SEPIS
Co to jest SEPIS?
System Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej to nowoczesne narzędzie informatyczne do obsługi procesów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Został przygotowany, aby wspierać zadania związane z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19 w Polsce. Obecnie jest rozbudowywany i stopniowo wdrażany w każdym obszarze działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
W ramach rozbudowy systemu SEPIS udostępniliśmy dwie platformy, jedną dla pracowników Inspekcji (aplikacja kliencka SEPIS) oraz drugą dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji (platforma e-Sanepid). W platformie dla pracowników Inspekcji możliwe jest rozpatrywanie wpływających spraw, wniosków, formularzy z obszarów merytorycznej działalności Inspekcji (tj. obszaru epidemiologii, higieny środowiska, bezpieczeństwa żywności i żywienia, nadzoru nad chemikaliami, kontroli, promocji i edukacji zdrowotnej). W platformie dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji możliwe jest załatwienie sprawy on-line w postaci udostępnionych e-usług (tj. wniosków o wpis do rejestrów i ewidencji, składania powiadomień i formularzy), sprawdzanie statusów złożonych wniosków. Obie platformy wymieniają dane pomiędzy sobą.
SEPIS to rozwiązanie cyfrowe, które biorąc pod uwagę dbałość o środowisko, ogranicza papierowy obieg dokumentacji i umożliwia systematyczne, całkowite przechodzenie na wersję elektroniczną, zapewniając wysokie bezpieczeństwo danych. System w znaczący sposób wpływa na usprawnienie działania służb Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz wzrost poziomu dostępności oferowanych przez nią e-usług publicznych.
Aby działać skutecznie i optymalizować pracę służb sanitarnych, wdrożyliśmy nowoczesne rozwiązania, takie jak Chatbot i Voicebot oraz zaawansowaną analitykę dużych zbiorów danych (Power BI, wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, inżynierii danych). System zapewnia też bezpieczeństwo i skuteczną ochronę danych osobowych.
Innowacyjne działanie SEPIS doceniła Organizacja Narodów Zjednoczonych, która przyznała Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu Nagrodę Sektora Publicznego.
Dlaczego wprowadziliśmy SEPIS?
Pandemia COVID-19 przyspieszyła cyfryzację organów państwa. Służby sanitarne zostały postawione przed wyzwaniem, jakiego nie było nigdy wcześniej. Aby usprawnić i przyspieszyć pracę, niezbędne było wprowadzenie nowego systemu, integrującego działania wszystkich jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej, czyli:
- Głównego Inspektoratu Sanitarnego,
- 16 wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych (WSSE),
- 318 powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych (PSSE),
- 9 granicznych stacji sanitarno-epidemiologicznych (GSSE).
Korzyści
Wprowadzenie SEPIS przyniosło wiele korzyści.
Dla jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
- cyfryzacja kolejnych obszarów zdrowia publicznego,
- jednolite procedury działania dla całej Inspekcji,
- udostępnienie jednego systemu SEPIS do wykonywania zadań Inspekcji,
- skrócenie czasu realizacji zadań,
- poprawa ergonomii pracy z systemem SEPIS,
- skrócenie czasu obsługi obywateli, przedsiębiorców i instytucji,
- zarządzanie danymi w jednym miejscu, bez konieczności przepisywania danych do różnych przestrzeni.
Dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji:
- szybsze załatwianie spraw urzędowych,
- uproszczenie procesów / relacji pomiędzy obywatelem, przedsiębiorcą i instytucją a Inspekcją,
- zmniejszenie liczby wizyt w jednostkach Inspekcji
- mniej korespondencji formalnej,
- zwiększenie efektywności komunikacji,
- skrócenie czasu obsługi obywateli, przedsiębiorców i instytucji.
Rozwój SEPIS
Do prac nad zaprojektowaniem i wdrożeniem SEPIS angażowaliśmy użytkowników końcowych aplikacji (end-users) ze wszystkich poziomów organizacyjnych Państwowej Inspekcji Sanitarnej, tak aby system jak najskuteczniej wspomagał ich pracę, był intuicyjny i zrozumiały. Od czasu uruchomienia jest cyklicznie ewaluowany i rozwijany zgodnie z potrzebami użytkowników. Kolejne modyfikacje testujemy z udziałem wszystkich zainteresowanych stron. Badamy potrzeby oraz proponowane zmiany (dostarczamy szkolenia, materiały szkoleniowe oraz wsparcie w rozwiązywaniu problemów).
Wdrożenie SEPIS na potrzeby skuteczniejszej walki z pandemią było jedynie wstępem do znacznie szerszego wykorzystania tego narzędzia w działaniach z zakresu zdrowia publicznego. System został rozbudowany o funkcjonalności wykorzystywane w zapobieganiu i zwalczaniu występowania innych chorób zakaźnych oraz w pozostałych obszarach działalności Inspekcji np. bezpieczeństwie żywności, higienie środowiska, nadzorze nad chemikaliami, promocji i edukacji zdrowotnej, kontroli i nadzorze, sprawozdawczości.
Współpraca z innymi systemami
SEPIS jest systemem interoperacyjnym, zapewniającym wymianę danych z wieloma innymi państwowymi bazami danych. Służy również do bieżącego przepływu informacji z Centrum e-Zdrowia, które zbiera oraz analizuje dane na użytek polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia.
System SEPIS jest tworzony przy założeniach reużycia danych oraz korzystania z dostępnych rejestrów/systemów zewnętrznych, kładąc nacisk na jak największą interoperacyjność danych oraz synergię pomiędzy systemami rządowymi.
e-Usługi
W ramach cyfryzacji usług publicznych została udostępniona obywatelom i podmiotom platforma e-Sanepid. Jest to platforma internetowa, która służy obywatelom, przedsiębiorcom oraz instytucjom do załatwiania spraw w obszarze kompetencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Została stworzona w celu ułatwienia komunikacji między organami Inspekcji i innymi podmiotami.
Obecnie poprzez platformę e-Sanepid można korzystać z następujących e-usług:
- Złożenie powiadomienia o wprowadzeniu produktu do obrotu;
- Zgłoszenie sprawozdania z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych
z Kart Uodpornienia; - Zgłoszenie sprawozdania z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych według ilości wykorzystanych szczepionek;
- Zgłoszenie raportu o przypadkach niewykonania obowiązkowych szczepień ochronnych;
- Zgłoszenie do programu profilaktyki zdrowotnej.