W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

SEPIS

Co to jest SEPIS?

System Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej to nowoczesne narzędzie informatyczne do obsługi procesów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Został przygotowany, aby wspierać zadania związane z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19 w Polsce. Obecnie jest rozbudowywany i stopniowo wdrażany w każdym obszarze działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

W ramach rozbudowy systemu SEPIS udostępniliśmy dwie platformy, jedną dla pracowników Inspekcji (aplikacja kliencka SEPIS) oraz drugą dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji (platforma e-Sanepid). W platformie dla pracowników Inspekcji możliwe jest rozpatrywanie wpływających spraw, wniosków, formularzy z obszarów merytorycznej działalności Inspekcji (tj. obszaru epidemiologii, higieny środowiska, bezpieczeństwa żywności i żywienia, nadzoru nad chemikaliami, kontroli, promocji i edukacji zdrowotnej). W platformie dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji możliwe jest załatwienie sprawy on-line w postaci udostępnionych e-usług (tj. wniosków o wpis do rejestrów i ewidencji, składania powiadomień i formularzy), sprawdzanie statusów złożonych wniosków. Obie platformy wymieniają dane pomiędzy sobą.

SEPIS to rozwiązanie cyfrowe, które biorąc pod uwagę dbałość o środowisko, ogranicza papierowy obieg dokumentacji i umożliwia systematyczne, całkowite przechodzenie na wersję elektroniczną, zapewniając wysokie bezpieczeństwo danych. System w znaczący sposób wpływa na usprawnienie działania służb Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz wzrost poziomu dostępności oferowanych przez nią e-usług publicznych.

Aby działać skutecznie i optymalizować pracę służb sanitarnych, wdrożyliśmy nowoczesne rozwiązania, takie jak Chatbot i Voicebot oraz zaawansowaną analitykę dużych zbiorów danych (Power BI, wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, inżynierii danych). System zapewnia też bezpieczeństwo i skuteczną ochronę danych osobowych.

Innowacyjne działanie SEPIS doceniła Organizacja Narodów Zjednoczonych, która przyznała Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu Nagrodę Sektora Publicznego.

Dlaczego wprowadziliśmy SEPIS?

Pandemia COVID-19 przyspieszyła cyfryzację organów państwa. Służby sanitarne zostały postawione przed wyzwaniem, jakiego nie było nigdy wcześniej. Aby usprawnić i przyspieszyć pracę, niezbędne było wprowadzenie nowego systemu, integrującego działania wszystkich jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej, czyli:

  • Głównego Inspektoratu Sanitarnego,
  • 16 wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych (WSSE),
  • 318 powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych (PSSE),
  • 9 granicznych stacji sanitarno-epidemiologicznych (GSSE).

Korzyści

Wprowadzenie SEPIS przyniosło wiele korzyści.

Dla jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej:

  1. cyfryzacja kolejnych obszarów zdrowia publicznego,
  2. jednolite procedury działania dla całej Inspekcji,
  3. udostępnienie jednego systemu SEPIS do wykonywania zadań Inspekcji,
  4. skrócenie czasu realizacji zadań,
  5. poprawa ergonomii pracy z systemem SEPIS,
  6. skrócenie czasu obsługi obywateli, przedsiębiorców i instytucji,
  7. zarządzanie danymi w jednym miejscu, bez konieczności przepisywania danych do różnych przestrzeni.

Dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji:

  1. szybsze załatwianie spraw urzędowych,
  2. uproszczenie procesów / relacji pomiędzy obywatelem, przedsiębiorcą i instytucją a Inspekcją,
  3. zmniejszenie liczby wizyt w jednostkach Inspekcji
  4. mniej korespondencji formalnej,
  5. zwiększenie efektywności komunikacji,
  6. skrócenie czasu obsługi obywateli, przedsiębiorców i instytucji.

Rozwój SEPIS

Do prac nad zaprojektowaniem i wdrożeniem SEPIS angażowaliśmy użytkowników końcowych aplikacji (end-users) ze wszystkich poziomów organizacyjnych Państwowej Inspekcji Sanitarnej, tak aby system jak najskuteczniej wspomagał ich pracę, był intuicyjny i zrozumiały. Od czasu uruchomienia jest cyklicznie ewaluowany i rozwijany zgodnie z potrzebami użytkowników. Kolejne modyfikacje testujemy z udziałem wszystkich zainteresowanych stron. Badamy potrzeby oraz proponowane zmiany (dostarczamy szkolenia, materiały szkoleniowe oraz wsparcie w rozwiązywaniu problemów).

Wdrożenie SEPIS na potrzeby skuteczniejszej walki z pandemią było jedynie wstępem do znacznie szerszego wykorzystania tego narzędzia w działaniach z zakresu zdrowia publicznego. System został rozbudowany o funkcjonalności wykorzystywane w  zapobieganiu i zwalczaniu występowania innych chorób zakaźnych oraz w pozostałych obszarach działalności Inspekcji  np. bezpieczeństwie żywności, higienie środowiska, nadzorze nad chemikaliami, promocji i edukacji zdrowotnej, kontroli i nadzorze, sprawozdawczości.

Współpraca z innymi systemami

SEPIS jest systemem interoperacyjnym, zapewniającym wymianę danych z wieloma innymi państwowymi bazami danych. Służy również do bieżącego przepływu informacji z Centrum e-Zdrowia, które zbiera oraz analizuje dane na użytek polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia.

System SEPIS jest tworzony przy założeniach reużycia danych oraz korzystania z dostępnych rejestrów/systemów zewnętrznych, kładąc nacisk na jak największą interoperacyjność danych oraz synergię pomiędzy systemami rządowymi.

e-Usługi

W ramach cyfryzacji usług publicznych została udostępniona obywatelom i podmiotom platforma  e-Sanepid. Jest to platforma internetowa, która służy obywatelom, przedsiębiorcom oraz instytucjom do załatwiania spraw w obszarze kompetencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Została stworzona w celu ułatwienia komunikacji między organami Inspekcji i innymi podmiotami.

Obecnie poprzez platformę e-Sanepid można korzystać z następujących e-usług:

  • Złożenie powiadomienia o wprowadzeniu produktu do obrotu;
  • Zgłoszenie sprawozdania z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych
    z Kart Uodpornienia;
  • Zgłoszenie sprawozdania z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych według ilości wykorzystanych szczepionek;
  • Zgłoszenie raportu o przypadkach niewykonania obowiązkowych szczepień ochronnych;
  • Zgłoszenie do programu profilaktyki zdrowotnej.
{"register":{"columns":[]}}