W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sygnalista procedura zewnętrzna

Zgłaszanie nieprawidłowości i naruszeń prawa przez sygnalistów

Zgłoszenie można złożyć pisemnie wykorzystując formularz dostępny na stronie i przekazać go Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Łodzi:

  • wysyłając e-mail na adres: sygnal.ias.lodz@mf.gov.pl
  • wykorzystując Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłając na ePUAP /3y16t3iph3/SkrytkaESP;
  • osobiście lub listownie: adres siedziby Izby: al. Kościuszki 83, 90-436 Łódź, 

Zgłoszenie można złożyć ustnie:

  • poprzez kontakt telefoniczny z osobą upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń pod nr telefonu: +48 42 25 47 124;
  • osobiście w trakcie bezpośredniego spotkania z osobą upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń. W celu umówienia spotkania, należy złożyć wniosek o jego wyznaczenie, korzystając z kanałów kontaktowych wskazanych powyżej. Spotkanie powinno nastąpić nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.

Zgłoszenia można dokonać z wykorzystaniem załączonego formularza.
 

Sygnalista

Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:

  1. pracownik;
  2. pracownik tymczasowy;
  3. osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  4. przedsiębiorca;
  5. prokurent;
  6. akcjonariusz lub wspólnik;
  7. członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości 
  8. prawnej;
  9. osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
  10. stażysta;
  11. wolontariusz;
  12. praktykant;
  13. funkcjonariusz w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin;
  14. żołnierz w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.

Podkreślić należy, że zgłoszenie powinno zawierać informacje prawdziwe, a celem jego jest ochrona dobra pracodawcy albo interesu publicznego, natomiast niedopuszczalne jest zgłaszanie informacji nieprawdziwych, plotek, pomówień, czy też działania w złej wierze, w celu zaszkodzenia komuś.

Procedura rozpatrywania zgłoszeń

Po otrzymaniu zgłoszenia następuje jego wstępna analiza w celu potwierdzenia zasadności, co do naruszenia prawa, jak również właściwości organu, do którego zostało zgłoszone. W zależności od charakteru zgłoszenia, podejmowane są odpowiednie działania, w tym postępowanie wyjaśniające, postępowanie administracyjne lub przekazanie sprawy organowi właściwemu do podjęcia działań następczych.
Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:

  1. datę dokonania zgłoszenia;
  2. dane osobowe sygnalisty pozwalające na ustalenie jego tożsamości;
  3. adres do kontaktu sygnalisty;
  4. dane osoby, której dotyczy zgłoszenie;
  5. przedmiot naruszenia, w tym:
    1. szczegółowy opis naruszenia prawa;
    2. datę wystąpienia naruszenia prawa lub zdarzenia, które do niego doprowadziło albo może doprowadzić;

Zgłoszenie może zawierać:

  1. sposób, w jaki sygnalista uzyskał wiedzę o naruszeniu prawa;
  2. dane świadków;
  3. informację o dowodach, tj. o posiadanych lub znanych dokumentach, potwierdzających wystąpienie lub możliwość wystąpienia naruszenia prawa, które mogą potwierdzić występowanie nieprawidłowości.
Termin przekazania informacji zwrotnej oraz rodzaju i zawartości takiej informacji

Informacja zwrotna sygnaliście zostanie przekazana w terminie nieprzekraczającym 3 miesiące od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach 6 miesięcy, przy czym przed upływem terminu 3 miesięcznego sygnalista musi zostać powiadomiony o wydłużonym terminie odpowiedzi.

Informacja dla sygnalisty o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego, zostanie sporządzona w zakresie w takim, który nie będzie naruszał przepisów dotyczących informacji podlegających prawnej ochronie.

Zasady poufności mające zastosowanie do zgłoszeń zewnętrznych

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi gwarantuje,  że procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i procedura zgłoszeń zewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych:

  1. uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom;
  2. zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.

