W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nadzór nad fundacjami

Na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego sprawuje nadzór nad fundacjami, których cele statutowe związane są z zakresem działania ministra.

Dane kontaktowe:

Nadzorem nad fundacjami w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej zajmuje się Departament Kontroli.

adres: ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa
telefon do sekretariatu 22 273 88 12
e-mail:
sekretariatDKN@mfipr.gov.pl

Sprawozdanie z działalności fundacji

Fundacje podlegają obowiązkowi składania właściwemu ministrowi sprawozdań z prowadzonej działalności. Sprawozdanie obejmuje okres roku kalendarzowego i należy je złożyć do 31 grudnia, za rok ubiegły.
Zakres sprawozdania określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie jednolitego wzoru formularza z działalności fundacji (Dz.U. z 2022 r. poz. 2791).
W celu ujednolicenia sprawozdań oraz ułatwienia ich przygotowania załączamy edytowalną wersję formularza, którą można pobrać tutaj [pobierz plik].
Sprawozdanie należy przekazać w oryginale, podpisane przez co najmniej dwóch członków zarządu fundacji (w sposób umożliwiający ich identyfikację), jeżeli statut fundacji nie stanowi inaczej. Sprawozdania można przekazać opatrzone podpisami elektronicznymi.

Obowiązki dotyczące fundacji określone w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124)

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: ustawa), instytucją obowiązaną jest fundacja ustanowiona na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166) w zakresie, w jakim przyjmuje lub dokonuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.

Fundacja może być instytucją obowiązaną również w sytuacji, gdy spełnia którykolwiek z innych warunków określonych w art. 2, ust 1 ustawy.

Do obowiązków fundacji będącej instytucją obowiązaną w rozumieniu przepisów ustawy należy m.in.:

 

  1. wyznaczenie kadry kierowniczej wyższego szczebla, odpowiedzialnej za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie (art. 6 w zw. z art. 2 ust. 2 pkt 9);
  2. wyznaczenie spośród członków organu zarządzającego osoby odpowiedzialnej za wdrażanie obowiązków określonych w ustawie (art. 7).
  3. wyznaczenie pracownika zajmującego kierownicze stanowisko, odpowiedzialnego za zapewnienie zgodności działalności fundacji oraz jej pracowników i innych osób wykonujących czynności na jej rzecz z przepisami ustawy (art. 8);
  4. identyfikacja i ocena ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu odnoszącego się do działalności fundacji, a także sporządzanie w postaci papierowej lub elektronicznej oceny tego ryzyka, jak również jego aktualizacja nie rzadziej niż co 2 lata (art. 27);
  5. stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego wobec swoich klientów (art. 33–37, art. 39 i art. 41);
  6. stosowanie wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (art. 43, art. 44 i art. 46);
  7. dokumentowanie zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji (art. 34 ust. 3);
  8. prowadzenie bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji w stosunku do klientów, wobec których stosuje się wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego (art. 43 ust. 3);
  9. podejmowanie działań określonych w art. 43 ust. 4 w przypadku ujawnienia transakcji nietypowej, skomplikowanej lub opiewającej na wysokie kwoty, które nie są uzasadnione okolicznościami przeprowadzenia tej transakcji;
  10. przechowywanie dokumentacji uzyskanej w wyniku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego oraz dowodów potwierdzających przeprowadzone transakcje (art. 49);
  11. wprowadzenie wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finasowaniu terroryzmu (art. 50);
  12. przekazywanie Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej informacji o przyjętej wpłacie lub dokonanej wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro (art. 72 ust. 1 pkt 1);
  13. zawiadamianie w trybie i na zasadach określonych w ustawie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (art. 74);
  14. stosowanie szczególnych środków ograniczających wobec osób i podmiotów określonych w ustawie (art. 117);
  15. wstrzymywanie transakcji w trybie i na zasadach określonych w ustawie.

 

Fundacje będące instytucjami obowiązanymi, podlegają kontroli (na podstawie art. 130 ustawy), wykonywania ww. obowiązków. Kontrolę sprawuje Generalny Inspektor Informacji Finansowej, naczelnicy urzędów celno-skarbowych oraz ministrowie lub starostowie. Właściwy minister nadzorujący przeprowadza kontrolę nad działalnością fundacji na podstawie 2 ust. 1 pkt 21 ustawy. Do kontroli stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (kontrolowanie instytucji obowiązanych).

 

Więcej informacji z zakresu przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: https://www.gov.pl/web/finanse w zakładce: Co robimy, podzakładka: Generalny Inspektor Informacji Finansowej.

Przetwarzanie danych osobowych

Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przetwarza dane osobowe osób fizycznych w związku z prowadzonym nadzorem nad fundacjami. Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały zawarte w  Klauzuli informacyjnej.

Podstawa prawna

 

Materiały

Klauzula informacyjna RODO
Klauzula​_-​_fundacje.docx 0.02MB
Formularz​_sprawozdania​_z​_działalności​_fundacji
[Wkład​_własny]​_[DKN-Ia]​_Formularz​_sprawozdania​_z​_działalności​_fundacji.docx 0.03MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
15.01.2020 13:56 Norbert Guliński
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Norbert Guliński/Gabriela Kwiatkowska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Nadzór nad fundacjami 16.0 18.12.2023 12:44 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 15.0 18.12.2023 12:41 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 14.0 18.12.2023 12:06 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 13.0 18.12.2023 12:05 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 12.0 18.12.2023 12:04 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 11.0 18.12.2023 12:03 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 10.0 18.12.2023 11:59 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 9.0 18.12.2023 11:58 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 8.0 18.12.2023 11:56 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 7.0 18.12.2023 11:53 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 6.0 18.12.2023 11:51 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 5.0 24.02.2021 08:37 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 4.0 15.01.2020 14:22 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 3.0 15.01.2020 14:19 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 2.0 15.01.2020 14:16 Norbert Guliński
Nadzór nad fundacjami 1.0 15.01.2020 13:56 Norbert Guliński

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}