKiA ale także przed rozpoczęciem budowy stacji czy zamówieniem urządzeń. Szczegółowe wyjaśnienia w tej kwestii znajdują się w instrukcji wypełniania wniosku (pomoc kontekstowa w generatorze wniosków o dofinansowanie).  

Czy terminal płatniczy musi stanowić integralną część stacji ładowania, czy może znajdować się w niedalekim otoczeniu?

Na obszarze, na którym zlokalizowany jest stacja ładowania musi znajdować się terminal,  który umożliwi opłacenia ad hoc (kartą kredytową, karta debetową) usługi ładowania każdemu klientowi, bez konieczności instalowania dedykowanej aplikacji. Terminal taki nie musi być obligatoryjnie wbudowany w stację ładowania. Klient ma prawo również rozliczyć ładowanie tj. oczekiwać rachunku, paragonu stanowiącego FV za usługę ładowania. Nie jest dopuszczalna sytuacja, w której klient ( w tym obcokrajowiec) musi szukać terminala na danym terenie, narażając się na ryzyko nieopłacenia usługi, bo nie znalazł terminala. To gdzie znajduje się terminal musi być bezwzględnie jasne i oczywiste dla każdego klienta.

Czy możliwe jest złożenie wniosku na dotacje do NFOŚiGW na sfinansowanie dodatkowych stacje na MOP, na bazie zawartej umowy z GDDKiA (umowa zawiera zapisy umożliwiające jest rozszerzanie ilość stacji na MOP’ach), bez złożenia jeszcze wniosku do GDDKiA w tym zakresie. Złożenia takiego wniosku do GDDKIA wymaga wcześniej uzyskania warunków przyłączeniowych, przygotowania projektu na co nie ma czasu biorąc pod uwagę czas na złożenia wniosku - podsumowując, na pewno nie uda się uzyskać wiążącej decyzji w tym zakresie do końca I kw. 2022 r.?

Wnioskodawca może złożyć wniosek do NFOŚiGW załączając, do wniosku w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD), obowiązującą umowę z GDDKiA oraz dodatkowo należy załączyć oświadczenie, że Wnioskodawca wystąpi do GDDKiA o możliwość rozszerzenia zakresu przedmiotu dzierżawy, opisujący zakres ww. rozszerzenia, oraz planowany termin dostarczenia do NFOŚiGW zgody GDDKiA.

Zgoda taka powinna być dostarczona do NFOŚiGW na etapie oceny merytorycznej tj. II kwartał 2022 r.

Jak wnioskodawca może zweryfikować poniższe obostrzenia ujęte w Programie priorytetowym ust. 7.2.3) w zakresie podwyższenia dofinansowania? Czy muszą być spełnione wszystkie poniżej wymienione warunki łącznie czy wystarczy spełnić jeden z nich?

W przypadku gmin poniżej 100 000 mieszkańców wystarczającym będzie zaznaczenie we wniosku o dofinansowanie tego faktu. W odniesieniu do gmin powyżej 100 000 mieszkańców, na dzień 31.12.2020 r. jedynie Miasto Wałbrzych spełniało parametr liczby zarejestrowanych mniej niż 60 000 pojazdów samochodowych. Pozostałe gminy o liczbie mieszkańców powyżej 100 000, nie mogą otrzymać podwyższonego o 15% dofinansowania na budowę/przebudowę stacji ładowania od 50kW do150 kW, a jedynie mogą liczyć na dofinansowanie na poziomie bazowym tj. 30%.

Powyższe warunki nie muszą być spełnione łącznie, o czym świadczy słowo „lub”. Wystarczy spełnienie 1 z tych warunków.

Czy istnieje wzór załącznika "Załącznik w zakresie potwierdzenia możliwości budowy/rozbudowy punktu ładowania, ogólnodostępnej stacji ładowania w lokalizacji wskazanej w przedsięwzięciu?

NFOŚiGW nie narzuca wzoru ww. załącznika, dokument powinien być przygotowany w formie zastawienia w .xls zgodnie ze stanem faktycznym i prawnym danego obszaru, pokazując każdą stację osobno w zestawieniu, uwzględniając wszystkie wymagania, które umożliwiają realizację inwestycji (np. własność, możliwa realizacja takiej budowy, czy nie jest to obszar chroniony, czy jest dostęp do drogi, itp.).

Czy na etapie składania wniosku konieczne jest dołączenie warunków przyłączeniowych czy zgłoszenia robót budowalnych?

Przedłożenie warunków przyłączeniowych na etapie składania wniosku nie jest wymagane. We wniosku o dofinansowanie będzie natomiast znajdowało się pole, w którym należało będzie opisać te warunki i stan przygotowania projektu. Dla pozostałych dokumentów formalnych, o które wnioskodawca będzie się dopiero ubiegał należy przedstawić harmonogram ich pozyskania.

Czy oceniając wniosek biorą Państwo pod uwagę (1) znamionową moc ładowarki/punktu ładowania wskazaną przez producenta czy też (2) rzeczywistą moc punktu ładowania zaoferowaną użytkownikom pojazdów elektrycznych?

Brana będzie pod uwagę moc stacji ładowania z tabliczki znamionowej. Jakkolwiek wszystkie warunki dotyczące minimalnej mocy punktu ładowania dla danego naboru muszą zostać bezwzględnie spełnione.