Ochrona poufności, o której mowa w ww. pkt 2, dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
Administrator danych

Administratorem Państwa danych osobowych jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi z siedzibą przy  al. Kościuszki 83, 90-436 Łódź.
Z Administratorem można się skontaktować: 

  • pisemnie: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, al. Kościuszki 83, 90-436 Łódź,
  • poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP,
  • za pośrednictwem poczty elektronicznej: ias.lodz@mf.gov.pl,
  • telefonicznie: +48 (42) 25 47 000 .
Inspektor Ochrony Danych

W Izbie Administracji Skarbowej w Łodzi wyznaczony został Inspektor Ochrony Danych, z którym mogą się Państwo kontaktować w sprawach dotyczących przetwarzania swoich danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem:

  • pisemnie na adres siedziby administratora danych, z dopiskiem na kopercie Inspektor Ochrony Danych,
  • za pośrednictwem poczty elektronicznej: iod.lodz@mf.gov.pl.
Cel przetwarzania danych osobowych i podstawy prawne

Będziemy przetwarzać Państwa dane osobowe w celu przyjęcia zgłoszenia oraz podjęcia działań następczych, a także prowadzenia rejestru naruszeń na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. g RODO[1], w związku z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów.

W przypadku, gdy wyrażą Państwo zgodę na ujawnienie swojej tożsamości, będziemy przetwarzać Państwa dane osobowe w zakresie ich ujawnienia na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO, w związku z przepisami ustawy o ochronie sygnalistów.
 

Informacja o odbiorcach danych

Administrator zapewnia poufność Państwa danych, w związku z otrzymanym zgłoszeniem. Państwa dane osobowe nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że Państwo wyrażą zgodę na ich ujawnienie. Państwa dane mogą być udostępnione jedynie podmiotom uprawnionym do tego na podstawie przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie. 
Przed takim ujawnieniem danych osobowych sygnalisty, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
Państwa dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom, którym Administrator powierzył przetwarzanie danych.

Okres przechowywania danych

Państwa dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowoadministracyjnych.

Administrator przetwarza dane osobowe w minimalnym zakresie, tj. niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.

Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania, podlegają niezwłocznemu usunięciu, które następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.

Przysługujące prawa

Mają Państwo prawo do:

  • dostępu do swoich danych osobowych,
  • sprostowania (poprawienia) swoich danych osobowych, jeśli są błędne lub nieaktualne,
  • ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
  • wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na adres ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, e-mail: kancelaria@uodo.gov.pl lub za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP: /UODO/SkrytkaESP w przypadku uznania, że przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza obowiązujące przepisy prawa,
  • cofnięcia zgody na ujawnienie Państwa tożsamości w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem ujawnienia Państwa tożsamości, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Mogą Państwo dokonać zgłoszenia zewnętrznego również do Rzecznika Praw Obywatelskich na adres Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa, e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl, lub za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP: /RPO/SkrytkaESP.

Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia zewnętrznego oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez Rzecznika Praw Obywatelskich przez okres 12 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowoadministracyjnych.

Informowanie osób wskazanych w zgłoszeniu

Administrator informuje osoby wskazane w zgłoszeniu lub osoby, których dotyczy zgłoszenie, na podstawie art. 14 RODO, o zasadach przetwarzania ich danych osobowych, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

Ograniczenie w realizacji prawa dostępu do danych osobowych

Administrator realizuje prawo dostępu do danych osobowych osób wskazanych w zgłoszeniu lub osób, których dotyczy zgłoszenie, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

Informacja o obowiązku lub dobrowolności podania danych osobowych

Podanie danych jest dobrowolne, jednak niezbędne do przyjęcia i rozpatrzenia zgłoszenia. Jeśli nie podadzą Państwo danych kontaktowych, nie będziemy mogli potwierdzić przyjęcia zgłoszenia oraz informować o przebiegu naszych działań, związanych z tym zgłoszeniem.

Informacja o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu

Państwa dane nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, jak i nie będą podlegały profilowaniu.

Zasady przetwarzania danych osobowych

Administrator zapewnia, że dane osobowe będą:

  • przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i przejrzyście (zasada zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości z art. 5 ust. 1 lit. a RODO,
  • zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami (zasada ograniczenia celu z art. 5 ust. 1 lit. b RODO),
  • adekwatne, stosowne, ograniczone do tego co niezbędne (zasada minimalizacji z art. 5 ust. 1 lit. c RODO),
  • prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. d RODO),
  • przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy niż niezbędny do celów przetwarzania (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. e RODO),
  • przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych (zasada integralności i poufności z art. 5 ust. 1 lit. f RODO).

 

Charakter działań następczych podejmowanych w związku ze zgłoszeniem zewnętrznym

Działania następcze podjęte przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi będą podjęte w celu oceny prawdziwości informacji podjętych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działania podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie  procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.

