Złóż skargę lub wniosek
Prawidłowe adresowanie uwag przyspieszy reakcję i usprawni realizację zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną.
Jeśli masz uwagi dotyczace działalności powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, zgłoś je do właściwych miejscowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.
Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ich pracowników można składać:
Za pomocą platformy e-PUAP (Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej)
Aby móc złożyć skargę za pośrednictwem platformy e-PUAP, należy się zarejestrować oraz posiadać
tzw.„Profil Zaufany” lub certyfikowany podpis elektroniczny.
osobiście (do protokołu)
Miejscem przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków w Głównym Inspektoracie Sanitarnym jest Punkt Obsługi Klienta. Przyjmowanie Klientów w sprawach skarg i wniosków odbywa się od wtorku do piątku w godzinach 9.00-16.00 oraz w poniedziałki w godzinach 08.00-18.00, po uprzednim umówieniu telefonicznym.
Główny Inspektor Sanitarny/Dyrektor Generalny oraz Dyrektorzy komórek organizacyjnych przyjmują klientów w sprawach skarg i wniosków po uprzednim, telefonicznym ustaleniu terminu spotkania:
Tel: /022/ 345 33 00 (po połączeniu z Centralą GIS nastąpi przekierowanie do sekretariatu właściwego departamentu lub biura).
W sprawach innych niż skargi i wnioski, przyjmowanie klientów odbywa się od wtorku do piątku w godzinach 9.00-16.00 oraz w poniedziałki w godzinach 08.00- 18.00, po uprzednim, telefonicznym ustaleniu terminu spotkania.
lub
pocztą na adres:
Główny Inspektorat Sanitarny
Departament Jakości i Nadzoru
ul. Targowa 65
03-729 Warszawa
e-mail: sekretariat.jn@sanepid.gov.pl
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków reguluje:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572)
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Zgodnie z art. 229 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572), jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
- rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa – wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa,
- organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej – wojewoda lub organ wyższego stopnia,
- wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – rada gminy,
- zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – rada powiatu,
- zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – sejmik województwa,
- wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu – właściwy minister, a w innych sprawach – Prezes Rady Ministrów,
- innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej – organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór,
- ministra – Prezes Rady Ministrów,
- organu centralnego i jego kierownika – organ, któremu podlega.
Organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub:
- państwowego powiatowego i państwowego granicznego inspektora sanitarnego – właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny,
- państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego – Główny Inspektor Sanitarny,
- Głównego Inspektora Sanitarnego – Minister Zdrowia.
Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.