#Safe2EatEU – podsumowanie IV edycji kampanii, która edukuje, jak wybierać bezpieczną żywność
17.01.2025
W 2024 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) po raz kolejny prowadził kampanię dotyczącą bezpieczeństwa żywności – tym razem pod nową nazwą #Safe2EatEU.
Kampania ma za zadanie przede wszystkim wspierać konsumentów w dokonywaniu świadomych wyborów żywnościowych. W tym celu wyjaśnia naukowe podstawy bezpieczeństwa żywności, ułatwiając dostęp do informacji m.in. o stosowaniu suplementów diety, czy bezpiecznym przygotowywaniu i przechowywaniu produktów spożywczych.
W Polsce kampania skupiała się na kwestiach chorób przenoszonych przez żywność, zachowywania higieny żywności w domu oraz suplementów diety. Treści kampanii #Safe2EatEU prezentowały naukowe argumenty, na jakich opiera się unijny system bezpieczeństwa żywności, w którym EFSA pełni kluczową rolę. Naszym celem jest pokazanie konsumentom, że dostępne na rynku europejskim produkty spożywcze są bezpieczne, a ich działania mają niebagatelny wpływ na podtrzymanie tego poziomu bezpieczeństwa.
Produkty unijne są #Safe2Eat
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności po raz kolejny podjął współpracę z instytucjami krajów członkowskich Unii Europejskiej, by zrealizować czwartą już edycję kampanii poruszającej tematy bezpieczeństwa żywności. W tym roku jej zasięg był rekordowy i objął aż 18 państw.
Działania kampanijne były kierowane do obywateli Europy w wieku od 18 do 55 lat o zróżnicowanym poziomie wiedzy na temat bezpieczeństwa żywności.
Główny Inspektorat Sanitarny co roku angażuje się w realizację samej kampanii, jak również działań wspierających, a dzięki wsparciu powiatowych i wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych możemy promować wśród obywateli wiedzę na temat bezpiecznej żywności.
Działania w kampanii #Safe2EatEU
W Polsce tematami kampanii w 2024 r. były:
- choroby przenoszone przez żywność
- higiena żywności
- suplementy diety
W ramach kampanii w Polsce w ogólnopolskich mediach cyfrowych Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności publikował treści edukacyjne. W ramach działań EFSA przy wsparciu GIS, publikowane były artykuły w prasie i mediach społecznościowych przybliżające wiedzę dotyczącą tych obszarów. Do współpracy zaangażowano m.in. influencerów, którzy na swoich profilach przekazywali odbiorcom rzetelne informacje na temat bezpiecznej żywności. Założeniem działań było prezentowanie treści w sposób przystępny i zrozumiały dla odbiorcy.
Działania wspierające kampanię prowadzone przez PIS
Oprócz dystrybuowania materiałów kampanijnych poprzez kanały internetowe, jako działania uzupełniające kampanię Państwowa Inspekcja Sanitarna realizowała szereg przedsięwzięć edukacyjnych. W całej Polsce przeprowadziliśmy prawie 2500 działań, które swoim zasięgiem objęły niemal 24 000 osób. Przeprowadzone działania to m.in. szkolenia, webinary, wystawy, konkursy czy punkty informacyjne. Dodatkowo za pośrednictwem stron internetowych i platform społecznościowych jednostek PIS opublikowaliśmy ponad 4100 postów i artykułów, które dotarły do prawie 420 000 użytkowników. Materiały kampanijne udostępniane na kanałach społecznościowych samego Głównego Inspektoratu Sanitarnego objęły natomiast swoim zasięgiem ponad 110 000 użytkowników.
Informacje o EFSA
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jest agencją Unii Europejskiej utworzoną w 2002 r., której zadaniem jest pełnienie roli niezależnego ośrodka zapewniającego doradztwo naukowe podmiotom zarządzającym ryzykiem oraz informowanie o ryzyku związanym z łańcuchem żywnościowym. W tym celu Urząd współpracuje z szeregiem interesariuszy, by propagować spójność zaleceń naukowych w całej Unii Europejskiej, a także przedstawia założenia naukowe stanowiące podstawę przepisów i regulacji chroniących konsumentów przed zagrożeniami związanymi z żywnością w całym łańcuchu żywnościowym – od pola do stołu.