Co w sytuacji, gdy w trakcie realizacji inwestycji OSD zwiększy moc np. z 120 kW do mocy znamionowej ładowarki (punktu ładowania) tj. 200 kW. Czy wnioskodawca będzie mógł skorzystać z dofinansowania 50% czy też jednak powinien wystąpić z wnioskiem do naboru na dofinansowanie stacji o mocy 50kW do 150 kW? A co w przypadku, gdy wystąpi z wnioskiem o dofinansowanie 50% kosztów kwalifikowanych (nabór dla punktów od 150 kW i więcej) a ostatecznie zainstaluje ładowarkę o mocy 180 kW, jednak przyłącz do sieci OSD zostaje ograniczony do 120 kW. Czy wówczas otrzyma dofinansowanie w pierwotnej kwocie czy też zostanie ono obniżone (nakłady finansowe poniesione zgodnie z wnioskiem i harmonogramem), czy też w ogóle na takie przedsięwzięcie nie otrzyma dofinansowania?

Jeżeli moc przyłączeniowa nie pozwoli na zapewnienie minimalnej mocy punktu np. 150 kW+ a o dofinansowanie takiej stacji Wnioskodawca się ubiegał, to taka stacja nie otrzyma dofinansowania. Nie będzie również możliwe otrzymanie dofinansowania na niższym poziomie, nie ma bowiem możliwości przenoszenia wniosków pomiędzy naborami. Każdy nabór stanowi bowiem odrębne postępowanie w zakresie naboru wniosków.

Czy Analiza Kosztów i Korzyści jest obowiązkowa, a Analiza Efektywności Kosztowej nie jest obowiązkowa?

Analiza Kosztów i Korzyści uproszczona jest obowiązkowa i stanowi element wypełniany we wniosku  (max 1800 znaków, nie ma konieczności dołączania odrębnego załącznika)  a Analiza Efektywności Kosztowej fakultatywna.

Gdzie znajdę informacje o stacjach ładowania, jakie są ich typy, kiedy urządzenie podlega badaniom, mapę stacji ogólnodostępnych?

Wszystkie informacje znajdują się na www Urząd Dozoru Technicznego - Elektromobilność (udt.gov.pl)

Jaka jest różnica pomiędzy punktem a stacją ładowania?

Zachęcamy do zapoznania się w szczególności z Przewodnikiem Urzędu Dozoru Technicznego

STACJE I PUNKTY ŁADOWANIA POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH".

Czy aby uznać daną stację za „ogólnodostępną stację wodoru" należy wybudować 2 rodzaje dystrybutorów – na ciśnienie 70 MPa i 35 MPa, czy wystarczy wybudować tylko jeden na ciśnienie 35 MPa i umożliwić zaopatrywanie w wodór każdemu posiadaczowi pojazdu przystosowanego tylko do jednego rodzaju ciśnienia?

Budowa lub przebudowa  ogólnodostępnej stacji wodoru posiadająca złącza zgodne z normą PN/EN ISO 17268:2020-08 do tankowania wodoru pod ciśnieniem 35 MPa będzie mogła być dofinansowana jeśli będzie spełniać wszelkie dodatkowe warunki, wskazane w dokumentacji naboru.

Czy w świetle definicji wodoru wskazanej w ogłoszeniu o naborze „Wodór niskoemisyjny - oznacza wodór z paliw kopalnych z wychwytywaniem i składowaniem dwutlenku węgla lub wodór elektrolityczny, kiedy wodór umożliwia ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia paliw na poziomie co najmniej [73,4 %] [co oznacza emisje gazów cieplarnianych w całym cyklu życia paliw na poziomie poniżej 3 tCO2eq/tH2] w porównaniu z odpowiednikiem kopalnym wynoszącym [94g CO2e/MJ (2,256 tCO2eq/tH2)]. Wielkość emisji związanych z produkcją wodoru elektrolitycznego określa krańcowa jednostka wytwórcza na obszarze rynkowym, w której znajduje się elektrolizer, w okresach rozliczania niezbilansowania, gdy elektrolizer zużywa energię elektryczną z sieci” akceptowalnymi rodzajami wodoru są ,co do zasady, wyłącznie wodór niebieski lub wodór zielony?

Powyższa definicja nie wyklucza/dyskryminuje żadnego źródła pochodzenia wodoru, obowiązek wykazania jego niskoemisyjności spoczywał będzie na Beneficjencie wsparcia.

W jaki sposób należy wykazać zgodność przyjętego kryterium „wodoru niskoemisyjnego”? Czy wymagacie Państwo przedłożenia stosownej certyfikacji dla wodoru?

W odniesieniu do sposobu dokumentowania niskoemisyjności wodoru w eksploatowanych już stacjach, na których budowę/ przebudowę udzielone zostało wsparcie, do czasu wprowadzenia systemu jego certyfikacji w Polsce, wystarczającym sposobem dokumentowania, będą faktury zakupu paliwa na potrzeby eksploatacji stacji np. w przypadku wodoru zielonego wystarczy certyfikat pochodzenia energii elektrycznej.

 

{"register":{"columns":[]}}