W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Fundusze Europejskie po 2027 r.

Od 2022 r. Ministerstwo prowadzi debatę nt. przyszłości polityki spójności (PS) na forum krajowym i europejskim. W efekcie tych prac i dyskusji zostało opracowane „Stanowisko Rządu RP w sprawie roli spójności w UE i przyszłości polityki spójności po 2027 roku”, które zostało przyjęte 3 października 2024 r. przez Komitet ds. Europejskich Rady Ministrów.

Stanowisko przedstawia kluczowe wyzwania związane ze spójnością, jakim powinna sprostać polityka spójności i inne polityki na poziomie UE, państw członkowskich i regionów. Wskazuje również główne postulaty polskiego rządu dotyczące kształtu samej polityki spójności po 2027 r., tak aby mogła ona efektywnie wspierać spójność, konkurencyjność i odporność regionów UE.

Główny przekaz wskazany w stanowisku koncentruje się na wzmocnieniu celu, jakim jest osiąganie spójności społecznej, ekonomicznej i terytorialnej UE, która stanowi spoiwo demokracji, jest motorem integracji europejskiej i podstawą właściwego funkcjonowania Jednolitego Rynku Europejskiego oraz warunkiem realizacji wartości europejskich w sferze społecznej. Przyczynia się ona do wzrostu konkurencyjności, innowacji i produktywności oraz budowy odporności UE na zewnętrzne szoki i zagrożenia oraz wzmacnia bezpieczeństwo, w szczególności gospodarcze.

Według stanowiska w celu osiągania spójności i wzmocnienia polityki spójności konieczne są m.in.:

  • jednolita strategiczna wizja UE rozwoju terytorialnego Unii jako punkt odniesienia dla państw członkowskich;
  • kluczowa rola spójności w ramach Semestru Europejskiego, a także wzmocnienie roli państw członkowskich w ramach tego procesu;
  • wzmocnienie podejścia terytorialnego -  środki i formy wsparcia podejmowane i stosowane w ramach działań na rzecz konkurencyjności, spójności i budowy odporności powinny być dostosowane do warunków rozwoju poszczególnych terytoriów;
  • obecność polityki spójności we wszystkich regionach w połączeniu z koncentracją wsparcia UE przede wszystkim w najsłabiej rozwiniętych regionach;
  • długofalowy charakter polityki spójności, która powinna być ukierunkowana na wywoływanie zmian strukturalnych, jednak w ramach elastycznego mechanizmu programowania i wdrażania, uwzględniającego zmieniające się uwarunkowania, w tym polityczne i społeczno-gospodarcze;
  • wdrażanie polityki spójności w modelu zarządzania dzielonego i wielopoziomowego zarządzania oraz zasady partnerstwa i subsydiarności, w których istotną rolę w programowaniu i wdrażaniu polityk odgrywają władze regionalne, partnerzy społeczni, gospodarczy i reprezentujący społeczeństwo obywatelskie;
  • czerpanie doświadczeń z wdrażania KPO w kontekście oparcia rozliczania inwestycji na rezultatach oraz ujmowania działań o charakterze legislacyjnym lub programowym (reform), ale pod warunkiem eliminowania słabości systemu wdrażania KPO;
  • zapewnienie odpowiedniej jakości instytucji i kadr na wszystkich poziomach: krajowym, regionalnym i lokalnym;
  • dysponowanie odpowiednim budżetem o wartości realnie nie mniejszej niż alokacja dla polityki spójności w ramach obecnych wieloletnich ram finansowych UE;
  • wzmocnienie Europejskiej Współpracy Terytorialnej.

Tekst przyjętego Stanowiska Rządu do pobrania poniżej.

Materiały

Stanowisko​_Rządu​_RP​_dot​_PS​_2027+​_final​_(przyjęte​_KSE​_03102024)
Stanowisko​_Rządu​_RP​_dot​_PS​_2027+​_final​_(przyjęte​_KSE​_03102024).pdf 0.27MB
{"register":{"columns":[]}}