O programie
Informacja dotycząca wypełnienia kryterium jakościowego dopuszczającego I.6 Ogólnodostępna stacja ładowania i inna niż ogólnodostępna stacja ładowania jest zlokalizowana w gminie, w której w ostatnim dniu roku kalendarzowego poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie liczba punktów ładowania zainstalowanych na publicznie dostępnych stacjach ładowania nie przekroczyła 1,76 na 1000 mieszkańców. Kryterium stosuje się poza obszarem objętym planem, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 110).
Parametr liczby punktów ładowania zainstalowanych na publicznie dostępnych stacjach ładowania nie obejmuje punktów ładowania zainstalowanych na publicznie dostępnych stacjach ładowania zlokalizowanych na obszarze objętym planem, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 110) (jeśli dotyczy).
W odniesieniu do trzech ogłoszonych w dniu 07.01.2022 r. naborów wsparcia infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, powyższy wskaźnik, wg. stanu na dzień 31.12.2021 r., nie został przekroczony dla żadnej gminy w Polsce.
Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza.
Przedmiot dofinansowania:
W programie przewidziano możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na:
1)
-
-
- budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania;
- utworzeniu punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, który nie będzie wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania;
-
2)
- budowie ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50kW, w której co najmniej jeden punkt umożliwia świadczenie usługi ładowania prądem stałym i ma moc nie mniejszą niż 50 kW;
- przebudowie ogólnodostępnej stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW oraz możliwością świadczenia usługi ładowania prądem stałym z mocą nie mniejszą niż 50 kW w przypadku co najmniej jednego punkt ładowania.
Przez punkt ładowania, należy rozumieć urządzenie umożliwiające ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego, pojazdu hybrydowego i autobusu zeroemisyjnego;
Przez stację ładowania należy rozumieć stację ładowania, o której mowa w art. 2 pkt 27 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j.: Dz.U. 2021, poz. 110 z późn. zm.).
Przez ogólnodostępną stację ładowania, należy rozumieć stację ładowania o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j.: Dz.U. 2021, poz. 110 z późn. zm.);
3) budowie lub przebudowie ogólnodostępnej stacji wodoru.
Przez ogólnodostępną stację wodoru należy rozumieć zespół urządzeń, w tym punkt tankowania wodoru wraz z niezbędną infrastrukturą pomocniczą oraz zbiornikami magazynowymi, służący do tankowania wodoru umożliwiający zaopatrywanie w wodór na zasadach równego traktowania każdemu posiadaczowi pojazdu wykorzystującego do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych.
Budżet programu ustalono do kwoty 870 000 000 zł dla bezzwrotnych form dofinansowania.
Okres wdrażania zaplanowano na lata 2021 – 2028, w tym okres zawierania umów do 31.12.2025 i okres wydatkowania środków do 15.12.2028 r.
Okres kwalifikowalności kosztów ustalono od dniu złożenia wniosku o dofinansowanie do 30.10.2028.
W programie przewidziano dofinansowanie w formie dotacji w tym dotacja z przeznaczeniem na dopłaty do rat lub innych opłat leasingowych ustalanych w umowach leasingu finansowego w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska.
Kontakt w sprawie programu i trwających naborów:
Pytania należy zadawać wyłącznie z wykorzystaniem dedykowanych skrzynek: