Podsumowanie 2021 roku na drogach krajowych w woj. łódzkim
31.12.2021
Upływający rok minął w województwie łódzkim pod znakiem radykalnych zmian. Wielkimi krokami zmierza do finału flagowa inwestycja centralnej Polski, czyli budowa autostrady A1 od węzła Tuszyn do granicy z województwem śląskim, która pozwoli dopiąć trasę nazywaną komunikacyjnym kręgosłupem kraju. Budujemy również ostatni fragment ringu wokół Łodzi i realizujemy wstępne prace projektowe dla inwestycji ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Do tego dochodzą działania na istniejącej sieci dróg, systematycznie poprawiające bezpieczeństwo i warunki jazdy. Przygotowujemy również dokumentację niezbędną do budowy trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2, pomiędzy węzłem Łódź Północ i granicą woj. łódzkiego i mazowieckiego.
Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad
Autostrada A1 - flagowa inwestycja
Budowana autostrada A1 to 64 kilometry podzielone na cztery kontrakty. To bardzo trudne i skomplikowane wyzwanie logistyczne, zarówno dla inwestora jak i wykonawcy. Nowa autostrada powstaje w śladzie starej drogi krajowej nr 1, tzw. Gierkówki, czyli najważniejszego szlaku komunikacyjnego województwa na osi północ - południe. Z tego względu prace prowadzone są przy odbywającym się ruchu samochodowym. Mimo takiej skali trudności i ograniczeń spowodowanych pandemią, udało się utrzymać ich wysokie tempo.
Na obecną chwilę udostępniliśmy w pełni 42 z 64 km budowanej autostrady. Kierowcy mogą tam jechać w obu kierunkach całą szerokością jezdni. W przypadku odcinka Piotrków - Kamieńsk zaawansowanie prac wynosi 63 proc. Wynika to z faktu, że umowę na ten odcinek podpisaliśmy w kwietniu 2019 r., dziewięć miesięcy po pierwszej umowie na A1 w woj. łódzkim. Ten odcinek będzie gotowy na przełomie lata i jesieni przyszłego roku, co będzie równoznaczne z definitywnym końcem budowy autostrady A1 na terenie Polski.
Aktualnie kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu na całej długości trzech odcinków: Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego. Oznacza to, że 40 km trasy budowanej na terenie woj. łódzkiego jazda możliwa jest pełnym przekrojem drogi! Jedynie na odcinku od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska ruch odbywa się po jednej jezdni, a kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest północny fragment odcinka, gdzie ruch odbywa się po dwóch jezdniach, ale tylko na dystansie 2,5 km. Łącznie między węzłem Tuszyn i granicą województwa ruch odbywa się po obu jezdniach o trzech pasach ruchu na długości 42 km.
Droga ekspresowa S14 - domknięcie ringu autostrad i dróg ekspresowych wokół aglomeracji łódzkiej
Kolejnym kluczowym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S14 - Zachodniej Obwodnicy Łodzi. To niesłychanie istotny, zarówno z lokalnego, jak i ogólnokrajowego punktu widzenia element infrastruktury drogowej. Pozwoli domknąć ring autostradowo-ekspresowy wokół aglomeracji łódzkiej, wyprowadzając ruch tranzytowy z takich miejscowości jak Łódź, Konstantynów Łódzki, Zgierz i Aleksandrów Łódzki.
Inwestycja podzielona została na dwa odcinki realizacyjne o łącznej długości ok. 27 km. Pierwszy z odcinków, węzeł Łódź Lublinek - węzeł Łódź Teofilów o długości nieco ponad 12 km, zaawansowany jest w ponad 90 proc. Drugi, węzeł Łódź Teofilów - Słowik, na który umowa podpisana została znacznie później, w blisko 60 proc. Dysproporcja w zaawansowaniu prac wynika właśnie z różnicy w czasie między podpisaniem umów na realizację. Warto podkreślić, że przed rokiem podpisaliśmy aneks do umowy na odcinek Łódź Lublinek - Łódź Teofilów, który obejmuje wybudowanie węzła Łódź Teofilów. Węzeł zostanie zbudowany zgodnie z istniejącym projektem i pozwoli skomunikować S14 z istniejącą drogą krajową nr 71 Pabianice - Zgierz.
Wiele wskazuje na to, że Łódź, wraz z przyległymi miastami tworzącymi aglomerację, będzie pierwszym w Polsce miastem mogącym pochwalić się pełnym ringiem dróg najwyższych kategorii. W części autostrad, a w części dróg ekspresowych. Aktualnie istnieją już trzy odcinki stanowiące części składowe tego ringu: od północy autostrada A2, od wschodu A1, od południa droga ekspresowa S8 i od południowego zachodu droga ekspresowa S14 (zachodnia obwodnica Pabianic). W tej chwili trwa budowa dwóch ostatnich, brakujących odcinków S14, które pozwolą domknąć ring wokół aglomeracji, wyprowadzając z jego zachodniej części ruch tranzytowy.
