Raport krajowy
Celem raportu jest przedstawienie realizowanej obecnie przez Polskę polityki w zakresie przyjmowania imigrantów biznesowych. Przeanalizowano w nim między innymi działania, jakie Polska podejmuje w celu ułatwienia i zachęcenia do przyjazdu migrantów biznesowych, stopień, w jakim poszczególne podmioty angażują się w prowadzenie działań zachęcających cudzoziemców do podejmowania działalności gospodarczej w Polsce, najczęściej sygnalizowane bariery w zakresie przyjmowania migrantów biznesowych, jak również skalę migracji do Polski o charakterze biznesowym, a także zjawisk niepożądanych, czyli wykorzystywania przyjazdu do Polski w innym celu niż działalność gospodarcza.
Od kilku lat na świecie rośnie zainteresowanie wykorzystywaniem polityk migracyjnych do zwiększania atrakcyjności poszczególnych państw pod kątem lokowania w nich inwestycji z kapitałem zagranicznym. Państwa zainteresowane przyciąganiem migrantów biznesowych prezentują szeroką gamę podejść do kwestii kształtowania systemowych lub/i praktycznych rozwiązań w zakresie przepisów wjazdowo-pobytowych adresowanych do tego typu migrantów. Warto jednak zwrócić uwagę, że coraz więcej państw decyduje się na wprowadzenie specjalnych programów admisyjnych dedykowanych wyłącznie zagranicznym inwestorom i przedsiębiorcom. W ich ramach często wprowadza się przyspieszone procedury admisyjne, wyłączenia z konieczności spełnienia wymogów integracyjnych, oferuje się przyspieszony proces łączenia rodzin, a także ułatwia się tym osobom osiedlanie poprzez bezpośrednie wydawanie im długoterminowych zezwoleń pobytowych lub przyspieszony dostęp do procedury naturalizacyjnej.
W Polsce temat przedsiębiorczości wśród migrantów nie był jak dotąd dogłębnie i wielowymiarowo podejmowany w ramach debaty nad polityką migracyjną Polski. Wydaje się, że w ramach tej debaty znacznie więcej poświęca się migracjom o charakterze pracowniczych oraz edukacyjnym.
Polska nie przewidziała również jak dotąd - w ramach krajowego systemu admisji cudzoziemców - specjalnej ścieżki migracyjnej/specjalnego programu adresowanych do cudzoziemców przyjeżdżających do Polski w celach biznesowych, w ramach których gwarantowane byłyby, w sposób systemowy, szczególne ułatwienia w zakresie wjazdu i pobytu. Nie oznacza to jednak braku zainteresowania Polski zwiększaniem napływu inwestorów i przedsiębiorców cudzoziemskich. Zapisy w kluczowych dokumentach o charakterze strategicznym i kierunkowym wyraźnie świadczą o tym, iż przyjazdy do Polski tej grupy cudzoziemców są postrzegane przez decydentów jako wysoce pożądane oraz stanowiące istotny impuls rozwoju. To z kolei przekłada się na szereg działań (m.in. promocyjnych, tworzenie systemu zachęt inwestycyjnych itp.), które mają zachęcać cudzoziemców do lokowania swojego kapitału w Polsce.
Raport podsumowujący badanie ESM
International migration and mobility for business purposes is a phenomenon related to the increasing globalization of investments, business and services. To remain an attractive destination for investors, business owners and other business immigrants, Europe must develop strategies to maximise the opportunities of legal immigration, including through coherent and efficient rules on admission.
The aim of this EMN Study is to take stock of the trend of offering specific programmes to attract and admit non-EU investors and/or business persons and to compare the ways, and extent to which, EU Member States’ existing legal and policy measures are used to facilitate and attract the entry and stay of thirdcountry nationals for business purposes whilst safeguarding against misuse. The Study also includes a review of the admission of other third-country nationals who travel to the EU for business reasons under the EU Free Trade Agreements.