Środki ochrony prawnej i procedury służące ochronie przed działaniami odwetowymi

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Przede wszystkim, wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań, w szczególności polegające na:

  1. odmowie nawiązania stosunku pracy;
  2. wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
  3. niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony - w przypadku, gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
  4. obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
  5. wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
  6. pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
  7. przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
  8. zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
  9. przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
  10. niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
  11. negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
  12. nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
  13. przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
  14. mobbingu;
  15. dyskryminacji;
  16. niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
  17. wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
  18. nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
  19. działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
  20. spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
  21. wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.

Sygnaliści są chronieni przed wszelkimi formami represji i dyskryminacji związanej z dokonanym zgłoszeniem. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi zapewnia pełną ochronę anonimowości i poufności.

Dostępność poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego

Rzecznik Praw Obywatelskich zapewnia nieodpłatne, bezstronne i poufne porady indywidualne dotyczące m.in tego, czy:

  1. dane informacje są objęte mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi ochrony sygnalistów,
  2. z którego kanału dokonywania zgłoszeń najlepiej korzystać,
  3. jakie alternatywne procedury są dostępne, w przypadku, gdy informacje nie są objęte mającymi zastosowanie przepisami (tzw. zapewnienie "przewodnika").

Istnieje również o możliwość uzyskania wsparcia w trybie art. 41 ustawy z 5.08.2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 945 ze zm.). Przepis ten stanowi bowiem, że nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy o ochronie sygnalistów.

Zachęta do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych

Osoby zamierzające dokonać zgłoszenia powinny w pierwszej kolejności korzystać z wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i dokonywania zgłoszeń swojemu pracodawcy, jeżeli mogą z takich kanałów korzystać i rozsądnie oczekiwać, że zgłoszenie dokonane w taki sposób odniesie skutek. Działanie takie sprzyja skuteczności i szybkości, ponieważ odpowiednie informacje docierają szybko do osób znajdujących się najbliżej źródła problemu, które dysponują największymi możliwościami zbadania danego problemu oraz uprawnieniami do jego rozwiązania.

Informacje o danych kontaktowych Rzecznika Praw Obywatelskich
  1. Przez Internet
  1. Pisemnie

Napisz pod adresem:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa

  1. Osobiście

W jednym z punktów przyjęć interesantów - gdzie można się zgłosić do Rzecznika 

Warszawa
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

Adres: Aleja Solidarności 77, 00-090 Warszawa    
tel. 22 55 17 700
Przyjęcia interesantów:

  • w poniedziałek w godzinach 9.00 – 17.00
  • od wtorku do piątku w godzinach 9.00 – 15.00

Gdańsk
Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO

Zajmuje się sprawami z woj. zachodniopomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Adres: ul. Chmielna 54/57, 80-748 Gdańsk
Telefon bezpośredni do BPT w Gdańsku: 22 20 98 550
e-mail: gdansk@brpo.gov.pl

Przyjęcia interesantów:

  • we wtorek i czwartek w godzinach 9.00 - 15.00
  • w środę w godzinach 10.00 - 16.00

Katowice
Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO

Zajmuje się sprawami z województw śląskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego.
Adres: ul. Jagiellońska 25, 40-032 Katowice 
Telefon bezpośredni do BPT w Katowicach: 22 20 98 555
e-mail: katowice@brpo.gov.pl

Przyjęcia interesantów:

  • we wtorek i piątek w godzinach 9.00 – 15.00
  • w środę w godzinach 10.00 – 16.00

Wrocław
Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO

Zajmuje się sprawami z województw dolnośląskiego, lubuskiego i opolskiego.

Adres: ul. Wierzbowa 5, 50-056 Wrocław
Telefon bezpośredni do BPT we Wrocławiu: 22 20 98 560
e-mail: wroclaw@brpo.gov.pl

Przyjęcia interesantów:

we wtorek i czwartek w godzinach 9.00 - 15.00

  • w środę w godzinach 10.00 - 16.00

[1] Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.)

 

Materiały

Klauzula informacyjna dla osoby której dotyczy zgłoszenie
Klauzula​_informacyjna​_dla​_osoby​_której​_dotyczy​_zgłoszenie.docx 0.02MB
Sygnalista formularz zgłoszenie
Sygnalista​_formularz​_zgłoszenie.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}