Na dziś, przez teren województwa biegnie blisko 216 km autostrad (A1 i A2), ponad 200 km dróg ekspresowych (S8 i S14), blisko 557 km dróg głównych ruchu przyśpieszonego i 403 km dróg głównych. Już w tej chwili Łódź doskonale skomunikowana jest drogami najwyższych kategorii z Warszawą, Berlinem (autostrada A2), Gdańskiem (autostrada A1) i Wrocławiem, a pośrednio również z Republiką Czeską.
Będą nowe obwodnice!
Rozwój nowoczesnej sieci drogowej to nie tylko budowa autostrad i tras ekspresowych, ale także wyprowadzanie ruchu tranzytowego z centrów miast, co nie tylko przekłada się na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców czy wzrost komfortu życia, ale także na znaczne skrócenie czasu przejazdu. Aktualnie trwają intensywne prace nad realizacją rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, w ramach którego obwodnice zyska pięć miejscowości w woj. łódzkim: Błaszki w ciągu DK12, Brzeziny w ciągu DK72, Łowicz w ciągu DK14/70/92, Srock w ciągu DK12/91 i Wieluń w ciągu DK45.
Na obecną chwilę przygotowywane jest wstępna dokumentacja. Zakończono prace nad studiami korytarzowymi dla obwodnic: Błaszek, Brzezin, Wielunia i Łowicza i rozpoczął się etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W tych czterech przypadkach realizacja inwestycji przewidywana jest na lata 2027-2029. W przypadku obwodnicy Srocka przygotowujemy dokumentację do przetargu na Koncepcję programową, który ogłosimy tuż po Nowym Roku.
BRD - Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
Najważniejszym tegorocznym przedsięwzięciem związanym z poprawą bezpieczeństwa były przygotowania do przedsięwzięcia polegającego na oświetleniu wszystkich przejść dla pieszych na drogach krajowych woj. łódzkiego, których w sumie jest 1127. Prace, realizowane w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej, mają ruszyć w nadchodzącym roku
i potrwać do końca roku 2024. W Ładzicach na DK42 wybudowaliśmy blisko 1,5 km chodnika i cztery zatoki autobusowe. Na tej samej drodze, na odcinku Radomsko - Strzelce, ruszyła budowa kolejnych 19 zatok. Prace potrwają do jesieni przyszłego roku. Ogłosiliśmy także przetarg na budowę ronda w Dobrej na DK14, gdzie dochodziło do licznych wypadków. Aktualnie sprawdzane są oferty.
Sprawniejszy przejazd między Łodzią i Warszawą
W związku z dużym wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A2 między Łodzią i Warszawą, podjęta została decyzja o dobudowie dodatkowego pasa ruchu dla każdej z jezdni na tym odcinku autostrady. Znacznie ułatwi to dojazd do stolicy z centralnej części kraju. W województwie łódzkim i mazowieckim trwa opracowywanie elementów Koncepcji programowej poszerzenia autostrady A2 na długości ok. 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu. Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Łodzi i Warszawie wydały decyzje środowiskowe w tym zakresie.
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu. Dalszym etapem będą właśnie ogłoszone konsultacje rynkowe. Po ich zakończeniu i zapewnieniu finansowania, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj, co planowane jest na przyszły rok. Zakładamy, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w 2025 r.
Pozostałe inwestycje
Oprócz opisanych już inwestycji w minionym roku oddano także do użytkowania rozbudowany odcinek DK91 w Łęczycy. To bardzo ważna i trudna inwestycja obejmująca 3-kilometrowy odcinek drogi biegnący przez centrum miasta w bezpośredniej bliskości cennych zabytków, takich jak zamek Kazimierza Wielkiego czy zabytkowe więzienie. Prace prowadzone były pod ruchem, co w przypadku drogi jednojezdniowej było bardzo poważnym wyzwaniem logistycznym. Wymagało to m.in. wprowadzenia kilkunastu różnych organizacji ruchu w trakcie prowadzonych prac.
W wyniku przebudowy droga zyskała wymaganą nośność 11,5 tony na oś pojazdu. W miejsce dwóch wysłużonych, pojawiły się trzy nowe sygnalizacje świetlne. Powstało blisko 5 km chodników, 1,5 km ścieżki rowerowej i ponad pół kilometra ciągu pieszo-rowerowego. Ponadto wybudowano dwie zatoki autobusowe, a wzdłuż trasy ustawiono blisko 60 nowoczesnych energooszczędnych LED-owych lamp oświetleniowych.
Najbliższe plany dla województwa łódzkiego
Aktualnie jesteśmy w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej na drogi ekspresowe S12 i S74 na terenie naszego województwa. Droga S12 ma łączyć się na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i biec przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia, zaś droga S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez Kielecczyznę na Podkarpacie. Decyzja obejmuje obie te drogi. Ich łączna długość na terenie województwa łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.